Poort (op afstand te bedienen) gaat niet normaal dicht.

Beste lezer,

Thuis heb ik een poort, hij heeft 2 delen of hoe moet ik het zeggen.
Ik heb hier snel een foto gevonden (op google:p)
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTf4__o7p923xbJKkja3iAngUBfUA-Hk_2UFH_9laQuwY-PFSFu1g

Wij bedienen die poort op afstand.
Maar gisteren merkte we dat de poort niet goed toegaat?
De ene kant gaat sneller dan de andere,hoe is dit op te lossen?
Iemand een idee?
&sorry voor als dit de verkeerde sectie is.

Dat kan vanalles zijn, wat voor motoren zitten erin? En wat voor besturing zit erin?

Gaat de ene sneller dan de andere of gaat de ene poort een paar seconden na de andere dicht.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ik ken daar allemaal niks van:s
Maar normaal zou de ene kant eerst dicht gaan, en een paar seconden later de andere.
Dat is nu nog zo!
alleen is die ene die het laatst start, sneller dan de andere waardoor ze verkeerd op elkaar komen.

Kun je eens een foto van de besturingsprint hier neerzetten?

Maak me niet gek, ik ben al gek.
High met Henk

Special Member

HEEEL vaak zijn dit gewoon simpele motortjes met eindschakelaars. Geen positie bepaling.

als het probleem nu ineens de kop opduikt, zou ik willen gokken op gewoon de draaipunten eens olieën en kijken of dat helpt. grote kans dat de ene poort gewoon zwaarder is gaan lopen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Vaak zitten er niet eens eindschakelaars op maar word er puur op tijd gestuurd.
Wel is vaak de motor kracht in te stellen, daar gok ik een beetje op. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat 1 poort mechanisch wordt tegen gehouden.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Lijkt me ook dat de eerste gewoon wat zwaar gaat.
Ik denk dat je het beste even de armen even kunt loskoppelen, kijken of de een veel soepeler gaat dan de ander.
Als dat het geval is, dat verhelpen.
Ook zou je kunnen kijken of er iets raars is met de stuurkast, denk aan kleine knaagdieren, water etc, geur van te warme elektrische onderdelen.

En als je er geen / weinig verstand van hebt: eerst spanningsloos maken.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op maandag 15 juli 2013 17:57:27 (11%)

zit sinds 2009 in de PV.

scharnieren smeren of de vertragingskast van de motor loopt te zwaar. kan roestvorming zijn of dergelijk. lijkt iig een mechanisch probleem te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
chuckie

Honourable Member

Zwaar lopen lijkt me niet...
Die motoren hebben een enorme reductie.
Ik heb alleen dit jaar al 8 van dit soort poorten onder handen gehad, op de print zitten printrelais en 1 daarvan heeft waarschijnlijk half weggebrande contacten.

Heb dit al zo vaak gezien, meestal maak ik een kastje met een LOGO en fatsoenlijke magneetschakelaars en een 868 afstandsbediening ter vervanging.

Ik ben nog nooit een fatsoenlijk ontwerp tegengekomen met de bijgeleverde printen. Zelfs niet van CAME.

Edit
Als je een beetje technisch onderlegd bent haal je de draden van de poort motoren af en verbind ze even met 230VAC. Vergeet niet de condensatoren aante sluiten over de wikkelingen anders doet em helemaal niets.
Dan kun je wel zien of het mechanisch is of op de pcb...

Edit 2
@Wiltoyo hieronder
Kun je nagaan hoe erg het wel niet is...>:)
Verscheidene bedrijven die poorten leveren hebben mij ooit verzekerd dat CAME zeer goed is..

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde

Zelfs came? Ik kom ze dagelijks tegen en vind came toch echt 1 van de mindere.
Ik ben nog steeds benieuwd naar de besturingsprint of iig welk merk erin zit.

[Bericht gewijzigd door WilToyo op maandag 15 juli 2013 18:36:47 (34%)

Maak me niet gek, ik ben al gek.

Ik heb ook ooit eens zo'n poort gemaakt, en aangesloten.
Voor de besturing moest je echt even voor gaan zitten.
Het afstellen was best een rotklus, om beide poorthelften precies achter elkaar dicht te laten gaan, en dan ook ECHT dicht.
Het is niet vanzelfsprekend dat zo'n poort na het aansluiten perfect dicht gaat, dit vereist geduldig experimenteren.

High met Henk

Special Member

grappig zeg, ik zit hier nu in een "vakantiehuis" daar zitten 2 poorten in, met bedieing van CAME.

der zal dik voor betaald zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

CAME ziet er aan de buitenkant vrij aardig uit, maar onder de motorkap is het allemaal betrekkelijk goedkoop naar mijn mening.

Heb ook gewerkt met spul van hun en de constructie was toch vaak wat armlastig...

@ Simontje: ik denk dat het slimmer is om er iemand bij te halen met verstand van zaken.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

zo'n poort heb ik onlangs ook 1 gezien van dichtbij, maar 2 motoren die een poort van 1,5 meter breed 40cm van de scharnierkant open trekken is sowiso een slechte manier van openen. er loopt al meer stroom als er een beetje wind staat of het vriest en de scharnieren niet meer zo willen. beter zit de aandrijving wat dichterbij het midden van de poort zodat je niet veel kracht hoeft te leveren om ze te openen.. van het vonken met uitschakelen zullen de relais wel snel slijten. een condensator over de contacten heen kan ook al helpen om inbranden tegen te gaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb vroeger nog zulke motoren geinstalleerd en afgesteld.

op de print zitten 2 potmeters, hiermee bepaalde je de tijdvertraging dat de ene na de andere moet starten.
poort 1 gaat naar binnen, 2sec later start 2
ze komen dan ver bijna op hetzelfde punt samen (de eerste moet natuurlijk eerst on het slot springen voor de andere er tegenaan duwd).

voor zover ik weet hebben die printen GEEN instelling om een motor trager te laten lopen( zou al een frequentieomvormer ingebouwd moeten zitten dan).

die motoren buiten kan je eens controleren (normaal heb je een stand om ze los te koppelen van de poort (handmatig openen) zodat het spul je vingers er niet ineens afdrukt.
dan zou ik de behuizing er eens afschroeven.
controleren of alles ingeolied is
-scharnieren, mechaniek, aansluiting van motor aan het hek ....
zo sterk zijn die motoren allemaal niet, en als er genoeg weerstand opduikt, gaat die vanzelf wel trager
-controlleer of er ergens een condensator op de motoren zit (één van die motoren kan een defecte hebben, dan loopt die ook moeilijker).

het relais controleren op de print is niet zo eenvoudig. je kan moeilijk de draden eens wisselen want dan gaat de verkeerde te snel gaan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Sorry voor de oude koe..

ik heb zojuist ook een CAME motor hier op de grond open liggen:
2 eindschakelaars inderdaad.

Motor STIJF vol met roest
Achterop zit een frictie rem waarvan de vrijgave spoel in serie zit met de motor. Zal een laag impedant spoeltje zijn (lijkt op spreekspoel van speaker) en die moet een metalen plaatje naar achteren (van de motor af)

nu raad je het al: dat spoeltje is doorgebrand!!!
en CAME levert geen spareparts... Ja een nieuwe motor.... maar zo'n spoeltje, of zelfs nieuwe frictieplaatjes of metalenplaatjes: ho maar!

Wat een brakke zooi, maar is er iets beters?

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
High met Henk

Special Member

gelijk een lineaire actuator

http://shop.ats-express.ru/images/items/1710_large.jpg?1371550164

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???