iemand verstand van mobiele telefoons?

Hallo

Ik ben bezig met mijn afstudeer project op de Design Academy.
Voor mijn project ben ik bezig met het maken van een nieuwe telefoon die bestaat uit componenten.
Nu zou ik heel graag iemand spreken die alles van telefoons afweet. Wat er op het moederbord zit, wat erin moet hoe het werkt etc. Ik zoek me suf op het internet maar kan niet echt iemand vinden.
En volgens mij zitten jullie best dicht op de bron van experts.
Dus als jullie iemand weten of het zelf uit kunt leggen of een bedrijf waar ik terecht kan, ik hoor het graag!

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen!

groeten dave

Henry S.

Moderator

De volgende keer zelf even bij de Schoolvragen zetten aub.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Wat snap je niet van OpenMoko dan ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 25 februari 2013 21:20:39 schreef hakopdetak:
een nieuwe telefoon die bestaat uit componenten.

ze bestaan toch allemaal uit componenten?

kijk eens bij iFixit. die halen wekelijks telefoons uit elkaar en omschrijven van ieder chippie dat ze tegenkomen wat het doet.
http://www.ifixit.com/#0-product,repair,question,-teardown

GMT+1

Heb je enig idee hoe waanzinnig gecompliceerd een mobiele telefoon is? Dat er net zoveel rekenkracht en software in zit als een PC van tien jaar geleden? Dat er pakweg 20 gelaagde communicatieprotocollen in die software verwerkt zitten?

Dat, zelfs als je een complete radio- en baseband module gebruikt er nog een hoop software en hardware bij komt kijken voordat je kunt spreken van een werkende telefoon?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

cool dat openmoko! Had er nog nooit van gehoord.
Ifixit is ook interessant!
Inderdaad het is zeer complex, maar we kunnen als mensheid voortaan zeer complexe en gave dingen maken.
Maar ik zou graag de complexiteit een beetje willen snappen. Ik vind veel informatie maar die is al snel gedateerd, telefoons van een aantal jaar terug is een wereld van verschil met nu.
Daarom lijkt het me fijn met iemand te praten die er goed van op de hoogte is en mijn concept even goed kritisch te bekijken.

Dat valt best mee hoe, vroeger bestonden de telefoons uit een processor, een radio, een geheugen, een gebruikers invoer (toetsenbord of touch) en een gebruikers uitvoer (scherm). Tegenwoordig bestaan telefoons uit precies hetzelfde, alleen is het sneller en gelikter.

Meep! Meep!

Ook "vroeger" was het complex. Je vergeet voor het gemak maar even de baseband processor waar een groot deel van de protocol stack in zit. Da's voor GSM echt niet eenvoudig hoor. Die processor en het schermpje is maar een kleinigheidje.

Maar ehm, TS, wij weten hier vanalles, dus dump je ideeen maar gewoon. We denken wel mee.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ik ben bezig met het ontwerpen van een telefoon die bestaat uit componenten die je kunt verwisselen.
Een platform waarop je zelf je telefoon kunt samenstellen middels componenten.
Je begint met een basis waarop je de componenten plaats.
- Zodat je als iets kapot het gemakkelijk kunt wisselen
- je zelf kunt indelen wat je wilt hebben ( bv grotere accu of meer Megapixel camera etc)
- En je langer met je telefoon kunt doen door Memory/processor etc te upgraden.

Ik ben me ervan bewust dat dit ontzettend complex is om te maken, en als Design academy student ga ik dit ook zeker niet tot in het detail uitwerken. Maar ik geloof zeker dat we het kunnen maken..

Ik ga het dus als concept presenteren en de mogelijkheden laten zien, maar uiteraard wil ik wel graag (tot op zeker hoogte) weten waar ik over praat..
Hopelijk is het wat duidelijk.

Het grootste probleem is hoe ik de componenten aan de basis kan koppelen...dus de datatransfer ( denk ik) Nu zijn het van die kleine klik stekkertjes. zou dit een universeel koppelstuk kunnen zijn?

[Bericht gewijzigd door hakopdetak op maandag 25 februari 2013 23:04:35 (11%)

hakopdetak, begin eens met een development board met bijvoorbeeld een SIM900B van SimCom. Een populaire 2G module met GSM en GPRS. Download alle documentatie, en hang hem aan een PC met RS-232, en sla aan het experimenteren met de AT commando's. Als je dat onder de knie hebt, dan pak je bijvoorbeeld een Arduino of ander applicatiebordje en alle funties die je nodig hebt bouw je daar in. Toetsenbord, LCD scherm eraan, en je hebt een basis.

