Stappenmotor roteren zonder driver?

Arco

Special Member

Een gearbox zou kunnen. Maar een echte rem is stukken beter. (Al dat geros tijdens het ponsen is niet goed voor de tandwielen in de gearbox)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zich kan het misschien nog meevallen qua verschuiven van de plaatjes.
ponsen gebeurt immers zuiver haaks ten opzichte van het plaatje en als de nippel eenmaal het plaatje iets aanraakt zal de zaak zeker niet meer schuiven.Met vrezen zou het inderdaad een heel ander verhaal worden, dan heb je wel degelijk dwarskrachten die een stappenmotor niet zomaar weerstaat.

Ik zit nog even over een goedkope testopstelling te denken......

Op de "instructables"site heb ik eens een goedkope stappenmotordriver gezien die zijn stroombegrenzing bereikte door het in serie plaatsten van een gloeilamp.(heb even gezocht maar kan het zo snel niet vinden)
Persoonlijk vond ik dat grappig en slim gevonden.
Als TS nu een gloeilamp kiest met een zodanig vermogen dat er een stroom ontstaat van plusminus 2,5 - 2,8 A dan zou je misschien met wat transistortjes een proefopstelling kunnen maken??

Op zich zou de schijf niet verdraaien, aangezien er niet geponst wordt op de schijf, maar op de plaatjes. De schijf ondervindt dus geen krachten rechtstreeks van de pons. Het zou wel kunnen dat men dwarskrachten ondervindt, maar de ponskracht bedraagt slechts 100-200N.
Als we beide spoelen bekrachtigen zou de schijf niet verschuiven...

Nu ja, we hebben net een driver gevonden die we overwegen aan te kopen. Ze stond op de site van conrad, waarvan we onze motor gekocht hebben. Deze driver moesten we nog eens concreet gaan zoeken, want een echte link vanuit de motor en andere links vonden we maar 2 drivers. En tussen die 2 drivers, stond deze driver er niet tussen...
(nu hebben we dus hopelijk een goeie driver gevonden!)

Nu gaan we de technische fiches wat doorlopen en kijken of dat dit een goeie oplossing is. Ik denk dat dit wel moet lukken.

http://www.conrad.be/ce/nl/product/192979/Trinamic-1-assige-stappenmot…

Dat is een bipolaire controller. Het schema dat je eerder had, gaf aan een unipolaire motor,

Als je nu zoals ik heb aanbevolen wikipedia had gelezen (onder stepper motor), dan schiet dat beter op.

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Lambiek

Special Member

Op 20 maart 2013 10:49:30 schreef Druiloor:
Dat is een bipolaire controller. Het schema dat je eerder had, gaf aan een unipolaire motor,

Dan heb je niet goed gekeken denk, hij heeft de QSH5718-76-28-189 en die heeft volgens de datasheet toch echt maar vier draden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 20 maart 2013 10:57:23 schreef Lambiek:
[...]
Dan heb je niet goed gekeken denk,

Je hebt gelijk, ik las dit topic slechts zijdelings incidenteel na mijn eerste bijdrage en ik had een testschema in mijn hoofd dat Arco noemde voor unipolaire motoren.

Sorry

Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :

Op 20 maart 2013 11:21:48 schreef Druiloor:
[...]

Je hebt gelijk, ik las dit topic slechts zijdelings incidenteel na mijn eerste bijdrage en ik had een testschema in mijn hoofd dat Arco noemde voor unipolaire motoren.

Sorry

Geen probleem! Bij deze zal het deze driver worden.

Bedankt iedereen.

Lambiek

Special Member

Het zou mijn keuze niet zijn qua driver, maar het is mijn project dan ook niet. Hoop dat het gaat werken, we horen het wel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.