Reparatie PM3231 oscilloscoop

Ik heb meer en meer problemen met mijn scope.
Het beeld verdwijnt telkens (dus ook geen lijn in het midden). Deze kreeg ik meestal wel terug door met de trigger te spelen. Maar nu dus niet meer. Bij het verzetten van een schakelaar (maakt meestal niet uit welke) komt mijn beeld soms eens een secondje terug. Het beeld verdwijnt ook als ik aan het getriggerd kanaal iets wijzig (V/div bvb). Als ik beeld heb mag ik op het ander kanaal wel doen wat ik wil, ik moet gewoon van het getriggerde kanaal afblijven. Kortom er valt niet mee te werken.

Is de uitleg wat duidelijk? :)

Wat heb ik al gedaan? Aan gezien het reageerde op de schakelaars of het draaien aan de potentiometers, heb ik deze nagemeten en zonodig gekuist. Dit gaf geen verandering.

De scope zit verschrikkelijk in elkaar, je moet de helft lossolderen voor de print eruit te krijgen. Dus reparatie is niet zo gemakkelijk.

Iemand ervaring met deze reeks van oscilloscopen? Ik weet niet goed waar te beginnen (trigger / verticale versterker...). (Ik ben in het bezit van de schema's en foto's kunnen altijd getrokken worden indien nodig)

fred101

Golden Member

Als hij het hiervoor altijd gewoon gedaan heeft en nu niet meer en je dus zeker weet hoe je hem moet bedienen dan is er iets defect. Heb je hem net en altijd problemen dan kan het ook een bedien fout zijn.

Zover ik weet is dit een single beam twee kanaals 15 MHz scoop. Ik denk eind jaren 60, begin 70. Ik heb een die qua stijl hier erg op lijkt en die is uit 68. En die is ook niet erg service vriendelijk.

Heb je een tweede scoop want dat maakt reparatie een stuk eenvoudiger. Dan kun je zien of er triggerpulsen worden opgewekt. Ik zou eerst de trigger zoeken.

Als de horizontale versterker defect was deed het andere kanaal ook niets.

Maar ik begrijp niet goed wat je bedoeld met de opmerking dat je met het andere kanaal kan doen wat je wilt. Triggert kanaal 2 dan wel ?

Je hebt twee vertikale versterkers. Als je met kanaal 1 niks kan maar twee werkt gewoon dan zit het in dat deel van het circuit wat alleen voor dat kanaal werkt. Alles waar beide kanalen gebruik van maken is dan goed.

Als beide kanalen niet triggeren dan is er een fout in dat gene wat beide kanalen gebruikt en kun je de delen die maar een kanaal gebruiken afvinken.

Er zal ook wel een blokschema in staan.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Deze is van in het begin defect (heeft dan ook maar 15euro gekost + probes) maar in het begin waren de problemen miniem.

Maar ik begrijp niet goed wat je bedoeld met de opmerking dat je met het andere kanaal kan doen wat je wilt. Triggert kanaal 2 dan wel?

Stel: ik zet op beide kanalen een signaal en ik trigger op kanaal A. Na veel bloed zweet en tranen lukt het om iets op het scherm te krijgen. Als ik dan het signaal op kanaal A wijzig door bvb aan Volt/div te draaien of de generator aan te passen. Dan is de kans groot dat deze niet meer triggert (trigger staat altijd op auto, met de level knop lukt het zeker niet). Op kanaal B mag ik dus doen wat ik wil, dit veranderd niets aan de zaak.

Nu ik hier alles nog eens overloop, denk ik dat het aan het triggercircuit ligt.

Vrij zeker dat het aan de scoop ligt :) met analoge scoops heb ik genoeg ervaring.

Een 2de scoop is momenteel een probleem, maar ik zal de DC instellingen al eens nameten, die staan vermeld op het schema :)

(Het is trouwens een dual beam wel met gedeelde tijdsbasis)

fred101

Golden Member

apart, inderdaad een dual beam met maar een tijdbasis. Ik dacht eigenlijk dat je dan ook altijd twee tijdbasissen hebt. (via transistor forum ?)

Er zit een trigger stabillity instelpotmeter op het frontpaneel. In auto zou hij eigenlijk altijd een trace moeten geven. zie pagina 19

Rond TS623 zit het auto trigger generator

Als hij het wel in manueel trigger doet is het autotrigger circuit fout. Dat zit als laatste. Als hij het ook niet (met het cal signaal op de ingang) in manuele trigger doet dan zit de fout dieper in het trigger circuit. Elke verticale ingang heeft zijn eigen trigger " generator"

Doet externe trigger wel wat ?
Er zit een trigger versterker welke de trigger van de verticale input of de externe trigger verwerkt.

Daarna zit een sync/TV frame trigger generator. Als hij daarop wel triggert zit het in je trigger amp. Doet sync ook niets dan zit het erna in de puls shaper. De autotrigger zit helemaal op het einde.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

zit hier niet de beruchte hoogspanning cascade in? als de kap eraf is en het ding staat aan, de ozon ruik je wel dan ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Ik heb twee 3410's uit die tijd en beide hadden lekke HV condensators

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De externe trigger input heb ik nog niet gebruikt, dat zal ik morgen eens proberen. Manueel triggeren lukt ook niet. Het beste resultaat bekom ik in stand TV-frame, maar dit werkt ook niet vlekkeloos. Aan de voeding zal het niet liggen denk ik, ik meen mij te herinneren dat ik dit al eens nagemeten heb. Ik ga er eens op 't gemak het schema bijnemen en wat meten, ik heb nu toch al een idee waar ik moet zoeken :)
Bedankt

Bavelt

Golden Member

Charel,
Dit topic is al een paar jaar oud, maar ben je er destijds uit gekomen?
Ook ik heb een PM3231, op zich prima ding, maar de trigger wil niet echt goed.

Ik moet nl aan de instelpotmeter 'stab' draaien om een beam te krijgen. Maar als ik dan een beam heb, triggert hij niet. (beeld 'loopt')

Dus het is of het één of het ander: dc meten mét beam of anders de potmeter verdraaien en je kan een signaal triggeren. Maar zonder signaal, geen beeld.

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..

ich hab das Manual PM3231
wenn du Scan brauchst sags mir :)

Bavelt

Golden Member

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..
Thevel

Golden Member

Service Manual is ook HIER te downloaden.

Bavelt

Golden Member

Fouten zijn het bewijs dat je het probeert..