ATAG oven ongelijkmatig warm

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met onze ATAG MX111A oven waar ik niet uit kom.
De oven wordt ongelijkmatig warm. Laast hebben we een pizza gebakken waarbij bij het gebruik van boven+onderwarmte de bodem erg zacht bleef. Iets waar eerder geen probleem was. Ook wordt de oven links en recht verschillend warm (Broodjes links in de oven worden zwart).

Omdat dit zo'n 3 weken geleden begon vermoed ik dat er iets kapot is. Dus vanmorgen de oven eens opengeschroefd en gaan meten. Alle verwarmingselementen hadden een weerstand tussen de 30 en 65 Ohm. Lijkt mij prima.

De ventilatoren voor de circualtie doen ook beide als je de oven aanzet. Dus dat kan het ook niet zijn.

Terperatuursensor zou ook kapot kunnen zijn, maar de oven wordt wel gewoon warm en piept netjes als hij op temperatuur is. Is het mogelijk om te meten of deze misschien toch kapot is?

Verder heb ik zo geen onderdelen die ik nog zou controleren volgens mij.

Iemand nog ideën of suggesties?

Gr,

Rico

heb je ook gemeten of er op de elementen wel spanning komt te staan in de diverse standen van verwarming? boven,onder,zij, hetelucht enz..

het is een combi zo te zien, gaat er op de ovenstand een klepje open( of zit er geen klepje) aan de zijkant waar de besturing zit?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt voor je reactie testman. Het is idd een combi. Je kunt zien dat de verwarmingselementen gloeien op als de oven warm wordt. Alleen de onderwarmte is niet te zien.
Bovenop zit een schuifje bij de besturing. Ik denk dat je die bedoeld.
Vanavond zal ik hem nog eens open sleutelen en kijken of het onderste spiraal spanning krijgt en of het klepje open gaat. De besturing zit overigens boven op de oven. Wordt vervolgt!

rond de 30 ohm is een element van een 1000w de onderwarmte kan best eens stuk zijn ondanks dat deze doormeet. ook kan er een beveiliging uitliggen die in serie met 1 element staat..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

MX111A?
Waarschijnlijk een MX4111A.
Als links de broodjes zwart worden dan draait de linker ventilator niet of niet hard genoeg meer.

Oke, vanavond weer wat aan het meten geweest.

Verwarmingselementen:

  • Onder: 52,8Ω 230VAC
  • Boven buiten: 43,6Ω 230VAC
  • Boven binnen: 35,3Ω 230VAC
  • Links: 34,9Ω 230VAC
  • Rechts: 34,7Ω 230VAC

Thermische zekeringen:

  • Rechts: 1,1Ω
  • Links: 0,8Ω
  • Boven voor: 1,3Ω
  • Boven achter: 1,6Ω

* Klepje bovenop de oven werkt.

@S.Oldeerbout:
De linkerzijde waar de broodjes zwart worden heb ik vanavond ook eens open gehaald. De ventilator loopt erg licht en draait ook wel als de oven aan is.
Hoe zou ik het anders nog kunnen controleren?

Ook een paar foto's online gezet:
http://i40.tinypic.com/24pii43.jpg
http://i43.tinypic.com/2m79b7r.jpg
http://i43.tinypic.com/j0eagx.jpg
http://i43.tinypic.com/2rxe0j6.jpg
http://i43.tinypic.com/wtg0ph.jpg
http://i41.tinypic.com/fbazih.jpg

Hopelijk geeft dit wat duidelijkheid.

Kan het wezen dat de linker ventilator (of rechter) de verkeerde kant op draait??

Ik heb dit probleem al meerdere keren gehad bij enkele klanten van deze machine en heb de linker unit vervangen(complete set van ventilator, motor en element)
Daarna was probleem opgelost.
Is wel een duur onderdeel helaas.

Op 21 juli 2013 18:39:27 schreef smd:
Kan het wezen dat de linker ventilator (of rechter) de verkeerde kant op draait??

De schoepen van de ventilator staan haaks omgezet. (afbeelding)
Volgens mij maakt het dan niet uit welke kan deze op draait.

Op 21 juli 2013 19:27:36 schreef elektro-kampioen:
Ik heb dit probleem al meerdere keren gehad bij enkele klanten van deze machine en heb de linker unit vervangen(complete set van ventilator, motor en element)
Daarna was probleem opgelost.
Is wel een duur onderdeel helaas.

