Stappen Motor Groot vermogen aansturen

inmiddels is het geluk met een aantal TIP35/36 transistoren.
ieg bedankt voor de hulp

Lambiek

Special Member

Dat willen we natuurlijk graag zien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

LINK naar schema:
https://zxzerw.blu.livefilestore.com/y1pqHWwCAtBskq9UzOYptWSlQaZsGyrUI…

LINK naar test opstelling:
https://zxzerw.blu.livefilestore.com/y1pS4_Q_3cQobcykNW4AIVVITvhIPga7V…

LINK naar test filmpje:
https://skydrive.live.com/?cid=9f31575f814ba1a8#cid=9F31575F814BA1A8&i…

enkele weerstandwaarden zullen nog veranderd worden. Ook zullen er nog koelblokken toegevoegd moeten worden. ivm grote warmte ontwikkeling.

[Bericht gewijzigd door rinwinte op woensdag 27 februari 2013 17:47:24 (12%)

Lambiek

Special Member

Nou, dat is toch mooi opgelost zo. Het enige nadeel is dat je geen microstepping toe kan passen, (denk ik) of heb je daar een programma voor gemaakt. En hoe gaat het met de stroom door de motor als hij stil staat, worden de transistoren niet erg heet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb nog niet heel veel testen ermee gedaan ivm vakantie. Dus dat ga ik nog doen. Het is wel zo dat sommige transistoren behoorlijk warm worden.

Wat betreft microstepping denk ik niet dat ik dat ga gebruiken. Ik heb me ook nog niet echt verdiept in de mogelijkheden hiervan. Maar volgens mij heeft het met de preciesie te maken. Ik heb een preciesie van 0.5cm nodig.

[Bericht gewijzigd door rinwinte op woensdag 27 februari 2013 20:32:31 (14%)

Dat gaat zo natuurlijk niet werken. Met een spoelweerstand vam 0.23 Ohm gaat er bij 24 volt voeding zo'n 100A lopen, daaag transistoren! De simpelste methode is serie weerstanden opnemen maar daarin verstook je dan een enorm vermogen. Daarom hebben echte steppermotor drivers ook een chopperregeling om de stroom te begrenzen.

Voor een tijdelijke demonstratie van 15 min moet dit toch geen probleem zijn?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 februari 2013 19:29:52 (74%)

Natuurlijk is dat veel te veel; als je de motor stil zet, en een set transistors aan laat staan, is het snel gebeurd. Wat voor voeding gebruik je nu? Ik verwacht eigenlijk dat je een voeding hebt die de stroom niet kan leveren, waardoor de transistors blijkbaar nog heel zijn. Een andere mogelijkheid is dat de draden naar de voeding of accu te dun zijn om die stroom te kunnen voeren.

Met die constructie kun je niet echt fijn PWM'en, lijkt me. Ik zou de TIP35/36's allemaal een weerstand tussen de basis en emitter geven, zodat ze in ieder geval wat vlotter sperren. Nu staan ze lekker te zweven en langzaam aan te sperren als je de stuurtorren uit zet.

Met zulke geleidingsverliezen en waarschijnlijk ook schakelverliezen gaan de torren zonder koelen echt niet lang leven.

Welk stappenpatroon gebruik je nu? Als je het full stepping patroon gebruikt, zou je ook eens moeten bekijken wat er gebeurd op het moment dat je een stap zet. Worden de transistors ook warm als je ze aanstuurt zonder aangesloten motor?

Daarbij zijn een paar vrijloop diodes over de transistors nou niet bepaald optioneel of zo! Dit is gewoon mishandeling van de torren. Je zou kunnen stellen dat ze nog niet stuk zijn, maar dat betekend alleen dat ze verbazend lang werk hebben met stukgaan, niet dat de constructie deugt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op donderdag 28 februari 2013 00:01:52 (22%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik gebruik nu labvoeding die max 1 A kan leveren. Later een labvoeding die max 10A kan leveren en evt een accu. De diodes was ik inderdaad ook al van plan. Maar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Pwm is idd niet heel fijn. Maar bij gebrek aan beter is dit voldoende.

Ik gebruik nu full step. Zal zaterdag even kijken naar de warmte zonder motor.

Is er nog een bepaalde minimale waarde die ik moet geven voor de weerstanden tussen basis en emitter?

