bijhouden elco's

Beste mensen,

Jullie kennen het wel. Losgesoldeerde elco's.
We weten allen dat deze dingen wat leeftijdsgevoeling kunnen zijn, maar langs de andere kant wil ik ook niet telkens elco's nieuw kopen.

Voor hetzelfde ligt een bepaald type elco ook al lang in de winkelrekken?

Hoe doen jullie het met elco's. Wanneer maak je een keuze: vuilbak of bijhouden.
Voor andere componenten maak ik mij niet zozeer ongerust, maar ik vraag mij af of ik oude elco's niet beter in een grote doos smijt en aan de kant zet, ipv kostbare sorteerruimte per type te gebruiken.

Ik wou graag eens weten hoe u het doet met elco's.
Zomeer liquideren lijkt me ook niet goed, want ik hergebruik graag componenten.

fred101

Golden Member

Oude jaren 60 elcos van bv spraque bewaar ik in ieder geval. Die dingen hebben bijna het eeuwige leven. Gebruikte Jaren 70 tot nu elkos gaan de kliko in. Behalve sommige byzondere exemplaren ( hele grote of heel hoge spanning, die formeer ik af en toe en gaan met een kortsluitdraadje in de la.
NOS elcos zitten bij mij gesorteerd in dozen maar mijn grootste voorraad bestaat uit nieuwe panaonics .

Ik heb een tijd terug een lektester / reformer gebouwd. Elke elco die langer op de plank ligt ( en in een reparatie wordt gebruikt) gaat eerst even aan de dat ding. Als test en om te formeren.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zaterdag 20 juli 2013 14:24:04 (13%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Of onderdelen lang liggen, hangt van de omzetsnelheid af. Bij Farnell, Conrad, RS... is de omzetsnelheid groot en heb je meestal 'verse' onderdelen.
Ik kocht vroeger ook vaak bij een klein lokaal winkeltje (ter ziele). Als ik onderdelen met verzilverde pootjes kocht waren ze meestal zwart als roet en moest ik ze eerst schoonborstelen. (Lagen vaak 15 jaar of langer)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

dat punt had ik onlangs ook eens aangepakt. zowel nieuwe standaard elco's als low esr elco's heb ik liggen tegenwoordig. terwijl ik al 15 jaar oude elco's spaarde in een ladenkast. van sommige waarden onder 1000uf had ik een kilo liggen.

dus eens goed erdoor gegaan, sommige steekproef gewijs getest gehad, waren er 4 van 1 soort slecht dan alles van diezelfde waarde en merk weggemikt. een deel op t werk neergezet en een 6 kilo weggedaan. nog ligt er dan een 15 kilo, incl de dikke voedingselco's die je toch minder snel wegdoet omdat ze duur zijn en vaak beter de tand des tijds doorstaan, net wat fred al zegt..

naast nieuwe en oude elco's had ik ook nog nos elco's van 15-30 jaar oud, die zijn bij de 2ehands elco's gekomen na eens goed erdoor te hebben geveegd..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
wtt

Golden Member

@ Fred: Hoe zit dat met dat kortsluitdraadje? Ik ben bekend met het begrip formeren en begrijp daaruit dat de oxidelaag die het diëlectrum vormt aanwezig blijft door de elco's te gebruiken.
Bij NOS of oude apparaten die een tijd spanningloos zijn geweest blijkt dat dan vaak een probleem voor de elco's.
Ik ben dan geneigd te denken dat kortsluiten (=spanningloos) juist niet goed zou zijn? Zie ik iets over het hoofd?

Henry S.

Moderator

Gebruikte kleine radiale elco's kan je zonder pardon wegkieperen, die zijn relatief sterk gevoelig voor veroudering. Ik bewaar nu ook alleen nog de grotere waarden (≥220-470µ) en die met een hoge spanning (≥63V). Het kleine grut ligt er nog wel, maar als m'n mini-Huntron klaar is dan gaat daar de bijl in.

Verder hou ik de axiale blauwe elco's Philips/BC, het aanbod daarvan loopt terug.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Ik bewaar oude uitgesoldeerde elco's in een aparte doos.
Gebruik ze normaal nooit, maar altijd handig als oplossing als je net even geen nieuwe hebt liggen van een bepaalde waarde...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Fred: Als je eens tijd hebt, zou je dan iets meer info kunnen geven over het reformen?

