Goede en goedkope (=budget) wasmachines.

maartenbakker

Golden Member

Scholtes was ooit een spaanse fabrikant, inderdaad nu een zusje van Indesit.

@walkura: ik begrijp dus dat Gorenje en Vestel dezelfde toeleverancier voor de elektronica gebruiken?

Dat is een verschijnsel ook al zo oud als de wereld, zoals je vroeger 50% kans had in een wasmachine een klok van Crouzet aan te treffen.

ITWash en Schulthess kende ik nog niet, eens zoeken.

@Gadget_inc hieronder: absoluut waar!

@Testman hieronder: Crouzet zat het meeste in Franse en Italiaanse machines, in mijn herinnering. Was AKO niet Duits?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 12 september 2013 20:08:05 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maarten....

Toch wel handig he, dat aanvullende topic :-)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

@Maarten Bakker,

inderdaad, er zijn wel kleine verschillen in b.v. het was-alogaritme maar de electronica is eigenlijk vrijwel gelijk (en grotendeels op 1 pcb gemonteerd)
Alles komt van dezelfde leverancier, alhoewel ik Vestel machines heb gezien die door een andere leverancier waren geproduceert.

De kleine verschillen die er zijn, dat is de b.v. kleur van het display of de opties die gemonteerd zijn.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

een klok van crouzet.., meen dat er veel ako klokken inzaten juist..

@henkr dat zal miele veranderd hebben dan, m'n miele staat op een houten verhoging en blijft er prima op staan, miss dat er toen nog geen rubber stelpoten onder zaten..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 12 september 2013 20:43:37 (56%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Toen ik een aantal jaren geleden bij een witgoedbedrijf werkte verkochten wij altijd Miele als topmerk voor op een betonnen vloer en Asko als topmerk voor op een houten vloer. Een Miele blijft op een houten vloer niet op zijn plek staan :-)

Voor miele op houtenvloer geld code woord stoeptegel.

leg onder elke poot een 30 x 30 tegel en het probleem is opgelost

Het massa/veer/demper systeem van Miele is niet helemaal geschikt voor houtenvloeren.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 18 september 2013 18:47:28 (45%)

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Maar vast wel voor Duitse houten vloeren.

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Eigenlijk denk ik dat het bij meer de mechanische onderdelen zijn die de problemen veroorzaken bij de budget machines.
De electronica zal in de meeste gevallen de mechaniek overleven.

Voordat je problemen met veroudering van de componenten krijgt (uitzonderingen daargelaten) zal je mechanische problemen hebben dankzij de (te) goedkope bewegende delen.
Pompen, motoren & borstels, snaren, plastic kuip,lagers etc. etc.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Lucky Luke

Golden Member

Even inhaken hierop, al is het offtopic:

Op 10 september 2013 22:45:53 schreef maartenbakker:
Van vaatwassers heb ik een Bosch gekend die in brand is gegaan (natuurlijk 's nachts, dus het huis stond al vol rook eer het ontdekt werd). Ik hoorde toen dat het vaker voorkwam... Zou dat soms het verwarmingsrelais zijn geweest?

Op 11 september 2013 10:25:58 schreef testman:
bosch en siemens machines die in de fik vliegen waren een combi van 2 dingen. het relais voor de verwarming wat los in de soldeer komt icm coating op de printplaat welke brandbaar was. heb het zelf ook 1x gehad dat er brand was ontstaan met dat relais probleem, en 3 andere machines waar het niet veel had gescheeld. daar had de coating wel vlam gevat, de bedieningsknoppen waren aan de binnenkant weggesmolten maar de vlam is vanzelf gedoofd voor het een brand kon worden.

dat waren machines uit een reeks die tussen 2000 en 2002 is gebouwd. nadien kwam er een print zonder die coating in, wel nog steeds maar in mindere mate relais problemen mede door het bewegen van de print in de deur. evengoed hebben veel merken de print bovenin de deur en dat blijft wel goed gaan..

