SOX18-E Lampen leven kort in origineel Philips armatuur

Tidak Ada

Golden Member

Ik heb al een tijdje een Philips beveiligings armatuur met een SOX18-E hangen als buitenlicht. Nu blijken die lampen na twee jaar gebruik al uit op te zijn (Geganrandeerd brandduur 15.000 uur).
Het enige wat ik kan bedenken is dat de lamp niet in de juiste hoek staat doordat hij op een gepotdekselde muur staat. De datasheet van de SOX18-E geeft aan max ±18° uit het horizontale vlak aan. Bij mij staat hij op +26,5°. Maar naar mijn weten zit deze lamp ook in die bollen, die je vaak langs fietspaden en in plantsoenen en dan staat hij verticaal, dus +90°!

Verdere wetenswaardigheden:
De lamp wordt door de originele fotocelschakeling bediend, in serie met een schakelklok om hem tussen 1.00 uur en 7.00 uur uit te zetten.
Hij brandt dus 's-winters tussen schemer en 1.00 uur en tussen 7.00 uur en daglicht; 's-zomers alleen tussen schemer en 1.00 uur.

Wie kan mij meer over de oorzaak van de korte levensduur van de lampen vertellen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Is de fotocelschakeling 100% in orde? Dat hij niet tussendoor regelmatig uitvalt en warm moet herstarten ofzo?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik lees het volgende: Voor optimale werking moet de relatief grote binnenbuis op een temperatuur van 260 °C blijven.

Het kan misschien ergens te warm worden of koud blijven door de te schuine hoek? Ik kan me voorstellen dat het natrium dan aan de koude kant gaat neerslaan en ophopen en dat nooit meer in recirculatie kan komen?

Misschien dus een "kapotte" lamp eens 90+26,5 graden de andere kant op draaien zodat het natrium allemaal los kan komen. Dan uitzetten en terug monteren. Wel zal je dan een voeding moeten maken die de kapotte lamp wél aan krijgt.

Of is de lamp ook helemaal pikzwart?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

@maartenbakker:
Zou misschien een kapotte condensator in kunenn zitten, maar hij heeft het bij twee lampen eerst goed gedaan en is dan na c.a. 2 jaar gestopt.

@Benadski
Dat zou ik moeten bekijken. Ik heb de boel nog niet geopend.

Heb even plaatjes geschoten:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sox-18e_p7280809.jpg
Armatuur

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/sox-e%2018_p7280810.jpg
Oude en nieuwe lamp

Het Na is in beide lampen goed te zien in de bocht in de top van de inwendige buis.

Bij beide buizen is de getter in orde, dus is er vacuum in het dewarvat (buitenste ballon). Anders zou er een witte waas op die plek zitten.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

op de doos van een philips sox lamp staat de juiste brandhoek. verkijk je er niet op dat 18 graden wel mag, 90 graden ook maar ertussenin niet. dat heeft met het juist verdelen van de kwik natrium te maken in de lamp. ik meen dat de kwik natrium dus(twijfelde al) anders te snel opbrand. het komt ook wel vaker voor dat de vsa in het armatuur stuk is of gemaakt voor 220v en je hebt een hogere netspanning. ik heb regelmatig klanten aan de balie staan met deze sox18 lampen die er ook zo uitzien als ze eenmaal opgebrand zijn. je ziet ook wel sox lampen die bijna geen licht meer afgeven, alleen nog bij de gloeidraden. die lampen hebben vaak heel veel branduren waarbij het kwik natrium in de u vormige buis is gedampt tegen het glas. meestal de lampen welke horizontaal hangen in straatverlichting krijgen er last van.

gezien de prijs van die sox 18w (63 euro bruto)lampen en de levensduur tov een spaarlamp van philips (master serie 20.000 uur en 15 watt) bouw ik ook vaker armaturen om naar een e27 fitting.

nu is die 2 jaar vrij vlug, maar zonder de klok ertussen was het normaal geweest voor een levensduur van een 10.000 uur. net als bij een tlbuis tellen de opstart momenten in koude veel meer mee als branduren.

overigens staat er op de tu site dat de sox-e 18w 18.000 branduren heeft.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit Natrium in he testman ;) ;)

http://i1161.photobucket.com/albums/q517/madeinholland99/Knipsel-3.jpg
Dit is de brandstand voor SOX-E18/26/36W en voor SOX35/55W.
Het witte vlak is de hoek waaronder de lamp mag hangen, dus ook verticaal (met de fitting omhoog dus wel te verstaan). Kom je daarboven en hangt het armatuur niet schokvrij, bestaat de kans dat het zeer aggressieve metaal Natrium naar de elektrodes loopt (het is vloeibaar eenmaal warm) en ze daar aantast.

ter aanvulling op lj thijs, verticaal met de by22 fitting naar boven dus!

bij tidak hangt het armatuur dus te schuin op de potdekselgevel...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

De hoek waaronder ze hangen als verklaring voor de levensduur lijkt me inderdaad toch de meest plausibele.

