Een eerste robot

Hallo,
ik ben nieuw op deze site en vrij nieuw op het gebied van elektronica.
Het zou me erg leuk lijken om zelf een klein, simpel robotje te maken.
Ik dacht aan een robotje die zelf random rondloopt en als hij tegen een muur of iets anders aanloop dat hij zich weer omdraait.Dit leek mij een makkelijk eerste project.
Als dit al een iets te lastig project is voor een beginner, wat raden jullie mij dan aan?

Janoot

tja...

we weten niet hoe handig je ben op het mechanische vlak.

maar het robotje zal je toch zelf moeten maken...

waarschijnlijk 2 motortjes... die de wielen links en rechts aan sturen.....

wat je ook veel ziet is 2 modelbouw servo's , en deze ombouwen zodat ze continue kunnen draaien.

en ja de electronica... microcontrollers leren programmeren... PIC of AVR ...

ik denk dat je dat minimaal moet leren....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik denk dat je maar eens met beambots kan beginnen. Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb er iets over gelezen in Make Magazine.

HF virus is hier aanwezig!

Als je geen ervaring hebt met programmeren en microcontrollers schijnt arduino een goed begin te zijn. Dat is een klein bordje waar een microcontroller op zit. Die zijn op een versimpelde manier te programmeren.

Ze zijn de laatste tijd heel populair geworden dus hulp en voorbeeldcode is wel te vinden

Op het gebied van programmeren kan ik alleen maar spelletjes programmeren, daar heb je van die codes als:

code:

if (object.variable==5){
 script(argument0,argument1); //uitleg over het script
 }
var i;
i=4; //of een ander getal

Ik zag ook op youtube veel BristleBots, gewoon een tandenborstel met een batterij en een motor er op. Wat voor motor is er daar nodig?
Ik zag trouwens dat je zo'n motor ook kan gebruiken voor de aller simpelste Dizzy Robot, die 2 lijken mij simpel genoeg om te proberen. (Al vind ik die twee niet bepaald 'echte' robots.)

Janoot