Op 11 september 2013 16:21:30 schreef PL500:
chips...laat ik hier nauw zon bosch inbouw machine hebben......

Hier ook een bosch vaatwas, aantal jaar geleden relaisprobleem gehad. Vandaag brief in de bus "Veiligheidswaarschuwing voor afwasmachines". Er blijkt een soort terugroepactie ("vrijwillige veiligheidsactie" aldus de brief) te zijn. https://dishcareaction.com/nl-nl

Volgens die actie gaat het om modellen van tussen 1999 en 2005, dus iets ruimer dan testman aangeeft.

Gezien er toch een aantal topics over waren, misschien even apart topicje voor de veiligheidsactie maken... done: http://www.circuitsonline.net/forum/view/115150

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

het waren alleen machines met computer van bosch en siemens die drukknoppen hadden met brandgevaarlijke printen. toen ze overgingen naar de draaiknop besturing in 2005 kwamen er printen zonder coating in. de oudste die ik ken was van eind 1998 maar op t werk gingen ze pas in 2005 weer terug naar siemens vaatwassers.

maar evengoed is het een budget wasmachine topic, hoewel een vaatwas ook wast :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi beste leden!

Een paar familieleden van me hebben een Samsung wasmachine, iemand daar ervaring mee?

Goedkope rommel of toch redelijk?
Van ver zien ze echt wel goed en modern uit, van dichtbij doet het allemaal nogal Plastic aan.

Mijn wasmachine momenteel is een AEG 74950

Ik weet niet of iemand van jullie weet of dit type goed is of enige zwakke punten heeft dat ik kan verwachten?
Ik heb ze nu zo een 3 jaar, buiten de pomp eens uitkuisen, nog geen defecten gehad momenteel. Dus momenteel ben ik er wel tevreden over.

We hebben ook nog een Liebherr Koel/vries combinatie, helemaal in aluminium uitvoering.Is nu al zo een 13 jaar oud, werkt nog altijd 100 procent.

Groetjes, Maaike

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Hallo Crossfire X, topic niet doorgelezen?? Yep wel ervaring, niet zo gunstig.

maartenbakker

Golden Member

Van ver zien ze echt wel goed en modern uit, van dichtbij doet het allemaal nogal Plastic aan.

Dat zegt het eigenlijk al ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat leuk, een vrouw in ons midden!
Wees welkom Maaike, ik zou niet weten waarom vrouwen niet van elektronica kunnen houden, jij bent een gunstige uitzondering.

Bedankt voor jullie reactie!

Ja topic volledig doorgelezen, maar over het type dat ik heb werd niet gesproken.
Dus ik dacht even vragen , misschien is dit een betere serie?

Maar ik mag dus weinig goeds verwachten...Zucht, was best dure machine!

Ja ik ben ook besmet met het elektronica virus en computers.
Knutsel graag en durf al eens wat te herstellen of te bouwen.
Komt voornamelijk door mijn man die werkt bij Fanuc, en is van s'morgens tot avond laat bezig met elektronica.

Jullie zullen me wel meer zien, ben een tijdje weg geweest wegens verhuis.

Nog een prettige dag voor jullie!

Groetjes Maaike!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Naar aanleiding van ander topic mijn nog wat verder uitgewerkte antwoord op antonio123 als achtergrond...

Ik erken dat er uitstekende ervaringen met Beko zijn en erken ook dat ze volgens insiders goede testprocedures hebben (het verhaal vermeldt niet vergeleken met welke merken precies, maar ze zijn goed en als iemand uit de industrie dat zegt dan neem ik dat aan). De aanwezigheid van zulke procedures kan op een gedwongen/noodzakelijke cultuuromslag duiden zoals helemaal onderaan als voetnoot (**) vermeld, maar zonder daar de exacte achtergronden van te kennen voel ik me er prettiger bij om niet één merk als Allerbeste Oplossing Voor Elk Probleem (tm) aan te prijzen en verwijs ik als reactie daarop door naar dit topic zodat iemand die in de markt is voor een nieuwe machine zelf zijn afwegingen kan maken.

