Gezocht: geschikt type laserprinter voor ontwikkelen pcb's

Hallo COers

Ik ben opzoek naar een laserprinter die dik genoeg kan afdrukken op transparant, zodat hij niets van licht meer doorlaat bij het belichten.

Voor het moment heb ik een brother HL 2015N, maar die levert mij maar gammele resultaten op. Zelfs met de best mogelijke instellingen is de inktlaag te dun en is ze ongelijk verdeeld. Dit maakt het belichten en ontwikkelen een ware hel. Een goede printer vinden is blijkbaar niet evident want ook de hp laserjet p2015 die ik op het werk ter beschikking heb levert geen goede resultaten.

Ben benieuwd welke printer jullie gebruiken?

Welke pcb fabrikanten zijn trouwens geschikt voor kleine oplages(1-3 bordjes)? Ik weet dat hier een topic over is, maar de meeste bestellen daar per 5 a 10.

[Bericht gewijzigd door wannes dn op maandag 6 mei 2013 17:37:42 (12%)

Voor kleine oplagen kom je toch uit op die goedkope chinezen. Als je per se kleinere oplagen wil, kom je uit bij tenten als olimex of eurocircuits.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
pa3gws

Golden Member

Ik gebruik een Canon inktjet printer met originele inkt op kalkpapier en dat werkt perfect.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Probeer even wat verschillende instellingen uit. Bij mij maakt het erg veel uit wat voor papiersoort en welke kwaliteit ik selecteer.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl

Heb echt alle mogelijke instellingen al getest, zonder veel verschil.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 6 mei 2013 19:22:44 (63%)

ik drukte vroeger op plastiek sheets voor laserprinters, daarna wreef ik er rotering inkt in. Met een vochtig doekje wreef ik de overbodige inkt weer af. Tussen het poeder blijft de inkt hangen en dan is de sheet pikzwart

Ik gebruike een goedkope Samsung ml 1660 laserprinter, en die werkt goed, vooropgesteld dat je de afdruk kwaliteit op z'n best zet, en opgeeft dat je transparanten gebruikt.

Twee transparant op elkaar leggen met dezelfde afdruk werkte vroeger altijd goed bij mij :-)

Een andere oplossing die ik ook wel eens heb geprobeerd is de afdruk gewoon op papier maken en dan het papier insmeren met sla-olie nadat het is geplaatst op je foto-pcb. Je moet je belichtingstijd aanpassen maar het werkte wel.

WC ontstopper als Ontwikkelaar.

Anoniem

Afdrukken op kalkpapier i.p.v. transparant.
Werkt perfect, en is goedkoper dan een nieuwe printer :p

Ik heb veel mogelijkheden geprobeerd totdat ik de perfecte oplossing heb gevonden voor transparanten en een laserprinter. Wat ik was er ook zat van :-)

Mijn oplossing is deze:
Transparanten van Conrad (Avery): http://www.conrad.nl/ce/nl/product/914280/
Een laserprinter die begrijpt dat er verschil is tussen papier en transparanten :-) (zijn er niet zoveel van)
De HP3550 color laserjet. Een grote bak maar eentje met verstand ! Als je het goed instelt dan zie je dat de sheet er veel langzamer ingaat dan gewoon papier en de opwarmtijd is veel langer dan bij gewoon papier

Ik maak met deze combinatie de perfecte afdrukken.

Na veel gelezen te hebben heb ik een tijdje geleden deze laserprinter via marktplaats gekocht en heb er werkelijk geen spijt van. In één keer alles zoals ik het wil hebben.

Let er wel op dat je de juiste transparanten hebt. Ik heb hier ooit een keer een stapeltje OCE copier transparanten gehad met schutvel en ook door de HP3550 was de afdruk zeer slecht. De transparanten waren veel te ruw voor laserprinter gebruik.

I love it when a plan comes together !

Ik gebruik een HL2035. Gebruik folie om foto's mee te sealen. 2 leg ik er op elkaar en werkt perfect

Of je nou kalkpapier gebruikt of transparante folie, de afdruk van een doorsnee-laserprinter laat een beetje licht door.
Het komt er dus op aan, de belichtingstijd zo nauwkeurig mogelijk in te stellen: net lang genoeg om de lak op het belichte deel de nodige dosis UV-straling te geven.
Hoelang dat is, hangt voornamelijk van de belichtingsbak af. Zorg er wel voor, dat je steeds printen van dezelfde fabrikant gebruikt, en dat je ze geen jaren laat liggen alvorens ze te gebruiken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

kan je met kalkpapier even fijn etsen als met transparant?

werkt de truk met 2 transparanten echt zo goed als je fijn wil etsen? Heb het nooit geprobeerd omdat het mij maar een halfbakken oplossing leek.

