Stroom terugleveren aan het net

Ik dacht dat in NL de regeling was: Je koopt stroom voor ongeveer 30 cent per kWh. Daarvan is iets van 10 cent brandstofkosten, en de rest "misc" afschrijving centrale en electriciteitsnet en dergelijke.

Als je teruglevert krijg je die 10 cent per kWh terug, als je weer wat gebruikt moet je die 30 cent betalen.

Dus STEL dat je 2406 afneemt, dan betaal je 0.3 * 2406 = 721.80, lever je daarna 2400 terug, zou je terugkrijgen: 240 euro. Je licht de boel dus voor bijna 500 euro op.

Dit is wel "maximaal". In de praktijk hebben zij natuurlijk niks te maken met de energie die je huis niet verlaat.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou zolang je saldeert binnen je eigen verbruik, moeten ze dat tegenwoordig met elkaar verrekenen. Pas als je 5000Kwh opwekt en daarvan er zelf maar 4000 gebruikt dan krijg je op dit moment die ongeveer 10 cent terug voor die 1000kWh , maar ook dat willen ze veranderen. daar word al jaren voor gevochten door veel mensen van weer aan andere website.
En is ook de laatste jaren nogal aan verandering onderhevig,dus wat vorig jaar waar was, kan nu al weer onzin zijn, en de ene energiemaatschappij werkt er beter aan mee dan de ander, om het makkelijk te maken.
http://www.zonnestroomproducenten.org/
En dan naar het tabje Salderen gaan.

op dit moment reken ik (tot 10.000 kWh per jaar) met 10 cent voor de productie, 10 cent energiebelasting, minder dan 1 cent transportkosten, en Btw, bij elkaar ongeveer 22ct / kWh.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 27 januari 2013 00:14:27 (12%)

zit sinds 2009 in de PV.

Ik geloof niet dat de brandstof 10 cent zou kosten, aangezien een grootverbruiker maar 1.3 cent per kWh betaald.

@REW: ik denk dat je kunt discussiëren over wie probeert wie op te lichten; als jij stroom teruglevert, slijt die centrale daar niet van, en dat hoeft ook nauwelijks getransporteerd te worden, omdat je buren dat wel verbruiken. Dat de kosten in de rest van het net gaan zitten lijkt me ook onzin, aangezien je daar apart vastrecht voor betaald.

Het grootste deel van onze energieprijs is belasting; het is toch idioot dat je dus netto energiebelasting betaald over energie die je teruglevert? Degene die de energie gebruikt betaald dat ook nog eens, aangenomen dat het een particulier is, natuurlijk.

Het lijkt me duidelijk, zowel onze overheid als de energiemaatschappijen houden niet van concurrentie.

@GJ: is die DC drive een gestuurde gelijkrichterbrug? Dat maakt het wel lastiger. Welke motordrive kun je op die manier terug laten leveren aan het net? Hangt die er direct aan, of zitten daar nog wel spoelen tussen?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 27 januari 2013 01:18:24 (12%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het word al beter voor mensen die zonnepanelen op hun dak hebben liggen, maar die markt gaat snel, en de ambtelijke molens traag...

zit sinds 2009 in de PV.

amtelijke molens traag ? dat waren ze , nu er geen geld meer is voor echte koffie staan ze helemaal stil van 9 tot 5 :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Mijn gegevens zijn inderdaad verouderd. Kennelijk is er een "klein-gebruikers, klein-producenten" regeling die "redelijker" is dan ik schetste. Dus volgens de regels krijg je rond de 30 cent voor de eerste 5000kWh, en daarna rond de 10. Hmm.

@sparky, "wie licht wie op". Ben ik het mee eens. Ik heb even het extreme standpunt van de elektriciteitsmaatschappij verkondigd om even de andere kant te belichten. Er wordt de laatste tijd veel te veel geredeneerd: "Soms is neuspeuteren gevaarlijk, laten we het verbieden. -- Ja maar, soms ook niet. -- klopt, maar die zullen we dan niet vervolgen -- OK. accoord -- prutpruts. Wet gemaakt Done!" ... En even later worden neuspeuteraars als criminelen behandeld: ze overtreden immers de wet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Maar om precies te weten wat je terugkrijgt heb je een hele zoektocht te gaan.
Maar voor de teruggeleverde energie hoeft geen transportkosten te worden betaald.

Van uw energieleverancier krijgt u een vergoeding voor de elektriciteit die u teruglevert aan het net. Uw leverancier is verplicht de teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit te verrekenen met de elektriciteit die u afneemt. Dit geldt alleen voor teruglevering tot 5.000 kWh. Uw energieleverancier verrekent het saldo van de afgenomen en teruggeleverde elektriciteit op de volgende manier:
*Een positief saldo (u hebt meer afgenomen dan teruggeleverd) verrekent uw leverancier volgens de geldende leveringstarieven van uw leverancier met u. Dat betekent dat u voor uw teruggeleverde energie dezelfde vergoeding ontvangt als u betaalt voor afgenomen energie. De energiebelasting verrekent uw leverancier ook op basis van dit saldo.
*Een negatief saldo (u hebt meer teruggeleverd dan afgenomen) verrekent uw leverancier met de geleverde hoeveelheid energie. Het overschot dat u hebt teruggeleverd verrekent uw leverancier via een apart tarief met u. Dit tarief voor teruglevering is meestal lager dan het tarief voor levering. Bovendien moet u hiervoor een contract afsluiten met uw energieleverancier.
*Als u meer dan 5.000 kWh per jaar teruglevert vindt geen verrekening plaats met de geleverde elektriciteit. Uw leverancier vergoedt de totale hoeveelheid teruggeleverde elektriciteit op basis van het tarief voor teruglevering van uw leverancier.

GJ_

Moderator

Op 27 januari 2013 01:13:38 schreef SparkyGSX:
@GJ: is die DC drive een gestuurde gelijkrichterbrug? Dat maakt het wel lastiger. Welke motordrive kun je op die manier terug laten leveren aan het net? Hangt die er direct aan, of zitten daar nog wel spoelen tussen?

De DC drive is een dubbele gestuurde brug. Een grote DC drive heeft dus nooit een DC brug zoals een FO. Als het allemaal gewoon FO's waren kon het simpeler door domweg de DC bruggen te koppelen.
De FO hangt met de motor aansluitingen aan het net via spoelen, wat condensatoren en VDR's. Hierlangs neemt hij spanning om de DC brug te voeden, en als de spanning te hoog word gaat ie daarlangs terugvoeden.
Voor het opstarten gebruik ik wel de normale voedingsklemmen om de DC brug (de elco's met name) even te laden omdat anders de zekeringen je om de oren vliegen. Dat kan dus gewoon met dunne 2,5mm draadjes. Ik gebruik er een CT Unidrive voor.

Op 27 januari 2013 11:21:39 schreef 19roland70:
Maar om precies te weten wat je terugkrijgt heb je een hele zoektocht te gaan.
Maar voor de teruggeleverde energie hoeft geen transportkosten te worden betaald.
[...]

Een kleine aanvulling m.b.t. de grens van 5000 KWh.
Dit is nu wettelijk inderdaad een minimum, er zijn partijen die het nu al mogelijk maken om onbeperkt te SALDEREN.
Tevens komt er per 1 juli 2013 een aanpassing in de energiewet. Iedere particulier mag dan onbeperkt salderen.

[edit]
http://www.energieoverheid.nl/2013/01/24/per-1-juli-2013-onbeperkt-sal…