Het blijkt voor veel fabrikanten de laatste jaren toch moeilijk om consistent dezelfde kwaliteit vast te houden. Miele als duur merk en BSH in de hogere middenklasse lijken daar al flink moeite mee hebben terwijl de Italianen die al 50 jaar in de betrouwbare middenklasse zaten ook opeens achteruit zijn gegaan.

Koreanen die innovatief zijn maar omwille van de prijs op bouwkwaliteit beknibbelen.

Dan is de kans groot dat een relatief nieuwe (*) budgetfabrikant het niet beter dan dat gaat kunnen doen zonder zwaar verlies te draaien of een bovenmenselijke inspanning vol te houden (**).

Hoe lang een bedrijf de kwaliteit vast weet te houden, varieert nogal, maar bedrijven die het vroeger langere tijd goed deden lijken het langer vol te houden. Een Zanussi van 1985 draait nog steeds in mijn ouderlijk huis, maar eentje van 2005 kan nu al total loss zijn (8 jaar is niet echt lang maar ook nog niet dramatisch kort). Ergens in de 20 tussenliggende jaren is er iets gebeurd. Toevallig gisteren een Miele van 13 jaar oud total loss; iets met de trommelophanging (volgens de monteur, de machine was al afgevoerd toen ik voor iets anders langskwam). Dat zou bij een 20 jaar oude vast niet gebeurd zijn en misschien met een actueel model ook niet. Kortom: wie garandeert me dat Beko, 10 of 15 jaar geleden onderwerp van lelijke woorden bij in elk geval Duitse monteurs, niet tussen enkele jaren geleden -toen ze kennelijk degelijke machines produceerden-, en nu ook een ontwerp- of constructiewijziging of een bezuiniging op procedures heeft doorgevoerd die morgen opeens weer voor heel veel lelijke woorden zorgt bij de monteurs? Misschien gebeurt dat gewoon niet en hebben ze over 10 jaar een A-merk in handen met een goede naam, dat zou natuurlijk mooi zijn.

Die afweging durf ik niet voor een ander te maken, maar ik verwacht dat er in dit topic genoeg informatie staat en nog verzameld zal worden om iedereen de keuze te laten maken die hij zelf het beste vindt.

(*) Kent iemand de geschiedenis? Er was in Turkije al veel langer industrieele activiteit en ik heb het idee dat Beko uit verschillende historische takken zou kunnen bestaan met elk toch een verschillende cultuur.

(**) Dat doet me aan Haier denken. Die draaiden als al oud en traditioneel maar zwaar verwaarloosd bedrijf verlies en hebben in elk geval op papier de vereiste bovenmenselijke inspanning geleverd door hun defecte voorraad ter plekke te vernietigen en kwaliteitscontroles in te voeren. Of die cultuuromslag consequent is gebleven weet ik niet, dat kan natuurlijk ook weer afzakken. Ik zou echter zo niet direct een ander bedrijf kunnen noemen waar een dergelijke omslag ten goede plaats heeft gevonden. De meeste fabrikanten gaan gewoon failliet of zakken langzaam af, als ze hun kwaliteit niet consequent weten te houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Beko is een van de merken van Arcelik, wat op zijn beurt weer een oude aankoop is van de Koç Holding.
De Koç Holding lijkt een beetje op BSH houd er honderd+ brands op na en produceert van alles van de automotive branch, tot huishoud electronica, banken, toersime etc. etc.

Beko/Arcelik heeft een andere markt dan BSH de Beko machines worden ontworpen deels voor Europa maar ook voor derde wereld landen en de opkomende landen.
Die machines hebben dus een veel uitgebreider test programma als het gaat om b.v. over/ondervoltage & frequentie variaties etc. om de overlevingskans in het veld te verhogen.

