Overspanningsbeveiling FTP grondkabel

Kabel trekken geen probleem, kom ik nog eens in de kruipruimte toch ;-)

Maar weet iemand of ik de aardpen die in mijn tuinhuis zit en die ik ga verbinden met de ftp, ook aan de elektrische aarde mag koppelen??

evdweele

Overleden

Na 50 reacties in deze thread blijf ik me nog steeds afvragen waarom bliksembeveiliging juist voor die videocamera zo belangrijk is.

Elke kabel die van buiten je huis binnenkomt kan net zo goed een desastreuze overspanning op al je elektrische apparaten teweeg brengen. Maar over beveiliging van de kabels van het elektriciteitsbedrijf, de telefoonmaatschappij en de kabeltelevisie lees ik helemaal niets.
Of je je huis tegen inbrekers gaat barricaderen door 7 sloten op de voordeur te schroeven, maar de keukendeur wagenwijd open laat staan.

@jpeeters hieronder:
Is het met een speciale bedoeling dat je juist de belangrijkste opmerking in de quote hebt weggelaten genegeerd?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 18 september 2013 15:02:50 schreef evdweele:
Na 50 reacties in deze thread blijf ik me nog steeds afvragen waarom bliksembeveiliging juist voor die videocamera zo belangrijk is.

Of je je huis tegen inbrekers gaat barricaderen door 7 sloten op de voordeur te schroeven, maar de keukendeur wagenwijd open laat staan.

Als die camera blijft werken dan hoef ik die 7 sloten niet op de deur te schroeven ;-)

Op 18 september 2013 14:26:59 schreef jpeeters:
Maar weet iemand of ik de aardpen die in mijn tuinhuis zit en die ik ga verbinden met de ftp, ook aan de elektrische aarde mag koppelen??

Ja, die moet je juist koppelen. Anders kunnen er weer potentiaalverschillen ontstaan door blikseminductie.

mvdk

Golden Member

Ooit heb ik eens een paar veldmultiplexers http://www.uploadarchief.net/files/download/phoenix-contact-interbus-s…
in het Delftse moeten installeren. Met zo'n apparaat kon je 16 signaaltjes overbrengen. Eentje zat er in het gebouw van DSM in Delft, de toentijdse centrale, de andere nabij het station Delft zuid.
Regelmatig raakte het ding in die centrale defect. We hadden ergens anders ook zo'n verbinding, en daar nooit problemen. Zelf dacht ik, dat bij inslag in dat gebouw, er een spanningspuls op het apparaat in dat gebouw ontstond, die dan door het apparaat een weg zocht naar de er op aangesloten signaalkabel. Dat zou betekenen dat de aarding van dat gebouw niet zo best was. Op die signaaladers hadden we, geheel volgens de aanbevelingen van Phönix, spanningsafleiders geplaatst. Eentje direct bij het apparaat, de tweede bij de telecomverdeler. Dat aan beide zijden. Het hielp allemaal niets. Meerdere keren de apparaten opgestuurd naar de leverancier voor reparatie, wat steeds moeilijker werd.

Ik zou zo'n glasvezelsetje gebruiken.

Op 18 september 2013 09:49:33 schreef jpeeters:
Dat snap ik niet helemaal. Ik kan die glasvezel toch niet zo onbeschermd boven op de grond leggen? Volgens mij is die daar veels te kwetsbaar voor. Ook lopen er hier volksstammen marters rond en die vinden kabels heerlijk ;-)

Ook in de kruipruimte, waar het bij mij onderhands draadspaghetti is, zal ik de glasvezel moeten beschermen. 1 keer een voet die er achter blijft haken en je glasvezel zegt bekijk het maar.

Ik denk dat je het gebruik van die glasvezel verkeerd ziet.
Je legt je FTP kabel zoals je van plan bent en tussen je switch en de FTP kabel plaats je de converters met een stukje glasvezel.
http://i.marktplaats.com/00/s/OTY0WDEwMDA=/$T2eC16VHJGYFFl!PmY1KBSLibw…
Zoals op de foto. Voordeel is ook dat als er een probleem met 1 van de converters zou zijn je de FTP rechtstreeks in de switch kunt steken.

Op 20 september 2013 01:50:45 schreef defender1be:
[...]
Zoals op de foto. Voordeel is ook dat als er een probleem met 1 van de converters zou zijn je de FTP rechtstreeks in de switch kunt steken.