Op 25 februari 2013 22:19:23 schreef roadrunner84:
Dat valt best mee hoe, vroeger bestonden de telefoons uit een processor, een radio, een geheugen, een gebruikers invoer (toetsenbord of touch) en een gebruikers uitvoer (scherm). Tegenwoordig bestaan telefoons uit precies hetzelfde, alleen is het sneller en gelikter.

Understatement of the year. De originele GSM, Groupe Spéciale Mobile, heeft er 8 jaar over gedaan om de standaard voor 1G te ontwikkelen. GPRS (2G) duurde nog eens 4 jaar, en nog eens 7 jaar voor 3G.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op maandag 25 februari 2013 23:09:35 (28%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

waarom denk je dat android en iPhone toestellen zo fijn werken?

(ik ben geen fan van apple, maar jij zal als designer wel een iPhone hebben)

kijk nou eens naar een windows PC en dan naar je smartphone. het grote verschil is drivers. een desktop moet met alle mogelijke videokaarten, geheugen, schijven en chipsets omgaan.

iedere keer dat je iets in je pc plugt moet je weer op zoek naar drivers, hopen dat het werkt en kijken of deze driver niet voor wazige problemen zorgt.

telefoons hebben dit probleem niet, omdat zij geen verwisselbare hardware hebben. daarom starten ze ook sneller, ze hoeven niet te kijken welke camera/display/etc er nu weer aangesloten zit.

daarbij komt dat ze heel veel ruimte winnen door alles gruwelijk dicht op elkaar te proppen.
kijk nu eens naar dit bordje (moederbord iPhone 5) en bedenk dan wat er moet gebeuren als je hiervan de videokaart wil wisselen.
http://guide-images.ifixit.net/igi/RSEVojl1guCO4vws.medium

ten eerste zit de videokaart dus in de chip op de achterkant van dit beestje. maar waar ga je dan die connector laten? zelfs laptop MXM connectors (voor laptops met verwisselbare videokaart) zijn groter dan de iPhone zelf.

kortom, als je verwisselbare componenten wil, krijg je:

of hele grote lompe telefoons,
of connectors die zo klein zijn dat je ze zelf niet kan wisselen
software uit het windows tijdperk.

GMT+1

Op 25 februari 2013 23:06:13 schreef Fuzzbass:
De originele GSM, Groupe Spéciale Mobile, heeft er 8 jaar over gedaan om de standaard voor 1G te ontwikkelen. GPRS (2G) duurde nog eens 4 jaar, en nog eens 7 jaar voor 3G.

Onder het mom van getting your facts straight: 1G was de auto telefoon, analoog. 2G is GSM.
Daarnaast is het niet zozeer het ontwikkelen van d telefoons wat zo veel tod kostte, maar het ontwikkelen van de standaard en de chips.

Meep! Meep!

Wat mijn punt perfect weergeeft: de standaarden voor mobiele communicatie zijn waanzinnig gecompliceerd. Als je als hobbyist iets wil doen met mobiele communicatie, dan kun je niet anders dan een complete module kopen waar alles behalve de gebruikersinterface al in zin. Zelf bouwen is waanzin.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Ik denk inderdaad dat enigsinds onderschat wordt wat er aan techniek in een telefoon zit. In het blikken doosje op het plaatje van Progger zit een zendinstallatie die in de oude tijd een 40 kilo woog samen met een hbo ingenieur ook wel marconist genoemt. In dat kleine blikje zit dus een complete zendontvangener en een system dat dat apparaat constant bijstuurd. Dat ding moet desgewenst van de ene frequentie naar de ander frequentie kunnen switchen zonder noemenswaardig tijdsverlies. Dat gebeurt dus bij een handover als de beller zich van de cell naar andere verplaatst.