@testman: een 15W spaarlamp is geen vergelijk qua lichtobrengst. Daar zal al gauw een factor 2 a 3 tussen zitten. Ook de modernste LED-buitenarmaturen hebben nog de grootste moeite om in de buurt van het rendement van deze natriumlampen te komen en worden door wegbeheerders eigenlijk alleen gekozen omdat de lichtkleur publieksvriendelijker overkomt en er hopelijk minder vaak een mannetje in een hoogwerker langsmoet.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 28 juli 2013 17:56:14 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klopt, voor dezelfde lichtopbrengst van een SOX-E18W is PL-C26W of PL-L24W nodig.

Tidak Ada

Golden Member

Ga ik sowieso die hoek verkeleinen. Ik mag aanemen, dat die van het armatuur correct is en al hij dan toch los is, gelijk even de condensator checken/vernieuwen.
Mij gaat het om de lichtkleur, hoewel dat behoorlijk door 590 nm LED's wordt benaderd (scheelt 2 nm).
Enig idee wat ik aan het VSA moet wijzigen om het aan te passen aan 230/235V? Dat is namelijk geïntegreed met de LDR sensor.

@TESTMAN:
Die 592nm komt overeen met de hoogste gevoeligehid van ons oog.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

was maar een voorbeeld, de sox-e 18w lamp is een 20cm lang dus je hebt ook ruimte voor een zwaardere spaarlamp. omdat de lichtkleur geler is heb je met minder lampvermogen al meer licht in verhouding.

straatlantaarns met een sox 36 watt worden vaak vervangen voor een armatuur met tl-d 2x 15watt erin. het geeft voor het oog meer licht ( kleurherkenning) als de sox 36 watt voorheen..

aan het vsa kun je niks aanpassen als deze 220v is. de vsa is een erg apart model met aftakking voor de ontsteking, maar dat verschilt per armatuur. de condensator is ook niet alleen maar cosinus compensatie, die heeft er ook mee te maken meen ik..

hang het armatuur maar rechter, scheelt al zat. als je je volgende sox lamp moet gaan kopen ga je sneller over ombouw denken met die prijzen.. ( ik weet dat je op een beurs oid een stel sox-e had opgepikt dus dat zal voorlopig nog niet hoeven )

was het niet zo dat je de achterkant van het armatuur een verzonken rand heeft totaan de echte achterwant met rubber tule? dan zou je de overstekende rand schuin af kunnen zagen zodat de lamp rechter komt te hangen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 juli 2013 18:07:36 schreef Tidak Ada:
Ga ik sowieso die hoek verkelrinen. Ik mag aanemen dat die van het armatuur correct isen al hij dan toch los is, gelijk even de condensator checken/vernieuwen.
Mij gaat het om de lichtkleur, hoewel dat behoorlijk door 590 nm LED's wordt benaderd (scheelt 2 nm).
Enig idee wat ik aan het VSA moet wijzigen om het aan te passen aan 230/235V? Dat is namelijk geïntegreed met de LDR sensor.

Daar mag je van uitgaan, condensator kan je even nakijken, wat betreft het VSA, ze zijn nog wel los te koop als BSX 18 L81, zou eerst even de bedrijfsspanning afgedrukt op het VSA controleren :)

[Bericht gewijzigd door lj-thijs op zondag 28 juli 2013 18:12:23 (56%)

Tidak Ada

Golden Member

VSA is los opgebouwd (losse spoel en condensator en geïntegreerd met de LDR. Ik denk dat de condensator aangepast moet worden voor 230/235V

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Excuses, vertraagde reactie op tekening van lj-thijs en reactie testman.

Ik begrijp van hen dat de lamp kan worden opgehangen zonder extra slijtage zolang de fitting van de SOX zich in het zwarte vlak in de cirkel bevind.

Als ik dit goed begrepen heb, het volgende:
Ik bezit ook zo'n armatuur die onder een hoek staat t.o.v. een verticaal vlak en de fitting voor de SOX zit aan de onderzijde \. in het witte vlak van de cirkel dus.

Als het betekent dat het witte vlak voor de fitting is dan zou de lamp van Tidak Ada, wel zo bevestigd mogen zijn.
En dit dan ook betekenen verticaal mag maar dan met de fitting omlaag.

