Op 29 juni 2013 18:54:19 schreef necessaryevil:
Hmm, kan ik zo'n trapje zoals je omschrijft gewoon met een opampje bouwen? Welke opamp raad je aan?
Wat voor trapje omschrijf ik ? Ik bedoeld gewoon een oude huiskamer audio versterker waar een paar boxen op zitten. En dat bedoelde ik als bron ivm veel stroom em spoelen testen.
Als je gewoon wat meer output wil dan is die current feedback opamp van rbeckers een goede.
Maar als je de hele boel bv alleen op +5V wil voeden niet
Bekijk eerst je eisen. Amplitude, vermogen, uitgangsimpedantie, frequentie, ( alleen audio of tot vele MHz) golfvormen ( blok, puls, sinus, driehoek, trapeze, stepper, zaagtand, sweepen etc) je kan het zo gek maken als je wilt. Het is dat ik er genoeg heb maar het lijkt me best leuk eens een (grotendeels analoge) FG te ontwerpen. Ik heb voor mijn meetzender een analoge zaagtand met start/stop en span instelling ontworpen en een 1 kHz sinus generator met hele lage THD sinus generator, met alleen opamps, paar torretjes en een comparator.
Met een enkele opamp en een comparator( of 555 of inverter) maak je al een sinus en blokgolf generator die prima geschikt is om met je scoop te spelen. Een IC als die LT erachter maakt hem wat pittiger. Maar meer amplitude is hogere voedingspanning en bij voorkeur bv plus en min 15V.
In de application note van de CA3140 wordt een hele functie generator beschreven met een aantal van die goedkope maar best snelle opamps. Dan de versterker van Flash2b er achter en je hebt een mooie analoge FG
Ik heb het niet zo op elector ontwerpen. Die tweede link is nooit afgebouwd, zie de reacties, alleen gedeeltelijk maar het analoge deel alleen op papier ontworpen.