Er worden continue signaalsterktemetingen gedaan en aan de hand van de resultaten daarvan bepaald welke zendmast het beste gebruikt kan worden. Dat is een van de redenen waarom van elke telefoon bekend is waar die zich (met een zekere fout marge) bevindt zonder dat er een gps nodig is. Twintig jaar geleden was voor dit soort metingen een complete auto met apparatuur en een aantal (goed opgeleide)mensen nodig.
Dat alles zit dus nu in dat kleine blikken doosje. En dat is maar een klein onderdeeltje in die telefoon. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die alle ins en outs over wat er gebeurt in dat kleine blokje weten en begrijpen.

Het wel een uitdaging om een modulair iets te verzinnen. Ik denk wel dat Progger een groot punt heeft. Ik reis zelf veel en mijn telefoons sneuvelen meestal door stof en vuil dat in de contacten gaat zitten. Dan bedoel ik dus contacten van de batterij, die van de GSM kaart, display en dergelijke. Daar zit stof en vuil in en dat kun je dan schoonnmaken maar dat moet je dan om een of andere reden steeds vaker doen. Ik denk dat een telefoon helemaal vol met stekers en connectors ook grote problemen gaat krijgen. Dan de software problemen die je kunt krijgen zullen ook lastig worden.

In tegenstelling tot apple kwam IBM dus ooit met een open bus systeem(De z.g. ISA bus). Iedereen kon daar allerlei uitbreidingen op maken en dat gebeurde ook. Andere fabrikanten kwamen ook met computers met dezelfde bus. De z.g. IBM clonen. Erg leuk allemaal maar het kon gebeuren dat een grafische kaart op het ene systeem als een speer werkt en op het andere niet of slecht. Groot voordeel was dat vrijwel alles met zo'n computer mogelijk was. Apple daarentegen had een systeem dat ze zelf in de hand hielden. Dat is veel makkelijker te beheersen en werkte dus ook altijd goed en was heel erg mooi. Je moest alleen buigen voor de apple standaards en wetten. En met het cloud gebeuren van tegenwoordig krijg ik helemaal de kriebels. Iedereen heeft een een riem om zijn nek en moet naar pijpen dansen van de cloudbeheerders.

Mischien is het leuk om te vermelden dat de nederlandse telefoon markt tegenwoordig wordt beheerst door de grote telefoon bedrijven. Die bepalen gewoon wat voor telefoon je koopt. Ze geven de keuze uit een zeer beperkt aantal merken en modellen. Ik kom veel in in china en daar is de keuze veel en veel en veel groter. Merken die hier niet bestaan en daar gangbaar zijn. Ook kwalitatief doen die niet onder voor de telefoons hier. En van de bekende merken hier zijn daar modellen met mogelijkheden die je hier niet ziet. 4 simkaarten, radio, televisie, navigatie, QQ (=chinese MSN/hives), WIFI, beeld projectie systemen enz. Is daar allemaal gewoon te koop.
Een Nokia, blackberry enzo kosten overigen ongeveer hetzelfde als hier. Ook telefoons met al die gadgets er in hebben vergelijkbare prijzen. Ik heb het dus niet over goedkope namaak troep die je daar ook kopen kunt natuurlijk.

Interesant zou mischien zijn om een soort bus systeem (Optisch) te bedenken waar je de verschillende modules als legoblokjes op klikt. Je telefoon stapel je dan als legoblokken op elkaar ofzo. Ook een hardware app's als stappenteller, bloedrukmeter Hres/speed camera's e.d. kun je dan als zo'n soort blokje uitvoeren. Hopelijk heb je met een optischebus minder contactproblemen. Mischien zou je de energie distributie naar de blokjes kunnen doen met een systeem zoals op die electrische tandenborstels van braun e.d. gebruikelijk zijn. Rendement technisch alleen niet erg best. Dat laatste kan een issue zijn vanwege de levensduur van de batterijen. Maar dat kan onderzocht worden en mischien verbeterd. Ik denk dat je electromechanische contacten moet proberen te vermijden in elk geval.

En dan de uitdaging om de telefoon net zo klein en slank te krijgen als ze nu zijn.

sterker nog:
dat plaatje omvat wifi,bluetooth,gsm (2/3/4g), meerdere touchscreen controllers, ram,16GB flash, power amps, power controllers, audio codec en een gyro.
en dat kleiner dan een aansteker..

dus kijk voor de grap naar die connector op de hoek.
volgens mij is het een Molex Slimstack
bij deze connector is de minimale afstand tussen de printen nog steeds 0,7 mm. best dik als het hele toestel nog geen 8 mm dik is.

kijk voor de grap ook even naar de footprint. moet je jezelf eens voorstellen wat er gebeurd als je die hynix flashchip (formaat postzegel) verplaatst naar een ander printje met zo'n connector. je hele print wordt minimaal 2x zo breed of 3x zo dik.

Je begint met een basis waarop je de componenten plaats.
- Zodat je als iets kapot het gemakkelijk kunt wisselen
- je zelf kunt indelen wat je wilt hebben ( bv grotere accu of meer Megapixel camera etc)
- En je langer met je telefoon kunt doen door Memory/processor etc te upgraden.

om bij ex-fietser terug te komen, mijn ervaring is dat de huidige telefoons met enkel USB en 3,5mm jackplug steeds stofdichter zijn.

maar als je nu een grotere camera/accu/randapparatuur wilt gaan aansluiten moet je dus iedere keer je telefoon open halen. sommige dingen gaan uitsteken, kabels moeten naar buiten en alles gaat verrot van het stof/vocht.

ik ben nu na 2½ jaar bijna toe aan een nieuwe mobiel. de behuizing en het beeldscherm vertonen krasjes, het interne geheugen zit constant vol (ook al verplaats ik al mn apps naar de 16 GB sd) heb al een nieuwe (kleinere) ROM geflasht, en daar word hij ook niet sneller van. maar voor de rest is de hardware in orde.

als zou dus graag mijn interne geheugen vergroten. gelijk een snellere processor en 802.11N WiFi. Dan neem ik die krasjes wel voor lief. kom je alleen uit bij het probleem van Theseus

p.s.
verder is de foto van Apple natuurlijk geen geweldig voorbeeld. zij zijn juist anti-modulair bezig. ze rekenen 100 euro voor een geheugen upgrade (vergelijk 16/32/64 GB iPhone/iPad prijzen, die liggen steevast +/- 100 euro uit elkaar) terwijl een 64GB microSD 50 euro kost, en een socket kost 10 dollarcent...

GMT+1

En dan nu weer even terug van de maan reis:
In theorie is het idee van een modulaire telefoon nog helemaal zo gek niet. Je moet echter egt rekening ermee houden dat alle connectors ook plaats in nemen. De website van iFixit laat goed zien hoe klein alles is.
Grofweg zou je het moederbord van een telefoon in die delen kunnen "knippen": geheugen, radio en chipset.
In een PC heb je ook losse geheugen modules, het kost echter flink wat ruimte aan connector.
Daarnaast is bijvoorbeeld de grootte van een scherm nooit echt gelijk; je kan een 5" scherm niet in een telefoon zeten die gemaakt is op 4,7". Dat soort problemen blijf je tegenaan lopen.

Meep! Meep!

Op 26 februari 2013 09:41:59 schreef roadrunner84:
Daarnaast is het niet zozeer het ontwikkelen van d telefoons wat zo veel tod kostte, maar het ontwikkelen van de standaard en de chips.

Nou, ik kan je verzekeren dat het bij de eerste 3G telefoons zeker een paar jaar geduurt heeft voordat alle ASICS er in enigszins definitieve vorm waren. En ook de radio is zeker niet eenvoudig.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat je bij een dergelijke telefoon wel moet denken aan keuze uit een > 5" scherm of een full-qwerty toetsenbord. Je moet toch wat met je ruimte.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Ik heb wel wat Nokia service manuals voor de TS van de 3000/5000/6000 en 9000 series. Vast wel na te bouwen.
Nog geen 4G maar dat kan de TS dan in de toekomst misschien bouwen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Bedankt voor alle uitgebreide reacties!
Geeft me een hoop goede informatie om verder te zoeken!

Interesant zou mischien zijn om een soort bus systeem (Optisch) te bedenken waar je de verschillende modules als legoblokjes op klikt. Je telefoon stapel je dan als legoblokken op elkaar ofzo. Ook een hardware app's als stappenteller, bloedrukmeter Hres/speed camera's e.d. kun je dan als zo'n soort blokje uitvoeren. Hopelijk heb je met een optischebus minder contactproblemen.