Ik zou een paar kilo-ohm nemen, zodat de warmteontwikkeling daar beperkt blijft. Er hoeft niet veel stroom te lopen, je moet alleen voorkomen dat de basis los hangt en de transistor dus rommel gaat versterken, en de resterende lading afvoeren bij het uitschakelen.

Bij het uitschakelen van een set transistors en het inschakelen van de andere set, moet je die eerste wel de tijd geven op goed uit te schakelen, zeker zolang je die extra weerstanden niet geplaatst hebt, omdat je anders het risico loopt de voeding kort te sluiten.

Omdat je met zo'n constructie niet echt fijn kunt PWM'en, heb je heel weinig mogelijkheden om de stroom te regelen. Als je een grotere voeding gaat gebruiken, of een accu die wel flinke stromen kan leveren, vliegen de stukken van de transistors je om de oren.

Hoe simpel deze constructie is ook, naar mijn mening is hij ongeschikt voor dergelijk grote motoren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik ben het 100 procent met u eens. Het is verre van ideaal.
Ik zou het graag anders zien. Immers studeer ik elekrotechniek. Dus ik wil graag leren.
Aangezien ik eerste jaars ben heb ik dergelijke schakelingen nog niet gehad.

Ik zou t ook graag horen of u een alternatief is wat begrijpbaar blijft voor mij. En verantwoord is met zulke stromen.

Re-integratiecoach uitgerangeerde en degoutante electronen
Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2013 00:45:32 schreef rinwinte:
Ik ben het 100 procent met u eens. Het is verre van ideaal.
Ik zou het graag anders zien. Immers studeer ik elekrotechniek. Dus ik wil graag leren.
Aangezien ik eerste jaars ben heb ik dergelijke schakelingen nog niet gehad.

Ik zou t ook graag horen of u een alternatief is wat begrijpbaar blijft voor mij. En verantwoord is met zulke stromen.

Ja dat is denk een beetje het probleem je zegt dat je wil leren, je hebt al verschillende voorbeelden gehad van iedereen, maar je doet er niets mee. Heb ook al een paar keer gezegt dat je een goede stroomregeling nodig hebt, vooral als je motor stil staat kan er veel stroom gaan lopen. Maar als je het zo goed vindt. Nu snap ik ook dat het werkt, als je er maar 1A door stuurd.

En een stappenmotor regeling en simpel gaat nu eenmaal niet.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met alles wat ingestuurd werd heb ik gekeken of ik er wat mee kan. Want met alleen bouwen en niet snappen waarom heb ik niets aan.
Het probleem voor mij is dat ik bij die ic niet weet hoe ze werken en dus ook niet waarom ze op een bepaalde manier worden aangesloten. (Er zijn nogal wat manieren als ik op internet kijk). Maar een bruikbare is nog niet gevonden.

De sense poorten en abcd begrijp ik. Maar wat ik met de klok, sync, home, control etc moet doen weet ik nog niet.

Dit schema vond ik nog wel met de l297 is dat wat jullie bedoelen?

http://hades.mech.northwestern.edu/images/d/d2/Unipolar_stepper_circuit_schematic.png

Lambiek

Special Member

Dit is niet geschikt voor jou toepassing, dit is om een unipolaire motor aan te sturen.

Je hebt twee H_bruggen nodig die de stroom van jou motor aan kan, en met goede stroomregeling erop. En daar zou je de L297 voor kunnen gebruiken.

Ik weet dat internet er vol mee staat, maar dat zijn niet altijd de beste oplossingen.

En je moet leren de datasheets te begrijpen, daar staat alles in. Als je je daar eens in verdiept wordt het misschien duidelijker.

En je wordt hier heus wel geholpen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

rinwinte, Als die motor van jou bij de labvoeding van 1A ontveer doet wat ie moet doen, dan moet je niet verder kloten en gewoon de boel op een 5V voeding draaien, liefst nog steeds stroom-gelimiteerd op 1A. Een 7805 bijvoorbeeld. Ben je van die 24V af.

Je motor zal minder dan 4% van z'n normale vermogen kunnen ontwikkelen, maar kennelijk heb je de motor wat overgedimensioneerd......

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kijk eens op de website van Pros naar het artikeltje over het schakelen van belastingen.

