Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Turbokeu

Golden Member

Op 16 augustus 2012 03:50:37 schreef azziplekkus:
Er werd hier gezegd dat deze spanningsgestuurd waren, en dat een Constant Current driver (zoals voor LED's) totaal uit den boze was?

Uit den boze zou ik niet beweren, onnodig wel.
Daarbij heb je enkel stroomsturing bij gebruik met specifieke LED shiftregisters (zie lager).
Nu worden er wel meer IC's 'misbruikt' in andere toepassingen dan oorspronkelijk voorzien (het bekendste/grootste voorbeeld is wel de 555 timer).

Bij statische of gemuxte sturing via courante 7-segment decoders (7447, 4511/4543) en high/low side drivers (UDN/ULN) heb je sowieso geen stroomsturing.

Nu, als ik google naar schakelingen voor numitrons, dan zijn ze bijna allemaal WEL met een constant current driver.

Ik heb gedurende vele jaren alle mogelijke numitronklokschema's bewaard, ik heb er maar één met (een shiftregister en) LED current drivers (http://www.tube-tester.com/sites/nixie/different/x2000/x2000-schematic.jpg).

Een 2de vraag die ik mij stel, is hoe ze de lamp aansturen, in sommige filmpjes zie ik dat ze maar 3 draadjes naar hun Constant current driver sturen. Zit in dit IC dan ook een BCD to 7-segment decoder in?

Als er slechts 3 (of 4) draadjes gebruikt worden voor de aansturing is het via een shiftregister.
Je hebt dan (minimum) een seriële data input, een clock en een latch/strobe input.
Dikwijls ook nog een blank input (waarmee je via PWM kan dimmen).
De benamingen van de inputs/outputs kunnen verschillen volgens het type/de fabrikant van het shiftregister.
Naast de seriële data input is er altijd een seriële data output waarmee je meerdere shiftregisters kan daisy-chainen om meer bits te bekomen.

In deze shift registers zit natuurlijk geen 7-segment decoder (en er wordt al helemaal geen gebruik gemaakt van BCD-code).
Je moet zelf de seriële bits zodanig chronologisch inklokken dat een cijfer/karakter gevormd wordt op de aangesloten segmenten, m.a.w. de 7-segment decodering gebeurt in software in de µC.
De bekendste shiftregisters zijn de 8-bits 74595, 4094 en de oudere 74164.
Shiftregisters bestaan ook specifiek voor gebruik met LED displays (bvb. de TLC5921) waarbij er instelbare current drivers op de outputs staan, of specifiek voor gebruik met VFD displays (bvb. MAX6921, HV5812) waarbij de outputs tot 60 à 80V kunnen schakelen, in uitvoeringen met 10, 12, 16, 20 tot 32 bits.

Want dat is namelijk hoe ik het zou aanpakken, Arduino--->BCD to 7 segment decoder--->numitron.
Mag dit? Rechtstreeks, zonder iets van stroombegrenzing tussen?

Tuurlijk!
Hoor/zie je overal hobbyisten LEDs (onterecht) gebruiken zonder serieweerstand, heb je nu eindelijk een spanningsgestuurd component en wil je toch persee serieweerstanden gaan toepassen?

Op 17 augustus 2012 09:36:53 schreef Tidak Ada:
Als je het goed doet met die PWM, zal de temperatuur van de gloeidraad niet te veel shommelen. Één van de dingen is het niet te steil maken van de flanken. Een ander is de frekwentie hoog kiezen en met name dan de frekwentie dat een buis wordt aangestuurd. Dat is in gevan van een klok 1/4 of 1/6 van de scanfrekwentie. Daar moet m.i. rekening met de dutycycle en de duur van de 'on'-state rekening worden gehouden. Je komet dan al gauw in de richting van 1 kHz.
Dat geeft dan, denk ik, weer kans op het hoorbaar worden van de scanfrekwentie.