@Henry: ok, gaan we doen :) van de kleine waardes heb ik wel courante nieuwe exemplaren. 25V of 50V, gaande van 1 2,2 4,7 tot de veelvouden ervan. Heb ik een keertje gekocht van Velleman. Het zal wel geen speciaal merk zijn, maar doen het goed in herstellingen (laats nog een DVD speler van Philips, starte niet meer, sturing voedingsdeel)

Arco

Special Member

Als het een schakelende voeding was in die DVD speler, zou ik daar geen Velleman elco's inzetten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 juli 2013 14:55:37 schreef Arco:
Als het een schakelende voeding was in die DVD speler, zou ik daar geen Velleman elco's inzetten... ;)

Is inderdaad een schakelende voeding, maar het was de elco die nodig is om het toestel een soft start te geven. No panic;)

fred101

Golden Member

Op 20 juli 2013 14:36:06 schreef wtt:
@ Fred: Hoe zit dat met dat kortsluitdraadje? Ik ben bekend met het begrip formeren en begrijp daaruit dat de oxidelaag die het diëlectrum vormt aanwezig blijft door de elco's te gebruiken.
Bij NOS of oude apparaten die een tijd spanningloos zijn geweest blijkt dat dan vaak een probleem voor de elco's.
Ik ben dan geneigd te denken dat kortsluiten (=spanningloos) juist niet goed zou zijn? Zie ik iets over het hoofd?

http://www.pa4tim.nl/?p=1385 Over formeren en lektesten

Dat draadje gaat om heel dikke elcos ( > 100 mF ) . Dit ivm dielectric absorbtie en opdonders als ik er een vast pak.

Een oxide laag ontstaat door externe spanning op de elco, volgens mij niet door de rest lading in de elco zelf. Maar dat is mijn eigen idee, ik heb daar niks over gelezen. Ik heb wel eens elcos opgeladen en een paar uur laten staan en dan weer getest. Lekkage was dan verbetert maar dat is volle spanning en niet dielectric absorbtion en kan ook een vertraagd effect van het formeren zijn. Dat zou ik eens moeten testen.

Ik heb ook een bakje oude uitgesoldeerde elcos voor nood. Maar ik kan ze goed en uitgebreidt testen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Oud stukje over reformeren. (Nee, gereformeerde elko's komen niet uit de 'bible belt'... ;) )

http://www.uploadarchief.net/files/download/formeren%20elkos.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
wtt

Golden Member

Oke dan, 'dielectric absorbtion' is aan de begrippenlijst toegevoegd:-)

Ik voelde me wel vaker 'ietwat arelaxed' bij de gemeten spanning op grotere elco's voordat ze in het diversen-bakje gingen. Volgens Wikipedia is het bij de elco dus precies andersom. Hier wordt gesproken over 'dielectric relaxation'...
Ik vond altijd al dat die dingen wel lekker relaxed in het bakje lagen;-)

Anoniem

Arco, gereformeerde elco's mogen dan zoals jij fijntjes opmerkt niets met de bijbel te maken hebben, het artikel dat jij opvoert dateert waarschijnlijk uit diezelfde tijd.:-)
Hoe groot is de shelflife van zo'n artikel? 50 jaar na datum zijn de productieprocessen zo veranderd dat er waarschijnlijk één en ander met een kritische bril dient gelezen te worden.
De levensduur van elco's varieert enorm. Van enkele jaren tot enkele decennia.
De oudere elco's waren van het natte type. De alu behuizing was afgedekt met een rubber stopsel en soms een overdrukventieltje om explosie te voorkomen. Na vele jaren versterft die rubber vaak, en droogt de elco uit. Einde verhaal.
Maar hoe dan ook, na een tweetal jaren ongebruikt te liggen, zowel nieuwe als gerecupereerde, zou je ze voor gebruik moeten herformeren, anders gaan een aantal het laten afweten.
De nieuwe generatie van geschakelde voedingen werken op vrij hoge frequenties. Hierdoor zijn de condensatoren veel kleiner qua waarde en volume. Ze krijgen dan ook per µF veel meer rimpelstroom te verduren.
Daarom moeten ze een zeer lage ESR hebben en ontworpen zijn voor die hoge stromen.Hiervoor kun je zelden de oudere types gebruiken.
Deze elco's sterven op een andere manier. De ESR neemt langzaam toe en daarmee de dissipatie ze worden op de duur heet, wat nog bevorderd wordt als ze dicht bij een warme koelplaat gemonteerd zijn, bollen op of klappen open.
Hoe dan ook, elco's die geen uiterlijke gebreken vertoenen zoals verstorven of gebarsten rubber afdichtingen en niet bol staan, zou ik nog een kans geven na een Lutherse behandeling. ;-)

Tidak Ada

Golden Member

Op 20 juli 2013 15:11:47 schreef Arco:
Oud stukje over reformeren. (Nee, gereformeerde elko's komen niet uit de 'bible belt'... ;) )

[afbeelding]

Maar Fred woont daar wèl ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Klopt, elcos die uit het katholieke zuiden komen moet ik eerst reformeren voor ze het hier willen doen.
Maar je moet gereformeerde elco's niet dopen, tenzij je iets wil aantonen mbt de oerknal ;-)

Maar serieus, elcos worden geformeerd. Dat gebeurd al in de fabriek voor de eerste keer.
Daarna kun je ze op den duur zelf opnieuw formeren, dat is niet een lapmiddel ofzo. Tenzij je zo een oude gare versleten elco hoopt te laten herrijzen.
De Engelsen spreken over reforming, daarom lees je hier veel reformeren, wat volgens mij ook niet fout is.
Maar je leest de raarste omschrijvingen van, ik las ergens zelfs her-formatteren .

