Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 4

Dit topic is gesloten

fred101

Golden Member

Die punt en komma wordt volgens mij in heel veel landen omgkeerd gebruikt. Een paar van mijn HP calculators doen dat ook. Mogelijk was die TCXO niet voor de nederlandse markt bedoeld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Is dus 6Mhz + 400kHz in Angelsaksische notatie. Ik heb nl ook de 60.000,0 MHz versie.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 2 juli 2013 09:26:59 (18%)

@Blackdog
Zoek eens op BAMA naar de manual van een PM6670 (freq.teller), daar staat een schema van de TXCO optie. Het ding wordt daar gevoed vanuit een fet(stroombron).

Gevonden: (Let op DJVU document!)
http://bama.edebris.com/download/philips/pm6670/PHILIPS%20PM6670-72-SM…

blackdog

Golden Member

Hi Rd12tf,

Dank je, heb even geexpirimenteerd aan de hand van het schema van de PM6670.
De module komt niet overeen, maar weet nu wel dat pen 5 via een potmeter de frequentie trimt.
Zal later vandaag de truc met de stroombron uithalen, om te zien of de gevoeligheid voor voedingspanning variaties hierdoor minder wordt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb een tijd geleden de twee onderstaande printen gekregen maar geen idee wat het doet of moet doen. Bij het aansluiten op een TV verschijnt er namelijk niks. via google vind ik ook niks.

De eerste:
http://imageshack.us/a/img839/8023/hlk8.th.jpg
(Zie link plaatje voor de onderzijde.)
Dit is de component zijde. Er zit een PIC16F84 en HEF4069 met 7805 spanningsregelaar.
Er loopt maar 1 spoor naar de SCART connector; nl de Composite Video In (+ bij behorende GND)
Linksboven staat 'Cable V1'; Linksonder 'Sold'

De tweede:
http://imageshack.us/a/img46/9655/fbkd.th.jpg
Er zit oa een AT89C51 en PALCE22V10H op.
Er lopen printbanen naar de: Composite Video In, Composite Video Out, Audio/RGB switch & Audio In Left + Mono (+ GND's)

Heeft iemand een idee waar dit voor is?

ziet eruit als een modulator, er moet dan extrne dc op en de cai in en uit naar bijv een tv op de slaapkamer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Links een modulator, rechts een Macrovision of Filmnet decoder.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

@blackdog: Ik heb een boekje gevonden met diverse 4322...-TCXO's, nota bene tussen de databoeken die ik al had. Kan je eens de precieze afmetingen en pinout doorgeven? Dan zoek ik de dichstbijzijnde types op.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Ha die Maarten :-)

Ik heb al het een en ander uitgevonden uit diverse boeken en het iNet.

Hier een plaatje waarop ik aan de onderzijde heb getekend hoe hij hier werkt.
Ik ben uitgegaan van 12V DC als voeding, het verbruik daarbij is ongeveer 5,45mA, bij 5V werkt hij ook en daar trekt hij ongeveer 2,6mA.

http://www.bramcam.nl/TCXO-3522.jpg

Hij is 32mm bij 25mm.
De hoogte is bijna 15mm.

De frequentie is natuurlijk 6,4 Mhz en niet Giga ;-)

Dank voor je moeite.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
guidob

Overleden

Heb je nog een serieweerstand gebruikt in de voeding?
En wat is de waarde van de potmeter?

pen 3 (NC) is volgens de gegevens van markce normaal voor het afregelen van de frequentie met een cap en pen 4 is dan internally connected, maar niet aangesloten. Hier dus net andersom en het ding kan dus geslaved worden met een pll. Handig.

blackdog

Golden Member

Hi guidob,

De potmeter die ik heb gebruikt is nu 10K en in serie met de loper een weerstand van 15K.
Dat is om het regelbereik kleiner te maken.
Ik denk dat de module voor 12V bedoeld is, heb echter nog niet getest met de Fet stroombron.

Er zijn zoveel variaties voor het voeden en trimmen wat deze modules betreft...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Die TCXO 3522 109 95081 zou volgens mijn boekje C9 1986 erg moeten lijken op een 4322 190, 4322 191 of 4322 192 type. Het 8e cijfer geeft het temperatuurbereik aan (andere bereiken dan van dit exemplaar) en de laatste 4 cijfers zijn op bestelling.

De aansluitingen zijn toch iets anders dan hier opgetekend.

De pennummering is van linksonder met de klok mee 1 t/m 5.

Pen 1: +12V via 470 ohm
Pen 2: Massa
Pen 3: Trimming: NC voor 4322 190, trimcondensator naar massa voor 4322 191, potmeter 2k naar massa voor 4322 192
Pen 4: Internally Connected
Pen 5: Output

Ik zou niet de conclusie willen trekken dat pen 3 en 4 verwisseld zijn. Internally Connected kan overal in de schakeling zitten, en dus als bijwerking ook als trimingang werken.

Edit: ik heb het schema van markce gemist. Markce, zou ik dat ook mogen ontvangen? Mogelijk dat daar toch wat anders uit blijkt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Maarten,

De gegevens die jij opgeeft komen overeen met wat ik een het boekje PA11 uit 1991 tegen kom.

Dit werkt echter niet op deze moduul.
De door mij getekende configuratie werkt in ieder geval,
de serie weerstand heeft volgens mij ook weinig zin bij mijn moduul.

Nogmaals getest met condensatoren naar verschillende aansluiting,
maar vogens mij moet hij getrimmed worden volgens mijn aansluiting.
He trimmen komt overeen met varicap gedrag, hogere spanning is hogere frequentie.

