iemand verstand van mobiele telefoons?

Op 26 februari 2013 21:53:40 schreef roadrunner84:
[*] Een moederbord met rekenkracht en radio.

Die radio moet toch ook modulair lijkt me. Als je mee wilt evalueren zal die radio elke ~5 jaar vervangen moeten worden.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Wees realistisch. Denk je nou echt dat je in je eentje iets kunt ontwikkelen wat ook maar enigszins lijkt op een smartphone?

Nee, ik ga hem niet werkend maken maar inderdaad zoals hier mooi gezegd.

Ik vermoed trouwens dat het voornamelijk om een concept presentatie gaat, waar hooguit en mock up gepresenteerd zal worden, toch?

Ik wil hiervoor echter wel weten wat realistisch en haalbaar is/nabije toekomst zodat het wel poot heeft om op te staan.
Wat is 'radio' ik krijg alleen de muziekale variant, maar neem aan dat jullie iets anders bedoelen....
Maar inderdaad als hij verouderd moet worden moet deze ook modulair worden!

Misschien handig om - stel dat je volledig vanaf 0 wil beginnen - de standaarden mbt GSM telefonie eens te doorspitten.

Deze zijn te vinden (of waren vroeger te vinden) op www.etsi.org
(Mochten ze er niet meer te vinden zijn pm me effe ik heb nog *ergens* deels een offline copie op een of ander zip diskje - zegt ook al direct genoeg de leeftijd ervan)

Anyway .... in die standaarden staat volledig uitgelegd aan welke software en hardware vereisten een GSM moet voldoen.

Om enkel met de hulp van de standaarden zelf bv ASICS te proggen, µC's te programmeren vermoed ik dat dit onbegonnen werk is (of toch wel jaaaaaaren zou kunnen duren, onder het mom niks is onmogelijk)

Neem daar nog bij dat sommige encryptie algoritmen van bv spraak onder een NDA vallen en niet publiekelijk verkrijgbaar zijn tenzij je lid bent van het ETSI commité (= kost behoorlijk wat centen)...

De andere kant van de medaille is dat er vroeger delen van het A5/A3/A9 algoritme gelekt zijn... Je kan hiervoor even een kijkje nemen op de site van de Chaos Computer Club ... www.ccc.de Deze hebben *vroeger* nog SIMS gecloond.

Ik weet echter niet in welke mate de technologie of beveiligingen mbt GSM's gevordert zijn. Het was vroeger een interesse van me, maar tegenwoordig liggen mijn interesse's op andere elektronische vlakken.

Kortom ... Als je zelf vanaf 0 een GSM wil maken vermoed ik dat je op nog een hoop problemen zal uitkomen die heel moeilijk op te lossen vallen op een legale weg, denk hierbij aan verschillende NDA's. Het is misschien beter een deel zelf te doen.... bv een development board aan te schaffen en zelf de µC te programmeren voor een bepaald deel van de GSM signalling.

Ik vermoed ook dat de reden dat je dit wil doen is omdat het een uitdaging lijkt om zo iets werkende te krijgen, echter vergeet je niet dat in real life er bij productontwikkeling hele development teams achter de schermen werken. De ene doet dit deel, de andere dat en op het einde van de rit krijg je een werkend geheel.

Als ik je een goede raad mag geven, neem uit de GSM werking iets dat voor jou een uitdaging lijkt en werk dit deel uit. (en dan heb ik het niet op het deel van de µC die de toetsenmatrix afscant want dit lijkt me dan totaal geen uitdaging ;)

Edit : na herlezen van dit topic is mijn uitleg misschien geen directe vraag op je antwoord. Mijn redenering is als je iets modulair wil maken, moeten de modules wel beschikbaar zijn... ik vrees dat er geen pasklare modules beschikbaar zijn, dus zou je vanaf 0 moeten beginnen...

