nieuw laser en dergelijke topic.

Dit topic is gesloten

wel eens over een krantenwijk oid nagedacht??

5 mw groene laser heb je al voor rond de 40 euro al is de kwalitijd niet echt super maar goed zat om mee te hobbyen

ben zelf wel tevreden over me

45 mW Dpss Groen
50 mW Diode rood
10 mW Diode rood

en blauw is voorlopig nog niet te betalen in dpss vorm of diode vorm

Op 13 oktober 2004 16:21:22 schreef STARTOURS G24T:
ik heb zelf 2 Helium Neon tubes die doen het prima alleen de voeding is vrijwel kapot hij doet nog wel wat maar niet wat ie moet doen ik ben er echter nog steeds niet achter hoe ik een voeding maak voor een helium neon tube op 1175 volt ze geven overigens een rode straal

ik zou heel graag groene en blauwe willen hebben nou komt groen langzamnerhand beter in beeld en worden ze goedkoper dus ik denk dat ik binnenkort wel een groene ga halen maar ik kijk heel erg uit naar betaalbare blauwe lasers

kan je trouwens wel helpen met een voeding hoor das geen punt en ze zijn erg goedkoop te krijgen als het zelfbouwen niet lukt

hier een tweede reeks plaatjes nou in het donker ( jammergenoeg gaat me webcam dan heel veel ruis maken )

http://www.geocities.com/dbz_pkmn_dgmn/straallinksrechts.jpg
http://www.geocities.com/dbz_pkmn_dgmn/straalrechtslinks.jpg
http://www.geocities.com/dbz_pkmn_dgmn/straalwiebelend.jpg

bij het laatste plaatje heb ik de laserpointer een beetje beweegt

Op 13 oktober 2004 18:49:17 schreef Electrogek:
hier een tweede reeks plaatjes nou in het donker ( jammergenoeg gaat me webcam dan heel veel ruis maken )

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

bij het laatste plaatje heb ik de laserpointer een beetje beweegt

Nice ja dat heb je nou eenmaal bij webcams helaas
zat gistere avond ook nog met de laser op de wolken te beamen blijft leuk ;-)

Moet nog ff uitvissen hoe ik een nieuw bericht kan beginnen, ben niet zo bekend met de werking van forums.

Maar goed, heb als beginner dus ook zo'n conrad lasertje en een 5mw rode pointer, werkt leuk met beetje rook, maar je moet er wel beetje schuin voor gaan staan om het effect te zien, nu wil ik graag een groene pointer aan gaan schaffen, nu zag ik op www.laserverkoop.nl een groene dpps-pointer, kan ik de rode probleemloos vervangen door die groene? (of is dpps totaal wat anders?) hebben jullie nog tips waar ik er 1 kan kopen?

als mensen heel graag foto's willen zien van dat conrad ding, just ask ;o)

Op 14 oktober 2004 12:54:56 schreef BennieZwolle:
Moet nog ff uitvissen hoe ik een nieuw bericht kan beginnen, ben niet zo bekend met de werking van forums.

Maar goed, heb als beginner dus ook zo'n conrad lasertje en een 5mw rode pointer, werkt leuk met beetje rook, maar je moet er wel beetje schuin voor gaan staan om het effect te zien, nu wil ik graag een groene pointer aan gaan schaffen, nu zag ik op www.laserverkoop.nl een groene dpps-pointer, kan ik de rode probleemloos vervangen door die groene? (of is dpps totaal wat anders?) hebben jullie nog tips waar ik er 1 kan kopen?

als mensen heel graag foto's willen zien van dat conrad ding, just ask ;o)

ja hoor bennie dat kan gewoon geen probleem
al kan je beter een laser module dan een pointer daar voor gebruiken

Anoniem

staat een mooie blauwe laser op de site :P SLURP

Op 14 oktober 2004 13:01:24 schreef ledfreak:
[...]

ja hoor bennie dat kan gewoon geen probleem
al kan je beter een laser module dan een pointer daar voor gebruiken

ok, nogmaals ben een leek, wat is het verschil dan tussen een pointer en een laser module? met die van www.laserverkoop.nl ga ik het niet redden?