Inderdaad moet het gemiddelde gedissipeerd vermogen in de gloeidraad niet teveel afwijken van het opgegeven nominale vermogen.
Een gloeidraad van een numitron heeft 10-tallen msec nodig om op te warmen tot zijn nominale bedrijfstemperatuur bij zijn nominale bedrijfspanning om zijn nominale helderheid af te geven.
Bij een MPX-frekwentie van één kHz en 1/6 scanning krijgt een gloeidraad dan één msec spanning om de 6 msec.
Eén msec is niet genoeg om de gloeidraad op bedrijfstemperatuur te krijgen (ook niet bij een lichte overspanning), de gloeidraad heeft vervolgens 5 msec om af te koelen.
Je hebt dus een minimum aantal scancycli nodig om de gloeidraad op bedrijfstemperatuur te krijgen wat in mijn ogen een manier van 'gecontroleerd' inschakelen vormt.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Sine

Moderator

Op 16 augustus 2012 21:35:34 schreef gideon_wackers:
he sine wat heb jij daar voor mooie buisjes, zien er duur uit :)

Inderdaad ZM1040's, deze waren totaal uitgeblust ( zware kathode vergiftiging ) maar ik heb de cijfers met een veel hogere stroom dan normaal "schoongebrand" en nu werken ze weer, hoewel niet met zo'n strakke ontlading als nieuwe 1040's. De neon gloed rond de cijfers is iets wazig.

Maar voor een toepassing als deze prima geschikt :)

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 19 augustus 2012 10:55:31 (11%)

Op 19 augustus 2012 10:39:41 schreef Turbokeu:

[...]Als er slechts 3 (of 4) draadjes gebruikt worden voor de aansturing is het via een shiftregister.
Je hebt dan (minimum) een seriële data input, een clock en een latch/strobe input.
Dikwijls ook nog een blank input (waarmee je via PWM kan dimmen).
De benamingen van de inputs/outputs kunnen verschillen volgens het type/de fabrikant van het shiftregister.
Naast de seriële data input is er altijd een seriële data output waarmee je meerdere shiftregisters kan daisy-chainen om meer bits te bekomen.

In deze shift registers zit natuurlijk geen 7-segment decoder (en er wordt al helemaal geen gebruik gemaakt van BCD-code).
Je moet zelf de seriële bits zodanig chronologisch inklokken dat een cijfer/karakter gevormd wordt op de aangesloten segmenten, m.a.w. de 7-segment decodering gebeurt in software in de µC.
De bekendste shiftregisters zijn de 8-bits 74595, 4094 en de oudere 74164.
Shiftregisters bestaan ook specifiek voor gebruik met LED displays (bvb. de TLC5921) waarbij er instelbare current drivers op de outputs staan, of specifiek voor gebruik met VFD displays (bvb. MAX6921, HV5812) waarbij de outputs tot 60 à 80V kunnen schakelen, in uitvoeringen met 10, 12, 16, 20 tot 32 bits.

Wat ik bedoelde was echt 3 draadjes uit de µC (in het geval van het filmpje dat in men post stond was het een Arduino) naar de Led driver, en dan naar de numitron.
Daar wordt dan toch geen gebruik gemaakt van een shift register? of wel?

Naja, thnx voor alle info, ik ga het met een BCD to 7 segment doen :) Lijkt me de makkelijkste methode.

Turbokeu

Golden Member

Op 19 augustus 2012 17:53:50 schreef azziplekkus:
[...]
Wat ik bedoelde was echt 3 draadjes uit de µC

Dat bedoel ik ook.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Zeer mooi die Nixie klokken, maar erg moeilijk om aan de componenten te geraken...
Wat is volgens jullie op dit moment de beste, veiligste en goedkoopste manier om aan IN nixie buizen te komen? Ebay? Beurzen?

Alvast bedankt

Turbokeu

Golden Member

Welke componenten zijn dan moeilijk aan te raken?

Goedkoopste manier: Ebay (nixies, BCD naar 7-segment drivers, MPSA torren). Paypal account meestal vereist.
Bijna enkel nog Russische nixies te vinden, andere (Europese, Amerikaanse, Japanse) nixiebuizen schaars/duur.

