Gratis CAD-programma's.

Er bestaan naast Progecad Smart! 2009 ook nog andere gratis AutoCAD-achtige CAD-programma's. Namelijk DraftSight, NanoCAD en DoubleCAD XT. Dit zijn algemene CAD-programma's, niet specifiek bedoeld om schema's en PCB's te ontwerpen.

Draftsight:
http://www.3ds.com/products/draftsight/free-cad-software DraftSight wordt ontwikkeld door Dassault Systèmes.

NanoCAD:
http://nanocad.com

DoubleCAD XT:
http://www.doublecad.com/DoubleCAD/DoubleCADXTv5/tabid/1100/Default.as…

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Als aanvulling; ik gebruik Freecad http://freecadweb.org/ om 3d modellen voor altium te maken of te bewerken.

Op 21 mei 2013 20:23:11 schreef Möbius:
Als aanvulling; ik gebruik Freecad http://freecadweb.org/ om 3d modellen voor altium te maken of te bewerken.

Kun je met FreeCAD ook tekeningen openen en opslaan in het bekende .DWG-formaat? Want het is wel erg belangrijk dat het compatible is met AutoCAD.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.

Beste
dxf is waarschijnlijk universeler dan dwg. Dxf kan met oa Draftsight omgezet worden naar dwg
eddy

QCAD al bekeken? [edit] Wacht, wat is de vraag eigenlijk?

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 21 mei 2013 21:38:54 (56%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 mei 2013 21:38:01 schreef flipflop:
QCAD al bekeken? [edit] Wacht, wat is de vraag eigenlijk?

QCAD is niet gratis, maar de doorontwikkeling LibreCAD http://blog.librecad.org/2011/12/first-librecad-release/ en http://librecad.org/cms/home.html daarentegen wel.

GJ_

Moderator

Op 21 mei 2013 20:56:50 schreef eddy2:
Beste
dxf is waarschijnlijk universeler dan dwg. Dxf kan met oa Draftsight omgezet worden naar dwg

Helaas. Dat zou zo moeten zijn. Zelfs autodesk producten openen iedere DXF weer anders. Het DWG formaat geeft kennelijk minder ruimte voor "eigen interpretaties" en ziet er bij alle programma's zo'n beetje hetzelfde uit.

Op 21 mei 2013 20:42:05 schreef dawmast:
Kun je met FreeCAD ook tekeningen openen en opslaan in het bekende .DWG-formaat? Want het is wel erg belangrijk dat het compatible is met AutoCAD.

Wat is de vraag dan eigenlijk? Want over het algemeen is dat helemaal niet zo belangrijk, autocad is niet echt het belangrijkste CAD programma meer, verre van zelfs. Desondanks is het DWG formaat wel degelijk belangrijk.

Freecad is wel leuk trouwens, maar nog geen aanrader. Het is nog niet eens een beta. Maar het begint langzaam maar zeker beter te worden. Ik hou het iig al enige tijd scherp in de gaten.

Gebruik nu sinds een tijdje LiteCad, bevalt me goed.

Daarvoor heb ik libbrecad en a9cad gebruikt. Allemaal freeware

Op 22 mei 2013 06:47:44 schreef GJ_:Wat is de vraag dan eigenlijk? Want over het algemeen is dat helemaal niet zo belangrijk, autocad is niet echt het belangrijkste CAD programma meer, verre van zelfs. Desondanks is het DWG formaat wel degelijk belangrijk.

Ik dacht dat AutoCAD nog altijd wel de marktleider was op CAD-gebied. Vergeleken met ander CAD-software als ProgeCAD is AutoCAD wel erg duur. Wat ik wel erg belangrijk vind naast het DWG-formaat, is dat andere CAD-programma's wel dezelfde commandostructuur kennen als AutoCAD.

Het voordeel van gratis CAD-programma's is dat ook mensen met weinig geld fatsoenlijke CAD-tekeningen kunnen maken.

Op 22 mei 2013 08:22:46 schreef pazzje:
Gebruik nu sinds een tijdje LiteCad, bevalt me goed.

Daarvoor heb ik libbrecad en a9cad gebruikt. Allemaal freeware

LiteCAD kun je vinden op http://kolbasoft.com/download.html. Daar zit geen installatieprogramma bij, het .ZIP-bestand van dat programma kun je op een USB-stick uitpakken en zo heb je een portable CAD-programma dat je overal mee kunt nemen.

[Bericht gewijzigd door dawmast op woensdag 22 mei 2013 19:50:12 (25%)

GJ_

Moderator

Op 22 mei 2013 19:43:02 schreef dawmast:
Ik dacht dat AutoCAD nog altijd wel de marktleider was op CAD-gebied...

Dassault met o.a. Solidworks is voor zover ik weet groter. Kom je echt overal tegen. Ook in de CAD vakbladen is het allemaal Solidworks wat de klok slaat.
DraftSight hebben ze volgens mij gewoon gemaakt om Autodesk te plagen, gratis en DWG als default formaat. Voor de meest veeleisende gebruiker hebben ze Catia.

Werkt SolidWorks ook met de bekende AutoCAD commandostructuur? Als SolidWorks de marktleider zou moeten zijn, waar wordt AutoCAD dan nog veel gebruikt?

DraftSight lijkt wel wat op AutoCAD LT, de Light versie van AutoCAD. Ik denk dat DraftSight eerder bedoeld is als armeluis-CAD vanwege de economische depressie en de daarmee oplopende werkloosheid en bezuinigingen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 mei 2013 19:51:33 (36%)

bprosman

Golden Member

Zelf werk ik in AutoCAD eigenlijk alleen maar via de commandline, en DraftSight snapt mij prima. "Vroegah" wilde ik nog wel eens op zoek gaan naar een AutoCAD versie met de juiste tools/keys maar sinds DraftSight heb ik al mijn AutoCAD versies weggemikt, hij laadt ook prima oude tekeningen (20 jaar oud). Moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik alleen 2D teken en geen solids.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 22 mei 2013 20:21:13 schreef dawmast:...bedoeld is als armeluis-CAD vanwege de economische depressie en de daarmee oplopende werkloosheid en bezuinigingen.

Dat zal Dassault helemaal worst zijn. Ik denk dat het is om de Autodesk gebruiker aan boord te krijgen.

Is DraftSight eigenlijk 3d? Ik denk van niet..
eddy

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als Dassault denkt dat met Draftsight men huidige commerciele gebruikers over kan halen zal het flink tegenvallen. Eerder de mensen die nu toch al een illegale AutoCAD gebruiken.

AutoCAD wordt niet alleen gebruikt om het tekenpakket zelf, maar ook om een deel van de tooling er omheen; vooral Vault is een sterke troef.

Is de Vault van AutoDESK een soort Cloud waarin tekeningen en 3D-ontwerpen met elkaar gedeeld kunnen worden?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 mei 2013 19:51:44 (66%)

Nee daar is een ander product voor.
Vault is vooral voor intern opslaan, delen en met een versie-beheer systeem werken met tekeningen. Zowel 2D als 3D. Daarnaast is/bevat het vele symboolbibliotheken

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 mei 2013 19:51:53 (34%)

Weten jullie ook nog een aantal goede CAD-forums te benoemen? Is wel zo handig als je een vraag hebt over een bepaald CAD-programma, of een bepaald probleem hebt en op zulke forums kun je ook veel tips vinden.

@dawmast ook hier is Google je beste vriend.Type maar cad forum in!

I thought, I thought of everything

Op http://www.deelip.com/?p=3309 lees ik dat NanoCAD speciaal werd ontwikkeld om het wijdverbreide gebruik van illegale AutoCAD-versies in Rusland uit te bannen. Ik lees daar:

I asked them for the reason of choosing this peculiar business model. I found the reason quite interesting. Its a known fact that software piracy is a huge problem in Russia. Many years ago when AutoCAD wasn't in the picture, people used expensive CAD software like VersaCAD. Nanosoft alleges that Autodesk "allowed" piracy of AutoCAD in Russia in order to spread its roots in the country. Apparently that's how AutoCAD became famous, especially with new users. One of the goals of giving Nanocad for free is to fight piracy. They claim that their verticals can be leased so that users don't need to pay the entire amount upfront.

Zo kan bijv. het gebruik van het gratis OpenSource Officepakket LibreOffice, een afsplitsing (fork) van OpenOffice, het illegaal gebruik van Microsoft Office tegengaan. Open Source en freeware zijn goede wapens in de strijd tegen het gebruik van illegale software.

GJ_

Moderator

Op 23 mei 2013 15:16:43 schreef dawmast: LibreOffice, een doorontwikkeling van OpenOffice...

een fork, nogal een verschil.

Zo redenerend is gratis software niet de oplossing maar maakt dat illegale software helemaal geen probleem is natuurlijk. Iemand die illegaal software gebruikt zou kennelijk toch al niet betalen, dus dan zijn het geen gederfde inkomsten. Als het illegale gebruik echt onmogelijk was zou de gebruiker automatisch toch naar gratis software grijpen naar het schijnt.

Reken er maar op dat illegaal gebruik steeds meer onmogelijk gemaakt wordt. Denk maar aan het opdoeken van torrent-sites en nieuwsservers, software ontwikkelaars bouwen in software-pakketten steeds vaker slimme antikraak trucs in waardoor het kraken van software onmogelijk gemaakt wordt. Ook heel waarschijnlijk dat illegaal gebruikte software naar de ontwikkelaar meldt dat het illegaal gebruikt wordt, waardoor de illegale gebruiker aan de hand van het ongeldige licentienummer en het IP-adres wegens illegaal gebruik een torenhoge boete krijgt of zelfs in de gevangenis belandt. Illegaal gebruikt software als police-ware dus die de illegale gebruiker verklikt.

Door dit alles zal freeware en Open Source steeds belangrijker worden.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 23 mei 2013 19:52:43 (25%)

Nog een gratis eenvoudig CAD-programmaatje is FreeDraft. Deze lijkt sterk op LiteCAD, maar kan i.t.t. LiteCAD ook .DWG-bestanden openen.

Als alternatief voor het niet meer gratis zijnde DraftSight kun je Medusa4 Personal downloaden en installeren, te vinden op "M4 PERSONAL is the powerful free 2D/3D CAD package". Je kunt alleen maar de Windowsversie downloaden, er is van Medusa4 Personal helaas geen Linux-versie beschikbaar.