Bloedhete stappenmotor

Na eerder gefrutsel met stappenmotor drivers, waarbij de motors ook bloedheet werden besloot ik dit schema te bouwen wat halverwege deze post staat.
Het werkt volgens mij erg goed, maar alle mensen wat worden de motors die ik erop heb geprobeerd heet zeg.
Dus kennelijk is het normaal dat die dingen heet worden.
Hoe heet mogen die motoren eigenlijk worden?

En weer een dubbeltopic wat nergens voor nodig is :-(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hoe heet mogen die motoren eigenlijk worden?

Dat zou jij moeten weten als je de datasheet gelezen had.

bloedheet is 37 graden Celcius, dat is geen enkel probleem, mag waarschijnlijk wel iets warmer zelfs >:)

[Bericht gewijzigd door roel999 op dinsdag 14 mei 2013 21:26:08 (31%)

Staat in de datasheet van je stappenmotor.

Maar meestal mogen ze wel 60 graden worden, en dat is al te heet om vast te pakken.

Maar weet je wel zeker dat je stroombegrenzing goed werkt? Of zijn je stappenmotoren gewoon zwaar belast.

Arco

Special Member

Vaak mogen de steppers niet 100% duty-cycle draaien.
Dit staat vermeld, of je kunt het opmaken uit de Operating Voltage, Current rating, en Winding resistance.
Ik heb hier een stepper met 5v, 250mA, en 10Ω , dat geeft een toelaatbare on-time van 50%.
Vergeet ook niet alle spoelaansturingen 'hoog' te maken in rust, anders blijf je de temperatuur ook opstoken.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

DE motortjes komen uit een printer, dus weinig datasheet, en zonder opdruk van enig gegeven.
Verder verzorgt de L297 de aansturing dus heb ik weinig invloed op de pwm.
De motor wordt tijdens het draaien heet, al na een minuut of 5.

En @Gadget hoezo weer en hoezo dubbel????
Het vorige topic gaat over het meten van een shunt, lijkt me toch wezelijk anders.

Arco

Special Member

Motortjes uit printers draaien natuurlijk nooit 5 minuten aan een stuk... Als hij dan heet wordt, is de spanning/stroom te hoog.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Dubbel, want het is vermoedelijk de shunt uit je andere topic over precies dezelfde motorsturing, die je iets zult moeten verhogen om de stroom acceptabel te begrenzen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je hebt gelijk, ik realiseer me dat printermotors inderdaad nooit zo lang draaien en daardoor heet worden.
Ik had een projectje willen starten waarbij de stappenmotor een bakje met etsmiddel heen en weer bewoog, juist omdat je die motors lekker rustig aan kan laten draaien.
Ik denk dat ik een gewoon DC motortje ga zoeken dat ik met pwm ga besturen.

Wat betreft de dubbel post, het gaat niet over dezelfde sturing, ik zat gewoon wat te klooien met een mogelijke feedback van de sturing naar een PIC, stapte later over naar het geposte schema van Lambiek omdat het kant en klaar is.
Daar kan je best van mening over verschillen, en wil dat best accepteren, maar zo'n reactie van een wannabee moderator vermoeit me iets.

Djenn, een stappenmotor hoeft niet heet te worden.

Een stappenmotor is "vervelend" in dat ie ook vermogen gebruikt als ie stil staat. Gewoon de stroom/spanning zodanig reduceren dat ie WEL betrouwbaar draait maar niet te warm wordt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Heb je de stroom begrenzing goed ingesteld, dat kan met P1.
Als de motor stil staat moet je een soort ruis horen.

En als het heel erg heet wordt, kan je in de plus draad van de motor bv een weerstand van 1E of 2E opnemen. Het aantalt watt van de weerstand hangt van de grote van je motor af.

Net wat rew zegt het hoeft niet heet te worden, maar hand warm is geen probleem.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik had deze drivers:
http://www.2a.pl/~mark/cnc/l297_2xl6203.gif

en daar werd de stroom bepaald door de weerstanden r6 en r7

1/stroom motor geloof ik...

1/2.83 = = 0,35 Ohm... ja dat was het,

ik weet alleen niet of dat bij jouw schakeling ook geld?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com