Xantus nixieklok v2 herstel

Hallo mede-CO-ers,

Ik heb hier een nixieklokje van Xantus liggen, de tweede versie. Die heb ik ooit gebouwd, mooi werkend. Na tijden op een plankje te hebben gestaan de tijd aan te geven, weggelegd en niets meer mee gedaan. Totdat ik laatst een behuizing heb getekend en laten maken en het ding weer uit de doos heb gehaald. En natuurlijk, het functioneerde niet meer. Nu zit naar mijn idee het probleem in de hoogspanning, en er lopen hier heel wat experts rond in dat opzicht.

De fet (irf840) in de hoogspanningsgenerator wordt erg warm. Deze eerst vervangen, daarna nogmaals inclusief de ne555 en de hsp-elco. Nog steeds geen enkel teken van leven, behalve een opwarmende fet. Zonder fet geplaatst meet ik ca 8.5v op de gate met een kleine rimpel hierop. Met fet geplaatst meet ik ca 3.5c op de gate met een rimpel van 0.5 volt. De spoel (tonnetje) meet 0~1 ohm in-circuit gemeten.
Wie kan mij de gevoelige plek wijzen?

Alvast bedankt!

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Als de 555 niet oscilleert hebben nieuwe onderdelen verderop (nog-) geen zin.
Hoe ziet dit stukje van het schema er uit ?

Sonytech

Overleden

Bestaat er een schema van en zo ja, waar kunnen we dat vinden?

<OT>
Qua "hoogspanning" ben ik geen expert, maar wel ervaringsdeskundige...
</OT>

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dank voor de snelle reacties! Natuurlijk is er een schema van.
Ik heb het even uit de beschrijving gehaald, de hoogspanning zit rechtsonder, om de ne555.
Let op dat de spanings-omschrijvingen nergens op slaan, maar enkel gebruikt worden om de netten te koppelen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/nixie-schema.jpg

[Bericht gewijzigd door MAH op vrijdag 11 oktober 2013 15:47:15 (15%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Met een scoop kun je kontroleren of er uit de NE555 een puls komt op de gate van de fet.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op vrijdag 11 oktober 2013 15:51:34 (14%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Sonytech

Overleden

Zonder fet geplaatst meet ik ca 8.5v op de gate met een kleine rimpel hierop. Met fet geplaatst meet ik ca 3.5c op de gate met een rimpel van 0.5 volt.

Dan zal ongetwijfeld de 555 niet oscilleren.

Om brokken in de rest van de schakeling te voorkomen kan je spoel L1 er even tijdelijk uithalen.

Wordt de 555 wel "aangezet" door de PIC dmv. het signaal op pootje 4?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

. Excuses, dit kan niet want dan hangt de gate los.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 11 oktober 2013 16:04:11 (67%)

Wederom dank voor de antwoorden. Ik heb het spoeltje even verwijderd, en kan nu dus wat rustiger meten. Het lijkt erop dat de 78l05 in ieder geval niet functioneert. Of deze door iets is meegenomen is mij nog niet duidelijk, maar zonder 5 volt gaat er natuurlijk niks werken. Dus eerst op zoek naar een nieuwe 78l05, ik moet ng wel ergens wat hebben... wordt vervolgd!

Edit: een nieuwe 78l05 geplaatst maar de uitgangsspanning blijft nagenoeg 0 volt, en hij wordt erg warm ook. Blijkbaar dit er dus een kortsluiting aan in het 5v net... dat wordt dus zoeken helaas!

[Bericht gewijzigd door MAH op zaterdag 12 oktober 2013 20:35:32 (21%)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Lucky Luke

Golden Member

Oude koe, en halve kaap, maar misschien dat het voor anderen met een dergelijke klok zo ongeveer nu ook gaat spelen:

Mijn Nixieklok hield er gisteren mee op. Vandaag gerepareerd. C2, de afvlakelco na de voeding, 470uF / 16V had aan capaciteit verloren (Zodanig dat 'ie niet eens meer meetbaar was, 27pF bij andere meting maar neem dat met een korrel zout). Gevolg was dat de 5V niet boven de 3V uit kwam en er érg veel rimpel op de 12VDC zat.

