24V op 12V elektromotoren

Goede dag,

Wie zou mij willen helpen met het volgende.

Mijn dochter heeft een 12volt auto. De motoren die er in zitten zijn 2x12volt 40watt Nu zit er een 12 volt auto accu in. Dit wegens het laden en die rijden langer. Maar nu de vraag elke motor is 12 volt kan ik er dan 24 volt opzetten zodat elk motor de 12 volt krijgt. Dit wil ik doen om 2 x 12 volt accu's te koppelen.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Lambiek

Special Member

Dat zou ik niet doen, dan zou je de motoren in serie moeten zetten.
Dat gaat nooit goed werken, dus lekker op 12VDC laten staan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste Lambiek,

Dank voor uw antwoord. De motoren staan in serie!
Door dit te doen gaat namelijk de Auto wat sneller en zit er meer kracht in vandaar mijn vraag.

Mvg,
Ronald

jerome

Golden Member

Op 21 april 2013 22:02:55 schreef Kooiboy:

Door dit te doen gaat namelijk de Auto wat sneller

Dubbele spanning is dubbele stroom en een vermogen van X4.
Ik veronderstel een voetpedaaltje met een alles of niets schakelaar. Het dochtertje vertrekt waarschijnlijk op de achterwielen :-). De remafstand zou ook wel eens 4 keer groter kunnen zijn.

Lambiek

Special Member

Op 21 april 2013 21:43:10 schreef Kooiboy:
Goede dag,

Wie zou mij willen helpen met het volgende.

Mijn dochter heeft een 12volt auto. De motoren die er in zitten zijn 2x12volt 40watt Nu zit er een 12 volt auto accu in..........

Je zegt dat de motoren al in serie staan. Zoals je het hier schrijft op 12VDC, dan kan de auto nooit harder rijden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Beste Lambiek,

Deze auto heeft twee motoren die met de plussen aan elkaar staan verbonden.

Deze auto heeft ook 3 versnellingen 2 vooruit en 1 achteruit.
en kan van 1 naar 2 schakelen.

Ik heb nu een 12volt en een 6 volt aan elkaar gekoppeld en dat gaat super goed. alleen kan ik ze niet opladen via de Accu lader van 12 volt. Dus ik wil dan twee gelijke accu's van 12volt die ik gewoon kan opladen.

Mvg
Ronald

Lambiek

Special Member

Wat is het nu, staan de motoren nu in serie of parallel.
Als de motoren met de plussen aan elkaar zitten staan ze parallel, en krijgen ze nu dus 18V voor hun kiezen. Klopt dit, zoniet maak anders even een schema.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of ze in serie staan of niet, doet er niet zo veel toe. Door extra spanning toe te voeren, gaan de motoren sneller draaien.

Als ze parallel staan hadden ze 12V en kan je ze makkelijk overbelasten als je ze op 24V zet.

Als ze in serie staan, kregen ze eerst 6V, nu 9, straks 12V. Dat zou moeten kunnen.

Nu is het zo dat motoren meestal niet van "te veel spanning" kapot gaan, maar van "te veel stroom". De stroom is makkelijk 5x groter als je de as blokkeert.

Dus waarschijnlijk kan je ze hoe je het ook wendt of keert, nu ook al kapot maken door de motoren aan te laten staan terwijl ze geblokkeerd zijn.

Eerlijkgezegd denk ik dat voor "1e" en "2e" versnelling het zou kunnen dat ze de twee motoren van serie naar parallel schakelen. Dan heb je verder geen dure componenten nodig.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allen bedankt voor de info.

