DC elke 15 minuten laten ompolen.Risico kortsluiting?

Of is 20ms te kort en kan het H2 dan nog niet 'weg' ?

jep dat is het. De "fysieke" scheiding duurt seconden totdat een belletje bij het oppervlakte gekomen is.

@TS: Je kan denken: De plus van de accu moet OFWEL aan de ene OFWEL aan de andere elektrode van de electrolyse. De min van de accu natuurlijk omgekeerd. Doe je toevallig/tijdelijk beide accu-polen aan dezelfde elektrode: Boem!

Maar als je het anders bekijkt: De ene elektrode moet OFWEL aan de plus OFWEL aan de min. De andere elektrode omgekeerd. De schakeling die je dan krijgt heeft op de wisselcontacten dus de plus en de min van de accu. Schakel je nu eerst het ene, dan het andere relais om, dan krijg je dus in die seconde dat beide elektroden op de plus danwel de min zijn aangesloten. Soit!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb inderdaad 2 autorelais, die gelijktijdig spanning op de spoel krijgen gedurende 15 minuten of afvalleen en dan 15 minuten in de ruststand staan.
Schematisch begrijp ik dat als ik ze gekruist aansluit op de Nc en No contacten en de elektrolysepolen op de common dat het dan klopt.
Alleen de opmerking over vonken die blijven bestaan tussen de polen maken me wat ongerust.
Ik zie 2 oplossingen:
Of spanningsloos schakelen, (geen brandgevaar en relais gaan langer mee). Het mooist zou dan zijn voor de trafo te schakelen want dan is de stroom laag en wisselstroom, maar welk relais en hoe aangestuurd. Mijn "klok" die ik heb is een Omron relais dat beurtelings spanning geeft of niets doorlaat.
Tweede mogelijkheid de beveiliging.Ik heb alleen gelezen hoe de s[poelen van relais te beveiligen. Hoe pak ik het in mijn situatie aan waar 2 SPDT relais gebruikt worden.

Dank voor de uitleg waarom wisselstroom niet werkt bij elektrolyse, het was ook mijn eerste idee om wisselstroom te proberen.

Op 4 augustus 2013 22:55:29 schreef Shiptronic:
Sorry, had wat namen door elkaar gehaald, heb mijn post aan gepast Testman moet Sonytech zijn

Ben ik toch nog benieuwd waar jij die motor vandaan tovert :-) ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@witgelefiets:
Wat voor een type schakelklok gebruikt men? Betreft de aansluitingen.
MVG Gerard, ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Type tijdrelais is Omron H3RN-21.

Antw: Sparky GSX:

@TS: waar heb je die 30V voor nodig? Volgens mij gaat het met 2-3V ook, maar afhankelijk van de concentratie van de oplossing en de oppervlakte van de elektrodes is de stroom dan lager. Met zo'n hoge spanning is het rendement natuurlijk veel lager.

Hoeveelheid chloorproductie( HClO- ) is belangrijk, en is afhankelijk van de stroomsterkte/aantal electronen/s. Als het voltage lager is moet het oppervlak van de electroden omhoog, maar de maat staat vast.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 augustus 2013 19:18:01 (88%)

Sonytech

Overleden

Als je met een apart relais wilt werken om de spanning af te schakelen dan zal je ook twee gekoppelde timers moeten hebben.

Met een PIC of AVR is zoiets heel simpel te maken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/elektrolyse_jal.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/elektrolyse_jal.jpg

Hier worden voor het ompolen twee enkele omschakelrelais gebruikt, maar je kan ook EEN dubbel omschakelrelais nemen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Sonytech

Ik heb mijn twijfels over de robuustheid van jouw oplossing. De voeding komt te hangen in een kelder met vocht en wisselende voltages. ( hete Franse stroomnet in niet zo betrouwbaar zeker niet als je aan het eind van de kabel hangt.
Ik wilde juist een oplossing vinden voor een vochtige omgeving. Nu hangt er iets van de fabrikant en dat geeft alleen maar problemen.
Als er iets kapot gaat moet het gemakkelijk te vervangen zijn. Ik heb dus een grote trafo en een ingegoten diodebrug. Ik heb aangenomen dat de relais ook robuust zijn.

Zo'n ingewikkelde constructie lijkt me volkomen zinloos, en bovendien SLECHTER voor de relais dan gewoon schakelen.

Ten eerste gaat het niet over een DC stroom, maar over een gelijkgerichte AC stroom, waarbij de stroom dus ook steeds 0A wordt, waardoor een vlamboog volgens mij net zo gemakkelijk zal doven als bij AC. Voor zover ik weet is het de nuldoorgang, en niet de wisseling van polariteit, waardoor de boog dooft.

De interne constructie van 12V en 24V automotive relais is volgens mij identiek, afgezien van het aantal windingen en de draaddikte van de spoel. De contacten zijn in ieder geval niet verschillend. Een 24V systeem voert gewoonlijk tussen de 27.6 en 28.8V, dus 30V lijkt me niet bepaald een probleem.

Het is geen inductieve last waardoor de contacten zouden inbranden.

Een van de failure modes van automotive relais (waar blijkbaar maar weinig mensen van op de hoogte zijn) is het schakelen bij een te LAGE belasting, waardoor de contacten oxideren, een grote overgangsweerstand krijgen, en uiteindelijk verbranden. De contacten moeten schoon worden door de kleine vlamboog die ontstaat wanneer ze een last moeten onderbreken, en in een goede datasheet staat ook hoe groot die stroom minimaal moet zijn voor een bepaald relais.

Zelfs als je al een vlamboog zou trekken tussen de beide contacten, zou de stroom veel groter moeten worden, waardoor de primaire of secundaire zekering (die je sowieso nodig hebt) zou springen. Hoeveel moeite wil je doen voor het beschermen van een relais dat 5 euro kost? Als de correcte werking van het systeem echt belangrijk is, heb je toch al een andere manier nodig om die werking te kunnen controleren, bijvoorbeeld door de stroom te meten, of daadwerkelijk de product van chloor of waterstof vast te stellen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sonytech

Overleden

Dan weet ik het ook niet meer.

De een heeft visioenen van vlambogen direct tussen de voedingsaansluitingen, de ander denkt dat het zo'n vaart niet gaat lopen.

Dat het stroomloos schakelen van relais niet altijd goed is, dat was me overigens bekend.

Verder komt er nu opeens de eis bij dat het in een vochtige ruimte met een brakke elektriciteitsvoorziening moet komen en is kennelijk al van het principeschema af te lezen hoe robuust de uiteindelijke constructie van een schakeling wordt....

Nou ben ik meer van de hoge spanningen dan van de hoge stromen, dus laat ik dit maar aan de specialisten over.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dank voor de uitgebreide reactie.
Ik heb een trage zekering op de AC gepland en secundair na de diodebrug.
Ik meet de niet gereguleerde strrom met een Volt en Ampere meter. Uit de combinatie kan ik aflezen wat de weerstand van het water is en zonodig evt NaCl bijvoegen.

Wat betreft de robuustheid: hoe meer componenten des te groter de faalkans.

Een dergelijk schema eist solderen van meer contacten en dus meer kans op corrosie die de werking kan gaan verstoren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 12 augustus 2013 19:18:54 (27%)

Op 6 augustus 2013 15:09:31 schreef Sonytech:
Hier worden voor het ompolen twee enkele omschakelrelais gebruikt, maar je kan ook EEN dubbel omschakelrelais nemen.

In principe kent dit electrolysetoestel drie toestanden, nl "UIT"
"Stroom van Links naar Rechts" en "Stroom van Rechts naar Links"
Voor deze drie toestanden heb je dus minimaal twee relais nodig, tenzij je voor de toestand "UIT" een schakelaar neemt.

@ohm pi: klopt, maar als je een extra relais toevoegt om de relais aan DC zijde stroomloos te laten schakelen, heb je toch al weer iets nodig om ze in de juiste volgorde met korte pauzes te laten schakelen, wat het geheeld ingewikkelder en daarmee waarschijnlijk storingsgevoeliger maakt.

@Sonytech: ik denk dat het met automotive relais wel los zal lopen, aangezien je al 30V/mm nodig hebt om een vlamboog in stand te kunnen houden, en volgens mij is de ruimte tussen de contacten wel groter dan 1mm (maar niet heel veel meer dan dat). In combinatie met de aanwezigheid van de nuldoorgangen lijkt dat me voldoende, maar je zou kunnen overwegen er nog een RC snubber overheen zetten, om te voorkomen dat er echt een vlamboog gevormd wordt, maar dan worden de contacten dus weer niet gereinigd.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Sonytech

Overleden

@ohm pi: Aha, ik begin het een heel klein beetje te begrijpen denk ik.

Je hebt dus een stroom van links naar rechts en een stroom van rechts naar links? Heeft de stroom van rechts voorrang, of gaat dat volgens de angelsaksische regels? Maakt het nog wat uit of je dat op het noordelijk of het zuidelijk halfrond doet?

Ik blijf mij toch in alle ernst afvragen wat er in de geciteerde zin niet begrepen wordt van de woorden "voor het ompolen".

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Stroom van rechts heeft ALTIJD voorrang ;-) !!
Ook op de Noordpool en/of Engeland.

Lambiek

Special Member

Op 6 augustus 2013 16:20:26 schreef Sonytech:
Dan weet ik het ook niet meer.

De een heeft visioenen van vlambogen direct tussen de voedingsaansluitingen, de ander denkt dat het zo'n vaart niet gaat lopen.

Dat het stroomloos schakelen van relais niet altijd goed is, dat was me overigens bekend.

Ik denk dat het ook allemaal niet zo'n vaart loopt, het ligt helemaal aan de geleiding van het water. Zonder toevoeging van zout of iets anders, loopt er sowieso heel weinig stroom. En het beste kan het gewoon met een paar relais, die automotieve relais kunnen een hoop schakelen. En als je een goede hebt zijn ze water dicht.

En ja, weinig stroom schakelen is voor geen een relais fijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 augustus 2013 14:22:43 schreef Gadget_inc:
Ben ik toch nog benieuwd waar jij die motor vandaan tovert :-) ?

Ter info: Net voordat ik op "post" drukte zag ik ook dat ik het over een motor had. Alles in "electrodes" en zo zitten veranderen. Omdat dit probleem van ompolen ook vaak met motoren speelt zitten sommige mensen kennelijk met het "motor" woord in hun hoofd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 7 augustus 2013 08:10:00 schreef rew:
[...]
Ter info: Net voordat ik op "post" drukte zag ik ook dat ik het over een motor had. Alles in "electrodes" en zo zitten veranderen. Omdat dit probleem van ompolen ook vaak met motoren speelt zitten sommige mensen kennelijk met het "motor" woord in hun hoofd.

Op 6 augustus 2013 14:22:43 schreef Gadget_inc:
[...]

Ben ik toch nog benieuwd waar jij die motor vandaan tovert :-) ?

Dat was hier ook het geval.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dank allen voor het meedenken.
Ik heb alles nu in een kast zitten die de komende maand in het echt zal worden ingezet.
Laat het hier nog even weten of het werkt.

Heb het electrolyse apparaat nu een aantal dagen in werking.Gaat in alle standen van de variac prima. Geen kapotte zekeringen( op 2 plaatsen, aan de 230V AC kant en aan de gelijkstroomkant)
Geeft een goede HClO- productie.
De kastwand waarde de diode brug op zit wordt warm maar kan nog goed met de hand worden aangeraakt.

Ben tevreden met het resultaat.

Nogmaals dank voor alle reakties.

Lambiek

Special Member

Leuk dat het werkt, en dat je het nog even laat weten. Dat is nog wel eens anders. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Nog even een update uit 2019.

Elektrolyse apparaat voldoet aan de verwachtingen. Als er iets kapot gaat is het de diodebrug. Maar kost weinig en is gemakkelijk te vervangen.
Wel vreemd dat kapot gaan want de toleranties die er op staan worden in theorie nooit gehaald.

NB BUITEN het seizoen wordt de kast wel uit de vochtige ruimte gehaald.

maartenbakker

Golden Member

Netjes dat je het laat weten!

Wat is het type van de diodebrug die stukgaat?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 november 2019 20:12:13 schreef witgelefiets:
Wel vreemd dat kapot gaan want de toleranties die er op staan worden in theorie nooit gehaald.

Als je stroombegrenzing (gloeilamp oid) toepas zou dat niet mogelijk moeten zijn.

Anoniem

Ah, feedback, en na 6 jaar nog wel. Proficiat. Zo moesten er meer zijn.

Is de gelijkrichter wel op een koelelement gevezen met wat koelpasta tussen voor een lagere warmteweerstand? 10A geeft zo'n 14W warmte af.
Ik hoop dat de HCLO voor een zwembad is en niet om de muffe kelder te ontsmetten?
Want je maakt namelijk geen HCLO gas aan met elektrolyse. Er komt wel wat in de elektrolyt oplossing maar is daar niet uit te isoleren.
HCLO bestaat net als koolzuur enkel in waterige oplossing.
Aan de anode van je elektrolyse bad ontsnapt enkel chloorgas.
Als je dat chloor door water leidt, worden enkele stofjes gevormd waaronder HCLO, die de ontsmettende werking veroorzaakt.

Chloorgas is erg giftig en werd in WWI het eerst als strijdgas gebruikt.

Met 10A produceer je wel heel wat gas,
Hoe weet je of de dosering veilig is en niet schadelijk voor de gezondheid?