Spanning piezo-aansteker aanpassen om ermee te kunnen poedercoaten

Dit topic is gesloten

GJ_

Moderator

Op 17 september 2013 23:24:24 schreef smikkelsmurf:..zal voorzichtig zijn, maar denk je nou werkelijk dat het op grote schaal in de industrie voorkomt als er een direct explosie gevaar is? Kunnen die deeltjes wel als brandstof in een elektrostatische ontlading functioneren?...

Pas op, stofexplosies zijn een reeel gevaar bij poedercoating! En, stofexplosies zijn de gevaarlijkste explosies. Meestal blijft het niet bij een klap maar is het een hele serie verwoestende klappen!
Op deze kleine schaal zullen de mogelijke klappen best iets minder heftig zijn maar hou er in ieder geval rekening mee en wuif het gevaar niet weg.

Op 18 september 2013 07:37:51 schreef smikkelsmurf:

Maar zou je jezelf dan niet kunnen zappen met zo'n blokker aansteker?

om een vonk te krijgen moet er een stroomKRING zijn.
als jij enkel de behuizing vast hebt, krijg je geen vonk, ook al staat daar 100kV op.

net zoals je aan de hoogsspanningskabels op straat geen vonk kan krijgen als je enkel 1 draad vasthebt.
raak je een andere draad, of aarding (grond), dan zal je het geweten hebben.

dus zolang jij intern in die aansteker geen massa ofzo kan aanraken, zal die behuizing je geen vonk geven.
een versie waar je WEL de 2draden kan aanraken is zo een elektrische vliegenzapper

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ok dan is het duidelijk dat deze aansteker een wisselende hoogspanning geeft, +/- en dan -/+.
Dan had ohm pi dus gelijk.
En Henry S. had ook gelijk dat het hier om wisselstrrom ging, maar niet om het feit dat hij een pulsende/op-en-neergaande stroom waarvan de polariteit niet deed veranderen als een wissestroom beschouwde.

(effe iets over die meting, had die niet gedaan om gelijkspanning te meten, maar om te weten wat het maximale voltage zou kunnen zijn waarmee de primaite spoel werd aangestuurd, daarom effe de condensator op de massa aangesloten)

Op de uitgang van de bobine staat een condensator van 6KV.
Hoeveel de schakeling geeft weet ik niet, heb geen meet apparatuur voor KV's te meten.

als jij een pulserende gelijkspanning op een bobine/transfo/spoel/... zet, dan zal die DC component de transfo opwarmen en laten opfikken

Zoveel power hoef je toch niet op de primaire spoel in de vorm van een pulserende gelijkspanning dat dat ding doorfikt.
Kijk nog eens naar deze foto, lijkt het niet gewoon een simpele bobine met een cascade erachter?
Zouden deze modules niet worden aangestuurd door een pulsende gelijkstroom?
http://s18.postimg.org/edk1ulvy1/416502801_125.jpg

paar weerstanden in serie solderen. zodat je een mooie spanningsdeler hebt.
bv: 10x 1Mohm en 1x 10Kohm
1M - 1M - 1M - 1M ... - 10K en dan over de 10K spanning meten, heb je een mooie 1000 deler

EDIT: om op je DC vraag te antwoorden:
een transfo/bobine/spoel is een koperdraad. een regelrechte kortsluiting dus. op AC heb je een mangetisch veld die opgewikkeld wordt en gaat daar de stroom in.
op DC maak je een kortsluiting en warm je het kopen op.
een DC spanning van 1V door een koperdraad van een paar ohm zorgr voor een bepaalde stroom. deze stroom warmt de transfo op.
de binnenste wikkeling geraakt zijn warmte nooit kwijt, warmt fel op, isolatie smelt ervan, en veroorzaakt een kortsluiting.

heel zeker dat je transfos kan opfikken met een kleine DC spanning

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 18 september 2013 09:52:48 (60%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
maartenbakker

Golden Member

Omdat de apparaten fysiek op aanstekers lijken, hoeft het werkingsprincipe er nog niet op te lijken (je ziet van binnen al minstens zoveel verschillen als gelijkenissen). Bobines zijn trouwens gewoon transformatoren (het is Frans voor spoel, en een transformator is in principe een spoel met 3 of meer aansluitingen).

