En dat is dan ook weer niet nodig, aangezien ik al eerder aangegeven heb dat ik een ontwerp heb liggen voor een simpele voeding die in mijn geval (met een schattig transformatortje) zo'n 10kV gaf, en met een wat grotere transformator wel 25-30kV moeten kunnen genereren, zeker als je hem niet uit een 9V batterij hoeft te voeden.
Ik had dus niet meer nodig dan 10kV, en die 9V batterij was een eis, want het was deel van een schoolopdracht van iemand anders, die een technisch managementopleiding doet.
Overigens valt het gevaar van elektrocutie wel mee, zolang je er geen grote condensators mee gaat opladen. Een van de docenten van bovengenoemde opleiding pakte het geheel, waarbij een CD met folie werd gebruikt als hoogspanningscondensator, aan zonder deze te ontladen, en dat resulteerde niet eens in puntenaftrek.
Het overslaan van een vonk, en daarmee veroorzaken van een stof explosie, lijkt me wel een reëel risico, maar dat lijkt me weer vrij eenvoudig te ondervangen door ervoor te zorgen dat de delen die hoogspanning voeren ruimschoots meer dan 30mm verwijderd zijn van alle andere geleidende delen.
Dit is het soort transformator dat je naar mijn idee nodig zou hebben:
Met zo'n transformator wordt het geheel waarschijnlijk te groot en zwaar om direct aan het pistool te hangen, maar dat is met een stukje bougiekabel ook weer op te lossen.
Omdat ik het schema nergens meer kon vinden, heb ik het opnieuw getekend:
Het lijkt misschien wat ingewikkeld, maar dat valt best mee.
L1, L2 en D7 zijn samen de flyback transformator met gelijkrichter erin. Condensator C5 is nodig om de hoogspanning te bufferen tussen de laadpulsen, en bestond in mijn geval uit een CD met aluminium tape op beide zijden; deze hield het prima op 10kV, maar ik weet niet hoeveel hoger je daarmee kunt gaan, eventueel kun je meerdere CD's stapelen, maar dan neemt de capaciteit natuurlijk ook af. Weerstand R5 moet de belasting voorstellen, in de vorm van corona ontladingen e.d. De waardes van L1, L2, C5 en R5 zijn volledig uit de lucht gegrepen, met deze waardes deed de simulatie het prima, en ze zijn voor de schakeling eigenlijk niet relevant.
De NE555 en de componenten daar omheen zijn dus wat je zou moeten bouwen; dit lijkt behoorlijk op de standaard motorregelaar, maar in plaats van de vrijloopdiode over de spoel, is hier een actieve clamp aangebracht, die de spanning op de drain van de MOSFET beperkt, en daarmee zorgt dat deze heel blijft als er aan de secundaire zijde geen ontlading (vonk overslag) kan plaatsvinden.
Deze clamp, bestaande uit D2-D5 (3 zeners in serie omdat ik geen 300V zeners had), is de grote reden dat de schakeling heel blijft; het grootste veel van de flyback drivers die je online vindt, laat ten eerste een VEEL te grote stroom door de transformator lopen, en beperkt vervolgens niet de maximale spanning over die transformator, waardoor de MOSFET stuk gaat, of de isolatie van de transformator intern doorslaat.
@TS: waar woon je eigenlijk? Ik heb het eerste prototype van die schakeling nog hier liggen, en een tas vol flyback transformators.