Edit II : Als het eerder een proof of concept design is (en grootte dus niet de grootste beperkende factor is)... misschien is er iets te doen met bv de Siemens M20 module. Volgens de datasheet kan deze ook voice aan. Deze module is volledig serieel aan te sturen. In dit geval zou je "enkel" een µC moeten proggen die het toetsengedeelte bestuurt, die een schermpje bestuurt en die de commando's die nodig zijn om verbinding te maken over RS232 naar deze module stuurt .... en verder naar wens uit te breiden is met bv een GPS board, een bluetooth board etc. (naar analogie bv dat Arduino ook GPS, bluetooth, touch screen etc shields heeft)

[quote
Wat is 'radio' ik krijg alleen de muziekale variant, maar neem aan dat jullie iets anders bedoelen....
Maar inderdaad als hij verouderd moet worden moet deze ook modulair worden!
[/quote]

Met de radio wordt het zilverkleurige blokje op het plaatje van Progger bedoelt. Een behoorlijk complexe zendontvanger die de daadwerkelijke radio verbinding met de andere kant verzorgt. Bij de eerste GSM kon die maar op 1 band werken. De GSM band. Een ander was er (nog) niet.

Tegenwoordig zijn deze tranceiver modules drie banders. Zijn er al vier? Weet het niet eens. Het is enigsinds te vergelijken met zoals vroeger het kiezen van van de band ging op een oude radio. Je kon FM of AM of KG kiezen. Je telefoon doet alles automatisch. Door ontwikkelingen in de halfgeleider technologie kunnen ze deze dingen steeds gevoeliger maken. Ook veranderen de wensen betreffende de bandbreedte te gebruiken frequentiebanden af en toe. Doordat WIFI en UMTS er bij kwamen is dat zendontvangertje ook weer aangepast. BlueTooth wat overal opzit is ook een radio verbinding met zijn specifieke eisen. Dat zondontvangertje moet dat allemaal kunnen en door nieuwigheden ook steeds weer iets nieuws. Dus elke vijf jaar vervangen is niet zo gek denk ik.

Met de komst van LTE zitten we inmiddels op penta(of wellicht hexa)-band radio's; 850, 900, 1800 en 1900MHz voor <=3G, en ik geloof 800 en/of 2100MHz voor 4G.
Vervolgens zit je telefoon ook nog op 2,4 en 5GHz WiFi, 2,4GHz Bluetooth, NFC rond de 13MHz (zo uit mijn hoofd), en bluetooth 4 had geloof ik ook nog eens een extra frequentie. Ontvangen gebeurt ook nog even rond de 1,5GHz voor GPS.

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op woensdag 27 februari 2013 14:00:27 (43%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Ik denk niet dat de winst van een losse radio redelijk is; het kost je een best brede stekker, terwijl je zowel je radio als je processor redelijk vaak zal moeten opwaarderen. Als je ze dan toch allebei zult moeten opwaarderen, laat dat dan gewoon tegelijk zijn. Het scheelt je veel ruimte (niet alleen stekkers, maar ook filters om alles goed over die stekkers te krijgen), terwijl je alleen maar inlevert op iets dat je toch even vaak zult moeten vervangen.

Meep! Meep!

Ongelofelijk dat hier zo serieus op wordt ingegaan.

Hoe kom je als particulier/student in godsnaam aan een lidmaatschap van het GSMA en een (legale) serie IMEI nummers? Die twee zaken kosten al minimaal 12.000 euro per jaar.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

/* grappige noot */ ==> Postcodeloterij ? ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 februari 2013 18:57:29 (79%)

Het is ook niet mijn bedoeling te telefoon opnieuw uit te vinden, of de complexe zaken aan te pakken waar een heel team bij nokia aan werkt.
Maar om je een idee te geven hoe ik het ga uitvoeren,
we hadden een keer een schoolopdracht om een robotstofzuiger te maken. Het gaat dan niet zozeer om te complete techniek die erin werkend te krijgen maar het moet wel realistisch en mogelijk zijn.
Ik had dit gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=IBcre6fVaWk (zat in de 1e dus heel doordacht/praktisch was het niet)
Voor mijn telefoon wordt het ook zo'n concept voorstel. Alleen is het nu mijn afstudeerproject ik ben (hopelijk) 4 jaar slimmer en dus wordt het wat doordachter en serieuzer.
Vandaar dat ik jullie kennis vraag over hoe een telefoon precies in elkaar zit en werkt en of het überhaupt mogelijk is.

