Breadboard

Ik ben volledig nieuw in de elektronica en heb zopas ook mijn eerste lessen achter de rug.

De leerkracht is echter aan het aftellen naar zijn pensioen me dunkt en acht alles vanzelfsprekend, waardoor uitleg uiterst onduidelijk en onvolledig is.

Mijn vraag is echter heel simpel:
1) Ik zou graag willen weten hoe je een schakeling maakt op een breadboard, dus zowel parallel als serie (en combinaties hiervan).

2) In het midden van een breadboard is een scheiding, maar waarvoor dient die?

Dank u wel!

Ik ga er even van uit dat je een normale doorsnee langwerpig breadboard bedoeld. (hij ligt dan in de breedte voor je, voedingslijnen onder en boven)

- De buitenste 2 lijnen(2x) zijn voedingslijnen. Alle gaatjes van links naar rechts per lijn zijn met elkaar verbonden.
- Nu zijn er nog 2 vlakken, gescheiden door een gleuf. En bestaat uit verticale lijnen. Alle gaatjes per verticale lijn zijn met elkaar verbonden.
- Die gleuf zit er, zodat je hier overheen een IC kan plaatsen. Dan heeft elke pin van het IC een verticale lijn in 1 van de vlakken toegewezen gekregen.

edit: vond deze link ook nog

Met zoon oude leraar kan ik me voorstellen dat hij nog nooit de ongekende mogelijkheden van google heeft uitgelegd. Nouja, ik help je wel even:

http://bit.ly/WfJxsO

en

http://media.tumblr.com/tumblr_lme4egdwf71qf00w4.png

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op dinsdag 26 februari 2013 11:44:25 (12%)

Alvast bedankt voor de uitleg. Maar hoe maak ik nu een parallelschakeling aan van bv weerstandjes (anders gezegd: hoe moet ik deze weerstandjes erin steken zodat ze in parallel staan?). Zelfse vraag voor serie en combinatie.

code:


|  |       |  |
|  |---0---|  |
|  |       |  |
|  |---0---|  |
|  |       |  |

Je weet wel wat het verschil tussen serie en parallel is hoop ik?

........................ Beetje meer 'eigen' inzet hier graag.....

Als je een schema tekent van serie of parallel weerstanden dan worden de lijnen in je schema gewoon de lijnen op je breadboard en de pootjes van je weerstanden.

Zoals je kan zien op de post van Mrtn1988, kan je zien dat de "bolletjes" die verticale geel omcirkelt zijn, alle 5 verbonden met elkaar.
Dus als je bijvoorbeeld 2 weerstanden in parallel wilt zetten, dan steek je ene kant van beide weerstanden in zo een "verticale zone" en de andere kant van beide weerstanden in een andere "verticale zone". Zo staan ze in parallel.

Miscchien rare woorden gebruikt, ik kon niet op de juiste termen komen

JayPeeeeeee

En die scheiding in het midden doet dienst om een IC in te pluggen

JayPeeeeeee

Op 26 februari 2013 11:40:00 schreef Mrtn1988:
Met zoon oude leraar kan ik me voorstellen dat hij nog nooit de ongekende mogelijkheden van google heeft uitgelegd. Nouja, ik help je wel even:

http://bit.ly/WfJxsO

en

[afbeelding]

Opletten met de bus strips, ik heb hier een breadboard waarbij ze om de 3 groepen gaatjes onderbroken zijn.

Lambiek

Special Member

Ja zo een heb ik er ook. Let op; met bus strip bedoeld bobo1on1 de rode en blauwe lijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Alle begin is moeilijk, maar niet geschoten is altijd mis.