Dan gebeurd er volgens mij weinig spannends; de open-klem spanning van de motor is altijd lager dan de accuspanning, aangenomen dat je hem niet extern aandrijft op een hoger toerental dan hij zelf kan halen. Zodra diode in geleiding gaat, zal de motordriver een overspanning zien en de MOSFETs gaan sperren. De resterende motorstroom zal daardoor door de body diodes en de anti-parallelle diode gaan lopen, totdat de spoelen ontladen zijn (een fractie van een seconde). Wat er daarna gebeurd is iets lastiger; omdat de motor stroomloos is, zal de spanning op de driver zover afnemen dat deze weer ingeschakeld wordt. Daardoor kan de motor weer stroom terug gaan leveren, waardoor de driver weer uit gaat, enz. Ik verwacht niet dat er direct iets stuk zal gaan.
Alsnog vind ik het een waardeloze oplossing, maar ik snap dat het interessant is om zo'n klein IC te kunnen gebruiken. Ik verwacht echter dat de vermogenstransistor met de koeling die daarvoor nodig is, niet veel kleiner zal zijn dan een goede motordrivers met discrete MOSFETs.
Wat betreft die VNH3SP30 driver; ik kan me bijna niet voorstellen dat het ding het echt niet doet, gezien mijn ervaring met de producten van ST. Hoewel ik het ding zelf niet ken, en er zelf uiteraard niet bij was, zou ik toch vermoeden dat dat een gevalletje "user error" was.
[Bericht gewijzigd door
SparkyGSX
op dinsdag 10 september 2013 18:27:56
(12%)