Een eerste robot

Hallo,
ik ben nieuw op deze site en vrij nieuw op het gebied van elektronica.
Het zou me erg leuk lijken om zelf een klein, simpel robotje te maken.
Ik dacht aan een robotje die zelf random rondloopt en als hij tegen een muur of iets anders aanloop dat hij zich weer omdraait.Dit leek mij een makkelijk eerste project.
Als dit al een iets te lastig project is voor een beginner, wat raden jullie mij dan aan?

Janoot

tja...

we weten niet hoe handig je ben op het mechanische vlak.

maar het robotje zal je toch zelf moeten maken...

waarschijnlijk 2 motortjes... die de wielen links en rechts aan sturen.....

wat je ook veel ziet is 2 modelbouw servo's , en deze ombouwen zodat ze continue kunnen draaien.

en ja de electronica... microcontrollers leren programmeren... PIC of AVR ...

ik denk dat je dat minimaal moet leren....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Ik denk dat je maar eens met beambots kan beginnen. Ik heb er geen ervaring mee maar ik heb er iets over gelezen in Make Magazine.

HF virus is hier aanwezig!

Als je geen ervaring hebt met programmeren en microcontrollers schijnt arduino een goed begin te zijn. Dat is een klein bordje waar een microcontroller op zit. Die zijn op een versimpelde manier te programmeren.

Ze zijn de laatste tijd heel populair geworden dus hulp en voorbeeldcode is wel te vinden

Op het gebied van programmeren kan ik alleen maar spelletjes programmeren, daar heb je van die codes als:

code:

if (object.variable==5){
 script(argument0,argument1); //uitleg over het script
 }
var i;
i=4; //of een ander getal

Ik zag ook op youtube veel BristleBots, gewoon een tandenborstel met een batterij en een motor er op. Wat voor motor is er daar nodig?
Ik zag trouwens dat je zo'n motor ook kan gebruiken voor de aller simpelste Dizzy Robot, die 2 lijken mij simpel genoeg om te proberen. (Al vind ik die twee niet bepaald 'echte' robots.)

Janoot

Als je heel simpel en voor weinig geld wilt beginnen dan is dit misschien iets. Lijkt op de Parallax Boe-Bot Robot.

http://www.picshop.nl/images/AmiBot_4.JPG

Meer info http://www.picshop.nl/robotics.html

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

@plano, die ziet er al redelijk simpel uit, die bestel je toch als pakket met alle onderdelen inbegrepen en dan hoef je hem toch alleen zelf te programmeren?

Maar weet iemand nog wat voor soort motor ze gebruiken bij bijvoorbeeld bij de BristleBot of de Dizzy Robot gebruiken?

Die tandenborstel gebruikt volgens mij gewoon een vibratie motortje dir ook in ps2/3
Controllers zit.

zulke motortjes vind je ook in je gsm

Het zijn kleine motoretjes met een contragewichtje eraan.

Je kunt zoiets compleet kopen met solar. een sprinkhaan met solarpaneeltje op zijn rug en zo'n trilmotor eronder. Euro 3,50

http://picshop.nl/images/solarbug.JPG

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Je zou eventueel ook eens kunnen kijken naar een Lego Mindstorms pakketje (evt tweedehands via marktplaats oid).

Voordeel hiervan is dat je je in eerste instantie niet zozeer met mechanica / elektronica bezig hoeft te houden, maar vooral kunt richten op het programmeren. Je kunt hierbij gebruik maken van Java en C (en misschien nog andere talen).

Maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je insteek is: wil je vooral het programmeren van een robot onder de knie krijgen of gaat het ook om het solderen / mechanisch sleutelen? Indien je ook elektronisch / mechanisch wat uitdaging zoekt is Lego wat minder geschikt (alhoewel het voor sommige ook mechanisch genoeg uitdaging biedt ;)...)

