Philips 16CT2216 donker beeld en diagonale lijnen

(Over deze tv heb ik vroeger al eens een topic gemaakt op CO, maar dat ging over een ander probleem en als ik in dat topic ging posten zou het alleen maar tot verwarring leiden.)

Ik heb hier een Philips 16CT2216 uit de jaren 80 met een CTX-E chassis.

Sommige donkere scenes worden nog donkerder weergegeven, soms zelfs zwart.
Ook lopen er kleine groen-rode doorzichtige diagonale lijntjes door het beeld. En het beeld springt soms ook eens naar omhoog en omlaag.

Contrast staat op maximum. Ik hoop dat de beeldbuis niet versleten is.

Wat kan er mis zijn?

Contrast op maximum, helderheid dicht en de G2 te hoog.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik snap het niet helemaal, kun je dat nog eens herformuleren?

Dat antwoord is heel simpel, er zijn 2 instellingen voor het beeld, de helderheidsregeling en de contrast regeling. Als ik het goed heb, dat is de contrastregeling met een knopje en de helderheidsregeling met de A/B. Ook de kleurinstelling gaat zo. Als het contrast op max. staat en de helderheid op 0, dan krijg je het gemelde verschijnsel. Dat er smalle lijnen door het beeld lopen kan duiden op een te hoge G2 instelling en dat is een regelaar op de lijntrafo.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

ik heb geen AB van dit toestel. Enkel contrast kan ingesteld worden door een knopje aan de achterzijde van het toestel.

Ik zal morgen eens kijken naar de G2.

Nog niet naar de G2 gekeken, zal het waarschijnlijk morgen doen.

Ik heb met dit toestel ook dat de kanalen altijd iets naast de frequentie van de zender gaan staan.

Ik zet de kanalen op de juiste frequentie en de volgende dag staan ze er alweer naast.

Ik weet al dat dit waarschijnlijk de 2 spoeltjes 5157 en 5158 zijn.
Deze staan er (iets) naast, Hoe kan ik deze goed afstellen?

Ik heb deze al een paar keer voorzichtig zitten trimmen, maar dit bracht geen verbetering.

Kan ik deze met multimeter juist afstellen? (Ik heb een Hz stand op multimeter)

Wat is dan de goede waarde van deze 2 spoeltjes?

Ik heb ook donker beeld als er ondertitels in het beeld verschijnen.

Ik heb geen originele AB bij dit toestel dus ik kan niet in de instellingen of het service menu.

De AB die ik heb is een universele Medion MD83388.

Sonytech

Overleden

De spoeltjes afstellen met een multimeter kan niet, ondanks de Hz-stand.

Die spoeltjes zijn instelbaar omdat de onderdelen waaruit die filters opgebouwd zijn allemaal een bepaalde tolerantie in waarde hebben. Met het instellen van die spoeltjes compenseer je de afwijkingen en pas je eea. op elkaar aan. Die spoeltjes hebben dus geen "goede waarde"; de goede waarde weet je pas als je de afregelprocedure gedaan hebt.
Doe je dezelfde procedure bij het toestel dat als volgende van de lopende band afgekomen is, dan zullen die "goede waardes" weer anders zijn.

Later hebben ze gelukkig de oppervlakte-golffilters (Surface Acoustic Wave of SAW-filters) uitgevonden, daarin werd de gewenste doorlaatkarakteristiek bij de fabricage nauwkeurig bepaald.

Een servicemenu ga je bij dit chassis ook niet vinden vrees ik.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Servicemenu zit er niet op. Zenders instellen en beeldfunctie doet men met de combinatie van A/B en op het toestel. A/B vinden is echt niet zo moeilijk, iedere A/B met de RC5 code werkt op dat apparaat.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Ik heb hier nog enkele ab's liggen van Philips, ook een van Daewoo en van Thomson/Saba, na de middag eens proberen met die.

Ik heb het geprobeerd, maar het werkt niet, de tv reageert niet op de Philips en Daewoo afstandsbedieningen.

Contrast staat op maximum, als ik het op minimum zet is het beeld helemaal zwart(contrast-potmeter op achterkant van toestel)

ik zal straks eens kijken naar de G2.

Wat kan ik doen aan het donker beeld bij ondertiteling?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 juli 2013 16:52:40 (58%)

Amateur19

Overleden

Op 19 juli 2013 13:34:55 schreef Luckyboy:
....Wat kan ik doen aan het donker beeld bij ondertiteling?

G2 Afregelen. Straalstroombegrenzing gaat werken bij ondertiteling en verkeerde G2 bij de CTX-E en CTX-S chassis.

9 van de 10 keer is het de MF-spoel van de AFC regeling die een tikje moet hebben met een niet metalen trimsleutel. Metaal kan de kern bëinvloeden en verloopt hij opnieuw na verloop van tijd.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets

Er zitten geen potmeters op de lijntrafo.

Er zit wel een potmeter op de beeldbuisprint, Is het deze?

De potmeter naast de elco is de contrast-potmeter.

Op de lijntrafo staan er 2 schroeven maar deze zijn met lijm dichtgemaakt.