In de aansteker wordt het ding een beetje aangestuurd zoals bij een Teslaspoel (maar dan niet resonant) of zoals bij een CDI-onsteking. Gepulst dus: elke keer als de condensator vol zit wordt die energie erdoorheengejaagd om een mooiere vonk te krijgen dan wanneer je niet die grote lading ineens zou gebruiken.

In een televisie, poedercoatpistool, neonverlichting, etc. is een constante of zelfs gestabiliseerde hoogspanning nodig en wordt de transformator constant gestuurd, dus met een sinus (traditionele trafo) of met een blokgolf (flyback).

Het deel waar je aan gemeten hebt, werkt volgens dit principe.

Maargoed, dit is allemaal niet zo productief, want je bent nog geen steek verder met je poedercoatapparaat en ik heb 3 keer ongeveer hetzelfde gezegd (nu met wat verdieping omdat je in de theorie geinteresseerd bent).

De vraag is nu ook een beetje: wat wil je? Ga je vaker electronicaprojectjes doen zodat je theorie eerst meer wilt gaan bijspijkeren of wil je gewoon snel kunnen poedercoaten?

P.S. Ik denk dat niemand jou bedoelde te bedreigen. Wat vermoedelijk werd bedoeld met niet goed aflopen, is dat ze jouw opstelling niet productief en doelgericht vonden, en dat er voor hen een motivatie moet zijn om wildvreemden om niet (waar vind je dat tegenwoordig nog) en met plezier van advies te dienen. Eigenlijk ook de reden dat ik vraag welke kant je op wilt.

@Ex-fietser: sluit ik me helemaal bij aan. Die stap terug zetten is vrij essentieel en zagen we tot nu toe allemaal over het hoofd.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

heel zeker dat je transfos kan opfikken met een kleine DC spanning

Yep mee eens Capri. Bij het na een halve eeuw weer aanzetten van een oude radio is het ook gebruikelijk om bepaalde koppel condensatoren te testen voordat je de radio aanzet. Defecte condensatoren kunnen een gelijkstroom gaan doorlaten. De kans bestaad dan dat de vaak onvervangbare uitgangstransformatoren er uitbranden. En dat is snel gebeurt hoor.

Overigens is het niet handig om mensen als Henry de les te lezen over stroom en spanning. In die paar postings van jou zie ik meer fouten dan in al die postings van Henry.

Overigens is het ombouwen van vliegenmeppers, aanstekers altijd gewoon geknoei en prutswerk. Die dingen zijn zo gemaakt dat ze zo weinig mogelijk kosten en dat ze door het zeer geringe vermogen echt niemand ooit kwaad kunnen doen. Het is alleen daardoor alleen onmogelijk om er iets anders mee te doen dan een kleine vangen. Een dikke vlieg lukt al niet eens meer. En die aansteker om een vlammetje aan te steken.

Als je iets dergelijks wilt gaan maken dan begin je met een vermogens berekening. Je wilt immers weten hoeveel spanning en stroom je nodig hebt.
Dat is zomaar voor de vuist weg afhankelijk van:

Uitstroom snelheid van de deeltjes uit de spuitmond.
Afstand spuitmond naar werkstuk.
De hoeveelheid deeltjes die je spuit?
De hoeveelheid lading per deeltje.

Verder is de polariteit van het veld nog belangrijk.

Pas als je het antwoord hebt op deze vragen kun je gaan kijken wat voor soort voeding je kunt gebruiken. Mischien wel een aansteker.

fred101

Golden Member

Een spoel gaat niet per definitie defect van DC, maar het kan wel. Hij kan echter ook defect gaan van AC. Het maakt die spoel echt niet uit hoor. Als de koperdraad weerstand of bij AC de impedantie maar hoog genoeg is.

Buck en Boostconverters werken gewoon op een pulserende DC stroom. Door de spoel eerst te laden. Je zet er even kort gelijkspanning op, gaat er een stroom lopen. Als de spoel "vol" is haal je in een keer de spanning eraf en dan ontstaat de tegen-EMK, de spoel gooit zijn spanning omhoog.
Daar heb je dus niet eens een trafo voor nodig. Elke spoel doet dat.

Vergeet niet dat een relais spoel in bv een auto ook gewoon op dc werkt.

Alles is relatief. Dus een positieve spanning is positief tov iets wat wij negatief of gnd/nul/massa/aarde etc noemen.
Ik kan een schakeling maken die plus en min 12V nodig heeft. Als ik daarmee een oscillator maak die van -12 via nul naar +12 gaat dan is iedereen het er over eens dat er AC uit die schakeling komt.

Nu voedt ik mijn schakeling met een 24V voeding. Ik til de "nul" op tot +12V De oscillator geeft nu een signaal wat loopt van 0 tot +24V
Komt er nu DC uit de schakeling ? Volgens jou definitie wel. Maar het is in feite gewoon AC met een DC offset als je vanuit de 0V kijkt. Maar als ik het signaal via een condensator uitkoppel naar de scoop ? Dan zal de scoop -12 tot +12 aangeven, het is nog steeds het zelfde signaal alleen hebben we de referntie nu 12V opgeschoven.

Sterker nog, zet 2 12V accus in serie. Dus de plus pool van de ene aan de min van de ander. Meet nu met je zwarte probe op de min pool van de ene accu en de plus pool van de ander. Je hebt nu 24V. Maar als je de zwarte op de gezamelijke pool zet en de rode op de min pool dan is die accu ineens -12V. Die maakt een negatieve spanning !! (gekeken vanuit de door ons nieuw gedefinieerde nul)

Je ziet dat het allemaal relatief is. Van uit utrecht ligt den bosch in het zuiden, vanuit eindhoven ligt den bosch in het noorden.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Om even wat gevaarlijke onzin recht te zetten:

Om een vonk te krijgen mag je juist GEEN stroomkring hebben.
Een vonk ontstaat door ionisatie van een gas en pas op dat moment ontstaat er een geioniseerde gastunnel die stroom kan geleiden, niet eerder.
Wanneer er van tevoren al een stroomkring bestaat zal hierdoor een stroom gaan lopen en zal er geen vonk ontstaan zolang deze kring de ontstane stroom kan verwerken.

Een enkele hoogspanningskabel heeft een zekere lading, stel 10.000 eV.
Een menselijk lichaam met een massa van 100Kg bevat een evenredig aantal electronen met een potentiaal van 0 eV.
Ook al staat dat lichaam geisoleerd, dan nog zal er een potentiaal vereffening plaats vinden en zul je een schok voelen.
Er gaat kortstondig een stroompje vloeien die wel degelijk gevaarlijk kan zijn.
Als je die hoogspanningskabel geisoleerd aanraakt met een metalen voorwerp kan er zelfs een vonk onstaan.
Je hoeft dus geen aarde te maken om een schok te krijgen van een hoogspanningskabel.

Overigens krijg je van het geaard beetpakken van een hoogspanningskabel met je blote handen geen vonk maar een schok.
De vonken die je ziet in slechte films waar mensen worden geelectrocuteerd zijn niet echt maar in gemonteerd.

fred101

Golden Member

Klopt, als er onweer in de lucht hangt heb ik wel eens vonken van een cm of 5 zien overspringen tussen de vrij hangende uiteinde van de kippenladder van mijn 2x 25 meter dipool. Maar ook tussen een poot van de kippenladder en een metaal 19'rack er naast. Dwars door de isolatie heen. Heb daar ook een keer een flinke tik van gehad. Dat was geen stroom kring. Dat is nu net het kenmerk van een statische lading.

Als dat pistool een hoge lading heeft en het voorwerp geaard is zal dat pistool de geladen deeltjes uitblazen en het voorwerp trekt ze aan. Maar als je statisch veld hoog genoeg is, de afstand klein genoeg en de isolatie onvoldoende zal er overslag plaats vinden. Daarbij kan ionisatie optreden wat de "luchtweerstand" verkleint (de "tunnel" gedraagt zich als een soort cavety dacht ik) en dat zorgt dat er een circuit ontstaat waarin je mooie blauwe streamers krijgt, net als bij lassen.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Dok

Golden Member

Zou de hoogspanning van een kopieermachine niet een oplossing zijn?

Wie niet horen wil moet TV kijken.
DE OLDE

Overleden

Even offtopic, maar waar kun je poeder in heel kleine hoeveelheden kopen ??

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zou de hoogspanning van een kopieermachine niet een oplossing zijn?

Slim.
De werking van een kopieermachine IS tenslotte poedercoating!

--
In het schema waar @TS de 'bobine' (en de thyristor) had weggelaten en de rechterkant van de condensator aan de nul had gelegd, had hij inderdaad redelijk zuivere gelijkspanning.
Hoe hoog weet ik niet; normaal slaat de 1N4148 ergens onder de 100V al door om de thyristor aan te sturen, maar die schakeling was er nu niet, zodat de spanning wel hoger opgelopen zal zijn.

Maar kV's waren het natuurlijk niet - de bobine (hsp trafo) was er niet.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
High met Henk

Special Member

stom idee he?

ik heb hier bobine's van onze motorfietsen en die leveren een spanning van 10 tot 25 kV.

volgens mij doet elke bobine dat, maar deze zitten links en rechs vast op dezelfde metalen kern en soms komt die kern los. Die kan er dus ook uit. hele spulletje om je verfdoorvoer en misschien werkt het wel..

als je dan 12V pulseren op die bobine zet, zou je dus hoogspanning moeten krijgen op de uiteinden...

GEEN idee of het werkt....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De bobine geeft een vonk/lading als de condensator wordt ontladen.
Zie ik het goed dat de bobine ook een vonk geeft als de condensator geladen wordt?

High met Henk

Special Member

nee, je laat de spoel en deze geeft vonk bij loslaten. (uitslingering)

maar een bobine is in feite ook een hoogspanningstransformator. dus hij zal alles transformeren wat jij erin stopt.

(ps. leuk scrabblewoord: hoogspanningstransformator, das zeker 2x 3x woordwaarde en nog een paar keer dubbel letterwaarde... moet punten op leveren....)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Nee, een spoel kan een vonk genereren als de stroom door de spoel wordt onderbroken.

Goed anders gezegd dan,
Wat is het gevolg van het laden en het ontladen van de condensator?
De vraag is of de bobine in alle twee de gevallen instaat zal zijn om tot een vonk over te gaan, of dat zich dat alleen voordoet ten gevolge van het ontladen van de condensator?

Dit:
nee, je laat de spoel en deze geeft vonk bij loslaten.
en dit:
Nee, een spoel kan een vonk genereren als de stroom door de spoel wordt onderbroken

Maakt me effe niet uit om precies de puntjes op de I te zetten.
Gaat mij om het gevolg van het opladen en het ontladen van de condensator.

fred101

Golden Member

Daar staat twee keer het zelfde. Als je een spoel oplaadt en dat proces ineens onderbreekt dan ontstaat er een hoge spanning over de spoel. Als je precies wil weten waarom dan zou ik zeggen, sla eens een boek open ;-) neem nu maar aan dat dat gebeurd.

Een hoge spanning zonder dat er stroom loopt veroorzaakt een statisch electrisch veld. Zie het als een condensator in een gelijkstroom circuit. Er kan geen stroom meer lopen als de platen zijn opgeladen.
Dat blijft zo tenzij die lading ergens heen kan. Tussen die tegengesteld geladen platen, en dus velden, zit een isolator. De beste isolator is een vaccuum. Droge lucht is nummer twee. Daarna komen bv dingen als teflon. Dat alles is niet onbeperkt isolerend. Als de spanning te hoog wordt dan gaat er een stroom lopen.
Dat resulteert in verbrandt materiaal of een vlamboog/vonk.