Ik wil mijn lego nxt wel verkopen iclusief accu en exstra kabels om zelf sensors te maken van electronica.
Stuur even een mailtje anders.

Janoot,

Een basis is heel simpel te maken. Dit kan een plaat metaal zijn (met gaatjes) maar ook een kunstof plaat met omgezette randen. Of zoals op de foto, een deel van een standaard 2 delig Tekokastje. (van Velleman)

http://www.picshop.nl/images/AmiBot_back.JPG

Twee omgebouwde (continuous rotation) servo motoren monteren met wieltjes erop, een zwenkwieltje van de Gamma en klaar. Boven op het platform kun je dan een controllerboard monteren met eventueel sensoren voor detectie.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Op 2 september 2011 13:40:50 schreef Janoot:Ik zag ook op youtube veel BristleBots, gewoon een tandenborstel met een batterij en een motor er op. Wat voor motor is er daar nodig?
Janoot

dat zegt hij toch in het filmpje.... motortje uit een telefoon
voti verkoopt die dingen.... http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?MOT-15

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Misschien zijn de Nederlandstalige tutorials van Dwengo iets voor jou. Ze beginnen vanaf nul en werken tot een licht-etende robot en een robot die je kan besturen met afstandsbediening. Je kan vertrekken van hun (PIC)microcontroller bordje met alles erop en eraan of indien je dat wenst zelfs een kant-en-klare robot kopen.

Met wat creativiteit kan je overgaan tot geavanceerdere robots zoals deze zelf-lerende, kruipende robot. Stienoo van dit forum heeft met behulp van dit platform gemaakt, exact wat jij wil maken, zie hiervoor zijn blog.

[Bericht gewijzigd door pikachuf op woensdag 14 september 2011 11:46:45 (11%)

hallo mensen.

ik ben een totaal beginnerling in de robotica maar heel geinterreseert,
ik weet weinig van electronica en zal graag een klein makkelijk robotje willem maken,
eisen : alleen lopen.
wat heb ik nodig ,
hoe monteer ik dat,
hoe progammeer ik dat?
en waar haal ik de benodigdheden ( zoals motortjes enz.)

alvast bedankt,
gr benardo.

Beste Benardo 10
Je zit in andermans topic.
Je kan het beste in de sectie robotica een eigen topic aanmaken met deze vragen.
Dit wordt door de mods en de topicstarter zeer op prijs gesteld.

Sorry mensen, ik weet niet waarom ik opeens niet meer online was.

Op 14 september 2011 11:45:10 schreef pikachuf:
Misschien zijn de Nederlandstalige tutorials van Dwengo iets voor jou. Ze beginnen vanaf nul en werken tot een licht-etende robot en een robot die je kan besturen met afstandsbediening. Je kan vertrekken van hun (PIC)microcontroller bordje met alles erop en eraan of indien je dat wenst zelfs een kant-en-klare robot kopen.

Met wat creativiteit kan je overgaan tot geavanceerdere robots zoals deze zelf-lerende, kruipende robot. Stienoo van dit forum heeft met behulp van dit platform gemaakt, exact wat jij wil maken, zie hiervoor zijn blog.

Hmm, ziet er handig uit, ik zal er naar kijken.

Ik zoek eigenlijk meer een (goedkoop) standaard kit waar ik niet veel gereedschap nodig heb, omdat ik dit helaas niet heb.
Het lijkt me ideaal om de robot te kunnen programmeren dmv een programmeer taal. Iemand een idee?

Hier vind je misschien wat inspiratie: Robotshop

Dit is anders ook wel leuk: Romo

Lucky Luke

Golden Member

Je kunt ook een leuk kant-en-klaar platformpje kopen: Iprototype.

