Boem of niet?

Toffe mede-hobbiërs,

Ik heb me een e-scooter aangeschaft. Het lijkt echter qua uitzicht eerder op een step met zadel dan een scooter, maar swat, dat is de naam die op de doos stond toen ik hem aanschafte. Voor 200 euro. Wat een koopje! Er zitten 3 x 12V/12Ah Lood-Gel accu's in, een 36V/500W permanente magneet DC-motor, een tractie-controller, en natuurlijk alle mechanica die erbij gepaard gaat zoals de scooter zelf, remmen, lichten,..

Als ik kijk op het internet betaal je al rap 40 euro voor zo'n gel-accu. Dat is al 120 euro. Voor zo'n motor al rap 50 euro. Is al 170 euro. Nu.. ik vond het een koopje!

Maar dit terzijde, het testosterongehalte in mij, samen met mijn jeugdige 'alles moet sneller!' instelling, wil ik dat dat ding geen 27km/h meer peert (met volle accu), maar nét iets rapper.

Het voorbereidende denkwerk heb ik alreeds verricht, een permanente magneet-DC motor zijn snelheid is - naast de motorconstante - afhankelijk van de spanning. Dus: De spanning moet omhoog!

Denken jullie dat dit zou werken, of zal het eerder BOEM zijn, moest ik in + lijn, die naar de motor loopt, een 10,8V Lipo Accu in serie zetten? De controller wordt dan nog mooi gevoed met 36V van de loodaccu's, maar in de draden naar de motor is een extra spanningsbron in serie verwerkt, die het potentiaal dat naar de motor loopt verhoogt. Zouden die FET's dat aankunnen?

Ik heb het reeds geprobeerd, maar dan kwam ik tot het rare verschijnsel dat de motor achteruit draaide (bij zeer lage duty-cycle). Waarschijnlijk had ik de polariteit mis.. Dan maar gestopt omdat ik misschien brokken zou maken. Geen zin om FET's te gaan bestellen & vervangen..

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)
jerome

Golden Member

Op 25 augustus 2013 09:36:21 schreef Scheef_schaap:
of zal het eerder BOEM zijn, ..

Boven de 25km/u gaat het ongetwijfeld "BOEM" zijn als moet geremd worden voor een onverwacht opstakel. Offtopic, maar moet gezegd zijn.

Een lipo in serie lijkt me een erg slecht idee. Bedenk maar wat er gebeurd als de lipo leeg is en de lood-accus nog lang niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Taalfeitje: Het Engelse woord 'scooter' ook wel kick scooter of push scooter is engels voor step. Motorized scooter is weer een scooter zoals wij hem kennen. Eigenlijk is onze scooter ook een plank waar je je voeten op zet.

Accu in serie lijkt mij een hopeloos plan, je gooit qua spanning alles door elkaar, de spanning op de fets, een eventuele regeneratiefunctie, de stromen die door de accu's gaan lopen.

Waarschijnlijk is de snelheid elektronisch begrenst, ga je veel harder met wind mee en helling af of merk je dan dat er iets inhoudt? Als je ook 27 km/h rijdt met wat 3-4 Bft tegenwind dan lijkt de motor dus extra vermogen te hebben.

Als je het gaat proberen neem je een risico, dan zou ik liever het risico nemen door 7x 6 volt accu's te nemen of een soort DC/DC booster.

Ga geen domme testritjes in een drukke wijk maken. Als je een peutertje doodrijdt op je domme illegale experiment is leven van velen inclusief jezelf verwoest. Ook al ben je de beste steppiloot met de zwaarste remmen ooit gezien op een scooter van 200 euro, het is zo gebeurd, zeker op zo'n stil elektrisch ding, ook al reed je in die straat voorzichting 15 km/h.

Uiteraard ga ik geen domme testritjes maken in drukke wijken, mede al omdat ik niet verzekerd ben en ook over geen helm beschik.. :)
Ik heb al eens de oscilloscoop op de motor gezet, en bij volle uitsturing is de PWM altijd 100%. Ongeacht bergop, bergaf, achterwiel van de grond, .. Er is géén elektronische begrenzing, buiten dan een stroombegrenzing, dat zie ik aan de PWM bij het optrekken. Ook de snelheid blijft quasi constant, maar dit komt door de eigenschap van de motor, vermoed ik. (nét zoals bij een shunt-motor..)
Als jullie hier allemaal zeggen: slecht idee, dan ga ik het niet doen, en maak ik liever zélf een tractie controller. Ik dacht aan eentje met een boost-functie. Bijvoorbeeld 2 x 11,1V / 2,2Ah / 30C accu's in serie. (58,2VDC nominaal, 68,4VDC bij volle lading). Dat dan geregeld door de controller zélf, dus 2 FET banken + ontlaad-controle voor de LiPo. Dan kan ik (theoretisch) gezien dubbel zo snel rijden.

Hoe reageert een DC motor eigenlijk op kortstondige overspanning (dubbel zoveel z'n nominale spanning)?