Om dat te vervangen is het zeker een duur onderdeel (€167 zag ik zo snel ergens staan). Enig idee welk onderdeel van het linkerunit dit kan veroorzaken?
De unit was netjes schoon van binnen, niet iets van vet wat de ventilator kan vertragen.

Als ik zou moeten gokken zou ik de ventilatormotor als boosdoener aanwijzen.
Het element in de linker unit wordt wel roder dan de rechter. Met minder ventilatie zoud dat een aanwijzig kunnen zijn dat het de motor is.
Maar hoe kan ik dat meten?

Als het linker verwarmingselement al heter of te rood wordt dan wordt de warmte daar niet goed afgevoerd.(dus te warm).

Helaas niets anders dan vervangen van de unit en het is opgelost, dit is een veel voorkomend probleem bij deze serie.
Deze kost € 116,-

Shiptronic

Overleden

Blijft er niet een relais plakken, of een triac die die in sluiting ligt, zodat de sturing niet mer werkt, en het verwarmings-element continu ingeschakeld blijft ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 juli 2013 20:17:06 schreef elektro-kampioen:
Als het linker verwarmingselement al heter of te rood wordt dan wordt de warmte daar niet goed afgevoerd.(dus te warm).

Helaas niets anders dan vervangen van de unit en het is opgelost, dit is een veel voorkomend probleem bij deze serie.
Deze kost € 116,-

Even gezocht en de prijs ligt idd rond dat bedrag. Als het een bekend probleem van deze serie is zou het dat heel goed kunnen zijn.
Ik vraag me dan alleen af wat voor een invloed deze unit heeft op de boven/onderwarmte stand van de oven?

Op 21 juli 2013 21:00:58 schreef Shiptronic:
Blijft er niet een relais plakken, of een triac die die in sluiting ligt, zodat de sturing niet mer werkt, en het verwarmings-element continu ingeschakeld blijft ?

Bij het opwarmen van de oven zijn de elementen links en rechts beide ingeschakeld. En dan is de linker veel roder dan de rechter dus is heter. Het plakken van een relais of zo zou een probleem geven bij het op temperatuur blijven van de oven en niet bij het opwarmen.
Het kan natuurlijk wel zijn dat dit probleem zich voordoet bij de motorschakeling. Dat zou ik kunnen testen door de linker en de rechter zijkant om te wisselen. Als ik het goed bekeken heb zijn deze identiek.
Ga ik morgenavond eens proberen!

er zitten van die bekende motortjes in welke vaker zwaar gaan lopen na verloop van tijd en hitte in de omgeving. het probleem kan al weg zijn als je het motor blikpakket even loshaalt en weer vastzet. de fan aan de zijkant heeft 2 schroeven langs elkaar zitten. even los halen een tik met het handvat van de schroevendraaier tegen de achterlager aan vastzetten, en zo een paar keer kijken of er verbetering optreed mbt het minder oranje worden van het element links..

het beste kun je zonder de schoepen zien of de motor te zwaar loopt, pas dan zie je dat zo'n ding meteen weer stilstaat na een slinger.

ook heb ik vaker gehad bij die motoren dat er af fabriek teveel kunstof ringen om de as langs het anker zaten, de as zat bijna klem in de ophanging. 1 of 2 van de kunstof ringen verwijderen en het probleem was weer weg..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik goed naar beide motoren luister als ik de oven aanzet zonder kap maakt de linker motor meer lawaai dan de rechter.
Het motortje heb ik even losgeschroefd en deze was wat vettig. Ook was het lager aan de ovenzijde verkleurd. Het lager heeft een metaalafdichting. Merk NSK, type 625Z. Verkleuring kan zijn door hitte of aangekoekt vet.
Ik vermoed dat het lager versleten is.
De motor heb ik wat schoongemaakt, weer in elkaar gezet, en de oven zonder kap aangezet. Nu lijkt het probleem opgelost want de linker wordt nu niet roder dan de rechter. Voor morgen maar besloten om pizza te eten om eens te kijken of het probleem echt wonderwel (tijdelijk) verholpen is.
Is het niet zo, dan ga ik een nieuwe motor bestellen.