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Naast vervuilde contacten zijn gedeformeerde elco's zelfs de voornaamste oorzaak dat apparaten die lange tijd niet meer gebruikt werden, het niet meer doen. En niet enkel de voedingselco's.
Ik heb al meer radio's gerepareerd waar een klein elco'tje in de fasediscriminator(ratiodetector) lekte.
Eigenlijk zou een tv, radio,videorecorder en noem maar op die je wegbergt enkele malen per jaar eens onder spanning gezet moeten worden.
Net zoals wastafelstopkraantjes af en toe eens dichtgedraaid moeten worden, maar niemand doet het.

maartenbakker

Golden Member

Behalve dat ze van hun geloof afvallen, zullen kleine elco'tjes ook veel makkelijker simpelweg uitdrogen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

stopkranen moet je niet helemaal tegen de aanslag open draaien, net 1 slag minder anders gaan ze vast zitten..

ben vandaag ook al bezig geweest met de gebruikte elco verzameling. van 8 laden naar 5 laden gereduceerd nu. als je nagaat wat de verhouding gebruiken/ erbij gooien is zou nog wel meer weg kunnen. ook een halve laden met dioden met m4-m6 bout die gebruik je ook nooit meer eigenlijk, een to247 kan vaak al meer hebben ..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goh .. van die zwaardere dioden gooi ik niet snel weg. Die zijn nog wel eens nuttig als ik (weer) een een voedingkje wil bouwen. Laatst heb ik er nog mooie uitgesoldeerd. Een fabrikant had er niets beter op gevonden om een speciale constructie te maken met een kleine koelvin en een diode :) Heel leuk..gooi ik niet weg.

Qua elco's hoe ik er nog steed teveel bij. Ik heb laatst nog een test gedaan en het scope beeld van de elco-ontlading is eerder een "bliksemschicht" ipv een mooie ontladingcurve. Zo echt in het midden tussen ontladen en opladen zit er zo'n schicht. heel raar.

pamwikkeling

Special Member

Ik heb uit mijn studententijd (+/- 25 jaar geleden) nog elco's liggen, tantaal types, (die waren toen lekker klein) en gewone electrolytische types.

Meestal kocht ik altijd wat reserve als ik iets maakte, OK het gaat niet over kilo's, maar ik vind het zonde om ze als ongebruikt weg te doen. Wat raden jullie aan ?

tantaal kom je niet meer tegen in moderne apparaten, wel in oude 70'en 80's apparaten. daar is het niet zeldzaam dat er ineens veel vervangen moeten worden omdat die dingen ongezien de voedingslijnen plattrekken. over het algemeen kun je tantalen ook voor een elco vervangen, wel een iets hogere waarde..

zwaardere dioden met een bout gebruik je nog offie? het enigste waar ik ze in heb zitten zijn in m'n dummyloads als sperdiode, zware brugcellen bewaar ik wel in de buurt. als er veel stroom over moet lopen gebruik ik ook wel to247 schottkey dioden, scheelt dissipatie. heb de dioden maar richting opslag verhuisd samen met de stk berg, nu kon ik weer wat losse ladendozen opruimen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hewlett

Honourable Member

Op 27 juli 2013 19:38:49 schreef testman:
tantaal kom je niet meer tegen in moderne apparaten, wel in oude 70'en 80's apparaten. daar is het niet zeldzaam dat er ineens veel vervangen moeten worden omdat die dingen ongezien de voedingslijnen plattrekken. over het algemeen kun je tantalen ook voor een elco vervangen, wel een iets hogere waarde..

...

Tantaal niet meer gebruikt? Tantaal is vrij algemeen voor SMD elco's en deze technologie wordt nog volop gebruikt.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

je bedoelt de ronde dingen met een busje eromheen, of de blauw/zwarte blokjes met polariteit erop? de ronde met alu busje eromheen zouden niet snel tantalen zijn natuurlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hewlett

Honourable Member

Nee, ik bedoel die gele (zwart zou ook kunnen) Vishay dingen.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.