Goede en goedkope (=budget) wasmachines.

Ik heb even ge-google'd naar de naam Zanker:

Geachte mevrouw, heer,

Hartelijk dank voor uw bezoek aan de website van Zanker - één van de merken van Electrolux Home Products.
Midden 2005 is de verkoop van Zanker apparaten op de Nederlandse markt gestaakt. Vanzelfsprekend kunt u echter blijven rekenen op de service die bij ons merk Zanker hoort

Blijkbaar een soort van AEG dochter bedrijf

Telefunken Sender Systeme Berlin

Dat is mooie info, SMD, ik vermoedde wel wat ellende van LG maar zo duidelijk verwoord wist ik niet. Ik heb weleens een Samsung gehad die niet in zijn veren bleef hangen, maar wat jij schrijft is ernstig.

Andere vraag: hoe zit het met de kwaliteit van Hoover/Candy?

Over Whirlpool/Bauknecht: ik lees verhalen over de weinige ruimte tussen trommel en kuip, waardoor een muntje de plastic schoepen van de trommel kan afbreken. Is ook geen garantiewerk als dat gebeurd.

High met Henk

Special Member

AEG wasmachines heb ik na de turnamat geen problemen mee.
echter de wasdroger van AEG vond ik gewoon ronduit gevaarlijk in elkaar gezet...

was een condensdroger. De sturing ging echter kapot en heb 1 jaar lang nog met 1 programma kunnen draaien. toen had ik niets meer behalve een looplicht. Ik dacht toen nog: ik knoop er een oude PLC in en gaan met die banaan... Tot ik hem openmaakte. De 230 V lag recht naast de overloopbak van het reservoir, die dan weer beveiligd was met een mechanische vlotter.... Als er IETS is wat snel weigert is het wel een mechanische vlotter. Als dus de opvangbak (die niet al te ruim bemeten was en achter onderin de machine zat) overloopt, heb je dus gewoon kortsluiting of een aardfout. Redelijk vervelend tot gevaarlijk, want ik had in dat huis nog geen aardlekken..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Hier beperkte ervaring met Candy. Vroeger viel het volgens mijn vader die dat spul incidenteel verkocht en onderhield in de goedkope maar toen nog goede klasse Italianen naast Indesit.

Inmiddels een jaar of 10 a 15 staat er in het ouderlijk huis een Candy bovenlader wasdroger. In die tijd zijn vervangen: de papiercondensator van de radio-ontstoring (veel witgoedfabrikanten gebruikten recentelijk nog steeds papiercondensatoren - waarom blijft een vraag) en het verwarmingselement dat onderbroken geraakt was. De constructie van het apparaat is denk ik gemiddeld, maar ik heb het nooit zo op wasdrogers gehad dus zoveel ken ik er ook niet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

met aeg was een droogmachines heb ik wel ervaring, vooral de oudere reeksen. die waren degelijk gemaakt, hoewel verbrande faston verbindingen op de element aansluiting niet zeldzaam waren bij de drogers. daar gingen verder alleen aandrijfsnaren stuk van de warmte en uitdroging. uiteindelijk ging de klok, waar een printbaan wegvlamde. de latere machines kregen allemaal sneller last van rotte snaren, het was slechtere kwaliteit geworden..

iets wat ook belangrijk is, is het stellen van de machines, waterpas en dat deze niet wiebelen bij het centrifugeren, dat nekt op den duur vooral printen en soldeerverbindingen.

candy heb ik 1 open gehad en was me meteen duidelijk dat het rommel was eigenlijk. voedingskabels en thermistor direct tegen de voorbekapping gezet en doorvlammen door het wiebelen tijdens lopen, de doorslag nekte meteen de klok ook nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb nog wel eens veel tijd en geld in een AEG droger lopen steken, terwijl ik het idee had dat ik deze machine niet meer aan de praat kreeg, het was een model met een koperen borsteltje op de trommel wat de vochtmeting moest doen. Het werkte niet goed. Dit heb ik bij miele nooit gehad, een dubieuze vochtmeting.

Op 9 september 2013 23:02:19 schreef Antonio123:
Dit heb ik bij miele nooit gehad, een dubieuze vochtmeting.

ik wel.

groeten

Kris

Beetje flauwe reaktie, Kris, we zijn aan het inventariseren wat goede witgoedapparaten zijn en je gooit een balletje op wat verder niets zegt. Vind je Miele drogers niet goed, vind je dat de vocht-meet-kwaliteit van het AEG systeem best goed? Zeg het ons.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 10 september 2013 18:56:40 (23%)

Ik wil maar aantonen dat iedereen wel eens last gehad heeft met alles.

Uiteraard is Miele een zeer goed merk.

enig nadeel is dat als het dan toch mis gaat je dit redelijk wat kan kosten.

groeten

Kris

Het Belgische bedrijf FRIAC die een van de beste merken was in het maken van diepviezers, wasmachines en ijskasten. Is door hun eigen succes kapot gegaan.

Eldi heeft enkel de merknaam FRIAC overgekocht maar de toestellen worden door Beko gemaakt.

Ze zijn zeker niet slecht, mijn vader heeft er al 8 jaar zo een.

In de keuken van mijn tante is alles ATAG(magnetron,kookplaat,oven,koelkast) Alles is wel al 15-20 jaar oud,maar werkt nog steeds.

Mijn "baan"ervaring in de recentere machines (en dan spreek ik niet over AEG's of Bosch'en die meer dan 15 jaar oud zijn, die waren nog goed).

- AEG: zwakke elektronica die dan ook nog eens duur is om te vervangen. Lagers en dichtingen kunnen in theorie vervangen worden zonder de halve kuip te vervangen maar zelfs de AEG-techniekers raden het af. Motoren zijn redelijk, lagers matig. Prijzen van onderdelen soms gruwelijk hoog (bvb pressostaat voor bijna 100€...) - het staal is gruwelijk dun, vooral bij vaatwassers haal je je handen er aan open. Vaatwassers hebben ook nogal eens last van slechte kwaliteit rubbers.

- Bosch/Siemens: constructie is vooral toegespitst op goedkoop in elkaar steken. Bij wassen/drogen valt de elektronica mee, bij vaatwassers weten ze nog altijd niet dat een verwarmingsrelais beter goed vastgesoldeerd wordt (na 10 jaar dezelfde fout...). De motoren (en dan vooral de koolborstels) zijn waardeloos. Ook de elektronica is "gene vette". Een Bosch van 500-600€ is misschien nog net zijn geld waard, de duurdere zijn weggesmeten geld.

- Beko: vooral ervaring met de Brandt-modellen die bij Beko gemaakt werden. Waardeloze roulementen, plastic kuipen die gaten vertonen, schokdempers die met plastic pinnetjes vast zitten die na een paar jaar uitslijten en een miserie zijn om te vervangen. Elektronica is ook soms miserie. Arçelik-motoren zijn brol, ze kunnen nog geen stekkertje aan een draad zetten, en als ze het toch langer dan vier jaar uitzingen geven ze verlies door het vele koolstof. Ontwerpstommiteiten zoals de deuropening met een drukker die snel kapot is, en het feit dat je voor een nieuwe deurrubber ongeveer heel de machine moet demonteren.

- Whirlpool/bauknecht: goedkoop, en 't is er naar. Slechte motoren (maar wel relatief goedkoop te vervangen), slechte kwaliteit lagers. Bij de recentere reeksen is de speling tussen trommel en deurrubber wel verkleind zodat kousen en ondergoed niet meer tussen trommel en kuip komen te zitten. Onderdelen laten soms drie weken op zich wachten. Hiervan verkoop ik ook liefst enkel de goedkoopste. De laatste paar jaar kan je zelfs de lagers niet meer vervangen, trommel+kuip+lagers ("aggregaat") zijn 1 geheel en kosten ongeveer zoveel als een nieuw toestel.

- Miele: sterke motoren, goeie elektronica (maar best te servicen met MDU-programma van Miele), lange levensduur. Ontworpen om 10000 uur mee te gaan; recent één van mijn eerste "recente" toestellen (jonger dan 15 jaar) met kapotte lagers onder handen genomen, had 16000 uren zonder fout gedraaid! Jongste Miele ooit afgedankt was 13 jaar, draaide 3x per dag, lagers motor versleten. Nadeel: nogal stroeve firma als er toch eens een tussenkomst gedaan moet worden voor een toestel dat ouder is dan 4 jaar (al heb ik dat nog maar 2x voorgehad).
Andere voordelen: beveiliging tegen lekkage en oververhitting, beter wasresultaat en minder wasslijtage. Stevige constructie, email voorkant zorgt ervoor dat je geen roest krijgt aan het toestel zoals bij de andere (zeer dun gelakte) merken.

- De exoten en de bazar: te weinig ervaring mee. Panasonic ziet er zelfde categorie uit als de meeste merken in die categorie, maar technische ondersteuning is een groot vraagteken. LG en dergelijke: koop vooral de goedkoopste, hoop dat het 5 jaar meegaat, en al de rest is extra. Herstelling is vaak nauwelijks de moeite waard.

maartenbakker

Golden Member

Van vaatwassers heb ik een Bosch gekend die in brand is gegaan (natuurlijk 's nachts, dus het huis stond al vol rook eer het ontdekt werd). Ik hoorde toen dat het vaker voorkwam... Zou dat soms het verwarmingsrelais zijn geweest?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 10 september 2013 22:46:30 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zelf heb ik een beko wasmachiene die perfect zijn werk doet en waarbij de was daadwerkelijk schoon en fris uit de machine komt.Je ruikt (de waspoeder)dat hij aan het wassen is.Ook hebben we een beko koelkast die stiller is als onze "oude"(10 jaar)bosch koelkast die knerpte als hij begon met koelen waar we in het begin dachten dat er een beest in de kelder zat bleek dit de koelkast te zijn.De beko koelt ook stukken beter en slaat op deze zelfde stand(2)minder vaak aan.Tot dus ver zijn we zeer tevreden.

bosch en siemens machines die in de fik vliegen waren een combi van 2 dingen. het relais voor de verwarming wat los in de soldeer komt icm coating op de printplaat welke brandbaar was. heb het zelf ook 1x gehad dat er brand was ontstaan met dat relais probleem, en 3 andere machines waar het niet veel had gescheeld. daar had de coating wel vlam gevat, de bedieningsknoppen waren aan de binnenkant weggesmolten maar de vlam is vanzelf gedoofd voor het een brand kon worden.

dat waren machines uit een reeks die tussen 2000 en 2002 is gebouwd. nadien kwam er een print zonder die coating in, wel nog steeds maar in mindere mate relais problemen mede door het bewegen van de print in de deur. evengoed hebben veel merken de print bovenin de deur en dat blijft wel goed gaan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

chips...laat ik hier nauw zon bosch inbouw machine hebben......

wasmachine hier is een AEG 54840 uit 2009...

plastic plastic en nog eens plastic...gesealde trommel en kuip....

draait nog steeds zonder problemen maar rammelt zichzelf wel uit elkaar tijdens centrifugeren...1x in de zoveel tijd schroeven aanhalen ;) ben er niet van onder de indruk en vond de Edy W1000 toch een stuk degelijker dan deze machine....En eenvoudig te repareren....heeft het 13 jaar volgehouden waarna de kuip doorroestte.
2x trommel en kuip lagers vervangen in die 13 jaar.ding was best oke.

zie wel hoe lang de AEG het volhoudt...geef hem geen 13 jaar..

mijn ouders hadden een Miele W423....heeft het 28 jaar volgehouden toen de klok er mee ophield..dat was een toppertje! reparatie was helaas te duur.oerdegelijke machine

wasdroger een Nordland (net als Edy van een Italiaan fabrikaat Frenko is/was importeur?)
loopt nog steeds...13 jaar oud.

kwaliteit niet de beste maar zeker niet de slechtste! het spul is kinderlijk eenvoudig te herstellen onderdelen zijn soms prijzig.

ben wel benieuwd wie deze machines gebouwd heeft!

maartenbakker

Golden Member

De Edy W1000 lijkt bij Ardo Merloni vandaan te zijn gekomen. Een aantal onderdelen staat gemarkeerd als Edy/Nordland en andere als Ardo Merloni of Ariston/Indesit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

De W1000 heeft het lang volgehouden..de kuip was geëmailleerd "pisbakkenstaal" ipv roestvrijstaal of chroomstaal..Dit heeft hem de kop gekost...roestplekken in het wasgoed en een verhuizing betekende het eind van de W1000. de machine kostte des tijds (1996) nog geen 400 gulden.liep 7 jaar voor de eerste reparatie en heeft het na reparatie in totaal 13 jaar volgehouden.

Ik had de roest in de kuip behandeld toen ik de handel los had liggen maar na 3 jaar was er geen houden meer aan.toen nog een poging gewaagd..die lukte..uiteindelijk de machine naar het oudijzer gebracht omdat ik geen zin had het ding 2 trappen op te sjouwen wetende dat ie het niet lang meer volhoudt omdat de kuip praktisch door was en de eerste lakens en handdoeken met roestplekken weer uit de machine kwamen...

De droger loopt nog steeds goed en krijgt binnenkort nieuwe lagers.

Stefaan,

ik heb wat woorden opgezocht die jij als Vlaming zegt, maar Nederlanders mogelijk niet kennen.

technieker-technicus
gene vette-niet de moeite waard
roulementen-kogellagers
miserie-ellende
en de bazar-in Nederland is de bazaar een markt in Instanbul of in Beverwijk. In deze tekst begrijp ik niet wat men doet met een wasmachine uit Instanbul of Beverwijk, als die daar al worden aangeboden. Of verkoopt de winkelketen GB (Grand Bazar) soms wasmachines?

