Samsung DCB-9401R voeding defect

Hallo,

Ik heb een decoder van samsung DCB-9401R waarvan de voeding defect is.

Heb via e-bay een IC01 (ICE 2B0565)laten komen.
Heb tevens alle grote elco's vervangen in sec. deel. (2 stonden flink bol)
Weerstanden PR10 (2.7Ω ) en PR17 (0.68Ω ) vervangen.
Deze waren onderbroken.
Decoder aangesloten op net.
Bam het nieuwe IC01 ontploft samen met de 2 weerstanden.
Grr...

Kan weer opnieuw beginnen.
De weerstanden PR11 t/m P13 lijken in orde, zo rond de 300kΩ.
De optocoupler heb ik gecontroleert met 2 universeelmeters
In de laagohm stand aangesloten op de led meet ik op collector-emissor in de Rx1k 0,14kΩ

Voor diode PD35 meet ik in forward 0.18V in sper 0L

Wat nu??

Ik heb geen zin om er nog veel geld in te stoppen.
Heeft iemand nog een decoder liggen met een werkend voedigsgeddelte.
Wat kan er nog meer stuk zijn.

http://www.uploadarchief.net/files/download/samsung%20decoder%20dcb940…
Alvast bedankt voor de evt. reacties
Harrie

maartenbakker

Golden Member

De optocoupler is niet echt goed te testen en vervang je als regel altijd mee. Nou is zo'n decoder de tweede poging tot reparatie misschien niet waard, en ik geef ook geen garantie dat je probleem met een nieuwe optocoupler echt verholpen is, maar die kans lijkt me wel aanwezig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten,
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb hier op het forum gelezen dat je een optocoupler zo kan testen.

Is de scottkey diode wel ok met een forward van 0.18V?

Ik ben bang dat als ik IC01, PR10, PR17 en IC2 (opto) vervang de vervangen componenten wedreom opgeblazen worden.

Mvg
Harrie

Ronald45

Golden Member

Is de FET nog wel heel dan?

Helaas is het dak er afgevlogen
Hij is dus echt kapot
Ik hoop dat iemand er een heeft met een goede voeding

Anders einde oefening

Mvg
Harrie

maartenbakker

Golden Member

De voeding zit op de hoofdprint, dus die verwisselen is niet evident en komt op hetzelfde neer als onderdelen (inclusief opto) vervangen. Opstarten kan met een serielamp om te grote brokken te voorkomen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@Maarten,
Dat van die serielamp hoe gaat dat in zijn werk?
Wat is het voltage en vermogen van de lamp?
Waarmee in serie?
Komt deze in serie van de drain?

Foto opgeblazen IC01

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ice2b0565.jpg

Mvg
Harrie

Ik heb hetzelfde probleem, opgeblazen IC01 en weerstand PR17 defect.
Optocoupler is goed getest met dit apparaat:
https://nl.aliexpress.com/item/Integrated-circuit-tester-transistor-te…

Behalve de diodes en de optocoupler zit er ook nog een TL431 in de voeding. Die kan ook stuk zijn en is wat lastiger te testen. Mogelijk de oorzaak van het opnieuw opblazen v/h IC als die niet werkt? Alle andere halfgeleiders lijken goed te zijn.

Het referentiepunt van een schakelende voeding is heel belangrijk. Optocoupler en tl431 zorgen via een feed-back dat de voeding wordt gestuurd. Soms wordt nog weleens vergeten om de weerstand direct op de brug gelijkrichter te vervangen. Deze bepaalt de pulsbreedte aan de hand van de aangeboden netspanning en is deze verlopen komt de verkeerde spanning bij het IC, hoge spanning smalle pulsbreedte en lagere spanning grotere pulsbreedte, dus een opgelopen weerstand zorgt voor een te brede puls bij een te hoge spanning, gevolg BOEM! De weerstand heeft doorgaans een waarde van enkele honderd K. Dus bekijk en vervang alles wat naar het referentiepunt gaat en de boel blijft heel, klopt de spanning op het referentiepunt niet, dan gaan alle spanningen aan de secundaire kant omhoog met als gevolg veel technische rook als er geen overspannings beveiliging in zit.
Overigens is een optocoupler eenvoudig te meten. Zoek de kant van de diode en meet daar. Met een tweede meter de uitgang meten. Deze moet in beide richtingen oneindig zijn. Hang de meter aan de uitgang en meet de diode aan de ingang dan zal de meter op de uitgang uitslaan als alles goed is. Geen tweede meter, met een weerstand van 1K een klein spanningkje en een scoop op DC kan het ook.

Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op woensdag 13 februari 2019 17:03:02 (18%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

De serie lamp zet je met 1 draad in serie van je netsnoer om voeding verder te beveiligen en KLABOEM! te voorkomen. Secundair elco's eventueel vervangen voor betere exemplaren en klaar! Ik weet destijds waren primaire elco's slecht, TL431, ICE IC, 0,68 Ohm weerstand, opto kan wel vervangen, maar meestal niet defect. En alle weerstanden vervangen.. 3,3V regelaar secundair ook meestal met zoiets om zeep.

Deze decoders is wel een erg oudje overigens, niet eens HD.Ik zou eens naar een locale kringloopt gaan, koop je dezelfde voor 5 Euro. HD een 7,50