Stappenmotor + Telescoop

Hallo Allemaal,

Ik wil graag het volgende; Ik heb een telescoop, hier wil ik een volg systeem op maken. Dat kun je ook kopen, maar zelf maken is leuker ;)
Ik heb een stappenmotortje uit een HP scanner gedemonteerd (STH-39D199) Het is een bipolair motortje. Op het forum (en op andere plaatsen) ben ik dit schema tegen gekomen:

http://members.home.nl/xanderhuisman/upload/stappenmotor.jpg

Het motortje is al aan de telescoop gemonteerd, tandriemwieltje op het motortje en op de telescoop hadden dezelfde vertanding. Makkelijk dus!

De bedoeling is nu, dat als alles werkt, het motortje er voor zorgt dat de ster/planeet die ik in beeld zet, ook in beeld houd. Nu heb ik uitgerekend dat ik om de telescoop één uur te verdraaien 8000 stappen van het motortje nodig heb. Als ik het allemaal goed uitgerekend heb kom ik op 1 puls per 0,45 sec.

Nu de uiteindelijke vraag, kan dat met deze schakeling?

Ik hoor het graag van jullie.
Groeten,
Rob.

Ja dat kan, je moet dan een schakelaartje op de "clock" input aansluiten en iedere 0.45 sec op dat knopje drukken.

Handiger is natuurlijk om het via een microcontroller te doen. :-)
[edit: Of '555 natuurlijk, maar omdat het analoog is, zal het lastig zijn om exact de juiste 0.45s te verkrijgen.]

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 30 januari 2013 10:03:30 (24%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oké Rew, daar heb ik ook al iets voor ziens staan met een 555. Het moet nu goed komen... hoop ik ;)

Bedankt!

Rob.

Lambiek

Special Member

Ja dat kan je gebruiken voor jou toepassing. Hier staat ook nog een schema in, op blz_8.
http://www.learn-c.com/l298.pdf

Wat je verder nog nodig hebt is een pulsgenerator om je pulsfrequentie te maken. (voor het aansturen van je clock_in)

Dat kan je doen met bv een NE555, of als je programmeer ervaring hebt met bv een microcontroller. Het voordeel van een microcontroller is; dat je gemakkelijk de frequentie in kan stellen en af kan lezen via een lcd scherm, en als je een NE555 gebruikt moet je dat op het gevoel doen.

Hier een voorbeeld met een NE555.
http://talkingelectronics.com/projects/50%20-%20555%20Circuits/50%20-%…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met een Microcontroler zou mooi zijn, maar ik heb wat dat betreft 0 ervaring, daar komt bij, dat het voor mijn toepassing niet nodig is in snelheid te variëren. Het moet natuurlijk wel allemaal precies lopen, daarvoor kan ik op mijn werk wel een keer een scoop lenen om het geheel precies af te regelen. Als het dan goed is is het goed.

We bedankt voor de link naar de 555

Hoi Rob,

Toch moet je het gebruik van een microcontroller nog eens overwegen.
Want een beetje volgsysteem moet eigenlijk twee assen hebben.
En wat betreft snelheid, het is toch zo dat hoe dichterbij een hemellichaam staat des te sneller het beweegt?

Lambiek

Special Member

Op 30 januari 2013 10:37:35 schreef rob1:
Met een Microcontroler zou mooi zijn, maar ik heb wat dat betreft 0 ervaring,...

Er zijn vast wel mensen die je daar bij willen helpen denk. Het kan een vrij simpel programma worden.

En kijk anders hier even, hier wordt het haarfijn uitgelegd.
http://www.picbasic.nl/

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 januari 2013 10:37:35 schreef rob1:
Het moet natuurlijk wel allemaal precies lopen, daarvoor kan ik op mijn werk wel een keer een scoop lenen om het geheel precies af te regelen. Als het dan goed is is het goed.

Dat werkt met een 555 helaas niet helemaal zo: zo'n analoge pulsgenerator is gevoelig voor omgevingsfactoren. Als het bijvoorbeeld warmer of kouder is dan bij het afregelen, is je frequentie anders...

Ik heb net even wat zitten lezen over de 555. En daar had ik ook al gelezen dat kleine onbenullig lijkende factoren van invloed zijn. Dus ik ga nu wat lezen over de microcontroler.

Wat betreft twee-assige aansturing van een telescoop, ja dat zou mooi zijn. Voor de telescoop die ik heb, heb ik geïnformeerd bij de fabrikant over er een volgstysteem voor 'mijn' telescoop is. En dat blijkt er te zijn, het is met een motortje.

Wat betreft de snelheid en de afstand tot:

Als je ergens staat en 2 punten staan op verschillende afstand tot je, en deze draaien rond jou heen. Dan blijft de afstand tot alles met elkaar toch gelijk. Als je starren staat te kijken verschuiven die toch ook niet onderling naarmate je langer kijkt.

PIC verhaal gelezen... Het klinkt niet al te moeilijk. Alleen heb ik een prangende vraag! Wat kost een set als je van nul af moet beginnen?
Ik heb op diverse sites gekeken en daar variëren de prijzen nog al.

Ik vind het leuk om het zelf te maken en te doen. Maar voor het geen ik wil kost een motortje met besturing voor mijn telescoop 120 euro. Als een basis kit dat ook kost, dan kan ik beter een originele voor mijn telescoop aanschaffen.

Dus wie kan hier even een licht op laten schijnen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 30 januari 2013 17:58:02 (26%)

Lambiek

Special Member

Met alleen een processor en een programmer ben je er niet natuurlijk.
Proton_lite kan maar 50 regels aan, dat is voor de cursus voldoende, maar voor iets uitgebreidere programma's heb je er niet veel aan.

