Hoe sluit ik deze Stature motor aan (komt uit scootmobiel)

Hoi,

Onlangs heb ik het onderstel van een scootmobiel gekregen met daarin nog de motor en achter assen inclusief de banden. Nu zoek ik wat hulp bij het aansluiten van deze motor en kan er op internet niet heel veel over vinden. Zal hieronder zo goed als mogelijk proberen te omschrijven welke gegevens ik heb.

Het gaat om een motor gemaakt door Stature in Watertown NewYork.
Het is een 24 volt motor met daarop een stikker TRANSAXLE/MOTOR/BRAKE 24VDC
Stature Part no. 5136-066c

Uit de motor komen in iedergeval de 24v aansluiting als ik hierop een 12v accu aansluit begint de motor meteen te lopen, vermoed op volle snelheid.
Verder heb ik nog een bundeltje van 5 kabeltjes (dun) met de volgende kleuren 2 x geel, 1 x zwart, 1 x wit en 1 x bruin. Ik verwacht dat deze kabeltjes worden gebruikt om de motor voor of achter uit te laten lopen.

Voor de duidelijkheid heb ik een foto van de achteras met hierop de motor bevestigd en een foto van de kabeltjes bijgevoegd.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Remco
http://www.bierings.eu/1.jpg
http://www.bierings.eu/2.jpg

[mod edit] Afbeeldingen in posterformaat als link gezet.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op maandag 25 maart 2013 10:57:44 (3%)

maartenbakker

Golden Member

Ik verwacht dat daar in elk geval de rem/magneetkoppeling en het achteruit-relais opzitten, maar geen idee waarom ze daar 5 draden voor nodig hebben.

Bij twijfel zal het toch wel uitdraaien op openschroeven, vrees ik.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 24 maart 2013 22:37:02 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Er zit inderdaad ook nog een rem handeltje op, hier zit ook een kleine switch aan bevestigd, zal morgen eens even een 9v blok kopen en met de multimeter kijken of die switch van de rem op een van de draadjes uit komt. Als iemand verder nog ervaring heeft met deze motor dan houd ik me aanbevolen...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 26 maart 2013 00:28:15 (39%)

Enkele dunne draadjes kunnen nog van een snelheidsopnemer zijn, als je die heel wilt houden dan niet zomaar 9V erop zetten.
Meet even met een ohmmeter welke van de rem en het achteruitrelais zijn.

Nog een vraagje hoe wordt dan de snelheid van de motor geregeld als ik er nu 12v begint hij voluit te lopen. wordt de snelheid bij dit soort motoren geregeld door de spanning van 0-24v te verhogen? En het schakelaartje van de rem kan ik wel meten, maar hoe mee ik dan een relais hoeveel ohm zou je hierop moeten verwachten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 26 maart 2013 00:28:24 (32%)

bprosman

Golden Member

Dit is wat ik nog GeGoogled had :

24 VDC TRANSAXLE WITH BRAKE
New. STATURE ELECTRIC part no. 5136-066-C. Electric trasaxle w/electric brake. Permanent magnet reversible DC motor drives transaxle with differential action. 24 volt DC brake with manual override.

SPECIFICATIONS:
24 volt DC
5.5 amps @ free speed
Brake amps 0.57 max
RPM 200 - 230 free speed
Axle width 22-1/4"
Mounting pad width 16"
Axle dia 0.786" w/ 1 1/4" keyway and M12 x 175 threaded end
11/64" pin hole on each shaft
Size 23 1/2" x 9" x 5 1/2"
Shpg 25 lbs

Deze firma heeft Stature Electric overgenomen :
http://www.alliedmotion.com/

Misschien kunnen die nog helpen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Reken maar dat hij op 12V absoluut niet voluit loopt. In elk geval niet als je hem gaat belasten. De snelheidsregelaar is meestal een PWM unit (zie hier de motorregeling onder het kopje schakelingen).

@Lambiek hieronder: Dat zou dan inderdaad makkelijk uit te meten moeten zijn. In dat geval zit er dus ook geen omkeerrelais in de motor en moet de draairichting dus gewoon veranderd worden door de polariteit om te keren (externe dubbele wisselschakelaar of H-brug).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 maart 2013 11:29:02 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Als het goed is zijn er twee dunne draden van de rem, en de drie andere zijn van een wisselcontakt van de schakelaar die bij de rem zit. Die hendel is om de rem mechanisch te ontkoppelen.

Je hebt er een regeling bij nodig om de motor in toeren te regelen.
Heb er laatst een gemaakt, hij staat hier op de site.

Dit is een regelaar die in een richting regeld, dus je hebt er wel een ompool relais bij nodig.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorregel…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.