De andere "grote" merken zijn veel meer gefocust op de Europese markt waar een beter electriciteits net aanwezig is, alhoewel je ook hier verschillen zult aantreffen al naar gelang waar hun hoofdafzetmarkt is.
(dit kan zelfs verschillen tussen sub-brands van dezelfde holding)

Ondanks dat sommige merken veel meer aandacht aan de electronica ontwikkeling schenken, dat compenseert niet voor de typische gebreken die je bij veel budget machines ziet.
De problemen die je bij budgetmachines hebt zijn meestal mechanische of mechanisch gerelateerde problemen en het is de relatief goedkope constructie die de levensduur begrenst.

Het bedrijf waar ik werk ontwikkelt en/of produceert over 50% van alle wasmachine electronica op de Europese markt.
Als antwoord op je vraag in de voorgaande post, ik heb machines getest van vrijwel alle grote producenten op de Europese markt.

Ook als we een project niet hebben gekregen, dan nog hebben we de test specificatie gedurende het quotatie proces onderzocht.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Dankjewel voor de goede en uitgebreide toelichting over de achtergronden, en lijkt me toch erg leuk werk bij zo'n toeleverancier!

Eigenlijk ook wel logisch dat er veel beter op specifieke punten getest wordt waar op die bestemmingen veel vraag naar is (vroeger had Philips bijvoorbeeld ook een reeks "tropicalized" apparaten), wat me doet denken aan een anecdote:

Ik moest laatst een regelprintje bestellen voor een Liebherr vriezer (naar verluid gaan die toch al eens vaker stuk, maar deze was eigenlijk net nieuw). Op het oude printje was een weerstand losgefikt en lag er minstens 1 halfgeleider in sluiting (niet verder onderzocht). Wat bleek nou... De eigenaar had lopen experimenteren met alternatieve stroomvoorziening bij wijze van noodstroom en het ding gevoed uit een inverter met een "gemodificeerde sinus". Omdat hij toch wel erg lawaaiig liep, hebben ze de experimenten maar afgebroken, maar het kwaad was al geschied. Eerst ging het allemaal nog wel goed als ze het weerstandje een beetje aandrukten, maar met gezond verstand toch bij mij maar een nieuwe besteld.

Nou vermoed ik zomaar dat als jullie electronica ontwikkelen voor machines die ook voor dergelijke export zijn, ze door dit soort fratsen van gebruikers hier ook niet zo snel stuk gaan... "Beko beter dan Liebherr", een uitspraak die ik buiten deze context toch liever niet op mijn naam zet ;)

Zo nog eens doorfilosoferend, denk ik wel dat het heel verstandig is dat opkomende of budgetfabrikanten hun electronica wel gewoon bij een doorgewinterde ontwikkelaar bestellen. Om even op Beko terug te komen, als ze die dingen bij hun consumentenelectronicatak zouden halen dan hadden ze toch wel een probleem gehad (die afdeling is in elk geval de belangrijkste oorzaak dat ik het bedrijf als geheel niet vertrouw, maar toch steeds neutraler tegen hun witgoed aankijk - ook al is dat misschien niet direct uit mijn lange epistels te halen).

Als ik het vragen mag... Kan me voorstellen dat je uit concurrentie-overwegingen ook niet teveel mag zeggen, maar is Gorenje ook klant bij jullie en hoe is hun kwaliteit? Daar probeer ik al een tijdje wat meer over uit te vinden, voornamelijk uit nieuwsgierigheid ook vanwege de bijzondere geschiedenis.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoi Maarten,

Ik denk persoonlijk dat je een merk als Liebherr niet kunt gaan vergelijken met budget machines, dan begin je appels met peren te vergelijken.
(neemt niet weg dat het ook niet echt handig was om een koelkast op een gemodificeerde sinus aan te sluiten)
Ik heb vandaag niet veel tijd, ik zal hier van de week nog even op terug komen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Sorry voor de vertraging, wij hebben een beetje drukke tijd op het moment.
Om eerst nog even een (of twee) te noemen die ik nog niet voorbij heb zien komen, wij hebben enige jaren een Mastercook machine gebruikt.
Deze machine heeft bij ons jaren probleemloos gelopen (met ong. 3 beurten per week) tegenwoordig is Mastercook overgenomen door Fagor maar ze produceren nog steeds onder dezelfde merknaam.
Hetzelfde geldt voor Polar, die zijn overgenomen door Whirlpool maar produceren nog steeds onder het merk Polar.
(met dit merk heb ik geen persoonlijke ervaring alhoewel ik collega's van mij heb gehoord dat bij hun ouders deze Polar machines 10 of zelfs 20+ jaar draaien)