Anyway, C2 vervangen en het werkt weer.

@Mah: Wordt vervolgd?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Eindelijk weer eens verder met dit projectje. Ik heb deze klok nooit goed werkend kunnen krijgen helaas.
Is er hier toevallig nog iemand die de .bas of .hex codes nog heeft? Zowel van de 50hz versie als van de dcf77 versie?
Ik heb wel de klok v2

Alvast bedankt

Deze klok was zo'n drama, ik heb de buizen op een andere klok gezet. Ik heb wel nog eea aan nieuwe printen liggen geloof ik voor de liefhebber. Evt ook de klok waar ik de buizen af gehaald heb.

26-2-2007 heb ik deze van Xantus gehad. Volgens mij is dit de V2. Echter alleen de 50Hz.hex en geen idee of er een nieuwere is.

-

Top, inderdaad vergeten te melden, ik heb de in-14 versie.
Bedankt voor deze in elk geval.
Misschien iemand anders die de dcf77 versie heeft..
Mag ook de losse code zijn. Compilen lukt zelf nog wel denk ik.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat is er brak aan de klok? Het ontwerp of de software? Kan je niet sneller alles opnieuw programmeren dan met een brak gegeven verder te zoeken? DCF decoderen is nu ook niet bepaald hokus pokus.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

tja, als ik zelf had kunnen programmeren had ik ook niet om hulp hoeven vragen :-)

Lucky Luke

Golden Member

Deze oude koe wil maar niet in die sloot blijven liggen...

Anyway.

Wat ik brak vond aan die klok (maar ik heb een vroege versie zonder DCF77, en het is eigenlijk gewoon best een mooi ding):

De verbindingen tussen hoofdpcb en buizenpcb zijn erg klein/dicht bij elkaar, maakt makkelijk verkeerd contact. (Nu soldeer ik inmiddels 0603tjes zonder problemen, maar tóen was dat een issue).

De software debounced de knoppen niet goed, en had geen RTC.

Zodoende heb ik toendertijd dus ook wat aan de software zitten knoeien. Lang geleden, vóór (Of tijdens het eerste jaar van ofzo) mijn studie, toen ik nog geen C kon... Maar, die software staat nog steeds op mijn [url=home.deds.nl/~elektronica]oude website[/url]. En wel hier. Nouja, voor de software zelf wijst dat weer terug naar een topic op CO.

@Ganzz: Heb je toevallig nog buizenprintjes voor de IN-16?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dank je Lucky Luke.

Ik heb alleen de 6 digit uitvoering met dcf77 functie.
Heb het wel eens omgeprogrammeerd naar de 50Hz uitvoering, maar op 1 of andere manier heeft het nooit goed gewerkt.

en wat je zegt, het is een mooi ding. Als je het aan het werk krijgt.

(sorry voor de oude koei uit de sloot, maar beter hier verder als nog een nieuw draadje starten :-))

Ondertussen zijn we even verder.

Het is me gelukt om de pic te programmeren met de 50Hz code van Ganzz

Alleen komt er nu een probleem tevoorschijn wat toendertijd al bekend was, en dat is dat de laatste 3 seconden van elke minuut versneld "afgespeeld" worden.
Het lijkt sowiezo alsof de seconden iets te snel lopen ten opzichte van de IN-3 buisjes
De IN-3 buisjes die als indicator worden gebruikt blijven netjes elke seconde knipperen.
Ik heb hier even een videootje van gemaakt ter verduidelijking.

https://youtu.be/Hz4YIqBdYnM

De klok loopt nu in zijn geheel te snel

Wat kan ik hier nu aan doen? (ik beschik alleen over de .hex bestanden van Ganzz).
Misschien is er een nieuwere versie uitgekomen toendertijd, want er staat me iets van bij dat dit een veel voorkomend probleem was.

Alvast bedankt