Je kan het ook in Jal doen, dat is gratis. Of in C of C++, daar is ook veel over te vinden op het net.

Een pic kost niet veel, een paar Euro. En een pickit_2 (programmer) kost iets van 35,- Euro.

En dan komt je printje nog, dat zal je moeten ontwerpen en maken.
Dat kan dan eventueel wel op gaatjes board natuurlijk.

Dus de keuze is aan jou, het is wel leuk als je het zelf maakt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Oké dat zijn de kosten niet en is volgens mij leuker om te doen.

Maar nu heb ik nog een vraagt.

Ik wil dit alles om met mijn fotocamera foto's te maken door de telescoop. Dat lukt en heb ik al meerdere malen gedaan. Maar om zwakkere hemellichamen te fotograferen heb je lange sluitertijden of meerdere foto's nodig. Daarom het volg systeem. Als ik op deze manier fotografeer heb ik ook altijd mijn laptop bij om de camera te bedienen.
Is er ook een manier om het eerder geposte schakelingetje met de L297 en L298 aan te sturen met de laptop via USB?

Ik heb er nog niet lang op gegoogled, en moet nu gaan werken. Maar misschien is er iemand die het zo weet en mij naar de juiste site's kan wijzen.

Tot later ;)

Lambiek

Special Member

Ja dat is ook een optie, daar heb ik misschien wel iets voor.

Moet nu even weg.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ik denk dat je beter weg komt met een TCXO en een deler. Als je de frequenties handig kiest, moet je exact uitkomen waar je zijn wilt. Nadeel is dat dat wel 'vast' is...

Vraag is natuurlijk ook hoe lang je wilt kunnen volgen. Als die ster in laten we zeggen 2 uur tijd je hele beeld door loopt omdat je volger te snel / langzaam is en je kijkt maar een kwartier, dan is het geen punt. Wil je opnamen maken en ga je daar 10 uur over doen, dan is het een ander verhaal.

Ik zat inderdaad ook al aan PC sturing te denken. Dat is met een AVR als 'glue' naar de drivers een eitje, maar... eigenlijk wil je dan (althans... dat zou ik willen...) ook feedback hebben over waar je telescoop nu staat. Zodat je kan corrigeren als er ergens een deeltal niet helemaal klopt.
Het is ook maar hoe gek je het wilt maken. Een PC elke 0.45 sec. een puls laten verzorgen is misschien niet de meest handige oplossing, tenzij je een OS draait wat in de buurt van real-time komt. Met windhoos kun je het vergeten (wat niet wil zeggen dat je gemiddeld over een minuut niet weer goed uit kan komen hoor).

Voor je foto: als je die ster wilt volgen... Hoeveel onscherpte leveren je stappen op? Moet je dat niet in 2 dimensies doen? Of blijft je elevatie constant genoeg voor de sterren waar jij interesse in hebt?

Op 30 januari 2013 11:23:01 schreef rob1:Als je ergens staat en 2 punten staan op verschillende afstand tot je, en deze draaien rond jou heen. Dan blijft de afstand tot alles met elkaar toch gelijk.

Waarschijnlijk off topic maar...
Stel, je ziet een vliegtuig voorbij komen, met op de achtergrond de maan.
Het vliegtuig gaat zeer snel voorbij en de maan lijkt stil te staan, toch is de afstand vliegtuig/maan (Z as) het zelfde.
Heb je met hemel lichamen ook.

Djenn, klopt off topic.

2 dingen;
1)de maan en een vliegtuig.... alle twee relatief dichtbij.
2)planeten, sterren en andere hemellichamen, het gaat hier over miljoenen kilometers. Ik heb een sterrekijker, geen observatorium. Dat zie je niet, ook niet als ik een langer belichte foto maak. Jij ziet 'ze' tijdens de nacht ook niet van elkaar verschuiven ;)

Lambiek

Special Member

Je kan dat prima doen met de pc en profilab_exper_4.0.
en als je bv de K8055 aan zou schaffen, die kan bestuurt worden met profilab. Daar kan je prima een stappenmotor mee besturen, (je zou alleen een unipolaire stappenmotor moeten hebben) en als je de mogelijkheid hebt op je camera kan je die ook automatisch om de X tijd een foto laten maken.

Hier kan je kijken of het iets is voor je.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/96640/1/profilab

Als je interese hebt wil ik je er wel bij helpen.

Hoe groot is je stappenmotor die je nu hebt?
Heb je daar een type nummer van?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je één motortje gebruikt moet je de poolas goed richten. Hoe ga je dat doen?

@ NordRack2, Daar staat weer een hoop over op internet, maar ook bij de telescoop zat een boekje waar deze info in staat. Het moet te doen zijn, zeker omdat ook de originele set voor mijn type telescoop uit één motortje bestaat.

Ik heb trouwens vandaag een Velleman kit K8096 gekocht. Ik ging met m'n lijstje onderdelen naar de electronica zaak, kosten alles bij elkaar rond de 25 euro. De verkoper vroeg wat ik wilde gaan doen en raadde mij de K8096 aan, iets duurder maar mooi want nu kan ik dan gelijk via de computer aan de slag. Morgen maar eens vroeg opstaan en gaan solderen!

Ik zou toch ook eens naar een microstepdriver kijken. Nu maak je stappen van haast 7 boogseconden en dat is best veel.

Lambiek

Special Member

Hij kan hem ook gewoon vertragen natuurlijk. Ik had ook nog een sugestie aangedragen, maar dat is nu te laat.

Microstepping had inderdaad beter geweest.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.