mini kartje

Hallo iedereen, ik ben nieuw hier en om eerlijk te zijn echt een beetje een leek op gebied van electriciteit. Om een of andere reden ligt het mij gewoon wat minder dan andere technische dingen... Boren, slijpen, lassen, constructie, mechanica enz is allemaal geen probleem heb zo al enkele projectjes gehad met benzine motoren.Maar door verschillende omstandigheden (terein, geluidsoverlast etc) zou ik toch eens graag één (of 2) mini electrisch kartje bouwen met jullie hulp/raad!

Ik heb via via 2 as-kes gekregen (zoals 1 op de foto hieronder)
http://img593.imageshack.us/img593/8619/8q84.jpg

Uploaded with ImageShack.us

Op de plaatjes is niets meer leesbaar maar hetgeen mij ervan verteld is dat ze wss van een industrieel kuismachine komen en 36v hebben. Hoe ga ik nu verder best te werk?

nagaan motor waardes, welke batterijen, sturing, hoe aansluiten etc....

Een golfkarretje kan ook :)

1. zie welke spanning en vermogen deze motor heeft
2. koop een motor sturing naar de spanning en het vermogen van de motor
3. bouw het in en rij wat rond :)

[Bericht gewijzigd door Damic op zondag 1 september 2013 19:55:27 (28%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

Nee askes zijn maar 60cm breed dus vrijwel zeker van een kuismachientje.

Dat is het nu net, er staat niks meer op het plaatje. Heb dus geen idee van de waardes de persoon van wie ik ze heb dacht 36v maar verder.... ?

sturing en batterij kopen was ik ook al uit. Maar dan zijn er nog 1000 mogelijkheden.

inbouwen en rijden zal wel lukken

Kijk, ze hebben een rode en een zwarte draad. Gebruikelijk is: Rood plus, zwart min. Dan weet je al dat het een gelijkstroom motor is. Neem een oude auto-accu (die het wel nog een beetje doet) en sluit ze even aan. Kijk of ie gaat draaien.

Bij elektromotoren is het in theorie (wrijvingsloos) zo dat de spanning de draaisnelheid bepaalt. Dus als ie normaliter 12km/u op 36V rijdt, gaat ie nu op 12V maar 4km/u rijden. Voor een eerste simpele test is dat voldoende.

Kijk eens bij schakelingen. Daar is een "motorsturing voor zware motoren" bijgekomen een paar maanden geleden. Die moet je dan uiteindelijk op een soort gashandel gaan monteren. (het stuursignaal dan).

Edit: Ohja: Wat is een kuismachine?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Op 2 september 2013 08:35:18 schreef rew:
..dat de spanning de draaisnelheid bepaalt....

Edit: Ohja: Wat is een kuismachine?

1) beetje kort door de bocht natuurlijk. Hier is het wel zo'n beetje correct.
2) kuisen is schoonmaken in B: is dus waarschijnlijk van zo'n schrobmachine.

Die schakeling voor zware motoren had ik nog niet eens gezien. :-)

http://www.jeanheybroek.com/productfoto/schrobmachine-factory-cat-xr_125_1.jpg

@J7Jz hieronder: op mn plaatje is een schrobmachine (officieel een schrobzuigmachine). Maar er zijn er ook die niet schrobben en alleen vegen, dan is het een veegmachien ;-)

schrobmachine? Heet het niet gewoon veegwagentje :)

Ik zou persoonlijk misschien liever voor een systeem gaan waarbij je zelf tandwielen kan aanpassen (bv met ketting). Deze as zal wel een flink vertraging hebben voor grote/zware industriele wagentjes. De as lijkt me zelf ook niet de meest lichte variant.

Je kan natuurlijk wel een testkarretje maken met dit asje.

Kan je de type plaatjes niet wat oppoetsen? Probeer eens uit te vinden wat er doorgaans aan motoren wordt gebruikt op dit soort wagentjes. Wat is de lengte en doorsnee van de motor.

Misschien zo'n oude dweilinstallatie waar je achter kan lopen.
Dat zou betekenen dat zo'n motortje bedoeld is om de kar maar langzaam te laten bewegen. Een verhoogde spanning zal de motor waarschijnlijk niet op prijs stellen.
Is het typeplaatje zo'n metalen met stanswerk? Dan kan je voorzichtig wat opknappen met commandant/schuursponsje.

De motoras lijkt wel zwaar, maar de aansluiting valt wel weer mee.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Hey, bedankt voor de reacties alvast. Al vrees ik dat ze voor niets zijn geweest.

De foto geeft mss wel een vertekenend beeld, maar het zijn echt wel mini as-jes doormeter van de wielen is +-20cm asjes kompleet is +-60cm breed en dan het motortje iets van een 10cm doormeter en lengte van het anker +-20cm (lijkt een beetje op de startmotor van een wagen) dus komt van een veeg/schrobmachientje waar je zelf nog moet achterlopen.

typeplaatje is gewoon een sticker waarop niets meer te zien is.

Daarnet eens getest op een batterij maar niks, opengedaan en het werd al snel duidelijk. Precies of ze hebben lange tijd in water gelegen. Binnenkant rond de magneten zat vol roest die dan ook alles blokeerde. Ik heb het anker wat zuiver gemaakt, losse roest verwijderd terug in elkaar de kooltjes er opnieuw op. anker zit los nu maar doet niets als ik er de batterij opzet.

Kan het zijn dat het sowieso kapot is omdat het nat is geweest of kan ik nog iets doen???

Is de collector schoon en maken de koolborstels goed contact ermee?

poetsmachienes zijn ook de ideale plaats niet voor motoren.
al die zeep en dag in ,dag uit in het vocht.

aan een electromotor gaat in principe niet veel mis. als de spoelen nog doormeten (meet de weerstand van de spoelen op je koolborstels), als die goed zijn, loopt er stroom, dan is er een magnetisch veld en draaid de motor rond.

zit de mechaniek niet vast naar de as toe?
je kan misschien de boel slopen, de motor en 1wiel overhouden.
idem met de andere doen en in het midden weer aan elkaar zetten.

dan heb je 2motoren en 2wielen en kan je ze zo breed maken als je zelf wil. eventueel de motoren en de wielen los in een frame steken. kan je de verhouding ook nog aanpassen tandwielen of ketting

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Lambiek

Special Member

Het mooie van de as is dat er een differentieel in zit, dat stuurd een stuk beter als een starre as.

Probeer de motor er eens af te halen, (pas op er kan olie in je dif zitten) om je motor goed schoon te maken. Haal je motor uit elkaar om hem goed schoon te maken, haal eerst je borstels eruit voor je het anker verwijderd (anders kan je de borstels slopen). Kijk hoe de collector er aan toe is, als deze erg vuil of beschadicht is kan je deze op bijv de draaibank voorzichtig iets afdraaien of opscheuren. Let er ook op dat je de borstelplaat er weer het zelfde op zet, bij sommige motoren kan je de hoek van je borstels ten opzichte van de collector verdraaien.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heb je ook gekeken of het diff niet vast zit? Dan draait het motortje ook niet. Anders misschien een ander motortje op de kop tikken waar je wel alle data van hebt. Probeer ook eens de tandwiel verhoudingen in het diff vast te stellen.