Zoek maar eens op een van de graaf generator, een natuurkunde proefje wat op school wordt gebruikt. Ook het bekende proefje waar je een kunstof staaf of ballon met een kat inwrijft geeft een electrisch veld,

Wat je met die condensator nu wilt weet ik niet. Een condensator is gewoon een energie reservoirtje. Een condensator kan vreselijk snel ontladen. Daarnaast kun je het gebruiken om DC te blokken

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 18 september 2013 12:50:02 schreef Brainbox:
Om even wat gevaarlijke onzin recht te zetten:

Om een vonk te krijgen mag je juist GEEN stroomkring hebben.
Een vonk ontstaat door ionisatie van een gas en pas op dat moment ontstaat er een geioniseerde gastunnel die stroom kan geleiden, niet eerder.
Wanneer er van tevoren al een stroomkring bestaat zal hierdoor een stroom gaan lopen en zal er geen vonk ontstaan zolang deze kring de ontstane stroom kan verwerken.

De onzin is helaas niet bepaald rechtgezet ;). In lucht zal een vonk ontstaan van zodra de doorslagspanning tussen twee punten is bereikt. Deze bedraagt ongeveer 10 kV/cm tusssen scherpe elektroden en 30 kV/cm tussen bolvormige elektroden. De luchtvochtigheid speelt eveneens een rol. Eventuele parallelle stroomkringen hebben daar niets mee te maken.
Maar veel kleine hoogspanningstoestelletjes hebben een dermate hoge inwendige weestand of impedantie dat een geringe belasting de spanning dermate zal laten inzakken dat vonken niet meer over kunnen slaan. En daar klopt het wel, maar in principe is wat je schrijft niet juist.

@snikkelsmurf: Dat soort topics komt hier regelmatig voorbij:
iemand wil iets doen wat eigenlijk door professionals wordt gedaan, maar schrikt van de prijs. geen probleem denkt ie dan, het principe is simpel, ik maak gewoon voor heel weinig iets zelf.
Moest het zo simpel zijn, dan lag er allang een bij de Aldilidl voor een klein prijsje.Er zijn zeker amateurtechnici die formidabele dingen kunnen maken, maar ik denk niet dat jij daarvoor reeds voldoende kennis hebt. Ofwel doe je het voor de uitdaging en om bij te leren, dan zal het met vallen en opstaan en mits doorzetten wel lukken. Als je het enkel voor de kostenbesparing doet en zo snel mogelijk aan de slag wil met je spuitwerk, vergeet het dan maar.

In elk geval ga je voor een goed resultaat een constante en instelbare gelijkspanning nodig hebben, niet wat pulsjes. Alhoewel er schijnbaar geen stroom geleverd dient te worden, komt de energie voor het laden van de spuitnevel ergens vandaan.
In de praktijk zal er dus wel een geringe stroom lopen, komt daar nog bij, verliezen door de luchtvochtigheid en spuitafstand die variabel zijn. Je zult dus om een stabiele spanning te verkrijgen een bron met niet al te hoge inwendige weerstand moeten maken, wat weer gevaarlijk kan zijn indien onoordeelkundig ontworpen..
In elk geval zal de aansteker met spanningsvermenigvuldiger veel te hoogohmig zijn voor deze toepassing. Flucturerende spanningen zul je merken aan het resultaat. Te vergelijken aan spuiten met een te kleine compressor. De druk en het resultaat zijn niet gelijkmatig.
Veel sucses. En denk om de waarschuwingen, de bron die jij nodig hebt is niet geheel gevaarloos.