Bipolaire torren zijn meestal niet handig voor zulke stromen; je kunt een paar MOSFETs met halve brug drivers pakken, of iets anders fabrieken met N- en P-channel MOSFETs of zo. Houd er wel rekening mee dat je voedingsspanning (24V) hoger is dan de Vgs(max) van de meeste MOSFETs; hoger dan 20V is heel uitzonderlijk, en er zijn ook MOSFETs waarbij dat al lager is dan 20V. Met sommige constructies kom je dan in de problemen, omdat de hele voedingsspanning over de gate-source komt te staan.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 21 februari 2013 13:59:42 schreef rinwinte:
Moeilijker dan dat is het niet de aansturing. Het is een simpele toepassing en heeft geen super krachtige of snelle motor nodig.
Kopen is helaas geen optie voorlopig want dat is te duur. Dus ik denk dat ik het voorlopig erbij laat. En kijk of ik er wat meer kennis over kan krijgen

Maar zoals je hierboven aangeeft hoeft het geen super krachtige motor te zijn waarom dan zo'n zware motor gebruiken? Misschien kan je jezelf een plezier doen en een lichtere motor gebruiken vlgs mij ben je nu met een UZI op een mug aan het schieten.

I thought, I thought of everything

Sparky, Ik had inderdaad al zulk soort schema's gezien met mosfets erin. Ik zal even gaan kijken op pros zijn site.http://www.bristolwatch.com/ele/img1/h_bridge_cd4011b.gif

Lambiek, heb je een website of manier waarmee ik die datasheets ga leren begrijpen? Want alleen naar die termen kijken hielp niet haha

rew, hij doet wel wat hij moet doen maar onbelast. Dus wanneer ik er belasting op gaat zetten zal hij meer gaan vragen. En er wordt nu al een transistor behoorlijk warm.

paulp, omdat dit de motor is die ik kreeg van school om er meer over te leren en hem proberen aan te sturen.

[Bericht gewijzigd door rinwinte op donderdag 28 februari 2013 10:33:57 (10%)

Lambiek

Special Member

Dat is dan behoorlijk stom van je school/leerkracht, want met een kleine stappenmotor leer je het principe ook. Daar heb je precies de zelfde regeling voor nodig, maar die werkt met veel minder stroom.

Ja, die datasheets dat is een probleem voor heel veel mensen. Ik weet niet of daar een website voor is met uitleg hoe je zo iets moet lezen. Het ligt ook een beetje aan je kennis van componenten, en aan je algemene kennis van elektronica. Maar omdat je net begint zal dat nog niet hoog zijn, en dat geeft niets we hebben het allemaal moeten leren, en dat gaat nu eenmaal met vallen en opstaan. :)

Nog even over je motor, is dat een motor met acht draden. Als dat zo is dan is hij geschikt voor zowel bipolair als unipolair gebruik. Dus dan kan het een heel stuk simpeler worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

lambiek, de motor is gekozen vanwege het component dat hij moet aandrijven(dat is een set) vorig jaar werd deze motor gebruikt bij de eerste jaars maar niemand lukt het om hem aan te sturen. Dus nu is het onze taak. Maar niet verplicht.

De motor is volgens mij bipolair en unipolair. Want volgens de datasheet heeft hij een A +/- , A/ +/- respectivelijk B en B/
Maar...
We hebben de motor open gemaakt en er zijn slecht 4 draden doorverbonden met de conector in de motor. Dat betekend dus dat de spoelen doorverbonden zijn. Ik denk niet dat ik dit ga loskrijgen draden aan kan solderen.

dus dan is ie eigenlijk alleen bipolair aan te sturen

Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2013 10:59:26 schreef rinwinte:
lambiek, de motor is gekozen vanwege het component dat hij moet aandrijven(dat is een set) vorig jaar werd deze motor gebruikt bij de eerste jaars maar niemand lukt het om hem aan te sturen. Dus nu is het onze taak. Maar niet verplicht.

Dat is lekker slim, daar leren ze wat van. Is ook erg motiverend als het niet lukt.

Wat voor component is dat wat je aan moet drijven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@TS heb nog wel een paar kleine(4 draads) stappenmotortjes die ik jou of je school wil doneren. Tis niet voor nx dat het de andere studenten ook niet is gelukt om dit aan de praat te krijgen. Wellicht is het handig als je je leraar laat meelezen in dit topic er zijn onder het leraren gilde nogal eigenwijze types in omloop.

I thought, I thought of everything
Lambiek

Special Member

Nou dat is nog mild uitgedrukt. Er zijn er bij met geen verstand van zaken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb me dan ook ingehouden met name om mijn opmerking van het laten meelezen.:)

I thought, I thought of everything