WISP648 opstartproblemen

Hallo forumleden,

Na een tijdje stil te zijn geweest met PIC, wilde ik het toch weer eens oppakken
PIC stond stil omdat het niet werkte zoals het moest en daarom had ik het tijdelijk aan de kant geschoven.

Na alles te hebben aangesloten en de nodige topics te hebben gelezen loop ik weer vast met mijn WISP648.
Hij komt met de volgende errors:

- Error: I/O operation timed out
- connected target device does not match selected target.returned ID code: 0x0000

deze klachten wissellen.

Verschillende COM poorten geprobeerd hij herkent alleen COM1 en COM6 maar op COM 6 vind mijn Laptop de WISP.
Als ik via BumbleBee indentify druk krijg ik wel mooi te zien dat het een WISP648 is met Version 1.30

Ik heb wat foto's met hoe ik het heb aangesloten, en hoe mijn solderingen eruit zien.
De voeding komt vanaf de Labvoeding naar het breadboard daaroverheen zet ik de voeding van de WISP, als ik mijn labvoeding aanzet knippert het ledje van de WISP648 paar keer en dooft dan.

Wat kan/moet ik doen om toch lekker met PICBASIC te kunnen stoeien?

Alvast bedankt,
P.s.
Van Conrad heb ik een USB naar serieel gekocht, wat is het advies hierover ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/982417/Manhattan-USB-11-SerieelSeri…
of moet ik toch die van voti moeten kopen.....
http://www.voti.nl/winkel/catalog.html

Tevens ben ik nog groeiende in de elektronica dus ben nog niet zo gevorderd als de meeste van jullie dus betreft antwoorden keep it simple :D

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pic7.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pic8.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pic5.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/pic4.jpg

Ik heb ook vage problemen gehad met de com-port en zo'n USB - serieeladapter op een USB3-poort. Toen ik de handel op een USB2 aansloot ging het wel goed. Misschien ook iets om te bekijken.
Kan het nog steeds geen verklaring geven.

Thnx voor de tip, maar door verplaatsen ziet mijn pc de WISP niet alleen op COM6 (volgens Bumblebee)

Op welke poort ziet windows jouw adapter? Kijk daar eens naar en neem die com-poort.

Thnx voor de tip, maar door verplaatsen ziet mijn pc de WISP niet alleen op COM6 (volgens Bumblebee)

Windows ziet de Driver/cable op 2 verschillende USB poorten.
Bumblebee ziet de WISP alleen in COM6 i.c.m. de juiste poort want dan geeft hij de volgende melding
http://www.kluszolder.nl/picbasic/www.picbasic.nl/images/galva-wisp2_bumblebee3.gif

dan ga ik er vanuit dat de juiste USB poort word gebruikt

Anoniem

Als je dat scherm krijgt is de communicatie tussen PC en Wisp goed.

Dus het probleem ligt niet aan de RS323 cable ?
maar daarna vanaf de WISP naar het breadboard

Ja, immers de wisp zelf wordt gezien.
Deze pagina op de site van frits (picbasic.nl) staat vol met informatie bij problemen.

Djenn

Ik heb even de pagina ernaast gelegd.

- Ik vond een foutje in de aansluiting Geel zat niet op puntje 4 maar op 3, gecorrcigeerd helaas niks
- Instellingen BumbleBee zijn goed
- WISP led knippert 3 keer bij aanzetten
- 4,99volt op Breadboard bij de PIC
4,72volt op de WISP
- BumbleBee geeft aan dat de 1.30V erop zit.
- Printplaat is Version 1.08 deze bevat niet de printplaat fout als het goed is ?
- J1 jumper heb ik zo dicht mogelijk bij de weerstanden gezet
- PIC op de WISP648 is goed geplaatst en niet verkeerd om.

Het kan aan de WISP648 zelf liggen dat het soldeerwerk niet zorgvuldig is gedaan.
of aan de kabel naar het breadboard maar die is ook ohms doorgemeten en ik bemerk geen kabelbreuk.
Of is BumbleBee niet goed dat ik Xwisp moet gebruiken ?

paar keer geprobeerd het HEX. bestand te versturen maar 9 van de 10 keer geeft hij I/O timed out.
Soms breekt hij midden in zijn zandloper af en geeft hij vooralsnog de melding

Wat nu :P ?

Xwisp vind ik persoonlijk beter hoewel beiden werken.
Heb je trouwens ook zonder jumper geprobeerd om de target te zien/programmeren?
Heb je de pic goed ontkoppelt op het breadboard?

Anoniem

of aan de kabel naar het breadboard maar die is ook ohms doorgemeten en ik bemerk geen kabelbreuk.

