uitschakelvertraging 12v

Zolang ik het nog snap toch?

Even alles op een rijtje voor je:

Op 2 juli 2013 12:11:44 schreef Sonytech:
Inschakelvertraging is eigenlijk uitschakelvertraging.

Je schakelt het relay met een vertraging in, waardoor lamp met een vertraging uit gaat. Beide dus, alleen is het aan het eind een uitschakel vertraging omdat het om de lamp gaat. Kan echt de titel niet aanpassen.

Op 2 juli 2013 12:11:44 schreef Sonytech:
De lamp is eigenlijk "iets anders".

De lamp is gewoon een lamp maar dan van een andere bron. Deze staat er ook los van en is hier meer als indicator gebruikt om te zien wat er gebeurt.

Op 2 juli 2013 12:11:44 schreef Sonytech:
De weerstand is eigenlijk een potmeter.

Voor de weerstand komt nog een potmeter die de tijd regelt. Zoals eerder ook al aangegeven kon ik geen potmeter vinden in mijn programma.

Op 2 juli 2013 12:11:44 schreef Sonytech:
De transistor is eigenlijk een P-FET....

Als laatste aanpassing heb ik de transistor van de 2e relais aangepast voor een P-fet. Want deze gaat in mijn simulatie niet defect en de transistor wel.

Op 2 juli 2013 12:11:44 schreef Sonytech:
Straks blijkt de voeding eigenlijk geen 12 Volt maar draaistroom en is de schakelaar in werkelijkheid de uitgang van een UFO-detector.

Spanning ligt ergens tussen de 12 en 14,4 volt. Het gaat namelijk gebruikt worden in een auto.
Hetgeen waar jij mee aan komt is ook leuk gevonden...

Op 2 juli 2013 12:11:44 schreef Sonytech:
Ik stel voor dat je eerst eens aangeeft wat precies de bedoeling is, want dit schiet niet op.

De bedoeling is om 2 relais te schakelen. De een iets later als de andere.

Op 2 juli 2013 12:51:27 schreef rew:
Een p-fet past niet zomaar in deze constructie zonder wat dingen om te draaien.

Wat bedoel je precies?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 juli 2013 18:15:26 (5%)

Hensz

Golden Member

Op 2 juli 2013 12:51:42 schreef sandertje03:
Zolang ik het nog snap toch?

Als wij het niet snappen, kunnen we je niet helpen.

Op 2 juli 2013 12:51:42 schreef sandertje03:Je schakelt het relay met een vertraging in, waardoor lamp met een vertraging uit gaat. Beide dus, alleen is het aan het eind een uitschakel vertraging omdat het om de lamp gaat

Het gaat er om wat je wilt bereiken. Dat is in dit geval een lamp die met vertraging uitgaat. Dat daarvoor een relais met vertraging moet inschakelen of wat er allemaal voor spul vóór zit, doet totaal niet ter zake.
Niks beide: Het is een uitschakelvertraging.

Op 2 juli 2013 12:51:42 schreef sandertje03:Kan echt de titel niet aanpassen.

Je kunt volgens mij wel je startpost aanpassen.

Als die lamp vertraagd moet uitschakelen, hoe moet het inschakelgedrag dan zijn?

Don't Panic!

Op 2 juli 2013 13:52:09 schreef Hensz:
[...]
Je kunt volgens mij wel je startpost aanpassen.

Als die lamp vertraagd moet uitschakelen, hoe moet het inschakelgedrag dan zijn?

Startpost is aangepast, titel klopt dan nog niet. Deze kan ik niet aanpassen.

Het liefste moet de lamp direct aangaan bij het sluiten van de schakelaar.
1 a 2 seconden vertraging mag natuurlijk wel indien er eerst een C opgeladen moet worden o.i.d.
Maar aangezien er geen stroombegrenzing is opgenomen denk ik dat we hier geen last van hebben.
De enige vertraging die er dan is is het omschakelen van de 555 en het relais.

[Bericht gewijzigd door sandertje03 op dinsdag 2 juli 2013 14:02:58 (15%)

Kennelijk heb jij "verborgen" eisen/randvoorwaarden aan de schakeling.

In de normale situatie is het ongewenst dat er stroom verbruik blijft als de boel uitstaat. Een paar mA voor de schakeling tot daar aan toe maar 50mA voor een relais is wat zonde. Vandaar dat iedereen van nature een oplossing aandraagt waarbij het relais ook uit is als de belasting uit is.

Teken het schema met de P-fet eens. Jij zegt dat het werkt. Het zou me verbazen als je het netjes werkend hebt gekregen. Jij zegt dat je de ene hebt vervangen, en niet de andere. Jij ziet twee torren, ik kijk steeds naar een schema waar er maar 1 in zit. Dus weer: laat het schema eens zien waar je nu mee wil gaan werken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

http://img842.imageshack.us/img842/313/6bp6.png

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 juli 2013 18:16:35 (87%)

Sonytech

Overleden

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Als ik je schema namaak werkt deze niet. Lijkt mij dat pin2 en pin6/7 van de 555 zijn omgewisseld. Als ik deze omwissel werkt het bij mij wel goed.

Maar wil je me uitleggen waarom je nu 5 transistors hebt gebruikt?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 juli 2013 18:16:45 (31%)

Lambiek

Special Member

Je bent pin_4 vergeten aan de plus te leggen.
En normaal trek je pin_2 naar de gnd om de schakeling op te starten.

