DC transmissiemotor regelen met joystick

Hallo,

Ik ben een modelkraan werkend aan het maken, en gebruik daarvoor deze transmissiemotor van Conrad:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/244171/Igarashi-transmissiemotor-20…

http://www.conrad.nl/medias/global/ce/2000_2999/2400/2440/2441/244163_LB_00_FB.EPS_1000.jpg

Nu is het mijn bedoeling om met een joystick deze motortjes te besturen, en nog proportioneel ook :) Dus links- en rechtsom laten draaien, en traploos. Het was niet mijn bedoeling om hem RC te maken. Mijn vraag is: zijn hiervoor standaardprintjes of kan ik hiervoor de motorregeling van deze site gebruiken?

Ik verwacht niet direct een kant-en-klaar concept, maar een duwtje in de goede richting zou fijn zijn!

Het simpelste is een RC motorregelaar (voor een brushed motor) te nemen en die aan te sturen met een servo-tester.
Met een beetje mazzel kan je de potmeter van de servotester vervangen door de joystick.

Het lastige van de CO motorregeling is dat die niet achteruit kan, en als je dat met een relais en een comparator of zo zou doen, is het niet zo simpel om hem vanuit de middenstand langzaam en naar beide uiteinden harder te laten draaien.

Misschien kun je met een slim trucje met een paar diodes de beide uiteinden aan elkaar zetten, zodat alleen de helft met de laagste weerstand invloed heeft op de motorregeling. Als je aan elk eind 2 diodes zet, kun je wel vaststellen welke helft om dat moment de stroom voert, en daarmee een relais sturen.

Als je een vaste weerstand of een stroombron in serie met de potmeter gebruikt, zou de frequentie natuurlijk niet constant zijn, maar dat lijkt me niet echt een probleem.

Een heel andere aanpak is geïntegreerde H-brug, zoals een L6203, en die een PWM signaal op een kanaal voeren, en de inverse ervan op het andere kanaal. De motor hang je dan tussen de twee halve bruggen. Als beide halve bruggen 50% pulsbreedte geven staat de motor stil, bij een verschil gaat de motor steeds harder linksom of rechtsom, afhankelijk van welk kanaal een grotere pulsbreedte geeft. Nadeel is wel dat je beperkt bent tot zo'n 4A.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Laat je nog wel even weten wat het geworden is, en of het werkt zoals je had bedacht?

Overigens kan het ook prima met een microcontroller, maar als je daar ervaring mee had, had je de vraag waarschijnlijk niet gesteld, dus ik had aangenomen dat dat geen haalbare optie was.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Je kan ook de L293D gebruiken, (wel even de drivers parallel zetten) die motor trek bijna niets. Of de L6203 zoals SparkyGSX aan geeft.
En inderdaad met een controller is dit een fluitje van een cent.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb nog wel een ontwerp van een gordijnsturing die je hiervoor zou kunnen gebruiken.
Het is een klein printje met een microcontroller en een h-brug ic erop.
Traploos vooruit, achteruit en elektrisch remmen. Een joystick kan er ook op want de uC heeft analoge ingangen.
Bij interesse even mailen.

het simpelste is om een een pwm regelaar te gebruiken.
daar zijn we op school nu ook mee bezig.

ik heb zeer goede ervaring met deze:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/401180/

een joystick is meestal een variabele weerstand.
net zoals de potmeter die erbij zit.

daarom kun je de potmeter vervangen voor jouw joystick.

enig nadeel, hij regelt niet achteruit, daar zul je een relais voor moeten gebruiken.

Daar zit waarschijnlijk min of meer de standaard motorregeling met een 555je en een MOSFET in, en daar heeft de TS dus helemaal niets aan, om het simpele feit dat je misschien wel de richting kunt opdraaien met een relais, maar dan gaat de motor nog steeds niet vanuit de middenstand steeds harder achteruit lopen naarmate de uitslag groter wordt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

jazeker wel

joystick:

+ maximum
.
0 aparte drukknop
.

- minimum

schuif is 0 tot 100.
met de aparte drukknop schakel je het relais.

mocht je dat niet willen, dan moet je of een speciale joystick vinden, of er een schakeling bij maken welke het omschakelen regelt en daarbij de analoge spanning die naar de pwm gaat aanpast...