Ik kan er dus gewoon 24 volt op zetten?
In het ergste geval branden de motoren door?
kan ik de gaspedaal schakelaar vervangen door een schakelaar die wel functioneert als een echte auto pedal? zo ja hoe? me dochtertje zou het echt top vinden.
(Zal kijken hoe ik hier een filmpje kan uploaden)

Mvg,
Ronald

De boel gaat gegarandeerd stuk op die manier. Bouw dan de hele boel goed om naar iets zwaarders. 40Watt is wel erg weinig.
Of als je dochter zo'n speed-girl is doe het dan zo (vanaf 4 jaar rijden ze met minimaal 1pk dus 736 Watt..!)
https://www.youtube.com/watch?v=9gAJyKw_I28

Hiervoor zou het ontwerp voor de stroomgestuurde motorregeling dat ik een tijdje geleden gepost heb, prima bruikbaar zijn, denk ik: http://www.circuitsonline.net/forum/view/111504/1/

Die is min of meer speciaal voor deze toepassing ontworpen. Ik zie net wel dat ik dat ontwerp nog een keer moest updaten met een paar kleine wijzigingen (beveiliging voor onderbroken meetweerstand).

Als alternatief zou je ook de motorregeling kunnen bouwen die bij de schakelingen staat, waarbij je een potmeter in serie zet met het gaspedaal, waarmee je vervolgens de maximale stand van het gaspedaal kunt beperken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Is wel een optie om mijn dochter in een kart te laten rijden maar ja dat mag alleen op de baan. Als ik dan twee andere motoren er in zet dus 12 volt met meer watts help dat ook dan?

Zoals belooft een filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=GqU2k8nrHD0&feature=youtu.be
(dit is onze hummer)

Of iemand anders een idee om dit ding sterker en sneller te krijgen.

Mvg,
ronald en Alyssia

Als ik die motortjes hoor janken op je filmpje, dan is het met 24V zo gedaan met de pret. Vaak zitten er ook nog plastic tandwielen in dus een keer botsen en je aandrijflijn is aan gort.

Hou er ook rekening mee dat als ze harder dan 5km/uur gaat, het geen kinderspeelgoed meer is. Waarschijnlijk draai je zelf voor de kosten bij schade aan de auto van de buurman op, nog afgezien van je dochter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Beste Roland,

Helemaal mee eens. Maar gaat voornamelijk om de kracht. Deze heeft ook nogmaals 2 versnellingen dus ze rijdt in der 1 op de weg en stoep en in zijn 2 op het voetbal veld en in het bos.
En dat janken doet die ook met de gewoon 12 volt accu. van de aandrijf zal je schrikken. Haal deze soms uit elkaar voor onderhoud. kan helaas geen foto sturen.

Maar hij moet op een gezonde manier meer kracht hebben. Nog een idee?
Heb vernomen dat deze motoren gewoon 18 volt kunnen hebben mits gekoeld,.
Kan ik dan gewoon een 6 volt en een 12 volt koppelen?

Mvg,
Ronald

Ik heb jaren terug ook zoiets voor m'n dochter gemaakt:

http://picasaweb.google.com/rvleusden/KimberlyEcoCar

Met een wasmaschinemotor waarvan ik het tacho signaal gebruikte om de snelheid te begrenzen. Tot 15 km per uur full power (300W), daarna greep de begrenzing in. Mijn dochter was toen 11.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

zie geen verlengsnoer of iets van accu's , hoeveel volt voor zo'n motor , heb zo'n motor en draaid idd op 12V , vermogen niet getest

handige dochter

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer

Franssel,

Er zit een 12V naar 42V omvormer op, trekt vanuit stilstand ongeveer 400W uit de accu.

Kooiboy,

Wat ik probeer te zeggen is dat je het toerental moet meten en daar een begrenzer op aansluit. In jouw geval zou ik gaan voor een toeren begrenzer icm met een stroombegrenzing. Dit vereist wel de nodige ervaring met electronica.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Laat ik dat net niet hebben. Maar kan via een handleiding veel voor elkaar krijgen :)

Nou heb het gevonden. Ik haal twee 12volt accu's,
Stop er een spanningsregelaar tussen tot 18 volt.
nu zoek ik nog 1 ding! wil graag van de gas pedaal een druk regelaar hebben maar hoe noemen ze dat bij Conrad?

groetjes,
Ronald

PS De motoren worden wel lucht gekoeld.