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

de motor is al 36vdc dus zul je al naar een hogere spanning moeten gaan. een hogere snelheid is wel mogelijk gezien de stroombegrenzing zorgt met optrekken dat het binnen de perken blijft. nadeel is dat je eenmaal op toeren het langste op max rijdt en dan zal de motor het niet lang volhouden op zeg 45vdc. een simpelere manier zou zijn om de snaaroverbrenging op de motor van een iets groter tandwiel te voorzien zodat je klein naar groot verhouding verandert en dus ook de topsnelheid. er zit toch een snaaroverbrenging op?

de banden goed oppompen scheelt ook al in prestaties overigens.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Wat betreft het in serie zetten van accu's: gebruik uitsluitend volkomen identieke accu's. Dus helemaal over op Lithium of helemaal lood en dan exemplaren uit dezelfde serie die op dezelfde manier zijn behandeld in hun vorige leven. Scooter laten staan en 1 identieke Chinese accu nabestellen kom je misschien nog net mee uit.

Overigens is de vraag ook of je controller 48V mag hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@testman: waarom zou de motor het niet volhouden op 45V? De verliezen worden voornamelijk bepaald door de stroom, niet door de spanning. Ik vind het overigens wel een gevaarlijke aanname dat de bestaande regelaar de stroom netjes zou regelen.

Als je er al een accu bij zet, moet je de regelaar ook de volledige spanning geven, anders gaan er rare dingen gebeuren met de recirculatie stromen. Als de regelaar uit staat, zou er alsnog een stroom door de extra accu, motor, en body diode van de bovenste MOSFET (of gewone diode, als daar geen MOSFET zit) gaan lopen, en als de motor geblokkeerd is, zou die stroom wel eens erg groot kunnen worden, want er kan niets met PWM geregeld worden. Als de regelaar synchrone rectificatie doet, gaan er ook rare dingen gebeuren als de bovenste MOSFET niet samen met de motor aan de plus zit.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Eigenlijk is onze scooter ook een plank waar je je voeten op zet.

Goede Nederlandse benamingen voor de klassieke (benzine-)scooter waren 'asfaltschaaf' of 'raceplee', meen ik. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

de regelaar kan niet meer als 36vdc aan, elco's en spanningsregelaars voor de stuurstroom kunnen die verschillen niet aan. de fets zijn vaak 60v typen dus die gaan nog wel..

de motor is met optrekken begrenst op motorstroom via de regelaar anders zou je wel snel optrekken maar de lopende stroom zou enorm zijn. de motor op 45vdc laten lopen is idd een deel spanning en deel stroom, als je rijdt door kuilen, bergop ,wind tegen zal de motor snel over z'n kunnen gaan. als je wel 45vdc toepast maar de stroom op 11amp houdt om de 500w motorvermogen te behouden zal de top ook hoger liggen. de accu's houden niet lang zat vol om de motor op te stoken op vol vermogen wrs..

vandaar dat ik eerder zou proberen om de poulie's te veranderen want dat kan ook al zat zijn. net als grotere wielen maar dat gaat wel weer sneller ten koste van het optrekgedrag..

pas een scootmobiel gemaakt die voor vakantie doeleinden werd gebruikt. de motor aansluitdraden waren aanelkaar gesmolten omdat het ding bergop had moeten rijden voor een paar km( wel meer als 5%klim ) de regelaar kon het wel aan maar de accu's waren zo leeg want de motorstroom liep enorm op ondanks het lage toerental.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

en maak ik liever zélf een tractie controller. Ik dacht aan eentje met een boost-functie. Bijvoorbeeld 2 x 11,1V / 2,2Ah / 30C accu's in serie. (58,2VDC nominaal, 68,4VDC bij volle lading).

2.2Ah is veel te weinig, begin maar met 10Ah. Ik heb zelf een boostcontroller gebouwd voor 42V 350W. Met een 4S LiPo krijg je stromen van meer dan 30A. En ondanks dat ik aardig wat ervaring en spullen heb zijn de eerste 2 versies in rook opgegaan. Vermogens elektronica met dergelijke stromen is geen kattenpis.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Net een testje gedaan. Ik heb m'n lipo accu eens in serie gezet met de loodaccu's. Beiden volledig opgeladen.
Ging perfect. Maximumsnelheid ging van 27km/h naar 33km/h. Niet helemaal lineair met de nominale spanningen, maar dat zal wss komen door de interne weerstand v/d LiPo. Werd na 3 km rijden in zo'n 5 minuutjes overigens ietwat warm. Handwarm ongeveer.
Ik heb me alvast 2x 22,2V/5000mAh/20C/6S tunergy LiPo's gekocht, voor zo'n 50 dollar per stuk/
Vraag blijft nog altijd: wat zal die DC motor daarop zeggen, zal de levensduur VEEL korter zijn op 44,4VDC?
Heb eens gezocht achter tandwielletjes.. Niet te vinden :/

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Een motor gaat kapot van "te warm" Eigenlijk nauwelijks van andere dingen. Dus zolang de temp van de motor binnen de perken blijft gaat het goed.

Ohja. De temp van de motor is weer voornamelijk afhankelijk van de electrische verliezen. Dus I^2 * R in de motor. Waarbij R dus de DC weerstand is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/