OSMC Motor controller

Hallo,

Tijdens het bouwen van mijn controller (schema geleverd door Lambiek :)) kwam ik het volgende project tegen:

http://www.robotpower.com/products/osmc_info.html

Het gaat in dit geval om een zeer zwaar uitgevoerde controller (160A!).

Schema

Documentatie

Ik ben het schema aan het bestuderen en zal gaanderweg wat vragen stellen (in de hoop dat we er allemaal van kunnen leren!!)

Alvast bedankt!

Edit: Link naar schema aangepast.

Schema hoort niet bij de documentatie.

Mijn eerste indruk als ik zo de foto van de pcb bekijk is dat bij 160 A de boel er gelijk uitfikt.
Die HIP408* - dingen zijn trouwens niet mijn favoriet, niet erg goed bestand tegen de 'ruwe omgeving' waarin ze moeten opereren.

160A continue is 40A per MOSFET (er staan steeds 4 MOSFETs parallel), als de stroom perfect verdeeld zou worden. Dat is helaas niet het geval, maar zelfs bij 100 graden Tcase zijn die MOSFETs nog goed van 130A elk, dus ook met een ongelijke verdeling zit daar wel een gezonde marge in.

De driver kan 1A sourcen en sinken, wat niet extreem veel is, maar 250mA is genoeg om een MOSFET goed open of dicht te krijgen, mits je de schakelfrequentie niet al te hoog maakt. Ze hebben de MOSFETs allemaal een eigen gate weerstand en parallelle schottky gegeven voor het ontladen.

Al met al ziet het er best redelijk uit. Het concept is vrijwel identiek aan het schema van Lambiek (er zijn ook weinig andere mogelijkheden als je een degelijke H-brug bouwt), maar dan met steeds 4 MOSFETs parallel.

Uk denk dat het wel heel blijft bij 160A. Persoonlijk vind ik de buffercondensators wat klein, en ik verwacht dat die een veel grotere stroomrimpel ondervinden dan hun specificatie toelaat, maar in de praktijk merk je daar weinig van. Uiteindelijk zullen die een keer de geest geven, maar dan zet je er een paar nieuwe in en kun je weer een tijdje.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bedankt voor de reactie's,

Is het echt nodig om een weerstand en een schottky op de gate te zetten. Ik begrijp dat dit is om de gate weer sneller te laten sluiten.

Voor de rest ben ik van mening (met mijn beperkte elektronica kennis) dat het schema redelijk overeen komt (behalve de parallelle FETs).

Een voordeel leek mij dat er een full bridge driver wordt gebruikt maar las in de reacties en verder online dat deze drivers nogal problematisch kunnen zijn.

Ik denk dat ik op basis van deze informatie het schema van Lambiek een aantal aanpassingen ga maken zodat het beter voor mij toepasbaar is.

Bedankt voor alle input.