Geen hoogspanning Philips 32PW9503/12 Televisie

Na korte aan te hebben gestaan bleek er rook uit de TV Philips 32PW9503/12 te komen. De oorzaak was een doorgeslagen condensator in het schema genoemd als 2418.

(Te zien op: http://home.hccnet.nl/r.damink/tv/tv.htm )

Wie weet welk soort condensator dit is? En wat is de functie van deze condensator? (Na het verwijderen van deze condensator bleef het rode ledje constant knipperen).

Hugo Welther

Moderator

De boostercondensator van 220pF 2kV.
Zonder deze C is er nu nog wel meer overleden. In ieder geval de BU2528D.
Deze C zorgt er o.a. voor dat de HSP niet te ver oploopt.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

ik zie niet genoeg van het schema om een oordeel te vellen
maar de spoel/trafo erboven zal niets meer doen

verkeerde condensator oeps

[Bericht gewijzigd door k.p.meinesz op maandag 27 september 2004 20:22:52

Een schizofreen is nooit alleen!

Is zo'n condensatortje :-) te verkrijgen in de reguliere handel of moet hij speciaal besteld worden bij philips?

Hugo Welther

Moderator

Een goede onderdelenboer zal hem wel hebben, vervang die BU ook maar gelijk.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Evarist

Golden Member

Hugo, vaak is de BU niet kapot bij deze fout, als je het toestel natuurlijk niet hebt ingeschakeld, zonder C.

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Hugo Welther

Moderator

Lees de onderste regel eens van de TS, aangezet zonder de C. Als ie mazzel heeft is de voeding sneller in beveiliging.

Maar je hebt natuurlijk wel gelijk, ik praat alleen uit ervaring van iemand na, die regelmatig TV's op de werkbank heeft staan. Vervangen uit voorzorg.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op dinsdag 28 september 2004 19:53:10

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
High met Henk

Special Member

[fun mode]
hij klaagt toch alleen over hoogspanning? Gewoon ff in die mast klimmen en die kabel aftakken :D:D:D:D
[/fun mode]

evarist, als die C Kapot gaat zal hij vanzelf denk ik wel open klem worden. (Bij een kortsluiting weet ik niet wat er gebeurd, maar toch) Tja, dat zal wel gebeuren als de TV aanstaat, ik meet iig de TV niet door voor ik hem aanzet :)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Alleen al het feit dat het rode ledje knippert betekent dat de TV in proctectie staat.
Als ik het zo zie is het een MD2.2, daar heb ik laatst ook een oeverloos gevecht mee uitgevochten, de TV heeft uiteindelijk verloren en speelt weer.
het was overigens dezelfde fout, booster-C overleden (kortsluiting). de BU was nog goed, maar toch, checken! daarna begon het gela***. er zit in de 140 Volt een mosfet die deze afschakelt in geval van beveiliging, deze was stuk.
Daarna heb ik een hele tijd gezocht, de protectie werd geactiveerd door oost/west, wat de fout is weet ik niet, maar ergens in de beeldbreedte-instelling ging het mis. (probleem verholpen door een extra weerstandje te plaatsen en O/W en beeldbreedte opnieuw af te stellen.

Op 27 september 2004 20:11:47 schreef Hugo Welther:
De boostercondensator van 220pF 2kV.
Zonder deze C is er nu nog wel meer overleden. In ieder geval de BU2528D.
Deze C zorgt er o.a. voor dat de HSP niet te ver oploopt.

Ik heb de C vervangen. Helaas was de transistor niet in voorraad sterker nog bestond niet, achter gelukkig maar want na bestudering vh schema met vergrootglas bleek het te gaan om de BU2520D :-)
Jammer genoeg deed de tv na alleen vervangen van de C het nog niet, dus ook dan transistor vervangen dus. Ik hoor overigens wel dat er kortstondig leven inzit na aanzetten..

Dan misschien even de oost/west transistor loshalen. Da's nummetje 7480 in jouw schema. het lossolderen van het middelste pootje is voldoende hoor, er voor zorgen dat die geen contact meer maakt met de print. (als de TV nu aangaat en er komt beeld, maar het is 'krom' dan heb je waarschijnlijk met dezelfde fout te maken als waar ik mee gevochten heb(zie eerdere post))

Op 28 september 2004 17:00:03 schreef DC2PCC:
Dan misschien even de oost/west transistor loshalen. Da's nummetje 7480 in jouw schema. het lossolderen van het middelste pootje is voldoende hoor, er voor zorgen dat die geen contact meer maakt met de print. (als de TV nu aangaat en er komt beeld, maar het is 'krom' dan heb je waarschijnlijk met dezelfde fout te maken als waar ik mee gevochten heb(zie eerdere post))

Hoe kritisch is overigens de waarde van C, ik zie net dat ik geen 220pF heb maar een 270pF exemplaar heb meegekregen en geplaatst :-(

Hugo Welther

Moderator

Op 28 september 2004 18:30:58 schreef Therunbiker:
[...]