Wat doe je dan met de twee power adapters van die kastjes? Steek je die dan naast elkaar in het stopcontact?

42

Als er op die FTP zodanig zware stromen/spanningen komen door een blikseminslag dat deze door de electronica van de converter, dan door de voeding van de converter gaan, dan nog steeds voldoende zwaar om lokaal op de 220V bedrading door te gaan naar een volgende voeding van andere apparatuur. Dan kun ik je verzekeren dat die inslag ook voldoende zware stromen/spaningen op het net zal smijten om alle gevoelige apparatuur te mollen ook al ligt er geen FTP en alleen maar een glasvezel.
Het gaat hier over het beschermen van de apparatuur tegen spanning opgewekt door inductie op de netwerkkabel, deze zijn niet krachtig genoeg om via de 220V bekabeling schade te veroorzaken.
Anders zou je geen 220V kabel in de tuin mogen leggen, want oei oei, inductie door bliksem en alles kapot....

evdweele

Overleden

Anders zou je geen 220V kabel in de tuin mogen leggen, want oei oei, inductie door bliksem en alles kapot...

Er zijn geen voorschriften die verbieden om een kabel voor 230 Volt door de tuin te leggen. Uiteindelijk ligt zo'n zelfde kabel ook door de straat en die is meestal "iets" langer dan die door de tuin.
De kabels van de telefoon en de kabeltelevisie lopen ook door de grond onder de straat en zijn evenmin beschermd tegen blikseminslag. Hooguit aan de kant van de verdeelkast van de provider, maar in geen geval aan de kant van de afnemer.

De maatregelen om die ene ethernetkabel tegen blikseminslag te beschermen zijn volstrekt onvoldoende om te voorkomen dat er schade ontstaat. Bliksembeveiliging is als zwanger zijn; een beetje zwanger kan niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ach, dus inductiespanningen opgewekt door een blikseminslag een eind verderop hebben hetzelfde effect als een directe blikseminslag???
En waar heb ik beweert dat er voorschriften zouden zijn die verbieden een 220V kabel in de tuin te leggen?
Wou het verschil duidelijk maken tussen een signaal kabel waar lage spanningen en stromen door gaan en gevoelige electronica aan verbonden is. En 220V netspannings kabel waar hogere spanningen en grotere stromen door gaan en geen gevoelige electronica (rechtstreeks) aan verbonden is.
Op die signaal kabel kunnen relatief kleine inductiespanningen schade veroorzaken terwijl op die 220V stroomkabel de inductie spanningen véél groter dienen te zijn om schade op de aangesloten apparatuur te veroorzaken.

mvdk

Golden Member

Het kan helemaal geen kwaad om in je meterkast, direct boven de hoofdschakelaar, maar liever nader aan de huisaansluitkast, overspanningsbeveiliging te installeren. Ik ken mensen die dat gedaan hebben. Dat zijn mensen die bij een netbeheerder werken. "Ik weet hoe het in mekaar zit" krijg ik als antwoord als ik een beetje verbaasd in de man z'n meterkast kijk.

Een verhaal over een platteland telefoonaansluiting, op bovengrondse lijn: kennissen van me die op een verafgelegen boerderij in ZA hebben gewoond, vertelden me wat er gebeurde als het onweerde. In de hoek waar de telefoon hing, kropen vlammetjes langs de muur, vanaf het plafond waar de telefoonlijn binnenkwam, tot aan de op de grond staande batterij (inductortelefoon). Bovengrondse telefoonlijnen, 40 km lengte. De vrouw ging angstig in de andere hoek van de kamer zitten.

rbeckers

Overleden

http://en.wikipedia.org/wiki/Lightning_safety

Bliksembeveiliging is complex. Afleiders op het dak, varistoren bij de 230/400V netentree, gas surge arrestors op binnenkomende signaalleidingen, t/m TVS diodes op de printplaten.
Er zijn meer zaken mogelijk zoals een kooi van Faraday.

FTP kabel bovengronds is niet de beste keuze. Maar zolang er geen grote schade ontstaat wel de goedkoopste en eenvoudigste.

evdweele

Overleden

Uit de meeste reacties in deze thread blijkt dat blikseminslag, de mogelijke gevolgen daarvan en maatregelen daartegen toch heel moeilijk te begrijpen zijn. Nog moeilijker schijnt het om in te zien dat het bij blikseminslag niet een kwestie is van het één beveiligen en het ander achterwege te laten.
Het onweer trekt er zich geen bliksem van aan.