Wie weet hoe zit of en/of welke denk fout maak ik?

de fitting zit in het midden van de cirkel, de natrium mag niet teruglopen naar de gloeielektroden.

als de fitting dus aan de gevelkant van het armatuur zit zoals in tidaks geval is de hoek te groot en slijt de lamp te snel. het armatuur heeft de juiste bijna maximale brandhoek tov een rechte gevel.

ik meen dat de fitting bij deze armaturen achterin zit. als de fitting voorin het armatuur zit hangt de lamp naar beneden en zou de hoek zoals deze bij tidak hangt op de potdeksel planken wel mogen. je kunt het binnenwerk niet omdraaien, alleen de fitting zelf verzetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt de fitting zit aan de gevelkant, aan de lage kant van het armatuur. Het is een origineel gekochte armatuur, toont zoals van Tidak Ada.

Dus testman als wij beiden "gelijk" hebben dan bezit ik dus een armatuur, waar de SOX onnodig snel "opbrandt" en dit vanaf fabriekswege.

@Tidak Ada, zou jij je plaats van je fitting kunnen doorgeven?

het zou een philips XWC121/kp moeten zijn.. de kap loopt schuin af waardoor je geen lange vsa kwijtkunt in het armatuur. wel kan de lamp gedraaid worden omdat het onder de heldere kap wel gelijk van hoogte is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Nee, het is andersom, Het witte deel is veilig en het zwarte "forbidden". Het gekke en verwarrende is dat ik dus wel die fietspad en parklantaarns ken, waar de lamp inderdaad met de fitting naar beneden zit...
Ik had hem echter zo op gehangen, omdat ik dacht dat dat kleine beetje niet veel zou uitmaken. Bijkbaar niet dus, hoewel ik dat nog moet afwachten.

@testman:
Bijn ballastje heeft maar twee aansluitingen, dus geen aparte ontstekings wikkeling. Mogelijk zorgt de combi van condensator en zelfinductie voor een spanning, die hoog genoeg is om te ontsteken.
Op het printje zitten een fotodiode, een triac en een TLC555CP. Dat moet ik nog reversen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/ballast_p7290811.jpg
Ballast

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kondensator_p7290813.jpg
Condensator (opengevouwen)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/na-lamp_starter.jpg
Starterprint

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/amatuur_p7290812.jpg
Typesticker (voor maartenbakker)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De lamp hangt te hoog om even na te kijken,
maar op Philips.nl lijkt het inderdaad de XWC121 SOX-E18W te zijn met lichtcel. Of de letters kp van toepassing zijn moet ik nu schuldig blijven.

Tidak Ada

Golden Member

Hoe bedoel je: "De lamp kan gedraaid worden"?
Boven de lampschaal/reflector is ruimte zat voor een grotere ballast, geen gigantish grote, maar dat hoeft ook niet voor 18W.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

@TA: Bedankt voor de foto's, een mooie bevestiging voor de letters LA en WK uit het andere topic en weer een paar 12NC's om te 'oogsten'. Ben nog benieuwd of er op het printplaatje codes staan.

Het blijkt dus inderdaad dat het VSA er eentje voor 220V is. Heb je de netspanning ter plaatse (tijdstippen dat de lamp normaalgesproken brandt en met dezelfde belasting) al eens gemeten?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Helaas is dat printje niet van Philips, maar van NEDAP-OSP, Groenlo.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/na-lamp_starter-86-b.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Jeroen

Moderator

Op 30 juli 2013 18:26:34 schreef Tidak Ada:
Het gekke en verwarrende is dat ik dus wel die fietspad en parklantaarns ken, waar de lamp inderdaad met de fitting naar beneden zit...

Weet je dat zeker? Ik heb eens foto's van zo'n straatlantaarns gezien en die hadden de fitting boven. Ik heb even gezocht, maar ik kan zo niets online vinden. Zover ik weet zijn er geen SOX lampen die mogen branden met de fitting onder.

Reden is dat het glas waar de aansluitdraden het glas binnenkomen slecht te beschermen is tegen het agressieve natrium, en als de fitting lager ligt kan het natrium daar makkelijker naar toe.

Tidak Ada

Golden Member

O, dan lijkt dat maar zo of zitten daar dan toch andere lampen in?

Bedoel je niet dat de glasdoorvoeren niet tegen het natrium kunnen, of dat het natrium zelf sluiting zou kunnen maken?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

op het plaatje van de vsa zie ik toch echt 3 aansluitingen van de vsa afkomen. de condensator zit er apart op aangesloten..

de ruimte tussen de plastic plaat en de bovenkap is te laag aan de voorkant om er een vsa kwijt te kunnen. ik heb eens voor een pand een aantal van die armaturen met 18w pl-c om moeten bouwen omdat er noodverlichting buiten moet zitten tegenwoordig. een extra bakje langs de fwc120 armaturen hangen liep in de 4 cyferige bedragen. dus heb ik de print van een 8w noodbakje plus pl-s 9w als noodlamp erbij ingebouwd. de originele 18w vsa naar boven schuiven ging daar ook niet..

de xwc bakjes van jou zijn nog van 1988 zo te zien. die printjes met mkp gaan niet zo vaak stuk op de triac na, de huidige versie met smd spul wel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer