Probleem aandrijven motoren

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een speelgoedauto te veranderen in een robot en ik heb voor het aandrijven van de motoren een L293D H-brug gekocht(deze module kan 2 DC motoren aandrijven). Eén motor drijft de achterwielen aan en een andere motor drijft de voorwielen(het stuur) aan. De voorwielen dienen alleen als stuur, ze draaien dus niet door de motor. Als de robot aanstaat, moeten de achterwielen bijna altijd aanstaan(naar voren of naar achteren) en de voorwielen alleen maar als er gestuurd moet worden. Het probleem is dat de L293D maar 1 inputstroom heeft en het de stroom gelijk verdeeld onder de 2 motoren. Als ik beide motoren aanzet, wordt de stroom gelijk verdeeld, maar als ik even niet wil sturen, wordt alle stroom naar de achterste motor toegevoerd, waardoor de auto ineens sneller gaat rijden. Is het mogelijk om dit probleem te omzeilen of moet ik toch andere onderdelen of H-bruggen gebruiken?

M.v.g.

Roy

jerome

Golden Member

Klopt niet hoor. Volgens de datasheet zijn de linker en rechter H brug van elkaar gescheiden, met uitzondering van de voedingsspanning.
Je hebt ze toch niet per ongeluk kruisgewijs gekoppeld.

of ook een domme vergissing:
is je voeding zwaar genoeg om 2 motors te kunnen voorzien zonder in te zakken

Er is volgens mij maar 1 pin (pin 8)voor de voedingsspanning van de motoren:
http://www.engineersgarage.com/electronic-components/l293d-motor-drive…

Als de ene H-brug niet geactiveerd is wordt alle stroom naar de andere H-brug gestuurd. In ieder geval dit is wat ik in de praktijk heb gezien

In antwoord op DK: Ik heb 6 AA-batterijen gebruikt voor de 2 motoren, en ik denk dat 9 volt genoeg moet zijn

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 27 augustus 2013 01:06:42 (16%)

ik betwijfel of AA batterijtjes 1,2A kunnen leveren (max spec)
ik weet niet wat de motoren nominaal trekken

[Bericht gewijzigd door DK op maandag 26 augustus 2013 19:55:29 (36%)

Als ik ze zonder H-brug op 4 batterijen aansluit werken ze perfect. Dus ik denk niet dat het aan de spanning ligt

en toch zou ik er nog een keer 6 parallel aan hangen, dus 12 batterijen 9V
dat met die 4 batterijen los zegt natuurlijk niks over de stroom

Met de l293 is het zeer goed mogelijk om twee motoren onhafhankelijk aan te sturen. Kijk maar in onderstaande plaatjes:

http://www.linux.sgi.com/LDP/linuxfocus/common/images/article297/l293d.gif

http://circuits.datasheetdir.com/200/L293D-circuits.jpg

Pen 8 en pen 16 zijn de voedingspanningen voor de respectievelijke motoren.

De motoren schakel je met de pennen 2,7,10 en 15.

Activeren en deactiveren van de motoren doe je met de enable aansluitingen 1 en 9.

De min of massa van de voeding is 4, 5, 12 en 13.

In schema 2 is L1 en L2, motor 1 en motor 2. Het schema is voor een bipolaire stappen motor. Maar twee gewone dc motoren kunnen op dezelfde manier worden aan gesloten. De aansturing op pen 2, 7, 10 en 15 moet wel voor twee dc motoren zijn, en niet voor een stappen motor natuurlijk.

De diodes in het tweede plaatje zijn eigenlijk niet eens nodig omdat die al in de L293 zitten maar doen ook geen kwaad.

Overigens: Heeft jouw wagentje een vaste achteras? Dus 1 as die door beide wielen loopt. Dan wordt het sturen er waarschijnlijk niet makkelijker op. Kun je alleen maar goed door het zand rijden.

Plaats het schema eens van wat je nu hebt gemaakt? Ik denk zomaar dat er wat dingen niet helemaal koosjer zitten aangesloten.

Op 26 augustus 2013 20:27:48 schreef DK:

dat met die 4 batterijen los zegt natuurlijk niks over de stroom

Hoe bedoel je dit ?

