Breadboard

Ik ben volledig nieuw in de elektronica en heb zopas ook mijn eerste lessen achter de rug.

De leerkracht is echter aan het aftellen naar zijn pensioen me dunkt en acht alles vanzelfsprekend, waardoor uitleg uiterst onduidelijk en onvolledig is.

Mijn vraag is echter heel simpel:
1) Ik zou graag willen weten hoe je een schakeling maakt op een breadboard, dus zowel parallel als serie (en combinaties hiervan).

2) In het midden van een breadboard is een scheiding, maar waarvoor dient die?

Dank u wel!

Ik ga er even van uit dat je een normale doorsnee langwerpig breadboard bedoeld. (hij ligt dan in de breedte voor je, voedingslijnen onder en boven)

- De buitenste 2 lijnen(2x) zijn voedingslijnen. Alle gaatjes van links naar rechts per lijn zijn met elkaar verbonden.
- Nu zijn er nog 2 vlakken, gescheiden door een gleuf. En bestaat uit verticale lijnen. Alle gaatjes per verticale lijn zijn met elkaar verbonden.
- Die gleuf zit er, zodat je hier overheen een IC kan plaatsen. Dan heeft elke pin van het IC een verticale lijn in 1 van de vlakken toegewezen gekregen.

edit: vond deze link ook nog

Met zoon oude leraar kan ik me voorstellen dat hij nog nooit de ongekende mogelijkheden van google heeft uitgelegd. Nouja, ik help je wel even:

http://bit.ly/WfJxsO

en

http://media.tumblr.com/tumblr_lme4egdwf71qf00w4.png

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op dinsdag 26 februari 2013 11:44:25 (12%)

Alvast bedankt voor de uitleg. Maar hoe maak ik nu een parallelschakeling aan van bv weerstandjes (anders gezegd: hoe moet ik deze weerstandjes erin steken zodat ze in parallel staan?). Zelfse vraag voor serie en combinatie.

code:


|  |       |  |
|  |---0---|  |
|  |       |  |
|  |---0---|  |
|  |       |  |

Je weet wel wat het verschil tussen serie en parallel is hoop ik?

........................ Beetje meer 'eigen' inzet hier graag.....