Om het een en ander proberen wat te verduidelijken ben ik in mijn archief gedoken. Tussen de uitgebreide offertes en specificaties die heel erg in detail treden, vond ik een document van het Verbond van Verzekeraars (pdf, 750kB) dat wat dieper ingaat op de problematiek van bliksembeveiliging.
Dit document is inmiddels al 17 jaar oud, maar - zover mij bekend - doet blikseminslag de laatste 50 miljoen jaar niet zo heel veel aan innovatie.
De conclusies en aanbevelingen zijn nog altijd geldig.

Een ander lezenswaardig document is de website Bliksem en inductie.
Verder geeft googelen op NPR 8110 nog meer informatie.

Bliksembeveiliging is niet OF/OF maar alleen EN/EN.
Net zoals je een auto niet veiliger maakt door van 4 banden zo glad als palingvellen slechts 1 band te vernieuwen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Evdweele, je hebt wel gelijk, alleen kom jij met de normen voor een APK keuring terwijl het hier over een dinky toy gaat, om maar even in jouw auto-analogie te blijven.

Veel meer dat een chinese overspanningsbeveiliging is waarschijnlijk overkill voor TS; om de eenvoudige reden dat het meer kost dan camera en switch kosten.

evdweele

Overleden

Wat ik bedoel te zeggen is dat het weinig zinvol is om een stukje FTP-kabel van 20 meter met overspanningsbeveiligingen uit te voeren en de andere kabels van 100 meter of langer onbeveiligd het huis te laten binnenkomen.
De kans is veel groter dat de bliksem of inductie door de kabels van de nutsvoorzieningen wordt opgepikt dan door dat korte stukje kabel dat door de tuin loopt.

Edit:
Te snel op verzenden gedrukt omdat ik werd afgeleid door de telefoon.

Door uitsluitend die éne kabel van overspanningsbeveiliging te voorzien, bouw je een extra punt in waardoor tussen potentiaalverschillen kunnen ontstaan.
Potentiaalvereffening is een van de belangrijkste onderdelen van bliksembeveiliging.
Bij een blikseminslag wordt de totale installatie a.h.w. "opgetild" naar het niveau van de geïnduceerde spanning. En met 1 kabel die over een aardpunt beschikt terwijl de andere kabels die niet hebben, weet je zeker dat er een potentiaalverschil ontstaat.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

goede dag mensen

er bestaan blokjes die tussen de utp stekker en bv switch kan plaatsen
deze zijn te koop bij conrad voor een kleine 15 euro
niks geen gedoe met aarden

http://www.freebits.nl/images/583973669_LB_00_FB_tn.jpg

http://www.freebits.nl/images/551973669_LB_01_FB_tn.jpg

[Bericht gewijzigd door peter-keetfm op maandag 7 oktober 2013 15:55:16 (18%)

Dank, Peter, je bent mij net voor, het zoekwoord is dus
netwerkoverspanningsbeveiliging (973669 - 8B) Wel een dure hobby:
n * ca. E15.

Die helpen niet bij inslag

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

als je bijvoorbeeld meerdere camera's hebt in de tuin
kun je de switch / poe switch apart monteren dan heb je maar een blokje nodig
vergeet dan ook niet dat het 230 volt een overspanningsbeveilig moet hebben zowel voor de switch als voor de camera's
dan zijn bij een inslag misschien de camera's en switch stuk
maar dan blijft de rest in huis heel

wij wonen buitenaf waar vaak inslag is in de buurt
wij hebben een bliksem afleider op het dak en de meterkast is afgezekerd voor overspanning

bij dus een inslag via de kpn lijn
modem router computer en via die computer op het 230 net
kookplaat installatie zwembad naar de maan
schade posje van ruim 2000 euro
omdat de kpn lijn niet beveiligd was

dan zeg ik dat de kans meer is dat de bliksem via de kabel telefoon of meterkast binnen komt
en niet druk hoeft de maken van een paar meter utp / ftp kabel in de tuin
dan moet je de rest ook afzekeren tegen hoogspanning

nee klopt bij directe inslag helpt weinig
het gaat er om als er inslag in de buurt is
als je bv die ene kabel naar de tuin beveiligt
dan kan altijd het nog via bv de telefoon kabel binnen komen
maar bij directe inslag is haast niks te beveiligen
dan is de optie een bliksem afleider op het pand te (laten) plaatsen