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

1 motor zonder belasting trekt veel minder dan 2 met belasting
En aangezien zo'n AAtje maar +-600mA kan leveren, denk ik dat die 2 motors meer vragen waardoor ze beide langzamer draaien

[Bericht gewijzigd door DK op maandag 26 augustus 2013 20:54:06 (11%)

ach so...
Helder !
Ik dacht dat je bedoelde dat je zo niet kon meten wat 1 motor aan stroom trekt...vandaar :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Verder zie ik zo 1.2.3. Ook geen manieren om het ding zo verkeerd aan te sluiten dat je deze verschijnselen krijgt, in vrijwel alle verkeerde aansluitingen draait een motor helemaal niet, en niet 50%

Ik zal nog even duidelijker uitleggen wat er precies is gebeurd.
Als ik 1 van de 2 H-bruggen aanzet(op de motor driver), wordt alle stroom die ik op pin 8 zet door 1 motor gevoerd. Als ik ze alle 2 aanzet, wordt de stroom verdeeld over de 2 H-bruggen, waardoor de 2 motoren de helft van de totale stroom krijgen. Hierdoor vertraagd de robot. Ik weet niet of de stroom echt verdeeld wordt(misschien komt het door andere verschijnselen), maar het lijkt er wel op. Er is ook maar 1 pin om de stroom op aan te sluiten, dus geen 2 verschillende aansluitingen voor de 2 motoren

[Bericht gewijzigd door Roy1111 op maandag 26 augustus 2013 22:38:20 (11%)

jerome

Golden Member

Maar je zet nergens stroom op. Je zet er spanning op. De stroom is het gevolg van de arbeid van de motor. Zorg ervoor dat de spanning stabiel blijft zodat elke motor zijn stroom kan voeren. Laat de voeding dit niet toe, moet je de puls-pauze verhouding(pwm)maar aanpassen in de drivers zodat de stroom binnen de perken blijft. Vergeet daabij geen bufferelco in de voeding en let dat beide pwm ingangen in tegenfase zijn met elkaar of gewoon een andere frequentie draaien.

Inderdaad, vcc2 vootziet alle uitgangen van spanning/stroom,
Sluit je 2x zoveel aan, hoort er 2x zoveel stroom door die vcc2 pin te gaan,
Dit moet doorgaan tot je het heel ic opblaast

Dus als 2x de stroom niet gehaald word is dit waarschijnlijk een voedingsprobleem

En TS denkt dat hij aan 6 batterijen een gigantisch accupack heeft,
Maar in praktijk maar 6x de spanning en 1x de stroom, en die stroom is bij AA niet veel

[Bericht gewijzigd door DK op dinsdag 27 augustus 2013 07:57:22 (23%)

stroom beslis jij niet.

stel 1 motor trekt 500mA stroom.
je werkt met een stel batterijen (bv 4stuks van 1.5V = 6V).

je sluit met de H brug 1 motor aan op 6V, er vloeit 500mA van de batterijen naar motor 1. die draait snel.

nu schakel je de 2de motor aan met de H burg. de batterijen MOETEN nu 1000mA leveren zodat elke motor 500mA krijgt. als jouw batterijen nu MAAR 600mA kunnen leveren, dan zakt de spanning in naar bv 4V. Op 4V werken de motor trager en vragen ze maar 600mA samen (elk 300mA)

ga je nu meer nbatterijen in PARALLEL zetten, dan levert elke parallelkring stroom en werkt dit wel weer
Bv 4 batterijen in serie voor 6V
nog eens 4 batterijen in serie voor 6V
en die 2 samen zet je parallel. heb je nog altijd 6V maar dubbel zoveel stroom.
als 1 reeks batterijen 600mA kan leveren, dan heb je nu 1200mA ter beschikking en zullen de motoren WEL vlot blijven draaien.

of je hebt veeeeeeel te dunne bekabeling gebruikt die teveel spanningsval veroorzaakt bij hoge stromen

[Bericht gewijzigd door fcapri op dinsdag 27 augustus 2013 08:11:48 (40%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Of je sluit het zo aan.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/eindtrapje%20-%20met%20-%20l293d.jpg
Hier staan de twee brugjes parallel, dit is gedaan zodat het ic meer stroom kan leveren. De L293D mag per kanaal maar 600mA cotinue leveren, en daar zit je zo aan. Als je bij de symbolen L of R 5VDC er op zet gaat de motor L of R om draaien. Je kan er ook een pwm signaal op zetten, dan kan je het toerental regelen. Je hebt nu alleen wel tweemaal een L293D nodig natuurlijk.

Probeer het eens zou ik zeggen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

In de L293 zit alleen een thermal shutdown, geen 600mA begrensing
Opdelen heeft dus alleen nut als het ding bloedheet gaat worden NA je je voeding op orde hebt