Heb je de kabel ook doorgemeten op sluiting tussen de verschillende draden en zijn de kleuren goed aangesloten in de connector?

Versie 1.30 gebruik ik zelf ook, en werkt prima samen met Bumblebee. Als je Bumblebee zelf de target laat identificeren, geeft hij dan ook het goede type PIC aan?

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 2 september 2013 00:53:12 (25%)

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Wat is de lengte van de draadjes van de wisp naar de PIC? Mag niet meer dan 80 cm zijn. Zelf gebruik ik maximaal 30 cm.

Ik zie dat je je voeding ook op het breadboard hebt aangesloten? Klopt dat? in dat geval:

De Wisp werkt op 9 tot 12 volt. Voeding alleen op de kroonsteen op de wisp aansluiten en de target PIC voeden vanuit de DB15 stekker op de wisp.

De witte draad is niet nodig. (die is voor LVP) en wordt niet gebruikt in de picbasic cursus, er van uitgaande dat je daar mee bezig bent.

Ik gebruik ook de USB -> serial converter van Voti. Die werkt perfect!

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.
Lambiek

Special Member

Het is jammer dat je die wisp aangeschaft hebt, je had veel beter een pickit_2 of pickit_3 kunnen nemen. Ik zelf gebruik de pickit_2 al jaren, en heb er nog nooit problemen mee gehad, het werkt altijd.

Hier heb je een link:
http://nl.rs-online.com/web/p/processor-microcontroller-development-ki…

http://docs-europe.electrocomponents.com/webdocs/109f/0900766b8109f254…

Die usb converters kunnen trouwens ook problemen geven, het wordt een virtuele poort en niet een echte seriele poort. soms is ook het spannings niveau te laag van die dingen, bij een normaale seriele poort is dat plus en min 12VDC (bij wat oudere pc's). En bij de nieuwere pc's is dat plus en min 10VDC. Maar bij een siriele coverter komt de spanning soms niet eens aan de plus en min 5VDC, en dat is vaak veel te laag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Anoniem

De Wisp kan uitstekend met de meeste USB naar serieel omzetters overweg. De Wisp heeft t.o.v. de Pickit2 en 3 ook zijn voordelen, zoals de doorgeluste UART en de verschillende aansluitmogelijkheden. Ik gebruik hem nu anderhalf jaar en heb nog nooit problemen gehad. Alleen als je PICmicro's gebruikt die op 3,3 Volt werken kun je hem volgens mij niet gebruiken en is een Pickit2 of 3 een betere keuze.

Voeding van je WISP kan misschien problemen geven?
Ik zie dat je op de ingang van je wisp spanning hebt, en via je breadboard ook. De ingangsspanning van de wisp is minimaal 9 volt (door spanningsval 7805). als je tegelijkertijd via de rode kabel ook nog eens 5 volt aanbied kunnen er rare dingen gebeuren.

Als er 5 volt op je pic staat kun je de rode spanningsdraad gebruiken die erbij zit en hoef je geen losse spanning naar je wisp te sturen...

Welke pic probeer je overigens te programmeren?

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

Ik gebruik 'bijna' wekelijks de Wisp628+Bumblebee en heb nog nooit problemen gehad, behalve eigen fouten.

MAAR op uw breadboard moet je ook een kristal of resonator plaatsen! en op de foto's is dat niet zo.

Hoeft niet de gekozen frequentie te zijn, die je ingevuld hebt in de compiler, maar dan kun je het programma niet op het breadboard testen.

edit:
Als je de interne oscilator van de pic gebruikt, moet je toch een kristal plaatsen om te programmeren.

LDmicro user.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 1 september 2013 20:20:32 schreef lennard van der kamp:
Djenn

Ik heb even de pagina ernaast gelegd.

- Ik vond een foutje in de aansluiting Geel zat niet op puntje 4 maar op 3, gecorrcigeerd helaas niks

Dan heeft de PIC 13 volt op pen 3 gehad en mogelijk is de pic nu defect. Pen 4 is een speciale programmeer poort die er tegen kan.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Op 2 september 2013 13:29:10 schreef MGP:
edit:
Als je de interne oscilator van de pic gebruikt, moet je toch een kristal plaatsen om te programmeren.

Nee hoor. Heb 12f6xx jes liggen, werkt gewoon zonder crystal maar,met interne oscilator. En dat zijn erg simpele dingetjes.
De programmer bied een eigen clock aan.

Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Anoniem

- J1 jumper heb ik zo dicht mogelijk bij de weerstanden gezet

De Jumper moet op de twee pennen die het dichtst bij de rand van de print staan. (zo ver mogelijk bij de weerstanden vandaan)

Op 2 september 2013 14:24:19 schreef RoelA:

Nee hoor. Heb 12f6xx jes liggen, werkt gewoon zonder crystal maar,met interne oscilator. En dat zijn erg simpele dingetjes.
....

Idd, na al die jaren |:( , kun je op de website van Voti zien dat je de 16F628A ook zonder kristal kunt programmeren.
Ik kreeg nochthans dezelfde foutmelding toen ik dat vergeten was, misschien was het toen een andere pic ??

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Na lang zoeken na wat het was kwam ik erachter dat de labvoeding iets te laag stond,deze heb ik wat hoger gedraaid en kon iedergeval mijn excute list uitvoeren via bumbleBee. misschien is hiermee wel mijn PIC naar de maan gegaan maar dat weet ik niet zeker
http://www.picbasic.nl/images/picprogrammeren4i.gif
Vanuitgaande dat wat ik zie (de afbeelding) betekend dat BumbleBee het HEX.Bestand heeft geladen in de PIC.
zie ik vooralsnog niet de LED branden,deze heb ik vervangen en extra nagekeken of deze goed is geplaatst in het bord. Of jullie zien de fout, ik 1,2,3, niet :D

Voeding van je WISP kan misschien problemen geven?
Ik zie dat je op de ingang van je wisp spanning hebt, en via je breadboard ook. De ingangsspanning van de wisp is minimaal 9 volt (door spanningsval 7805). als je tegelijkertijd via de rode kabel ook nog eens 5 volt aanbied kunnen er rare dingen gebeuren.

De Wisp werkt op 9 tot 12 volt. Voeding alleen op de kroonsteen op de wisp aansluiten en de target PIC voeden vanuit de DB15 stekker op de wisp.

Dus het is verstandig om de voeding van het breadboard te halen en alleen via de WISP (de kroonsteen) voeding aan te bieden ? Om te programeren.

Dan heeft de PIC 13 volt op pen 3 gehad en mogelijk is de pic nu defect. Pen 4 is een speciale programmeer poort die er tegen kan.

dan kan ik beter effe wat nieuwe PICjes bestellen.
Want d.m.v. mijn labvoeding en aansluitingen lijkt er dus op dat mijn PIC kapot is gegaan.
Maar om in het vervolg te voorkomen,
- 5 Volt aanbieden vanaf mijn labvoeding wanneer PIC is geladen.
- PIC laden met WISP met op de kroonsteen 9-12v en geen 5 volt voeding op het breadboard, "dus niet van eenzelfde voeding zeggen jullie"
- Moet er dan tussen de voeding en het breadboard ter veiligheid nog iet komen qua schakeling of maakt dat niet uit?
- en de J1 jumper moet over twee pennen staan zo dicht mogelijk bij de rand.

Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 3 september 2013 11:41:41 schreef lennard van der kamp:
Maar om in het vervolg te voorkomen,
- 5 Volt aanbieden vanaf mijn labvoeding wanneer PIC is geladen.
- PIC laden met WISP met op de kroonsteen 9-12v en geen 5 volt voeding op het breadboard, "dus niet van eenzelfde voeding zeggen jullie"
- Moet er dan tussen de voeding en het breadboard ter veiligheid nog iet komen qua schakeling of maakt dat niet uit?

één voeding aansluiten op de kroonsteen van de wisp. Uit de DB15 connector komt 5V (rood en zwart) voor de target PIC. Die hoef je verder niet te beveiligen.

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

onderdelen binne gehad van Conrad,
Supr blij met mijn IC'tjes gelijk eentje in het board gedaan en alles stap voor stap gedaan.

- aansluitingen zijn goed extra gecheckt.
- Kroonsteen wisp gebruik 9v en geen voeding op het board.
- BumbleBee herkent PIC, en herkent de WISP.
- Execute list gedraaid, gewacht op OK en daarna bevestigd.
- WISP losgekoppeld en 5v aangeboden op breadboard.

En helaas er gebeurt niks het LEDje knippert niet.... erg triest.
Zelf weet ik geen ideeen meer van wat ik heb fout gedaan.
Ik wil het niet opgeven omdat ik te eigenwijs ben en wil zien dat het werkt, maar door weer een mislukte poging begin ik de hoop en he plezier in de PIC een beetje te verliezen. :'(

Heeft iemand nog een idee waarom het niet werkt ?

Programmeren is nu dus wel goed gelukt?

Wat voor code gebruik je?

Resistance is futile (If < 1 Ohm)