Veiligste manier: Online webshop, altijd duurder.
Ask Jan First
Claus Urbach
Frank Bemelman
Tubehobby

Beste manier: 10 jaar of meer terugkeren in de tijd...;)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Bedankt voor de info!
10 jaar terug in de tijd .. was het maar waar ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 26 augustus 2012 17:05:36 (84%)

ik kwam numitrons tegen op een onverwachte plek: bij een pomp van een tankstation in normandie. ik heb er een foto van geschoten maar ik kwam er net achter dat ik momenteel even niet bij de harde schijf kan waar ik de foto's op heb gezet, ik zal morgen deze post wel even updaten

maar wat ik me afvroeg, waar halen ze nieuwe vandaan wanneer de oude kapot zijn want t lijkt me toch niet dat die fransen op ebay gaan lopen zoeken voor numitrons

RAAF12

Golden Member

Die hebben ze in voorraad. Numitrons zijn iets minder exotisch als nixies. En als de voorraad uitgeput is zetten ze er een LED display in. Gelukkig heb ik voldoende Philips nixies ingeslagen <G>

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 28 augustus 2012 23:41:31 (17%)

Turbokeu

Golden Member

Op 28 augustus 2012 23:33:37 schreef gideon_wackers:
ik kwam numitrons tegen op een onverwachte plek: bij een pomp van een tankstation in normandie.

In Frankrijk zijn er nog vele benzinepompen met numitrons operationeel (ik ben eind jaren '90 zelfs nog benzinepompen met nixies tegengekomen in afgelegen dorpjes).

Numitrons hebben een gemiddelde levensduur rond de 100.000 uur.
Vermits de numitrons enkel actief zijn tijdens het tanken vertegenwoordigt dit een jarenlange werking.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

mijn beurt

het is eigelijk geen nixi en ook geen dekatron

wel een crt
en een klok
dat is de enigste overeenkomt met de rest in dat lijstje

http://imageshack.us/a/img525/8092/p9210044.th.jpg
http://imageshack.us/a/img267/9961/p9210048.th.jpg

Lucky Luke

Golden Member

Ik heb nog ergens een oude IV-18 VFD liggen en overweeg die te gaan gebruiken als display. Hoe kom ik wel uit. (al lees ik op de ene plek 3V gloei en op een andere 5V, en de een zeg 20V op de segmenten en een ander 60V, maar als ik het goed begrepen heb moet die gloeispanning gewoon ongeveer 5V zijn en is lager beter voor de levensduur, en moeten de anodesegmenten/grids op 20 a 30V boven de gloeidraad of 40 a 60V bij gemultiplexte aansturen, en is lager weer beter voor de levensduur. Buizen hebben iig 'n ruimer voedingsspanningsbereik dan microcontrollertjes...)

Maar wat ik tegenkwam was dat zo'n VFD vergelijkbaar is met een triodebuis. Nu weet ik (bijna) niks van buizen (en nog weinig van vfd's), maar is er als 's iemand geweest die 'n vfd heeft gebruikt waar je normaal een triode zou gebruiken?

misschien heb ik een beetje teveel van die "fietsdynamo/floppydrive/harddisk/scanner/vulmaarin-als-speaker" filmpjes gezien...

EDIT: Ja, dat kan!
http://hackaday.com/2008/12/01/using-vfds-as-amplifiers/
http://groups.yahoo.com/group/regenrx/message/5148?l=1
http://hackaday.com/2009/01/09/30s-style-regenerative-receiver/
http://www.hpfriedrichs.com/rr-vfd.htm

Wow, best gaaf. (Toch wordt mijn VFDtje een display denk ik)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

dr zijn heel wat IV-18 klokken in omloop, ik zal je het google plezier niet besparen, of spoileren hoe het kan :)

jullie weten vast wel of een IV-22 vfd buisje in een IN-12 voetje past.