Dus geloof me, er komen een hoop nieuwe woorden en termen voorbij maar ik google ze allemaal en sla alles op :)

Zonder een complete GSM/GPRS module kun je het compleet vergeten. En in dat opzicht bestaat wat je wilt maken allang in de vorm van MikroE en Arduino bordjes, en nog een aantal van die "systemen".

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op woensdag 27 februari 2013 23:53:58 (50%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Siemens M20 GSM/GPRS Module of gelijkaardige + microcontroller die alles stuurt en dan boardjes ter uitbreiding naar gelang de functionaliteit je wilt. (bv boardje touch screen, boardje gps, boardje blue tooth, boardje wifi, boardje sd kaart, boardje mp3 speler ....

PS : Professionele voorstelling van je dust ball, die mag er wezen !

Zonder een complete GSM/GPRS module kun je het compleet vergeten. En in dat opzicht bestaat wat je wilt maken allang in de vorm van MikroE en Arduino bordjes, en nog een aantal van die "systemen".

Het is niet zo dat ik het zelf wil maken, of een systeem zodat mensen het kunnen maken.
Ik wil een concept presenteren wat een realistisch beeld laat zien van hoe een modulaire telefoon eruit zo kunnen zien.

Mocht het ooit verder worden door ontwikkeld dan zou dit op industriele manier worden gedaan en geproduceerd. Dus met zeer geavanceerde technieken en machines. Dus wat dat betreft heb ik een hoop vrijheid gezien ik alle technieken en productiemethoden mag gebruiken.
Dus als er nu 'radio chips' bestaan van 2x2mm dan is het niet onrealistisch dit te gebruiken in mijn concept..

joopv

Golden Member

Afgezien van de voor de hand liggende mechanische eisen - om de diverse modules uitwisselbaar te kunnen maken zullen ze van dezelfde connectoren en dezelfde communicatie methodes gebruik moeten maken.

Dezelfde stekkers, voltages, protocollen, enzovoorts.

Het zal een hels karwei worden om bijvoorbeeld alle fabrikanten van touchscreens onderling op 1 lijn te krijgen - als je dat al ooit gaat lukken. Ik denk dat veel van deze componenten op klantspecificatie ontwikkeld en geeproduceerd wordt. Alleen de ontwikkelaar van een modulaire telefoon heeft er belang bij dat er een standaard gemaakt wordt, verder niemand.

Je hebt al gelezen over het ontwikkelen van de GSM standaard, hoeveel tijd en energie zo iets kost. Dat soort energie kosten alle globale standaarden - denk aan USB, aan ethernet en Wifi, aan GPS, digitale televisie, weet ik veel.

Mensen nemen maar voor lief dat zij hun spullen zo maar overal op aan kunnen sluiten, en dat dingen zomaar werken - maar hebben geen flauw benul wat voor ongelooflijke hoeveelheid effort daar aan is voorafgegaan.

Yep, JoopV. Weet jij toevallig hoelang men al bezig is om te zorgen dat in europa (dus niet eens de wereld) dezelfde netstekers gebruiken?

Ik geloof een jaartje of dertig ofzo.

kijk nu eens naar de Raspberry Pi.

daar gebruiken ze Package on Package

als voordelen wordt genoemd dat signaaldraden korter zijn, wat voor minder verliezen en storing zorgt.

dus wat dat betreft heeft roadrunner ook een goed punt. een chipje van 2x2 mm heeft incl filters en connectors ineens 5x zoveel ruimte nodig, en het verbruik gaat ook stijgen.

denk daarbij ook aan Wifi,bluetooth, NFC.. hoeveel technieken gaan er nog komen? ga je daar ook antenne's voor reserveren? hoe ga je die aansluiten? ik vrees dat je apparaat lomp groot gaat worden...