Nu even over waar we waren gebleven, met topmerken als Liebherr of Miele dan kom je in een heel ander speelveld.
Daar is alles "overgespecificeerd" dit soort merken verwachten leds of displays met exact hun kleur, en dit soort merken geven een heel precies gespecificeerde (en uitgebreide) test specificatie met een veel hogere verwachte prestatie gedurende de tests.
Met top merken praat je over een heel andere markt, dan word er niet verwacht dat je een oplossing geeft voor problemen er word verwacht dat je de oorzaak van de problemen wegneemt en er word derhalve veel meer aandacht aan het ontwerp besteedt.
Bij een budget merk is een groen led een groene led (en zo goedkoop mogelijk), een topmerk zal je de specifieke CIE coordinaten opgeven van de kleur die zij verwachten (en daar is geen discussie mogelijk)
Een topmerk kan bijvoorbeeld in de specificatie geven dat de triacs niet door een burstsignaal verstoord mogen worden, dat betekend dat je alleen AC switches kan gebruiken met een dv/dt rating die ver boven alle gewone triacs uitkomen.
Daarom kan je topmerken niet met budgetmerken gaan vergelijken, de verwachtingen zijn heel anders en de hoeveelheid tijd en geld die erin geinvesteerd word "verschillend" zijn.
Een budget merk zal klagen over elke euro die besteed word aan onderzoek, een topmerk zal blij zijn met een goed ge-engineerde oplossing ook als het 1 maand heeft geduurd om het zo ver te krijgen.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

Hoi, zopas kwam ik ook de merken Valberg, High 1one, Bellavita, Hotpoint, Pelgrim, Exquisit tegen in een electro depot.

Iemand ervaring hiermee, wel heel goedkoop, merken nog nooit van gehoord.

ik vermoed allemaal stickerplakkers. alleen hotpoint en en pelgrim ken ik, en dat zijn niet bepaald A merken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En merken als candy, privileg, constructa, zoppas, gaggenau, siera, thomson,
etna, fagor, ariston, hoover, gorenje, zanker,

Meesten zullen allicht niet meer bestaan / overgenomen.

Olympia stopte de activiteiten eveneens, Belgische fabrikant.

Candy is een Turks bedrijf wat voornamelijk budget machines maakt.
Gaggenua is een BSH merk en identiek aan de Bosch, Siemens wasmachines.
Etna is een merk dat was overgenomen door Gorenje, alhoewel Gorenje die merken heeft overgenomen voor de bewuste doelgroep.
Het is heel goed mogelijk dat ze nog steeds ontworpen worden door Etna (Edited, sorry, slight slip of the pen) en alleen de productie naar Slovenie is verhuisd.
De rest weet ik niet :)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
Anoniem

Op 7 augustus 2018 20:26:08 schreef walkura:
Etna is een merk dat was overgenomen door Gorenje, alhoewel Gorenje die merken heeft overgenomen voor de bewuste doelgroep.
Het is heel goed mogelijk dat ze nog steeds ontworpen worden door Etna (Edited, sorry, slight slip of the pen) en alleen de productie naar Slovenie is verhuisd.
De rest weet ik niet :)

Etna, Pelgrim en Atag zijn overgenomen door Gorenje. Etna is low-budget, Atag is top-klasse en Pelgrim zit er tussen in. Etna en Pelgrim wordt in Slovenie gemaakt. Atag heeft nog produktie in Duiven.