Borstelloze motor

Is er iemand die weet hoe een fietsmotor werkt in detail.
Dus hoe groot is de PWM frequentie? ik doe het met 2kHz.
Ik werk met P.I.C's en een simpele brug met mos-fets.
Ik bemonster 3x de EMF zero-crossing maar stuur de motor 6x , waar zitten de andere 3? Als ik de motor in 3x aanstuur gaat hij ook
190 toeren draaien (max voor een fiets motor) maar niet geruisloos,
dus ik stuur hem fout aan.
Weet iemand wat ik fout doe en het liefst in assembler en niet in C+
Nog mooier zou zijn als ik een schema krijg van de elektronica maar dat zal wel afgeschermd zijn.
PS. Als de motor voluit draait is de gehele commutatie één grote
naaldpulsen zooi op mijn scoop en dat is al fout.

Je verhaal valt geen knoop aan vast te maken. Ik snap er de ballen van. Van je verhaal dan.

Ja ik weet hoe een fietsmotor (drie fase BLDC) motor werkt in detail.

Het plaatsen van een vraagteken helpt om duidelijk te maken wat je als vraag bedoelt. Ik heb je eerste zin als vraag behandeld en beantwoord. Is er toch eentje, nietwaar?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je hebt 6 nuldoorgangen in een elektrische cyclus; 3 omhoog en 3 omlaag. Als je de motor wat mooier wilt laten lopen, kun je de positie gaan schatten (softwarematige phase locked loop), en daarmee de stroom in elke fase "rustig' op- en afbouwen.

2kHz is erg laag als PWM frequentie, 20kHz of hoger is gangbaar, omdat dat buiten het gehoorgebied valt.

Op deze manier commuteren is heel eenvoudig, de moeilijkheid zit in een fatsoenlijke stroomregeling. Als je bij lage snelheid een te hoge spanning aanlegt, wordt de stroom veel te groot en gaan er dingen stuk. Alleen op basis van tegen-EMK commuteren zonder actieve stroomregeling is alleen haalbaar voor propellers e.d., en dan ook alleen voor modelbouw toepassingen waarbij niemand verwacht dat het lang heel blijft.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 11 augustus 2013 20:16:27 schreef SparkyGSX:
2kHz is erg laag als PWM frequentie, 20kHz of hoger is gangbaar, omdat dat buiten het gehoorgebied valt.

borstelloze motor controllers in de RC vlieghobby kan je vaak kiezen tussen 8kHz en 16kHz.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Allereerst vind ik het sympathiek dat er op mijn vraag gereageerd wordt.
Een goede raad van mijn collega: koop een complete set en ga meten, want alles is gepatenteerd.

Gelukkig is je probleem dus opgelost. Want bepaald helder wordt de topic niet van dit soort input.

Vooral deze zin is een raadsel:

Ik bemonster 3x de EMF zero-crossing maar stuur de motor 6x , waar zitten de andere 3?

Als je de motor 6 x stuurt weet je toch ook waarom je dat doet?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op dinsdag 13 augustus 2013 10:34:59 (53%)

Dat is gelul, hoe aansturen van een borstelloze motor door het meten van de tegen-EMK is volgens mij nergens gepatenteerd, en bovendien zijn er talloze application notes over geschreven (o.a. door Microchip, Atmel, etc.), waar vaak het hele ontwerp van de elektronica in staat, de broncode bij zit, en in veel gevallen kun je zelfs een demo kit bestellen.

Hier op het forum zijn in de loop der jaren ook al verschillende mensen geweest die iets dergelijks zelf ontwikkeld hebben.

Nu gaan de meeste application notes niet over tractie aandrijvingen, en worden de motoren op snelheid gebracht door ze blind te commuteren, tot de tegen-EMK hoog genoeg is om de nuldoorgangen te kunnen meten. Dat gaat natuurlijk niet bij tractie toepassingen, omdat je daarbij een hoog koppel nodig hebt om vanuit stilstand te gaan rijden.

Het voordeel van een fiets is daarbij dat je die op eigen kracht kunt versnellen totdat je de tegen-EMK kunt meten, en dat is al bij een paar km/h. Ik begrijp in ieder geval uit je verhaal dat je een exemplaar zonder hall sensoren en zonder vrijloop hebt, klopt dat?

Nu is het wel mogelijk om vanuit stilstand, zonder sensoren, toch de rotorpositie te kunnen bepalen, en dus de motor met volledig koppel te besturen, maar dat is behoorlijk ingewikkeld, en wordt wel aan alle kanten beschermt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Het is een naaf zonder Hall en met vrijloop.
Ik heb hem wel draaiend, maar hij draait niet echt geruisloos.
Het starten doe ik inderdaad zonder detektie dus blind.
En antwoord op de vraag wat ik bedoel met 3 en 6 is dat je een blm
stuurt in 6 stappen, maar het kan ook in 3 stappen

Ik zie niet in hoe je een BLDC motor fatsoenlijk kunt aansturen met 3 stappen i.p.v. 6. De tegen-EMK zijn toch 3 in fase verschoven golfvormen, die meestal meer trapeziumvormig dan sinusvormig zijn bij een BLDC motor (afhankelijk van de manier van wikkelen en plaatsing van de magneten), en met 3 fases zijn er 6 mogelijke combinaties om een fase hoog, laag, en los te hangen.

Ik vind de combinatie van een motor zonder hall sensoren en met een vrijloop wel vreemd; met een vrijloop moet je de motor altijd vanuit stilstand starten, dus dan zou je een extra sensor op het wiel moeten hebben of zo om vast te kunnen stellen dat de fiets hard genoeg gaat om de motor te kunnen starten zonder dat de vrijloop aangrijpt, totdat de rotorsnelheid hoog genoeg is om de tegen-EMK te kunnen meten.

