De stelling van Testman lijkt me toch wat vreemd; op zo'n relais met wisselcontact staat maar 1 rating (meestal 20, 30 of 40A), en niet 2 aparte voor het maak- en verbreekcontact. Mechanisch lijken ze ook echt identiek, maar het zou natuurlijk kunnen dat NC contact, dat alleen door een veertje (dus min of meer passief) wordt gesloten meer dendert of zo, waardoor het gevoeliger zou kunnen zijn voor schade.
@Testman: weet je zeker dat de stroom direct na het inschakelen ook echt onder de opgegeven ratings zat? Als aan beide zijden een condensator staat met ongelijke spanningen erover gaat het natuurlijk snel mis. Bij een dummyload zou je ook een BJT of MOSFET kunnen hebben die helemaal open gestuurd werd omdat er geen stroom liep, aangezien het relais open was, waarbij de regeling pas ingrijpt lang nadat het relais gesloten is.
Overigens gebruik ik precies dezelfde constructie voor een kleine lier op basis van een forse 24V ruitenwissermotor, waarbij de relais gewoon onder last moeten schakelen zonder enige vorm van motorregeling of stroombegrenzing, en dat gaat al best lang goed. Dat zijn ook gewoon 2 automotive 40A relais met wisselcontacten, waar uiteraard wel blusdiodes overheen staan.