elektrische skelter

ik wil graag een elektrische skelter maken
ik heb een aantal vraagjes

-welke motor moet ik hebben ( 1:1 overbrenging en ongeveer 150-200kg aan trekgewicht
-wat voor een accu's heb ik nodig ( 2 a 3uur rijtijd
-waar koop ik de motor (als ik weet wat ik nodig heb)
-wat voor oplader heb ik nodig oplader
-hij moet ongeveer 20 km per uur gaan
-als ik de + en de - van de motor met een schakelaar omdraai heb ik toch achteruit ?
-hoe maak ik er een gaspedaal op

-welke motor moet ik hebben ( 1:1 overbrenging en ongeveer 150-200kg aan trekgewicht

Rolstoelmotor?

-wat voor een accu's heb ik nodig ( 2 a 3uur rijtijd

Is afhankelijk van de motor en met 20km/u een boel.

-waar koop ik de motor (als ik weet wat ik nodig heb)

Marktplaats?

-de oplader

Bouwen.

-hij moet ongeveer 20 km per uur gaan

Is heel erg hard. Mag niet op de openbare weg. En als het voor je kinderen is lijkt me dat onverstandig.

-als ik de + en de - van de motor met een schakelaar omdraai heb ik toch achteruit ?

Als het een DC motor is? Ja.

Als ik die vragen zie weet ik al genoeg,

Koop een puch of snorfiets, hoef je alleen de tandwielen uit te lijnen en de bediening over te bouwen naar je skelter, goedkoper en een stuk haalbaarder

dk dat is ook een goed idee ik zal daar eens naar kijken

En been there, done that

Skelters zijn net boven trapsnelheid hoogst instabiel, en slaan om bij de minste stuurbeweging

Dus rest van NL vrees er niet teveel van :p

Ohja en skelter zonder vrijloop en zonder trappers pakken ;)

[Bericht gewijzigd door DK op donderdag 11 juli 2013 15:36:04 (16%)

Lambiek

Special Member

Heb je de skelter al, of wil je die ook zelf maken?

Als het elektisch wordt kan je hier eens kijken voor een motor en een regelaar.
http://kellycontroller.com/

Of als je dat ook zelf wil maken kan je voor zoiets gaan.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/159/modelbouw/1q-motorregel…
Een rolstoelmotor kan je proberen te krijgen bij bv de welzorg, daar wordt een hoop weggegooid. Kan je vaak voor oudijzerprijs meenemen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

skelter heb ik al
hij hoeft niet heel hard te gaan 10 km is zat

Rolstoel of scootmobielmotor. Twee van die elektrische stepmotortjes moeten 't ook wel kunnen.

Niet alle motoren kunnen omgekeerd worden i.v.m. de plaatsing van de koolborstels.

Een 1 op 1 overbrenging is bijna onmogelijk. De meeste motoren draaien honderden toeren per minuut. Stel je hebt een wiel van 30cm diameter (grofweg 1m omtrek) dan heb je bij 1500rpm een snelheid van 90km/h.
De overbrenging kan je alleen vermijden door een motor met ingebouwde overbrenging te nemen, zoals die van een elektrische fiets.

De motorregeling die hier bij de schakelingen staat is prima voor borstelmotoren. Let dan wel op de stroom die de motoren trekken. Een gaspedaal kun je maken van een schuifpotmeter en een scharnierend pedaal. Zorg voor een nok die de maximale slag bepaalt zodat je niet de potmeter stuktrapt.

Tip: voeg ook een elektrische rem toe. Soms kun je de motor als generator gebruiken. Het vermogen stook je op in een stel dikke weerstanden of lampen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op donderdag 11 juli 2013 17:48:49 (30%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Neem een motor van 150 W 24V bijvoorbeeld van MiniMotor. De vertraging moet je even uitrekenen. Hangt af van je wielomtrek bijvoorbeeld en je tandwielen. Je hebt altijd een vertraging nodig. 1 op 1 gaat zeker niet. Je hebt ook nog een regelaar nodig voor de snelheid en accu's. Alles bij elkaar ben je al snel € 600,- verder.
Kijk eens bij ID Technology. www.idtechnology.nl
Je kan het op een Berg skelter bouwen. Of het verstandig is is natuurlijk het volgende punt. 20Km per uur is iig te snel voor zo'n ding.Maar succes ermee! Het blijft leerzaam om zoiets te maken. Ik deed (en doe) niet anders.

Zie mijn andere post zware motor. Ook 20Km per uur.