Op de aansluiting van de loper van de trimpot staat een klein beetje HF, dit is ongeveer 130mVTT.
Op de uitgang staat ongeveer 800mVTT, een soort Clipt Sinus .

Dit is een plaatje van het signaal op beide aansluitingen.
Kanaal 1 zit aan wat wij aansluiting 4 noemen en ik als afregelpunt gebruik.
Kanaal 2 zit aan wat wij aansluiting 5 noemen en wat ik de uitgang noem.
Beide aansluitingen gemeten met een 1:10 scoop probe.
http://www.bramcam.nl/TCXO-3522-02.jpg

Langzaam komen we er wel ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@blackdog
3 dgn terug deze datasheet gamaild.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 6 juli 2013 11:54:38 (38%)

blackdog

Golden Member

Sorry markce,

Ja natuurlijk wel ontvangen mijn dank daar nog voor :-)

Het komt niet overeen met deze moduul, wel je aansluitingen maar b.v. het stroomverbruik niet.
Ik zit zonder weerstand en bij 12V rond de 6mA.
Volgens jouw schema loopt er 14mA.

Het stukje datasheet dat je meestuurd is van de 4322 en ik heb hier de 3522 modules...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

4322 en ik heb hier de 3522

Heb ik gedaan omdat ik sterk de indruk heb dat de 3522 van de 4322 190 of 4322 191 is afgeleid, maar dan met MIL temp bereik om buiten te kunnen gebruiken. Aansluitingen zijn zelfde, warsch met andere component typen en andere instelling.
Ik heb de 191 gestuurd, 190 is zelfde maar zonder freq naregeling.

[Bericht gewijzigd door markce op zaterdag 6 juli 2013 14:33:17 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Ik ging ook uit van diezelfde 4322-reeks, uiterlijk komt hij 100% overeen tot en met de layout van het etiket aan toe maar kennelijk zijn de aansluitingen niet hetzelfde. Ik durf echter met vrij grote zekerheid te zeggen dat het betreffende exemplaar een custom-uitvoering is van de normale reeks en sluit me dus bij markce aan.

@blackdog: heb je wel geprobeerd met pen 4 open en potmeter van pen 3 naar massa?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 6 juli 2013 14:56:15 (10%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Maarten,

Net even gemeten op de manier die je voorstelde.
Voedingspanning precies 12V.
Een open trimaansluiting geeft ongeveer 50HZ te veel op 6,4Mhz.
32,88K van de trim naar massa geeft een verlaging van ongeveer 44Hz.

Daar dit minder voedingspanning afhankelijk is denk ik dat dit uiteindelijk de goede trim manier is.
Een 1% weerstand en dan een 20slag trimmer van een paar KOhm is dan volgens mij de optimale instelling.

Oja mijn Racal-Dana 1998 staat al dagen aan en heeft een High-Stab oven die ik pas getrimd heb t.o.v met mijn rubidium standaard.

Gegroet,
Blackodg

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb hier twee keramische condensatortjes.
-een gele met opschrift " n1*vlek* " dus n1 met een vlekje erachter
-een iets grotere grijze met paarse bovenkant met opschrift "m2"

Ik zal dalijk nog even een foto uploaden maar mn camera ging net leeg. Door de andere condensators in het zakje weet ik dat dit een 100pF en een 180pF zou moeten zijn, maar wie is wie?

https://photos-5.dropbox.com/t/0/AADTecnYzsjadEEZv4O7Kjr_lVvjQ4fuS_IQN4rJWdda5w/12/189457084/png/32x32/3/_/1/2/watisdeze.png/QTB5ZjCmTznny3XcqmxMeuhE7LdqbZdgE197pniToEU?size=1280x960

[Bericht gewijzigd door gideon_wackers op woensdag 10 juli 2013 17:58:58 (18%)

maartenbakker

Golden Member

m2 = 1n2? (dat is dan 1,2n of 1200p)
n1, kan er iets vóór de n staan? Als het 0,1n is staat er vaak gewoon 100p op. Scherpe foto kan misschien helpen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 10 juli 2013 23:21:16 (56%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

n1 is duidelijk 0.1nF
m2 zegt me helemaal niets

Tip: koop, of bouw zelf een L/C-meter. Na enkele jaren is de opdruk van die keramische C's toch verdwenen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ah super pros :)

Ja ik moet nodig eens wat meer meetapparaten hebben dan een multimetertje. Op het verlanglijstje staan: scoop, LC(R)-meter, functiegeneratortje. Maja zo weinig plaats en tezamen kost zoiets ook weer veel geld. Dus ik wacht er nog even mee tot ik de master afheb (nog een jaartje, hopelijk) daarna PhD of als dat niet lukt een baan zoeken. Maar bestemmingen voor mn eerste salaris heb ik al :)

Maar hoe dan ook ik heb net de layout uitgetekend voor de FM bug dus die ga ik eens ineen solderen. (ik heb erop gelet dat ik het HF deel zo compact mogelijk maak)

Vandaag heb ik mijn frequentie counter binnen gekregen met prachtige Siemens ZM1242 buisjes.

Hier heb ik een ding bijgekregen maar heb geen idee wat het is en wat het kan. Er staat op vermeld digicount 500 van het merk HEB Digital technik. Op internet kan ik dit apparaat nergens terugvinden. Weten jullie misschien wat het is en wat je er mee kunt?

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-XSFQ4FCY.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-XBBA6YI7.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3GWPUBZ4.jpg

Dit topic is gesloten