DIt is ongeveer wat ik wil maken! Maar wat bedoel je met optishe bus? EN bedankt voor je lange uitleg :)

als zou dus graag mijn interne geheugen vergroten. gelijk een snellere processor en 802.11N WiFi. Dan neem ik die krasjes wel voor lief. kom je alleen uit bij het probleem van Theseus

Hoe upgrade je dan geheugen in je telefoon? Wist niet dat dit mogelijk was.

Daarnaast is bijvoorbeeld de grootte van een scherm nooit echt gelijk; je kan een 5" scherm niet in een telefoon zeten die gemaakt is op 4,7". Dat soort problemen blijf je tegenaan lopen.

Ik wil ook het scherm modulair maken, zodat je kan kiezen bv touchscreen, qwerty, HD wellicht in de toekomst ooit 3D...
Zodat de telefoon echt met de technologie mee evalueert.

Maar de connector is dus het grootste probleem..Zijn er andere opties dan het bestaande systeem?
http://wodumedia.com/apple-ipad-2-dissection-takeapart/ifixit-dissects…

Op 26 februari 2013 20:55:14 schreef hakopdetak:
[...]
DIt is ongeveer wat ik wil maken! Maar wat bedoel je met optishe bus? EN bedankt voor je lange uitleg :)

alle chips communiceren elektrisch met elkaar. dat noem je een bus. als die met lichtsignalen werkt is het een optische bus.

[...]
Hoe upgrade je dan geheugen in je telefoon? Wist niet dat dit mogelijk was.

ik weet ook niet of dat mogelijk of zinvol is. dat is dacht ik wat jij wilde ontwikkelen.

buiten iPhone land zijn er trouwens zat telefoons die sd kaartjes slikken. maar daar krijg ik mijn interne geheugen niet mee uitgebreid (waar het OS op staat)

[...]

Ik wil ook het scherm modulair maken, zodat je kan kiezen bv touchscreen, qwerty, HD wellicht in de toekomst ooit 3D...
Zodat de telefoon echt met de technologie mee evalueert.

tja, dan gaat het je nooit lukken. die dingen zijn niet netjes stofdicht te krijgen en uiteindelijk kossen de losse onderdelen meer als een nieuw toestel.

kijk maar naar de laptops met verwisselbare videokaart. hoeveel zijn er daar nog van te koop?

Maar de connector is dus het grootste probleem..Zijn er andere opties dan het bestaande systeem?
http://wodumedia.com/apple-ipad-2-dissection-takeapart/ifixit-dissects…

als je een koelkast wilt verkopen is dit best te doen. als het niet groter mag worden dan de huidige trend (= zo dun mogelijk) dan kom je echt in de problemen.

het punt wat ik wil maken is: wanneer houd het op dezelfde telefoon te zijn? als ik het moederbord,geheugen,camera,scherm vervang dan moet ik een gruwelijk lompe behuizing hebben waar alle toekomstige schermen in gaan passen of heb ik eigenlijk al 3 telefoons gehad...

[Bericht gewijzigd door Progger op dinsdag 26 februari 2013 21:26:16 (13%)

GMT+1

Gezien het niveau van de vragen die je stelt over deze extreem complexe materie, waar zelfs een megabedrijf als Nokia, met een hele afdeling knappe koppen bij elkaar, heel veel moeite heeft om nog mee te komen, lijkt het me een goed idee om heel wat minder hooi op je vork te nemen.

Wees realistisch. Denk je nou echt dat je in je eentje iets kunt ontwikkelen wat ook maar enigszins lijkt op een smartphone?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Flash geheugen moet gewoon uit te breiden zijn, dat het OS niet op de sd kaart straat is natuurlijk puur een ontwerpkeuze van de makers, technisch is dat prefect mogelijk.
Je moet alleen wel bedenken dat het sd slot erg veel plek inneemt, als je dat ook voor ram wilt hebben kost je dat dus sowieso nog met ruimte.
Een grafische chip of processor vervangbaar maken lijkt me onbegonnen werk. Ik zou eerder voor een bordje gaan waar dat vast opzit.

Het geheel zou dan uit elkaar vallen in

  • Een moederbord met rekenkracht en radio.
  • Een statisch geheugen (flash).
  • Een volatiel geheugen (ram).
  • Een behuizing met ingebouwd scherm en invoer (touch en of toetsenbord).

Ik vermoed trouwens dat het voornamelijk om een concept presentatie gaat, waar hooguit en mock up gepresenteerd zal worden, toch?

Meep! Meep!