Even een korte beschrijving van de werking van het blokkerding.
De batterij, transformator, transistor en weerstand R200Ω maken een wisselspanning. Deze wordt gelijkgericht door de FR07. Door deze gelijkspanning wordt de condensator van 470nF opgeladen tot 100V. De oplaadstroom is klein vanwege de inwendige weerstand van de oscillator. Zeker klein!! in verhouding tot de stromen die gaan lopen als de condensator ontladen wordt via de bobine. Omdat de oplaadstroom klein is en nagenoeg constant zal er nauwelijks spanning over de primaire van de bobine staan. Dus over de secundaire van de bobine staat ook nauwelijks spanning. Met een beetje geluk haal je misschien 50V secundair.
De spanning op de condensator van 470nF loopt (relatief) langzaam op tot bijna 100V.
Op dat moment zenert de diode 1N4148. De thyristor MCR100-6 wordt ontstoken. Nu staat de volle 100V over de primaire van de bobine. De bobine is een simpele transformator. Op de secundaire staat op dit moment de volle 6kV.
Dat is dus einde vlieg.
Vanaf het moment dat de thyristor ontstoken is vormen de condensator, primaire spoel van de bobine samen met de diode 1n4007 en thyristor een trillingskring, cq LC-kring. De grondfrequentie van deze trillingskring bepaalt de tijdsduur van de 6kV-puls. De 1N4007 is een beveiligingsdiode die er voor zorgt dat de trafo, oscillator enz heel blijft als de primaire bobine/condensatorstroom van polariteit verandert. Na ca één sinus-periode is de condensator leeg (en begint het hele verhaal van voren af aan. Merk op dat op het moment dat diode 1N4007 geleidt de thyristor uit geleiding gaat.

En toen was het stil.
eigenlijk ben ik gewoon ontmoedigd.

En dat is dan ook weer niet nodig, aangezien ik al eerder aangegeven heb dat ik een ontwerp heb liggen voor een simpele voeding die in mijn geval (met een schattig transformatortje) zo'n 10kV gaf, en met een wat grotere transformator wel 25-30kV moeten kunnen genereren, zeker als je hem niet uit een 9V batterij hoeft te voeden.

Ik had dus niet meer nodig dan 10kV, en die 9V batterij was een eis, want het was deel van een schoolopdracht van iemand anders, die een technisch managementopleiding doet.

Overigens valt het gevaar van elektrocutie wel mee, zolang je er geen grote condensators mee gaat opladen. Een van de docenten van bovengenoemde opleiding pakte het geheel, waarbij een CD met folie werd gebruikt als hoogspanningscondensator, aan zonder deze te ontladen, en dat resulteerde niet eens in puntenaftrek.

Het overslaan van een vonk, en daarmee veroorzaken van een stof explosie, lijkt me wel een reëel risico, maar dat lijkt me weer vrij eenvoudig te ondervangen door ervoor te zorgen dat de delen die hoogspanning voeren ruimschoots meer dan 30mm verwijderd zijn van alle andere geleidende delen.

Dit is het soort transformator dat je naar mijn idee nodig zou hebben:
http://www.electronicrepairguide.com/images/flyback1.jpg

Met zo'n transformator wordt het geheel waarschijnlijk te groot en zwaar om direct aan het pistool te hangen, maar dat is met een stukje bougiekabel ook weer op te lossen.

Omdat ik het schema nergens meer kon vinden, heb ik het opnieuw getekend:
http://www.uploadarchief.net/files/download/efficient%20low%20power%20flyback%20driver.gif

Het lijkt misschien wat ingewikkeld, maar dat valt best mee.

L1, L2 en D7 zijn samen de flyback transformator met gelijkrichter erin. Condensator C5 is nodig om de hoogspanning te bufferen tussen de laadpulsen, en bestond in mijn geval uit een CD met aluminium tape op beide zijden; deze hield het prima op 10kV, maar ik weet niet hoeveel hoger je daarmee kunt gaan, eventueel kun je meerdere CD's stapelen, maar dan neemt de capaciteit natuurlijk ook af. Weerstand R5 moet de belasting voorstellen, in de vorm van corona ontladingen e.d. De waardes van L1, L2, C5 en R5 zijn volledig uit de lucht gegrepen, met deze waardes deed de simulatie het prima, en ze zijn voor de schakeling eigenlijk niet relevant.