GMT+1

@hakoptak,

Leuk filmpje!

1 telefoon is misschien kostentechnisch niet haalbaar (lomp en duur) Vergelijk het met PC's en laptops, PC's zijn groot en duur en de inwisselbaarheid van componenten is slechts nuttig voor een handjevol power-users. De doorsnee consument vervangt de PC in z'n geheel (of koopt liever een laptop).

Misschien is het een leuk idee om een telefoon op te splitsen, een 'centrale' , een schermdeel, een toetsenbord en headset deel. Een extra accudeel etc.

Wil je dan echt typen/werken dan neem je een keyboard en groter scherm mee (eventueel met magneten/stroomaftakken van centrale) mee, ga je naar het strand dan neem je alleen het waterdichte centrale deel mee met een (kleiner) daglichtscherm met ingebouwde speaker/mic. Communicatie via bluetooth of wifi (voor video).

bedankt allemaal!

Ik heb een lijst gemaakt met onderdelen en componenten.
Heb het ingedeeld in 3 groepen. Klopt dit? En minstens zo belangrijk wat mis ik?


Telefoon moederbord

Antenne/4G
Radio
Processor
Werk geheugen
Opslag geheugen
Videokaart?

Werking
Display/toetsen
Speaker
Geluid recorder
Stroom/data input
Batterij

Accesoires
Bluetooth
Wifi
Infrarood
Mp3 speler
Camera/video
Trilfunctie
Flitser

edit: en wat kan eventueel los worden gehaald van het moederbord en als losse component worden ?geplaatst..

Ik mis het belangrijkste: software! Ik probeer je al het hele topic uit te leggen dat een telefoon veel meer is dan een paar onderdelen. Alles moet samenwerken, er moeten stevig gelicenceerde, mogelijk gepatenteerde protocollen in de baseband processor zitten.

Als je het in onderdelen wil splitsen en het uitvoerbaar wil maken, dan moet je de radio als geheel zien. 2G/3G/4G, bluetooth, Wifi, SIM, basebandprocessor met werkgeheugen, opslaggeheugen en firmware als 1 geheel.

Andere losse delen kunnen dan zijn:

- applicatieprocessor met werkgeheugen en flashgeheugen
- voedingsgedeelte met accu en laadelectronica
- speaker, microfoon(s), trilmotor
- beeldscherm of touchscreen
- fysiek toetsenbord
- camera met flitser
- externe opslag (micro SD)
- bewegingssensor

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
joopv

Golden Member

- bewegingssensor

Een beetje smartphone heeft tegenwoordig een hele berg sensoren aan boord: kompas, gyro, omgevingslicht, proximity, gps, temperatuur, luchtdruk,... Apps en andere software in de telefoon kunnen daar allemaal gebruik van maken

Lucky Luke

Golden Member

Oude Koe Warning!

Maar ik kwam dit tegen. Blijkbaar wordt er dus toch wat met modulaire telefoons gedaan.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 31 oktober 2013 14:03:54 schreef Lucky Luke:
Oude Koe Warning!

Maar ik kwam dit tegen. Blijkbaar wordt er dus toch wat met modulaire telefoons gedaan.

haha nog een oude koe warning. Phonebloks is mijn project, voortgekomen mede dankzij dit topic. Dus bedankt iedereen :)

Op 18 april 2017 23:45:09 schreef hakopdetak:
[...]

haha nog een oude koe warning. Phonebloks is mijn project, voortgekomen mede dankzij dit topic. Dus bedankt iedereen :)

En tis niet veel geworden? Het leek me toen al erg prijzig qua ontwerp en compatibiliteit. Een accu vervangen of upgraden lukt al niet meer tegenwoordig.

Had google niet een soort gelijke telefoon bedacht ?
Maar gezien tijdsbestek, zou dat best jouw project kunnen zijn ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Dit topic kwam op mij als volgt over:

"Ik heb een leuk idee, namelijk een modulaire smartphone. Maarreeh, hoe werkt een smartphone eigenlijk?"

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com