Philips-FWC110

Beste...,
Ik ben in het bezit van een Philips FWC110 buitenlamp met schemerschakelaar.
De laatste tijd blijft ie knipperen als ik er tegen aan tik gaat ie wel weer aan maar na twee dagen is het weer zo.
Op de printplaat is niets vreemds te zien. Wie heeft ervaring met deze printplaat van deze lamp. En wat zou mogelijk de storing veroorzaken?
Al vast bedankt voor je antwoord, Alex

meestal de pl-c lamp zelf welke niet goed in de fitting zit. de starter zit in de lamp zelf bij een 2 pins lamp dus die blijft maar starten. kan zijn dat d elamp los zit , of de pennen maken slecht contact. dat kun je oplossen door de pennen met een kniptang te voorzien van wat kerfjes zodat de pennen ruwer worden en beter passen.

als het een pl-c met 4 pennen is, en dus een evsa erin dan check de evsa maar eens. deze komen vaker retour met een losse soldering op de hf spoel. dat is een kwestie van solderen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat ik bij dit type vaak gezien heb is een losse condensator in de voeding van de schemerschakelaar, even doorsolderen en het werkt weer

klopt, die mkp x2 zit ook weleens los. komt vaak door het vervoer icm de grootte van het onderdeel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste mensen,
Weten jullie of ik in deze armatuur ook een led lamp kan plaatsen?
De Philips PL-S lampen gaan zo snel stuk dat ik er gek van wordt en ze dus wil vervangen voor led.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

er kan een e27 fitting in waar je van alles in kunt draaien. echter is de aan/uit schakeling met die triac schakeling niet gunstig voor lampen met een geschakelde voeding net als led en spaarlampen hebben. het beste zou je er dan een licht/donker regelaar inzetten met relais schakelaar, als de klemko ib-06l of ib-e15 dan mag er alles in.

een pl-s heeft ook maar 6000 branduren, starten in de winterdag is slechter, de lamp slijt er sneller van. een pl-s armatuur heeft doorgaans een vsa voor zowel 7-9-11w lampen, als er een 11w lamp inpast gaat deze ook langer mee, de brandspanning is dan lager als voor de 7 en 9w uitvoering..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Beste,

Ik heb hier zo een beetje meegelezen en al een paar dingen uitgevoerd op mijn Philips FGC 111 armatuur.(PL lamp al een paar x moeten vervangen en wil toch lekker zuiniger gaan met een LED lamp erin)
De VSA eruit geschroefd en al een nieuwe E14 pocket met LED lamp gemonteerd.
Ik las dat je de witte kabel naar VSA in en VSA uit moet knippen en verbinden met elkaar.... Is gelukt, maar dan ging het boem... zekering gesprongen! zeker een kleine kortsluiting 8)7
Wie kan me verder helpen met het aansluiten van de bekabeling...
Alvast bedankt _/-\o_

weet niet wat voor installatie dat is, maar de bruine draad als aarde is niet bepaald normaal..

je zet de e14 fitting tussen zwart en blauw in, maar hier zit een lichtsensor in, dus de e14 tussen blauw en bruin van de lichtsensor aansluiten.

dit zijn overigens geen FWC armaturen, maar eerder prehistorische philips. deze zou ik eerder geheel vervangen want je lichtsensor zal tzt ook overlijden. dit armatuur zal een 25+ jaar zeker wel halen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 augustus 2020 18:58:34 schreef testman:
weet niet wat voor installatie dat is, maar de bruine draad als aarde is niet bepaald normaal..

je zet de e14 fitting tussen zwart en blauw in, maar hier zit een lichtsensor in, dus de e14 tussen blauw en bruin van de lichtsensor aansluiten.

dit zijn overigens geen FWC armaturen, maar eerder prehistorische philips. deze zou ik eerder geheel vervangen want je lichtsensor zal tzt ook overlijden. dit armatuur zal een 25+ jaar zeker wel halen..

Hoi Testman,

Alvast bedankt voor je reactie, ik heb deze Philips armatuur + nog extra tuinlamp erop , ongeveer 18 jaar terug, laten plaatsen door een erkend installateur... helaas |:( Dus voor mij was het een raadsel wat er achter de plastic kap zat.
Ik zal morgen eens kijken of ik het aan de praat krijg met jou gegevens info omtrent dit heuvel.

Alvast bedankt, fijne avond.

Goede morgen,

Gisterenavond om 22.15h heb ik de lamp nog aangesloten en de 2 lampen branden...
Helaas deze ochtend branden de 2 lampen nog! Ik heb de E14 socket terug ontkoppeld, en dan branden de extra lounge lamp ook nog... zie foto's in bijlage.
Ik had wel begrepen, in vorige teksten en antwoorden, dat als je de VSA eruit monteerde, dat je deze moest lussen met een stroomkabeltje tussen A & B ?! Heb ik niet gedaan...
Misschien nog een kleine aanpassing aan mijn aansluitingen??
Ik hoor het graag en alvast bedankt voor het meedenken O-)

IMG_3433.jpg

IMG_3434.jpg

je hebt de verkeerde zwarte draad uit de muur als uitgang van de lichtsensor genomen, probeer de andere. dus tussen onderste zwart en blauw aansluiten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

@silverfox
Zou je een volgend keer foto's willen posten in een "normaal formaat" geen HEIC of Apple specifiek?
De meeste gebruikers van CO kunnen het dan normaal openen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 6 augustus 2020 12:52:10 schreef vergeten:
@silverfox
Zou je een volgend keer foto's willen posten in een "normaal formaat" geen HEIC of Apple specifiek?
De meeste gebruikers van CO kunnen het dan normaal openen.

Sorry voor het ongemak O-)
Ik heb ze nu gewoon als.jpg gesaved

Op 5 augustus 2020 23:13:03 schreef testman:
je hebt de verkeerde zwarte draad uit de muur als uitgang van de lichtsensor genomen, probeer de andere. dus tussen onderste zwart en blauw aansluiten..

Hoi testman,
nogmaals bedankt voor je hulp...
Ik heb... hoop jou juist volgorde gevolgd, kwa aansluitingen!
Maar zoals je kan zien op de nieuwe foto, brand de lamp, direct na het aansluiten van de bedrading...
Oeps! |:(

Link naar foto: https://www.mupload.nl/img/ge6i9d.jpg

ik zei, de lamp op blauw en de onderste zwarte draad zetten!

waar rook was, werkt nu iets niet meer

IMG_3433.jpg

Op 7 augustus 2020 21:24:52 schreef testman:
ik zei, de lamp op blauw en de onderste zwarte draad zetten!

Hoi Testman,

Ben ff een weekend weg geweest...
Zoals je kan zien in de foto, had ik al eens geüpload, had ik de lamp al eens aangesloten op onderste zwart en blauw... De lamp blijft nu ook branden in de dag en nacht!
Kan het zijn dat die licht cell van ZODIAC stuk is?!

Link naar foto! https://www.mupload.nl/img/0266eybwleqr.jpg

dan heb je sluiting gemaakt op de uitgang van de cel, zou er geen nieuwe cel meer inzetten dan, maar armatuur vervangen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 augustus 2020 22:22:54 schreef testman:
dan heb je sluiting gemaakt op de uitgang van de cel, zou er geen nieuwe cel meer inzetten dan, maar armatuur vervangen..

Beste Testman,

Ik ben zelf er een weekje er tussen uit geweest, maar ondertussen op Marktplaats, een werkende Zodiac schemerschakelaar cel gevonden voor een paar euro. Deze gisteren gemonteerd, en alles doet het weer O-)
Nogmaals bedankt voor je tekst en uitleg _/-\o_