Printen sheets strijk en of transparant

Hoi

voor school willen wij snel prototypes maken. daar voor hebben we een etsbak en een print frees machine. alleen de print frees machine heeft een wacht rij van een week. in die tijd hebben wij 5 protos gemaakt.
dus zijn we gaan etsen, we gebruiken hier voor doorzichtigte sheets in combinatie met belichten. we hebben best goede resultaten maar ze zijn niet 1 op 1.

als wij bijvoorbeeld dubbelzijdige printen hebben lukt het vaak niet eens om de sheets op elkaar te leggen, de een is dan groter dan de ander.

ik ben van het weekend aan het experimenteren gegaan met transferpaper (uit china) maar daar krijg ik wazig resultaten mee, ze verschuiven een beetje. verschaalt wel maar niet zo erg

met foto papier(gloss 180g) heb ik betere resultaten, maar daar blijft een witte laag achter. alles daar onder gaat ook niet weg. verschaalt wel maar niet zo erg.

weten jullie een laser printer die hier geen last van heeft, of hebben jullie doorzichtigte sheets die wel het zelfde formaat blijven. ik kom op internet veel printers tegen die zeggen dat ze het kunnen maar blijven ze ook 1 op 1? of fotos papier. op dit form is wel van alles te vinden maar ik heb het idee dat het zwaar veroudert is.

ben een heel weekend er mee bezig geweest, het enige wat nu goed voor mekaar krijg is het er afhalen van de inkt van mijn pcb. (print heet maken met hitte foun en dan met terpetine)

Iemand, hier op het forum, kwam met de tip om de afdruk op het transparant onder op de pagina te printen ipv bovenaan, dit ivm met verschuiving van het vel tijdens het oppakken ervan door de printer.
Misschien helpt dit.

klein is fijn

Moderator

Ik gebruik altijd de handinvoer. Minder bochten, minder variatie in snelheid.

Maar, dat zorgt hoogstens voor een variatie van 0.5%. Als er meer schaling in zit dan dat zit er waarschijnlijk iets in de printinstellingen fout.

Hoe bedoel je, dat je de sheets niet 1:1 kan krijgen, en hoe wil je dat met andere sheets oplossen?
Dit ligt toch aan je pcb-layout programma?
Normale overheadsheets blijven gewoon z'n formaat houden, je moet dan wel geen inktjetsheets in een laserprinter gebruiken.

Even opletten bij de printerinstellingen misschien? Bij de printer die ik gebruik zit de optie "ware grootte", die moet je dus hebben. Er is echter ook een optie "passend maken" wat dus niet werkt voor het printplaten maken.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Hensz

Golden Member

Kijk eens of je afdrukken op gewoon papier, al of niet uit de handinvoer, wél op schaal zijn.

Print je layout op het midden van het papier, niet aan de rand of in een hoek.

Wil het op papier wel lukken, maar op transparant niet, print dan eens op papier en kopiëer dan m.b.v. een kopiëermachine. Die heeft misschien een beter transportmechanisme.
Andere printer proberen kan natuurlijk ook.

Don't Panic!

Overhead sheets voor een copier zijn meestal niet geschikt voor een laserprinter.

Ik gebruik deze:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/914280/

Deze voldoen perfect en je krijgt mooie en goede zwarte afdrukken. Wel de laserprinter instellen op transparant en handinvoer.

Ook voor dubbelzijdig werkt dit perfect en gewoon midden op het vel afdrukken.

I love it when a plan comes together !

In de kantoorboekhandel vertelden ze me dat kopieermachine/laserprinter verhaal ook al. Maar de laserprint dingen waren op. De kopieermachine sheets doen het gewoon prima. Van binnen is een laser printer gewoon identiek aan een kopieermachine.

Moderne kopieermachines zijn gewoon een scanner en een laserprinter in 1. (Ik heb een faxmachine/kopieermachine.) Probeer dat maar eens aan een typemiep uit te leggen dat daar laserprinter-transparanten in zouden moeten en geen kopieermachine-transparanten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik gebruik deze
http://a248.e.akamai.net/origin-images.staples-eu.com/App_Themes/ol-OL/images/product/6661731_1_std.jpg

komen bij staples vandaan 20 euro voor 50 sheets

Bedankt voor jullie snelle reacties.
even voor de duidelijkheid het is niet dat ik het verkeerd naar de printer stuur want als ik op normaal papier print is hij wel beter, nog wel iets van een afwijking.

Ik heb ooit gelezen olijf olie? heeft iemand hier ervaring mee?
en kalk papier, kript dat in de laser printer.
transferpaper, is te koopt maar ik kreeg het niet goed. wie lukt dit wel.

Dit is nu direct nodig voor school, maar ik wil het ook voor thuis ontwikkelen, dus tips voor het papier mag wel
thuis heb ik een hp laserjet 1100

EricP

mét CE

Waarschijnlijk veranderen je sheets van vorm door warmte van de printer. Ik gebruik calque papier. Doos van 100 vel was relatief duur (dik 20 euro), maar het werkt prima. Beetje handig mikken met waar je de layout neer zet, kun je 1 vel voor meerdere layouts gebruiken.

Op 23 april 2013 09:21:17 schreef DJJo:
Ik heb ooit gelezen olijf olie?

Ja, daar heb ik ook wel eens over gelezen. Lekker in de sla, in "extra virigne" niet geschikt om in te bakken en na een paar dagen stinkt het enorm in een rubiks kubus.

Maar de link met electronica ontgaat me. :-)

@EricP, Ik heb m'n A4 stapel tot A6 geknipt. De printer slikt dat nog. Dan is het mikken steeds hetzelfde en kan ik 4x met 1 A4 doen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Yep. Dat scheelt.

Overigens is die truc met slaolie bedoeld om normaal papier ietwat doorzichtig te maken. Of het werkt? Ik heb me er nooit aan gewaagd...

Hensz

Golden Member

Op 23 april 2013 09:21:17 schreef DJJo:
...als ik op normaal papier print is hij wel beter, nog wel iets van een afwijking.

Dan is er iets mis met of versleten aan je printer. Kies een andere, mag hetzelfde type zijn of probeer de kopiëermachine-optie.
Als je een ruitjespatroon afdrukt (vanuit Excel bijv.), moet je ook kunnen zien waar de afwijking zit en of je die misschien kunt ontwijken.

Hoe groot is die afwijking op paier ongeveer?

Don't Panic!

Ik heb ook tientallen verschillende soorten sheets geprobeerd, overhead, calque, speciale polyester weetikveel, maar had daar nooit bevredigende resultaten mee. De inkt viel er zo af, was niet donker genoeg, had scheurtjes of papier kreukelde of trok scheef in de printer. Het ergste was nog wel dat ik daar best veel geld aan uitgegeven/verknoeid heb en was altijd aan het rommelen, het werkte soms wel, maar nooit betrouwbaar.
Ik print nu altijd op gewoon papier en met een oude strijkbout en een waxinekaarsje maak ik het papier doorzichtig, dus eigenlijk het zelfde als de slaolie, maar dan met minder geknoei. Ik heb daarmee perfecte resultaten, kan zonder meer printbanen van een halve mm gebruiken. (wel de bedrukte zijde naar de print toe en een 600 dpi laser, toevallig ook een laserjet 1100) en 10 jaar later is je sheet nog goed (en stinkt niet ;))
Kost niets en succes verzekerd.

Ja... en toen ?

@gradtje je strijkt het er dan gewoon op? klinkt goed, voor thuis

momenteel hebben we op school gewoon. een op normaal papier uitgeprint, en een op een doorzichtig sheet gekeken wat het verschil is x en y 160x100 kwam er uit als 160x95 dus factor 1.05 in y en dan gewoon 4 keer uit printen. en kijken welke over een komen. werkt maar het is niet ideaal

Ik leg het papier op de omgekeerde bout (op de minst hete stand) en wrijf dan met het kaarsje zachtjes over het papier en laat het kaarsvet dan wat uitvloeien. Als ik er teveel op heb gesmeerd, leg ik er nog even een keukenpapier op. Het lijkt zo een hele procedure, maar is een kwestie van 20 seconden. Wel zachtjes over de bedrukte zijde wrijven anders krijg je krassen in de toner.

Ja... en toen ?

Ik snap het het even niet meer; waxinelichtjes, slaolie, olijfolie en wat al dan niet meer.

Ik koop gewoon sheets voor de laserprinter:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/914280/

Ik heb ook calque papier gebruikt:
Glamabasic van Schoellershammer en gewoon gekocht in de kantoorwinkel per blok van 50 vel

Allebei de producten werken perfect, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat wel uit naar de sheets van Avery. (Conrad) Ik snij deze altijd in A5 formaat om kosten te besparen.

Bovenstaande producten zijn zeer goed om te gebruiken voor belichting met UV.

Ook heb ik een keer overhead sheets gehad van OCE. Deze waren voor een copier bestemd en elke sheet had een beschermvel. Met of zonder beschermvel door de laserprinter heen laten gaan maakte geen verschil in de afdruk. De afdruk was gewoon veel te licht. Deze sheets zijn gewoon te ruw om de toner goed te kunnen opnemen. Dit kun je ook voelen als je deze sheets door je vingers laat glijden. Die van Avery zijn zo glad als een... :-)

Waar het dus om gaat is dat je op een sheet een pikzwarte afdruk wilt hebben en gaat belichten met UV. Dit kan dus:

Natuurlijk stel ik mijn laserprinters zo in dat deze optimaal moeten kunnen afdrukken, zo zwart mogelijk en op het juiste papier.

Let wel:
Soms kun je met de instellingen voor de laserprinter op de computer niet alles bereiken wat je wilt. Je zult hiervoor dan naar de webinterface moeten gaan van de laserprinter. (meer mogelijkheden)

De goedkope laserprinters zijn gemaakt om zoveel mogelijk pagina's per minuut te kunnen afdrukken op gewoon wit A4 papier. Helaas zijn de meeste andere "papier soorten" geen optie voor deze printers. Al helemaal geen HP 1100!.

De duurdere laserprinters kunnen wel omgaan met verschillende soorten materiaal en begrijpen deze ook.

Ik heb nu een hele oude HP3550 (marktplaats, gigantisch onding) en deze heeft echt respect voor het materiaal waarop je gaat afdrukken. Je stelt het in en je ziet en hoort dat deze laserprinter zich gaat voorbereiden op de afdruktaak.

Met een Avery sheet op A5 en door deze printer laten afdrukken is het ultieme resultaat. Beter heb ik nog nooit gezien en aangezien ik van perfectie hou, hou ik voorlopig deze opstelling.:-)

I love it when a plan comes together !

Heb zelf ook een Laserjet 1100 gehad, zijn ondingen !
Transport mechaniek is een drama.
Een refurbriskitje van de rollen kost zo'n 15 euro en scheelt al heel erg veel.
Ik had er geen zin meer in en heb hem het grijze archief in gedaan

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/