Op 2 juli 2013 16:43:33 schreef sandertje03:
Maar wil je me uitleggen waarom je nu 5 transistors hebt gebruikt?

Dat is om de hele zaak te inverteren, als het zo goed werkt is het toch goed.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 juli 2013 18:17:01 (52%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Ik denk dat het simpeler kan:

http://www.uploadarchief.net/files/download/afvalvertraging.jpg

Torretje (npn, is niet zo duidelijk getekend) zal ws een darlington moeten zijn die voldoende stroom kan doorlaten om het relais te bekrachtigen. Misschien is een leuke mosfet ook nog wel een oplossing. :-)

Don't Panic!

Dit lijkt toch wel erg veel als in mijn startpost. Alleen hier gebruik je een NPN, terwijl ik een PNP in de startpost gebruik.

Alleen gebruik je ook een extra weerstand om je laadstroom te beperken? Die zit er bij mij inderdaad niet bij.

En moet er nog een NPN erachter om de boel weer te inverteren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 2 juli 2013 18:17:29 (41%)

Sonytech

Overleden

@Lambiek / @Sandertje03

Ik ben uitgegaan van de uitschakeltimer ("Power off delay circuits / Battery saver) op http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/LM555.html en heb blindelings aangenomen dat die zo werkt als daar beschreven wordt.

@Hensz Wat jij getekend hebt is in feite hetzelfde als @Arco al gedaan had. Een van de eisen van de TS is dat de lamp via het verbreekcontact van het relais gaat branden, dus jullie schakeling komt niet door de ballottagecommissie.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Arco

Special Member

Op 2 juli 2013 16:58:15 schreef Hensz:
Ik denk dat het simpeler kan:
Torretje (npn, is niet zo duidelijk getekend) zal ws een darlington moeten zijn die voldoende stroom kan doorlaten om het relais te bekrachtigen.

Da's toch precies het schema dat ik al gepost heb?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Maar waarom gebruikt sonytech liever 2x NPN dan 1x PNP?

Ga het nu maken op de manier van Arco/Hensz met een extra NPN transistor erachter, of de huidige NPN vervangen voor een PNP.

Arco

Special Member

Waarom een extra NPN transistor? En waarom wil je perse een PNP transistor gebruiken? (dat maakt de zaak alleen maar nodeloos ingewikkeld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Op 3 juli 2013 09:35:42 schreef sandertje03:
Maar waarom gebruikt sonytech liever 2x NPN dan 1x PNP?

Kijk nog maar eens goed, hij gebruikt alleen maar NPN in zijn schema.

En waarom, (als het werkt) zou jij anders willen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 3 juli 2013 10:30:04 schreef Arco:
Waarom een extra NPN transistor? En waarom wil je perse een PNP transistor gebruiken? (dat maakt de zaak alleen maar nodeloos ingewikkeld)

Om de boel te inverteren zoals eerder al is aangegeven door Lambiek.

Op 3 juli 2013 10:44:54 schreef Lambiek:
[...]
Kijk nog maar eens goed, hij gebruikt alleen maar NPN in zijn schema.

En waarom, (als het werkt) zou jij anders willen.

Hij gebruikt in zijn laatste schema 5x een NPN. 1x voor de sturing van de 555. en 2 per relay sturing.
Kan zijn dat ik iets over het hooft zie?
http://www.uploadarchief.net/files/download/delay2.jpg

Op 2 juli 2013 10:53:33 schreef Arco:
Kan ook simpel (alleen is relais niet aangetrokken bij uit maar bij aan)

[afbeelding]

Hallo Arco,

Ik vroeg me even af hoeveel seconden de uitschakelvertraging is met deze setup?

Groeten,

Jan Willem

Arco

Special Member

Met deze waardes ongeveer 7.5 sec.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 mei 2019 12:15:10 schreef Arco:
[bijlage]
Met deze waardes ongeveer 7.5 sec.

Hoi Arco,

Dank, ik zit me even af te vragen wat exact het verschil in werking is tussen schema A en schema B, kun je me dat misschien uitleggen?

Alvast hartelijk dank!

Groeten,

Jan Willem

Hoi Arco,

Ik zie bij Conrad helaas de bc517 niet, is hier een vervangen tor voor die ik kan gebruiken?

Groeten,

Jan Willem

[Bericht gewijzigd door Jan Willem 2 op zondag 5 mei 2019 20:35:26 (16%)

Arco

Special Member

Schakeling A schakelt vertraagd in, B schakelt vertraagd uit...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 mei 2019 17:50:15 schreef Arco:
Schakeling A schakelt vertraagd in, B schakelt vertraagd uit...

Hallo Arco,

Dank! Kun je me uitleggen weke weerstanden ik moet wijzigen voor een vertraging van laten we zeggen een minuut of drie? Is daar een formule voor?

Groeten,

Jan Willem

Arco

Special Member

Beide weerstanden 680k, elco 220uF (schakeling B)
Beide weerstanden staan effectief parallel voor de ontlading, dus dat geeft ongeveer 340k.

Kun je hier berekenen: http://mustcalculate.com/electronics/capacitorchargeanddischarge.php?v…
De tijd moet je aflezen op het punt waar de spanning tot 1.2v is gezakt. (Vbe van transistor)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com