Je hebt zeker gelijk over de Whirlpool ellende met wasgoed tussen trommel en kuip, er is ooit een uitzending van Tros Radar aan gewijdt.

Als ik je verhaal lees, ben je eigenlijk alleen enthousiast over Miele. Is er onder de andere wasmachines geen enkel goed merk te vinden? Het is voor mij ook niet mogelijk in je verhaal een nuance in te ontdekken, merken die redelijk zijn of erg slecht. Misschien kan je een lijstje maken van goed tot slecht?

Nooit genoemd hier: de ASKO wasmachine. Geen goedkope, maar is het echt zo'n goede wasmachine als ik soms hoor? En zijn de drogers ook goed, want daar lees ik slechte berichten over.

Een enkele week geleden een AEG wasmachine vervangen door een nieuwe AEG. 8 jaar dienst, vaak meerdere keren per dag. Het lager was al een tijdje versleten maar behalve herrie gewoon keurig doordraaien. Totdat nu de buitentrommel werd afgesleten en als lange draden plastic het filter verstopte. Na beoordeling van de witgoedreparateur kwam het oordeel dat het lager waarschijnlijk moeilijk te vervangen was, wel mogelijk maar zou een dag aan uren kosten. Met onderdelen erbij en het risico op mislukken hebben we gekozen voor een vervanger. Nu worden de tshirts met 1600 toeren rondgeslingerd.

Mijn broer doet het al jaren met een machine die tweedehands voor 2 tientjes is gekocht. Meerdere jaren in een onverwarmd schuurtje gewassen, aangesloten op een tuinslang. Werkt nog steeds, nu naar binnen verplaatst.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
maartenbakker

Golden Member

Tweedehands kan je inderdaad veel geluk mee hebben, de Indesit die hier staat is nog uit het tijdperk dat de kwaliteit acceptabel was en kennelijk nooit zo intensief gebruikt. Werd aan mijn huisgenoot destijds wel verkocht als zijnde een paar jaar nieuwer (gelukkig niet dus), maar de prijs was goed.

@antonio123: Asko is het Zweedse premium-merk van Gorenje. Zou op papier minstens zo goed moeten zijn als Miele, maar nog nooit een van dichtbij gezien. Valt net als Miele wel buiten dit topic (budget).

Met Bazar zal Stefaan op de herkomst wijzen (Turks) of op wat wij hier ramsj of bouwmarkt noemen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Asko heb ik gezien in een zaak in Hilversum bij het station paar jaar terug, zag er stevig uit, de prijs ook trouwens...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

wasmachines uit de bazar = Uit de bouwmarkt,plakmerken,blokker-spul,...

Asko (en Schulthess) zijn mechanisch heel zwaar gebouwde machines en zijn geenzins budget machines.
Dit zou ik kopen voor b.v. een wasserette, en ook dan zou ik 10+ jaar trouwe dienst verwachten.

De Gorenje PS05 en PS10 zijn electronisch gezien goede machines.
(De PS05 word ook geproduceerd door ITwash)
Alhoewel bij alle budget machines het vaak de mechanische zaken zijn waar iets te veel op is bespaart.

Vestel is electronisch gezien vrijwel identiek aan de Gorenje en ITwash.

De Beko en Grundig machines daar geld hetzelfde voor electronisch gezien zijn het goede machines.
Mechanisch zijn ze als alle budget machines, plastic kuip etc. etc.

Amica de machine die wij hebben gehad was mechanisch gezien een brok ellende, electronisch nooit stuk geweest maar om de mechanische problemen na 4 jaar weg gedaan.
Amica is overgenomen door Samsung, mischien dat ze nu beter zijn daar kan ik niks overzeggen.

Panasonic heeft op zich interesante concepten voor appliances,
dit is een machine die ik persoonlijk in de gaten zou houden alhoewel dit waarschijnlijk niet onder de budget machines valt.
Ik verwacht dat Panasonic actiever gaat worden op de Europese markt nu ze met Gorenje zijn gaan samenwerken.

Zelf gebruiken wij een Bosch classix en die heeft tot nu toe 2,5 jaar 3 beurten per week gedraait zonder problemen.
Voor een machine met een nieuwprijs van onder 200 Euro vind ik dat best netjes.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Ik heb Scholtès(Indesit Premium?) nog niet zien voorbijkomen(wel geen wasmachines)

zou een wassalon machine in een gewoon huishouden dan niet heel lang meegaan? En zo dan toch budget vriendelijk worden?