Voor degene die hetzelfde probleem hebben eventueel ook een motor willen bestellen:
SMC-M159E H CLASS
(DE31-00038A)
220/230V 50/60HZ
MERK SUNG SHIN

De rechter en linker unit heb ik nu niet omgewisseld. Het andere gedrag na het loshalen van de motor heeft mij overtuigd dat het niet in de besturing zit.

Morgen lekker pizza, en ik ben benieuwt hoe de oven het doet.

[Bericht gewijzigd door Gabo op maandag 22 juli 2013 20:54:03 (11%)

Shiptronic

Overleden

Kan je niet de lagers vervangen ? http://www.neita.nl/winkel/lagersminzz.html € 2,14 ex per lager

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 juli 2013 21:04:08 schreef Shiptronic:
Kan je niet de lagers vervangen ? http://www.neita.nl/winkel/lagersminzz.html € 2,14 ex per lager

Het lager zit redelijk vast om het asje. Ik krijg er zo geen beweging in, en heb niet het gereedschap om deze zonder beschadigen van het asje te krijgen. Het asje is maar dun en iets verbuigen zorgt dat de rotor de stator raakt, en dat moet ik zeker niet hebben.
Aan de andere kant is het het proberen waard. Misschien een nieuwe motor bestellen en nieuwe lagers. Als het lukt kan ik de motor altijd nog terug sturen.

Het probleem zal weer terug komen en met een beetje pech gaat het verwarmingselement ook binnenkort defect.
Het element is door deze situatie meerdere keren te warm geworden en zal het een keer begeven.

Het element is een paar keer te warm geweest ja. Maar omdat de hetelucht door de kapotte motor erg slecht werkt hebben we deze weinig gebruikt. We stapten over op boven/onder warmte die een beter resultaat gaf.
Morgen eens kijken hoe de pizza er uit ziet. Als deze, zoals we gewoon waren, perfect is laat ik hem zo even zitten.
Vroeg of laat zal hij het weer begeven en bestel een nieuwe motor en lagers. Het gokje van het verwarmingselement neem ik maar ;)

Iedereen geweldig bedankt voor de goede suggesties/reactie. Het heeft me tot nu toe enorm geholpen. Ik houd jullie op de hoogte!

Toch goede gok de fan. Lagertje heetstoken krijg je hem er wel af. Goede oplossing is teflon olie (hittebestendig) in laten lopen, doet weer een tijdje OK.(tenzij kogels vierkant zijn uiteraard)

kogels.. er zitten bijna altijd bronzen bussen als lagers in die goedkope motortjes. vaker is het vet dan verhard of zit de lager scheef in de kom wat ook gaat wringen met de tijd. de lagers zijn zeker bij de oude betere motortjes rond als een kogel met een klemveer eroverheen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

in deze niet denk ik Testman, Gabo zegt dat er 625 Z lagers in zitten, meestal is het brons IDD dit is toch een klasse oven dus

dan zal de hitte uit de oven het probleem zijn geworden. vandaar dat een droger altijd een bronzen bus als achterlager heeft..

een ander lagertje is dan ook nog een mogelijkheid, dat is met een bronzen bus niet zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De pizza smaakte heerlijk:
http://i44.tinypic.com/14t0hdy.jpg

Alleen heeft mij vrouw nu de boven/onderwarmte gebruikt. Dus is het nog onduidelijk of links/rechts verbeterd is.
Even wachten tot die stand ook getest is.

In de oven zit een kogellager voorzien van een metaalafdichting om het vet binnen te houden. De reden voor een metaalafdichting is de hoge temperatuur. Een kunststof afdichting kan tot 100 graden geloof ik. Het vet of olie in het lager dampt er langzaam maar zeker uit zodat het lager zonder smering komt te zitten. Droog vet vormt extreem harde stukjes die in het lager mee gaan draaien en zo de kogel en loopringen ruineren.

Bronzen lagers hebben een grotere rolweerstand dan rollagers, maar hebben minder smering nodig. Door het verschil in hardheid tussen de verschillende materialen om het bronzen lager en het brons zelf gaat dit niet 'vreten'. Maar met een beetje smering loopt het nog beter ;)

Tzt ga ik de lagertjes vervangen van beide motoren.

Eerste eens afwachten of het links/rechts verschil is opgelost