ik vermoed van wel, maar ik wil het graag toch even controleren bij de pro's. en ik vond het een te kleine vraag om er een topic over te openen... ik ga glaswerk steeds leuker vinden! :)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

he als we dan toch mini vragen aan het stellen zijn: heeft iemand een leuk ontwerp voor een VU meter met IN-9 of IN-13 buizen?

http://vicsys.hu/files/pop_p0141_000.html

ik was aan het denken om bovenstaand schema te gebruiken en dan OP-2 en OP-4 te vervangen door een lin naar log door middel van een diode in plaats van een unity gain buffer.

of heeft iemand betere plannen (het liefst analoog)

Op 27 december 2012 00:10:58 schreef Sine:
Zoiets ?
http://m.bareille.free.fr/vu-in13/vumeter_in13.htm

ja ik kende die site maar ze gebruiken een wat exotischere chip, ik zou het graag met "standaard" componenten doen zoals opamps en dergelijke.

Sine

Moderator

die THAT dingen zijn nou ook weer niet zo exotisch, farnell heeft ze gewoon.

Een discrete lin/log is vrij tricky.

Op 26 december 2012 18:20:16 schreef The Engineer:
jullie weten vast wel of een IV-22 vfd buisje in een IN-12 voetje past.

Het is alweer maanden geleden maar er was nog niet geantwoord...
Ja, dat past.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Ziet er mooi uit!
Ik heb net ook eindelijk eens iets afgemaakt. Ik had een bouwpakketje van een IN-12 klok en eindelijk een leuke behuizing gevonden. Zo'n blacklight lamp om papiergeld te controleren. Voeding zit er bij in dus kan zo op 110/240V
Nu wil ik nog exact zo een maken met IV-22 tubes. Dan moet ik echter wel een bouwpakketje vinden wat er in past want zelf is mijn kennis helaas niet voldoende om dat te maken :(

http://i214.photobucket.com/albums/cc297/parkyohan/Nixie/IN-12_1a_zps351cbab4.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc297/parkyohan/Nixie/IN-12_2a_zps925aca8a.jpg

http://i214.photobucket.com/albums/cc297/parkyohan/Nixie/IN-12_3a_zps793e25f5.jpg

Foei, ziet er netjes uit.
Heb ook nog een doosje met die nixie's liggen en sinds eergister een nixie voeding binnen. Toch eens wat mee gaan doen :)

Wow, dat is een mooie behuizing. applaus! ik houd wel van die industriele look!

VFD's zijn eenvoudig aan te sturen met 4000 series logische IC's.
het is een redelijk eenvoudig instap project voor logische IC's maar ook heel leuk om met microcontroller te doen. ( heb ik gedaan, combi van beiden. schuifregisters als display driver en uC als sturing.)

heb je nog zo'n doosje om over te kopen? ik vind het echt gaaf, zoiets wil ik ook wel :D

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!

Dank je. Ik ben er zelf ook erg tevreden over.
Ik kocht 3 van die "money detectors" voor €10 tezamen.
Echt belachelijk goedkoop. Maar ik wil ze uiteraard graag zelf houden om nog meer klokken te bouwen.
Hier staan ze voor €10 per stuk: klik Ook nog een leuke prijs.

haasje93

Golden Member

Ik zal ook even een bijdrage leveren aan dit topic, ik ben ook een groot fan geworden van nixies ik verzamel ze ook alweer een tijdje.
Mijn collectie:
1 x ZM1001 NOS Philips
5 x B-5755 NOS JRC
1 x ZM1021 Philips
6 x ZM1020 Philips en 1 x Valvo
1 x ZM1041 Philips
5 x ZM1040 Philips
7 x ZM1040 NOS Vermoedelijk Siemens

Ik zag gisteren op marktplaats een advertentie van 4 x RD27 NOS in doos vraagprijs 60 euro totaal. Ik wou erop reageren maar was helaas telaat.
Weet iemand wat de waarde is van die buizen kon het nergens vinden op internet.
Maar ik denk dat ze het wel dubbel en dwars waard waren.

Gr. Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?