Dan kun je je helemaal op de programmeerkant van het verhaal richten zonder je zorgen te maken over de mechanische kant. (Al kom je behoorlijk ver met 2 motoren onder een triplex plaatje gelijmd, en een wiel op de asjes. Wel moteren met aangebouwde vertraging nemen anders hebben ze niet genoeg koppel)

Als je na +/-2 jaar nog steeds een robot wilt bouwen zit het iig wel goed qua motivatie :P

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op maandag 29 juli 2013 18:19:10 (10%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 29 juli 2013 18:06:18 schreef steve04:
Hier vind je misschien wat inspiratie: Robotshop

Dit is anders ook wel leuk: Romo

Bedankt, ik zal er naar kijken

Op 29 juli 2013 18:18:11 schreef Lucky Luke:
Je kunt ook een leuk kant-en-klaar platformpje kopen: Iprototype.

Dan kun je je helemaal op de programmeerkant van het verhaal richten zonder je zorgen te maken over de mechanische kant.

Weet je misschien ook hoe ik deze zou kunnen programmeren?

Als je na +/-2 jaar nog steeds een robot wilt bouwen zit het iig wel goed qua motivatie :P

Haha ja, ik ben al een hele tijd bezig met computer spelletjes programmeren en ik zocht is iets met hardware om te kijken hoe ik dit zou vinden.

Is het een mogelijkheid om allerlei dingen (motoren, batterijen etc.) te kopen en via youtube oid een tutorial te volgen? Zo ben ik misschien wel goedkoper uit en leer ik ook wat over waar de onderdelen voor dienen en hoe ze werken.

Lucky Luke

Golden Member

Met programmeren kan ik je (via dit topic) best helpen.

http://www.societyofrobots.com/ staat een hoop over hoe robotonderdelen werken. (Onder het kopje hardware) Die site heeft ook een aantal tutorials.

Als je iets wilt gaan programmeren: Ga voor Arduino of picbasic, dat zijn makkelijke talen. Als je als C kent, kun je ook "kale" avr's gebruiken zonder alle extra's van arduino. Zitten ook veel mensen op dit forum die met avr-gcc, picbasic of arduino werken.

Spullen los kopen kan ook. 2 motortjes met vertraging+wiel ergens vandaan halen, dat op een triplex plankje knutselen, batterijhouder, arduino, motorsturingsprintje en wat sensoren erop en gaan. Of je dan goedkoper uit bent moet je zelf even narekenen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 29 juli 2013 23:08:13 schreef Lucky Luke:
Met programmeren kan ik je (via dit topic) best helpen.

http://www.societyofrobots.com/ staat een hoop over hoe robotonderdelen werken. (Onder het kopje hardware) Die site heeft ook een aantal tutorials.

Ah bedankt, ziet er goed uit

Als je iets wilt gaan programmeren: Ga voor Arduino of picbasic, dat zijn makkelijke talen. Als je als C kent, kun je ook "kale" avr's gebruiken zonder alle extra's van arduino. Zitten ook veel mensen op dit forum die met avr-gcc, picbasic of arduino werken.

Adruino lijkt erg op java, wat ik een beetje kan, dus dat zit wel goed denk ik. Wat bedoel je precies met "kale" avr's?

Spullen los kopen kan ook. 2 motortjes met vertraging+wiel ergens vandaan halen, dat op een triplex plankje knutselen, batterijhouder, arduino, motorsturingsprintje en wat sensoren erop en gaan. Of je dan goedkoper uit bent moet je zelf even narekenen.

En voor iemand die zelfs geen triplex plankje hier in huis heeft haha?
Anders hou ik het wel op een goedkope kit waar ik misschien met Arduino iets mee kan doen.

Lucky Luke

Golden Member

Kale AVRS: Alleen het chipje zelf, waarbij je er dus zelf nog een printje omheen moet ontwerpen, maken en bouwen.

Als je tot het triplex plankje aan toe alles moet gaan kopen kun je misschien beter een kant en klaar platformpje (al dan niet als kit) kopen.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

je kan ook is HIER kijken voor kitjes

draadje los