Met een vrijloop heeft het ding zeer waarschijnlijk ook een tandwieloverbrenging; dat draait nooit echt geruisloos, zeker niet als er geen belasting is, want dan kunnen de tandwielen gaan klapperen. Als je buiten op de fiets zit, hoor je een beetje gerommel uit de motor natuurlijk veel minder duidelijk dan wanneer het ding op je bureau ligt.

Het zou kunnen dat je commutatie echt niet klopt, maar dat is niet echt eenvoudig vast te stellen. Je kunt in ieder geval met een scope bekijken wat de fluctuatie in de commutatiehoek is. Je zou ook kunnen proberen zelf een enkele hall sensor in de motor aan te brengen, zodat je de de commutatiehoek op de scope kunt vergelijken met de werkelijke rotorpositie.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik moet i.v.m andere werkzaamheden het een tijdje aan de kant leggen.
Als ik weer tijd heb pak ik het weer op.
Ik bedank u allen voor de reaktie's.
En inderdaad, als ik mijn hand op de motor houdt, maakt hij minder lawaai.
Ik ben elektro monteur en werk veel met frequentie regelaars van
verschillende merken.
Ik heb zelf een regelaar voor 1kw draaistroom motor in elkaar geknutseld en dat duurde een maand voor ik de motor mooi draaiend had. Zo'n ding kopen is toch handiger.
Als U in de toekomst besluit een elektro auto te kopen en er gaat iets fout of stuk, dan ben je zuur want niemand weet hoe het werkt.

Op 13 augustus 2013 20:54:38 schreef F. helder:

Als U in de toekomst besluit een elektro auto te kopen en er gaat iets fout of stuk, dan ben je zuur want niemand weet hoe het werkt.

Wat een onzin :-(

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

en er gaat iets fout of stuk, dan ben je zuur want niemand weet hoe het werkt.

Boeit ook niet want er worden gewoon printen geswapt op basis van foutcodes. Op componentnivo repareren loont al jaren niet meer.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Nou, voor zo'n inverter loont dat nog wel, maar dat komt meestal toch neer op het wisselen van een IGBT module, en je ernstig afvragen waarom het ding eigenlijk stuk is gegaan.

Dat "niemand" weet hoe die dingen werken is onzin, er zijn immers ook mensen die dergelijke dingen ontwikkelen. Het idee dat je er als consument zonder flinke (zelf) studie dergelijke dingen kunt repareren is een illusie, maar dat geldt ook voor een moderne auto met een verbrandingsmotor. Zelfs als je de techniek wel machtig bent is het nog erg moeilijk, omdat je niet over de schema's en diagnose software en informatie beschikt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Eerlijk gezegd heb ik geen zin en tijd om iemand die ik totaal niet ken privé-les te gaan geven over het aansturen van dergelijke motoren, zeker aangezien er al zo ontzettend veel literatuur te vinden is. Application notes van Microchip, Atmel, TI, en vele andere bedrijven, naast een enorme collectie academische papers, en zelfs hier op het forum is meer dan genoeg te vinden; er zijn zelfs meerdere complete projecten inclusief alle hardware en software ontwerpen.

Als de TS (of iemand anders) concrete vragen heeft, wil ik best proberen daar antwoord op te geven, maar dan wel hier op het forum waar anderen er mogelijk ook nog iets aan hebben, en waar er natuurlijk lekker over gediscussieerd kan worden natuurlijk.

Voor wie het interessant vind: TI heeft recentelijk een controller uitgebracht met een beschermde library aan boord, "InstaSPIN", welke in staat is de rotorpositie en flux vast te stellen vanuit stilstand voor BLDC, PMSM en asynchrone motoren. Helaas natuurlijk geen woord over hoe het precies werkt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Henry S.

Moderator

Op 13 augustus 2013 21:48:48 schreef Roland van Leusden:
Op componentnivo repareren loont al jaren niet meer.

Dat geldt zeker niet voor vermogenselektronica.

Op 13 augustus 2013 23:11:00 schreef SparkyGSX:
Nou, voor zo'n inverter loont dat nog wel, maar dat komt meestal toch neer op het wisselen van een IGBT module, en je ernstig afvragen waarom het ding eigenlijk stuk is gegaan.

Dat is vaak gewoon slijtage, ik kan een paar dingen bedenken maar moet helaas me mond daarover dicht houden.

Dus idd onzin dat niemand weet hoe het werkt en in elkaar zit, en dat alles met patenten zit dichtgetimmerd. Dat is een heel erg negatief beeld. Ok, soms komt een garagemonteur er nu al niet meer uit. Deels bij gebrek aan goede apparatuur (is dure investering), deels omdat de autofabrikanten soms niet nadenken (foutcodes wissen na herstarten van de motor... Ford, hoe kom je er op).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Evarist

Golden Member

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 14 augustus 2013 01:08:34 schreef Henry S.:
Ok, soms komt een garagemonteur er nu al niet meer uit. Deels bij gebrek aan goede apparatuur (is dure investering),

Deels ook door slechte monteurs. Ik kom bij de garage met een kapotte koppeling. Zeggen ze: Oh, koppelingsplaat versleten. Ik zeg: denk het niet: Het kwam heel plotseling. Nee echt, koppelingsplaat. Twee koppelingsplaten, 8 garagebezoeken en 5 maanden later.... hebben ze gevonden wat het nu echt was. (een cylindertje was kapot geloof ik. D'r zitten er twee in, de ene hadden ze meteen maar vervangen de eerste keer dat ik er was.).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/