De NE555 en de componenten daar omheen zijn dus wat je zou moeten bouwen; dit lijkt behoorlijk op de standaard motorregelaar, maar in plaats van de vrijloopdiode over de spoel, is hier een actieve clamp aangebracht, die de spanning op de drain van de MOSFET beperkt, en daarmee zorgt dat deze heel blijft als er aan de secundaire zijde geen ontlading (vonk overslag) kan plaatsvinden.

Deze clamp, bestaande uit D2-D5 (3 zeners in serie omdat ik geen 300V zeners had), is de grote reden dat de schakeling heel blijft; het grootste veel van de flyback drivers die je online vindt, laat ten eerste een VEEL te grote stroom door de transformator lopen, en beperkt vervolgens niet de maximale spanning over die transformator, waardoor de MOSFET stuk gaat, of de isolatie van de transformator intern doorslaat.

@TS: waar woon je eigenlijk? Ik heb het eerste prototype van die schakeling nog hier liggen, en een tas vol flyback transformators.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op dat moment zenert de diode 1N4148. De thyristor MCR100-6 wordt ontstoken. Nu staat de volle 100V over de primaire van de bobine. De bobine is een simpele transformator. Op de secundaire staat op dit moment de volle 6kV.

Correct.
En in dit geval onstaat de grootste uitgangsspanning dus niet bij het onderbreken van de stroom, maar bij het maken van de stroom door de spoel. En dat is zo bij AL dit soort schakelingen, zoals bijvoorbeeld ook in alle flitsers.

Want waar het om gaat is de snelheid waarmee de stroom variëert.
Bij deze schakeling wordt de stroom niet plotseling verbroken, maar plotseling ingeschakeld (door de thyristor, die opeens een volle condensator op de spoel aansluit).

De vuistregel: bij bobines moet je stroom onderbreken voor de hoogspanningspiek, is dus niet juist.
Wel juist is: bij bobines moet de stroom snel variëren voor de hoogspanningspiek.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
maartenbakker

Golden Member

Op 19 september 2013 20:25:32 schreef smikkelsmurf:
En toen was het stil.
eigenlijk ben ik gewoon ontmoedigd.

Je bent op een zijspoor terecht gekomen door de discussie voort te zetten over de werking van een aansteker, terwijl je een poedercoatpistool wilt bouwen en door maar heel sporadisch te reageren en dan vooral op aanstekerdetails. Het topic ontspoort dan makkelijk omdat iedereen weer op iets anders ingaat en er subdiscussies ontstaan.

Zo'n discussie kan heel interessant zijn om je theorie bij te spijkeren, maar zoals ik al zei

De vraag is nu ook een beetje: wat wil je? Ga je vaker electronicaprojectjes doen zodat je theorie eerst meer wilt gaan bijspijkeren of wil je gewoon snel kunnen poedercoaten?

schiet je geen meter op als je alleen maar snel een poedercoatpistool wilt bouwen.

SparkyGSX zet jou hierboven alweer op een van de mogelijke sporen, maar knoop voor alles de opmerking van Ex-fietser goed in je oren en begin bij het begin inplaats van terug te werken vanuit een willekeurig gekozen oplossingsrichting (een veel gemaakte fout, dus het kan niet vaak genoeg vermeld worden dat zoiets alleen lukt als je geluk of veel ervaring hebt)

Als je iets dergelijks wilt gaan maken dan begin je met een vermogens berekening. Je wilt immers weten hoeveel spanning en stroom je nodig hebt.

Een mogelijke makkelijke oplossing is om te kijken met welke spanningen en stromen commercieele apparaten werken.

P.S. Er staan nog veel andere bruikbare reacties. Als je niet zo uitgebreid reageert omdat je ze niet las: lees ze alsnog. Als het komt doordat je overdonderd bent door de hoeveelheid en inhoud: neem rustig de tijd en stel vooral vragen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten