Buggy op scootmobielmotor

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben 33 en vroeger was mijn vakgebied elektro. Nu te lang eruit geweest om zonder hulp een hobbyproject mogelijk te maken.

Ik ben bezig met de bouw van een elektrische buggy. Als aandrijving heb ik een fortress scootmobielmotor 24V/15A/172tpm en als besturing een Curtis PMC 1203.

Vraag is: Wat voor potmeter moet ik hebben. Als ik zoek op conrad zijn er zo veel mogelijkheden. Ik wil graag traploos versnellen van 0-18 km/h. Toerental op wiel is dmv tandwielen 360 tpm. Onderstaande accu wil ik bestellen. Is dit voldoende om een uurtje te rijden?

http://www.amperewinkel.nl/scootmobiel-golfkar-golftrolley-schrob-veeg…

Je hebt er 2 nodig voor 24V, en 18Ah houdt een ontlaadstroom van 15A geen uur vol, denk eerder 1/2 uur.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Even iets anders, zorg er wel voor dat je bv continue een handel in gedrukt moet houden om te rijden. Het is een beetje lullig als dat ding er van door gaat zonder dat jij dat wil. :)

Ik denk ook dat het vier accu's worden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Een motor die "officieel" rated is op 15A hoeft niet 15A op te nemen als er rustig gereden wordt.

15A * 24V = 360W. Dat ligt in de buurt van wat een duursporter een uur lang kan leveren. Dus denk aan het baan-uur-record op de fiets. Reken maar dat die meer energie levert dan wat jij nodig hebt om rustig 20km/u te rijden.

Ik heb ooit uitgerekend dat IK tijdens het 20km/u fietsen ongeveer 70W moet leveren. Dat zou rond de 3A uitkomen bij 24V. Dan zou je rond de 5 uur kunnen rijden op 18Ah. Klinkt aantrekkelijk. Maar dit is dan weer veel te optimistisch terwijl de eerste schatting te pessimistisch was. De waarheid zal er tussenin liggen en afhangen van allerlei van tevoren slecht in te schatten parameters....

Optie: Houdt rekening met een tweede accu, maar koop in de eerste instantie er maar 1. Later kan je er 1 bijplaatsen als je dat wilt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 mei 2013 23:14:11 schreef GiaR:
Onderstaande accu wil ik bestellen. Is dit voldoende om een uurtje te rijden?

http://www.amperewinkel.nl/scootmobiel-golfkar-golftrolley-schrob-veeg…

Die webshop is wel erg optimistisch. Site geeft met grote letters 18 Ah aan. In de omschrijving 17-18 Ah. En de datasheetvan de accu's heeft 17 Ah.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Het verschil is maar 5.9%. Dat is niet zo veel. ("erg optimistisch" vind ik de webcam die in de advertentie 5Mpixels had en 0.3 in de praktijk.)

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 20 mei 2013 12:45:16 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank voor de info tot nu toe. Ik was inderdaad van plan om 2 accu's in serie te plaatsen, omdat de Curtis PMC 1203 niets doet op 12V. Nav jullie advies zal ik of 2x PBQ 18Ah of 28Ah.

De bediening wil ik met pedalen doen met een potmeter. Weet iemand wat voor potmeter ik dan moet hebben? Ik wil graag traploos versnellen en een schuifpotmeter is makkelijker voor mechanische inbouw icm gaskabel.

Weet iemand waar ik wat moet aansluiten op de PMC 1203? Hoe kan ik achteruit?
Pin 1: voeding 24V?
Pin 2: ?
Pin 3: ?
Pin 4/5/6: potmeter?
http://sethwissner.com/pmc4.jpg

Op 20 mei 2013 11:46:35 schreef rew:
. Later kan je er 1 bijplaatsen als je dat wilt.

En dat zou ik nou juist niet doen, tenzij je er 2 groepen van maakt

EricP

mét CE

Iedereen gaat voorbij aan de vraag over die potmeter. Post eens een datasheet ofzo van die controller.

Als ik de potmeters zo zie, kan het ding alleen 'aan' en 'uit'. Maar dat is een aanname gebaseerd op summiere gegevens.

Voor wat betreft die accu: als je het serieus wilt gebruiken, dan heb je nooit genoeg accucapaciteit.

De buggy wordt voor m'n dochter. Totale gewicht zal rond de 100 kilo wegen. Reden dat ik 2x accu gebruik is omdat ik dan denk dat ik meer koppel heb. Met juiste tandwielverhouding zal hij dan +/- 18 km/h gaan. Na uur spelen mag hij gerust weer aan oplader.

Probleem is dat ik geen enkel schema kan vinden. Alleen een foto zoals ik die eerder gepost heb is alles wat ik kan vinden op internet. Ik heb printplaat iets beter bestudeerd en zie de volgende codering:
2pins blok: INH
6pins blok:
1 Key
2 lijkt doorverbonden met pin1 (staat niets bij)
3 FR (betekend dat forward/reverse?)
4 Pot H
5 Pot W
6 Pot L

Ik heb het setje goedkoop gekregen dus kan eventueel gewoon uitproberen. Nieuwe controller kopen is me iets te duur. Denk wel 150 euro of niet? Dan zet ik er denk benzinemotor op. (mag ik dat zeggen op dit forum ;-)?

Ik hoop dat je weet waar je mee bezig bent. Hoe oud is je dochter? Ik vind 18 km/u namelijk nogal veel. Dat gaat dus te snel op een trottoir en dan wordt het al snel de autoweg. Denk je ook aan een noodstop. Mischien eventueel door jouzelf op afstand bedienbaar? Dan kun je het orgel net op tijd stoppen voor ze een ravijn inlazert. Aangezien we in nederland zijn mischien beter het kanaal ofzo.

Vijf km/u lijkt me hard zat. Dan kan pappa er nog achter aan rennen als het fout gaat.

100Kg incl bestuurder lijkt me redelijk zwaar. Het karretje van mijn dochter is leeg 30kg. Die gaat ook 15km/uur , maar toen was ze al 11 jaar.

Voor jonge kinderen mag het niet harder dan stapvoets, anders is het geen kinderspeelgoed meer. Op een eigen terrein kun je uiteraard doen en laten wat je wilt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Dit is misschien niet helemaal wat je zoekt, maar iets anders kan ik niet vinden.
http://www.gobookee.net/get_book.php?u=aHR0cDovL2N1cnRpc2luc3RydW1lbnR…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wat zegt de data?

Features :
Power requirement : DC10V-DC28V
Rated current: 30A (Maximum output current)
Control Motor Power :
12V:350W(max),24V : 750W(max)
Regulation range:10-100%

Dat kump er noe van....

Maar kan dat type (PWM) controller? Betekend 10-100% dat startsnelheid 10% is?

Dat is gewoon de schakeling van de motorregeling die hierop de site staat, met 2 fets ipv 1. 10% betekend dat de motor dan pulsen van 24V krijgt voor 10% van de tijd.

Hou er rekening mee dat je ook nog een ontlaad beveiliging nodig hebt die de boel afschakeld als de accu's leeg zijn. Te ver leeg trekken is niet goed voor de levensduur.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Beste giar heeft U toevallig ook meer foto's van deze controller ik heb precies de zelfde maar er zijn een paar weerstanden kapot gegaan maar kan nergens de waardes terug vinden

GR Sjoerd