Wat is de potmeter op de beeldbuisprint?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 juli 2013 16:53:02 (23%)

Sonytech

Overleden

De link "Is het deze?" geeft een 404-error.

Ik heb hier alleen het principeschema van de 20CT2236, ook een CTX-E nu de Service Manual van de 16CT2216; even gedownload bij Nosatech.

Daar zit op het beeldbuisprintje potmeter 3757 (4M7) voor afstellen van de G2-spanning.

Je zou ook weerstandje 3758 (910k) even kunnen controleren; als die te hoog opgelopen is in waarde dan gaat de G2-spanning ook omhoog.

Die hele grote potmeter (positie 3755) is voor afstelling van de focus.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Hier doet hij het.

Ik heb het voor de zekerheid elders gehost

Hier is de foto, het gaat om de potmeter op de beeldbuisprint

edit: Bedankt, sonytech

Met die potmeter wordt het beeld scherp gesteld. De G2 is een andere en zal ook op de print zitten, alleen is dat op de foto niet te zien. Die kleine vierkante potmeters daar kan je beter af blijven, die zijn voor de kleurbalans. Als de helderheidswaarde is ingesteld, dan kan je daarmee de grijswaarde instellen, maar nogmaals de helderheid kan alleen met de A/B. Zal echt wel bij een kringloop of een TV reparatiebedrijf te vinden zijn. Is de waarde van de helderheid ingesteld, dan alleen nog in het geheugen zetten en dat gaat zo, juiste waarde met A/B instellen, rode toets op het toestel indrukken, display knippert dan, op de groene toets drukken en daarna 2X op de rode. Nu meen ik dat er 2 toetsen zijn voor het geheugen, eentje om het geheugen te openen, dat is een vierkantje op zijn punt met een hoekje er uit, dat is open en die rode met het dichte vierkant dat is opslaan.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Welke potmeter is nu de G2?

Is het de grote witte met zwarte as op de beeldbuisprint?

Sonytech

Overleden

Op 19 juli 2013 20:49:03 schreef Sonytech:
......

Daar zit op het beeldbuisprintje potmeter 3757 (4M7) voor afstellen van de G2-spanning.

......

Die hele grote potmeter (positie 3755) is voor afstelling van de focus.

Hoezo, iets voor de kat z'n viool uitzoeken?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Excuses, ik was even in de war met Zoef zijn post.

Ik vond het volgende in de service manual:

AFC:
Sluit een gelijkspanningsmeter aan op punt 5 van IC7151(TDA2540).
AFC schakelaar achter het deurtje voor de afstemming moet ingedrukt zijn.
Regel nu 5158 af op op 6V meteruitslag.

Werkt dit ook met een digitale multimeter?

5157 kan enkel afgeregeld worden met een meetzender en die heb ik niet.

Ik ga mij straks of een van de komende dagen met de G2 afstelling bezighouden, heb het nu te druk.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 20 juli 2013 16:54:16 (82%)

Henry S.

Moderator

Is er wat mis met de edit? Ik dacht het niet...

Morgen nog maar weer eens proberen? Je weet ondertussen wel waarom.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb de G2 afgeregeld, beeld is nu wat beter maar nog niet helemaal hoe het moet zijn.

Ik vond het volgende in de service manual:

AFC:
Sluit een gelijkspanningsmeter aan op punt 5 van IC7151(TDA2540).
AFC schakelaar achter het deurtje voor de afstemming moet ingedrukt zijn.
Regel nu 5158 af op op 6V meteruitslag.

Werkt dit ook met een digitale multimeter?
En waar moet de negatieve meetpen van de multimeter op?

earth op je chassis....
Je referentie-punt

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Het mag dus de koelplaat van de transistor zijn, het tunerblikje of die metalen rand rond de printplaat?

Sonytech

Overleden

Die metalen rand is waarschijnlijk ook datgene wat @Gadget-inc bedoelt met "chassis". Die kun je - net als het blikje van de tuner - prima gebruiken als massa- cq. referentiepunt voor de metingen die je gaat doen.

Of je daar koelplaten voor kan gebruiken dat hangt er vanaf, want er zijn koelplaten die niet aan massa zitten en dan krijg je OF verkeerde metingen OF je blaast ergens iets op omdat je onbedoeld die koelplaat door het aansluiten van je meetsnoeren ergens met massa doorverbind.

(Merk op dat apparaten met een van het lichtnet gescheiden voeding altijd twee massa's hebben. Eentje als bovengenoemd, en eentje voor het gedeelte van de voeding dat met het lichtnet verbonden is, de zgn. primaire kant. Als je aan het primaire voedingsgedeelte moet meten, dan gebruik je in de regel de min-aansluiting van de grote afvlakelco als massa en dus niet het chassis.)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Het AFC IC is geen TDA2540 maar een TDA2541, in de service manual staat een TDA2540.

Heeft iemand aan deze tv zitten rommelen of zit deze er af fabriek?
Wat is het verschil?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

TDA2540=NPN tuner, TDA2541=PNP tuner, maar wat houdt dat in?