Hoe kritisch is overigens de waarde van C, ik zie net dat ik geen 220pF heb maar een 270pF exemplaar heb meegekregen en geplaatst :-(

Die 50pF verschil zal naar mijn mening niet zo kritisch zijn, hooguit is je beeld nu een fractie te groot.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

hmm, da'S best wel kritisch die booster-C, te groot en je hoogspanning komt niet voldoende op, kan dus de reden zijn dat je TV nog in de protectie is, te klein en je BU overlijdt langzaan doordat de C-E spanning te hoog wordt. (en dan ook de hoogspanning uit de trafo)

Hugo Welther

Moderator

hmm, da'S best wel kritisch die booster-C, te groot en je hoogspanning komt niet voldoende op, kan dus de reden zijn dat je TV nog in de protectie is, te klein en je BU overlijdt langzaan doordat de C-E spanning te hoog wordt. (en dan ook de hoogspanning uit de trafo)

OK weer wat geleerd.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ik heb de C en de BU2520 vervangen geen resultaat. Daarna zoals geadviseerd het middelste pootje van de O/W transistor losgenomen, ook geen resultaat.

Tijdens het inschakelen hoor ik een hele zachte tik uit de buurt van de lijntransformator. Ik heb het idee dat het rode lampje iets sneller knippert.

Op 3 oktober 2004 16:55:52 schreef Therunbiker:
Ik heb de C en de BU2520 vervangen geen resultaat. Daarna zoals geadviseerd het middelste pootje van de O/W transistor losgenomen, ook geen resultaat.

Tijdens het inschakelen hoor ik een hele zachte tik uit de buurt van de lijntransformator. Ik heb het idee dat het rode lampje iets sneller knippert.

Dan o/w transistor weer vastzetten en controleren of de 140V aanwezig is (schedingstrafo, multimeter) indien niet, fet 7470 controleren/vervangen. (let op, deze 140V is maar kort aanwezig, vanwege de protectie) controleer ook de lijntrafo zelf (oscilloscoop aan de collector van de BU en kijken of de pulsen er mooi uit zien.)

Ik heb een multimeter aangesloten tussen de source van fet 7470 en de massa (emitter 7475). Na inschakelen loopt de spanning inderdaad op naar 140V en valt naar een halve sec terug naar 20V. Het rode standby lampje blijft constant rood branden. (Je hoort tevens duidelijk de degauss van de beeldbuis)

Na het inschakelen mbv de afstandsbediening hoor je duidelijk dat hoogspanning heel even opkomt en daarna weer inzakt. De gemeten waarden zijn hetzelfde als hierboven, maar nu blijft het rode lampje knipperen.

juist, de TV komt in protectie na start met de afstandsbediening, lijntrafo controleren, oost-west controleren, geluidseindtrap controleren, verticaaleindtrap controleren, RGB-eindtrap op de beeldbuisvoetprint controleren. dit zijn de delen die een hardware-protectie kunnen veroorzaken.

Hoe kan ik met mijn beperkte middelen de lijntrafo, vertical eindtrap etc. controleren. Het gemakkelijkst door aansluitingen los te nemen, maar welke straffeloos los te nemen?(bv lijntrafo)

Ik heb wel de beschikking over een scoop, maar die is niet zo jou meer :-(

als je scoop een signaal van 16 khz kan weergeven is dat voldoende. wat betreft het controleren van componenten, ic's kun je idd. loshalen, de trafo controleer je het beste door de spanning op de collector van de BU zichtbaar te maken (scoop op 20V/cm en een 10:1 probe eraan) als de pulsen mooi rond zijn en geen uitslingeringen vertonen, is de trafo ok.
RGB-eindtrap kun je eenvoudig controleren door de +200V van de BB-voet los te halen (wordt door de lijntrafo opgewekt, als de RGB eindtrap hier sluiting heeft, dan heeft dit ook effect op het gedrag van je trafo)

Het loshalen van de +200 van de BB-voet heeft geen effect.

De spanning over de C en E van de BU loopt op ong. 140V, blijft ong. een halve sec. staan, daarna een korte piek, en daarna valt hij terug naar 20V. Het gaat allemaal te snel om het met de scoop te meten.

Wat kan ik in de circuit het beste losnemen of de voeding wel opkomt?

de voeding komt op (getuige de 140V op de collector van je BU) het gaat erom dat je met de afst.bed. moet starten (zodat je de HSP hoort opkomen) en dan moet je meten met je oscilloscoop of op de collector HV-pulsen ontstaan (1500 V top top) zijn deze mooi rond aan de bovenklant en aan de onderkant strak, dan is de lijntrafo ok. Alles andere is niet ok. (kan er ook op duiden dat 'iets' wat op de lijntrafo aangesloten is kapot is.) een voorbeeld van hoe het er uit moet zien vind je in de servicdocu.
Waarschijnlijk is de lijntrafo wel ok. Dus, loshalen van de verticaaleindtrap, geluidseindtrap etc.
Anders eens proberen uit te zoeken welk protectiecircuit aktief is (meten van de spanning, afkoppelen van de verschillende delen) Overigens is het aan te bevelen de volledige servicedoc op te duikelen voordat je zo diep in je toestel duikt.

Ik verdenk in eerste instantie toch het circuit rond de BU2520 dit omdat daar ook de C in rook is opgegaan. Ik ik de collector van de BU straffeloos losnemen en dan kijken of de voeding opkomt?

Ben een beetje huiverig om met de scoop aan de gang te gaan. Ik heb namelijk geen scheidingstrafo, de scoop is uit 1965 (bijna een museumstuk :-) ). De massa van de TV is wellicht een heel andere dan die van de scoop en dan gaat er ergens een stroompje lopen die ik niet wil :-(