Ik heb al meermaals test printplaten gemaakt met belichtingstijden van 30 sec tot 10 min in stappen van 30 sec, dus ik weet wel wat de perfecte belichtingstijd is voor mijn bakje. Toch beginnen er al gaten in mijn groud plane te komen en beginnen mijn pads al op te lossen voor al het koper van tussen mijn baantjes is. Het kan volgens mij dus gewoon niet anders als aan de printer liggen. Je merkt het ook gewoon aan de transparanten.

zal het morgen eens proberen met kalkpapier.

kan je met kalkpapier even fijn etsen als met transparant?

Ik zie weinig verschil

met belichtingstijden van 30 sec tot 10 min in stappen van 30 sec

Ik belicht 90 seconden. Stappen van 30 seconden zijn nogal groot - 3 seconden per stap lijkt me beter geschikt. Maar veel hangt af van je belichtingsbak, uiteraard. Mijn exemplaar ziet er zo uit.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Hoe zit het met de ontwikkelaar en etsvloeistof? Ik voor mij was een tijdje bezig om dat goed te krijgen. Verwarm zelf etsvloeistof en voor ontwikkelaar gebruik ik gootsteenontstopper. Half dopje op 1 liter water ( dat verwarmd is )

Op 6 mei 2013 22:01:33 schreef pros:
[...]
Ik zie weinig verschil
[...]
Ik belicht 90 seconden. Stappen van 30 seconden zijn nogal groot - 3 seconden per stap lijkt me beter geschikt. Maar veel hangt af van je belichtingsbak, uiteraard. Mijn exemplaar ziet er zo uit.

Ik belicht 6min 30sec, in mijn bak zitten de lampen nogal ver van het glas, vandaar die lange tijden. Ik heb de lampen bewust zo laag geplaatst omdat ik bij mijn eerste ontwerp met ongelijkmatige belichting zat. Door de lampen lager te zetten wordt het licht meer verstrooit.

http://users.pandora.be/jedi/a/bak2.jpg
http://users.pandora.be/jedi/a/bak1.jpg

Op 6 mei 2013 22:05:00 schreef vincent1971:
Hoe zit het met de ontwikkelaar en etsvloeistof? Ik voor mij was een tijdje bezig om dat goed te krijgen. Verwarm zelf etsvloeistof en voor ontwikkelaar gebruik ik gootsteenontstopper. Half dopje op 1 liter water ( dat verwarmd is )

Etsen doe ik in een tank met ijzertrichloride(verwarmd op 40°). Voor het ontwikkelen gebruik ik de ontwikkelaar van conrad. (1 lepel per liter water).

maartenbakker

Golden Member

Over sla-olie gesproken: Kontakt chemie had een speciale spray om papier wat beter lichtdoorlatend te maken. Pausklar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 7 mei 2013 00:55:45 schreef maartenbakker:
Over sla-olie gesproken: Kontakt chemie had een speciale spray om papier wat beter lichtdoorlatend te maken. Pausklar.

Persoonlijk zijn mijn ervaringen met pausklar niet echt goed. De spray bleef lang vochtig en als je dat op je print had dan ontwikkelde die niet echt goed.

Waarom nog belichten ?

Destijds, toen ik m'n printen nog etste, nam ik altijd de voor- of achterkant van het één of ander vrouwen- en/of mannen maandblad. (libelle / flair / playboy enz ...)
Hoe harder dit blonk, hoe beter het werkte.
Ik drukte m'n layout gewoon af op zo'n kaft van een tijdschrift (met een laser-printer, inkjet gaat niet werken), en legde dit nadien op een gewone blanco koperen PCB. (dus zonder lichtgevoelige laag) met de geprinte kant tegen de PCB ...
Daarna strijkijzer op maximum stand, en strijken maar.
De toner wordt warm, en lost van het papier, en hecht zich aan de pcb. Nadien onder water het papier "afpellen" en "afwrijven", eeh voila, rechtstreekse toner transfer op de PCB. Daarna etsen maar !

(ondertussen doe ik alles via CNC)

groeten,
Kris

https://www.digitalplayground.be - Where fun meets technology ...

Zoals pa3gws al zei: een Canon intjet printer. Zelfs in geel geprint werkt het nog omdat de inkt van Canon een UV filter bevat. Kan zelfs heel handig zijn wanneer juiste positionering nodig is :).

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl