Reparatie Mackie SRM350

pa3gws

Golden Member

Hallo allemaal.
Ik heb hier een Mackie SRM350 actieve speakerbox staan waar alleen het hoog nog van werkt.
De speaker is nog heel en de voeding is voor zover ik kan nagaan ook nog goed.
Heeft iemand ervaring met deze speaker of het schema ervan.
Alvast bedankt.
@Gadget
Komt eraan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Bij deze wat plaatjes van het inwendige.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5031.jpg
Het totaal.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5032.jpg
De voeding en input print.
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_5030.jpg
En de eind versterker links de chip die het hoog verzorgt en rechts de power torren voor de bass.
Volgens de opdruk op de print moet er een symmetrische voeding van 35 volt en 75 volt zijn.
Beide spanningen zijn aanwezig.
Als er iemand een schema heeft of een link er naar toe dan ben al zeer gelukkig. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Klopt die had ik ook al gevonden maar dat zijn schema's van de input en de crossover.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Schopje :-p
Niemand ervaring met dit mormel?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Amateur19

Overleden

Bij gebrek aan een schema gaan we gebruik maken van een multimeter.

De speaker is heel en de voedingspanningen zijn er.

Heb je de eindtorren al opgezocht? Heb je ze al gemeten? Zo zie ik nog wel een aantal componeneten die met de multimeter gecontroleerd kunnen worden.

Als je een oscilloscoop hebt dan kan je proberen het signaal-pad te volgen tot je het signaal wat je aanbied niet meer op de scoop ziet.

Het zijn maar een paar handelingen om ervaring op te bouwen. :)

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
pa3gws

Golden Member

En de eind versterker links de chip die het hoog verzorgt en rechts de power torren voor de bass.

De eind torren had ik een poosje terug al gevonden.
En verder hoef mij niet te vertellen hoe te meten, maar een schema maakt het wel gemakkelijker dus vandaar de vraag.
En even ter info de eindtorren zijn nog goed.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Amateur19

Overleden

Als je 2 links krijgt waar het niet staat wat je nodig hebt dan kan je wachten............................tot je een ons weegt.

Ik weet niet of je wel of niet met een multimeter kan omgaan. PA3GWS zegt wel iets maar ja kan ook niets betekenen. :)

Heb je een scoop of een signaal-volger?
Dan ben je er zo uit. Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Zie niks µP of µC op de printen. Ik zou niet willen wachten tot ik ...............:)

Vandaar de vraag.

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
pa3gws

Golden Member

Aan meet apparatuur geen gebrek.
Maar er zit zo'n klein klo...rig moduletje op met een handje SMD shit.
En als dat om zeep is kan je bij meneer Mackie aan de bel.
En er zijn natuurlijk behalve internet vaak nog andere bronnen die een schema hebben en ter beschikking willen stellen.
En komt er niets uit dan gaat het ding op de pijnbank.
Hij stond bij de klant al een jaar in de kast dus geen haast.
Maar als het gemakkelijk kan dan graag.:-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
pa3gws

Golden Member

Even een update.
De constructie van deze powered speaker is een beetje knullig.
Door trillingen in de box is van de spoel (op de foto bij de pijl) 1 pootje afgebroken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mackie%20spoel.jpg
Om erbij te komen moet wel het hele ding bijna worden afgebroken.:-p
Dus mocht tegen zo'n mormel aanlopen met de klacht alleen hoog werkt is die spoel de eerste verdachte.

[Bericht gewijzigd door pa3gws op vrijdag 9 augustus 2013 20:55:00 (14%)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Valt me vies tegen voor een Mackie, of is de kwaliteit hier ook niet meer wat het geweest is ?
Mooi dat het opgelost is.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
pa3gws

Golden Member

Over de geluid kwaliteit valt niet te klagen.
Maar om bij de onderkant van de print te komen moet het hele geval van de backplate af.
Vervolgens moeten de eind torren en het versterker ic voor het hoog los van de aluminium plaat.
De spoel zit ingeblikt en met twee druppeltjes smeltlijm aan de pcb.
Kortom voor zo'n eenvoudig foutje ben je een uur aan het klussen.;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De SRM350(v2) is inderdaad een verschrikkelijk ding om uit (en in) elkaar te zetten. De SRM450(v2) is eveneens niet direct service-vriendelijk, maar toch iets minder vervelend. Mackie is trouwens best behulpzaam als je hun een mail stuurt en vraagt om een schema. Je moet dan eerst een digitaal formulier invullen met je serienummer en akkoord gaan met een aantal voorwaarden. Daarna krijg je netjes een schema retour.

kreeg vandaag ook zo'n mackie srm 450 ter reparatie binnen. klacht: hoog werkt niet, maar de hoogunit zelf zou goed zijn.. met openhalen valt me de slechte bouwkwaliteit weer op ( soldeerwerk lijkt op dat van een 12 jarige). als dit nog amerikaanse bouw is..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

In de VS hebben bijvoorbeeld gevangenissen ook werkplaatsen die dit soort montagewerk doen. Niet iedereen zal even gemotiveerd zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 12 augustus 2013 23:44:35 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

En veel wordt in Mexico geassembleerd, vervolgens als halffabrikaat de grens overgegooid en als 'Made in the USA' verkocht...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
pa3gws

Golden Member

Waaruit maar weer eens blijkt dat de "betere" merken zelf hun naam ten grabbel gooien.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik weet het oud topic,

Super bedankt voor de tip met de losse spoel. Ik heb hier ook 1 op de werkbank liggen. Toch heb ik hem gesoldeerd zonder de printen ellende en koelblokken te verwijderen. Mijn good old wellertje kon er net mooi tussen op de spoel aansluitingen even vast te stoken met verse tin loodhoudend.
Ik denk dat ik de spoel maar even in kit zet.

pa3gws

Golden Member

Top dat je er wat aan hebt.
Ik heb de spoel destijds met Bison polymax lijm vastgezet.
Dat kan je ook rondom de spoel aanbrengen terwijl hij nog op de print zit.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.