Op 14 oktober 2004 13:36:36 schreef BennieZwolle:
[...]

ok, nogmaals ben een leek, wat is het verschil dan tussen een pointer en een laser module? met die van www.laserverkoop.nl ga ik het niet redden?

laser pointer is echt een pen style laser zeg maar plus alle laser pointers boven de 1 mw zijn illigaal in nederland en laser modules niet
plus laser modules zijn beter gestabilizeerd en meestel hogere kwalitijd

Een vraagje, waar zijn DPM kristallen te koop die met een 1,2W 808nm diode overweg kunnen? Ik denk niet dat die van mijn kapotte pointertje het aankunnen of wel als ik ze goed koel met een TEC oid?

EDIT: 't Is trouwens een SDL-2360 diode (10V@1,6A)

De onderste is het:
http://www.atlaser.it/images/118.jpg

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 14 oktober 2004 17:43:32

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

weet iemand hoe ik de lichtjes zelf aan de praat krijg k'heb er namelijk een paar van in cd-rom stations

always look on the bright side of life

Op 14 oktober 2004 17:36:40 schreef Benadski:
Een vraagje, waar zijn DPM kristallen te koop die met een 1,2W 808nm diode overweg kunnen? Ik denk niet dat die van mijn kapotte pointertje het aankunnen of wel als ik ze goed koel met een TEC oid?

EDIT: 't Is trouwens een SDL-2360 diode (10V@1,6A)

De onderste is het:
[afbeelding]

roithner verkoop ze normaal gesproken wel

http://www.roithner-laser.com/crystals.html

nee die barsten na een tijdje op 200-300 mw houden ze het wel
alleen koelen is een probleen diode moet op 25 graden max blijven en de ktp op 35-40 graden stabiel
als je de temp niet stabiel kan houden die je de groene output flink zakken
btw die 10 volt is niet van de laser diode maar van de monitor diode

http://www.jdsu.com/site/images/products/pdf/SDL2300Series_041802a.pdf

en de tec gaat tot 8 volt 3,5 amp maar als je dr onderste hebt dan heeft ie die geen natuurlijk

dus je hebt in iedergeval een goed crystal nodig dpm of losse kpt en vandate
een pid controller die de temp van de diode en ktp stabiel houd en een goeie driver voor de laser diode anders is ie binne no time kapot
http://www.roithner-laser.com/Pictures/Eu38.jpg

http://www.roithner-laser.com/All_Datasheets/Drivers%20for%20Laserdiod…

[Bericht gewijzigd door ledfreak op donderdag 14 oktober 2004 20:45:07

Op 14 oktober 2004 19:22:52 schreef ElEcTrIc MaN:
weet iemand hoe ik de lichtjes zelf aan de praat krijg k'heb er namelijk een paar van in cd-rom stations

ja hoor heb je een driver voor nodig of als je heel simpel ff wilt teste weerstand van 10 ohm in serie dr tussen en dan 9 volt dr op al heb je dr niks aan want ze zijn infrarood dus je ziet ze toch niet je ziet hoogstends wat dim donker rood licht

meeste sluit je zo aan
http://www.roithner-laser.com/Pictures/LDBELEG1.jpg

2=plus
1=min

Specs zijn waarschijnlijk 2.2 volt max !! met 20-25 mA

Op 14 oktober 2004 20:37:22 schreef ledfreak:
[...]

roithner verkoop ze normaal gesproken wel

http://www.roithner-laser.com/crystals.html

nee die barsten na een tijdje op 200-300 mw houden ze het wel
alleen koelen is een probleen diode moet op 25 graden max blijven en de ktp op 35-40 graden stabiel
als je de temp niet stabiel kan houden die je de groene output flink zakken
btw die 10 volt is niet van de laser diode maar van de monitor diode

[...]

Hé bedankt, hier heb ik heel veel aan! :D

Wat koelen betreft, ik denk dat ik er een peltier tussen zet, dat lijkt me de beste methode om de diode koel te houden. De KTP probeer ik tussen 4 koperen trapezia op te sluiten en met 2 componenten Arctic Silver lijm vast te maken.

Wat betreft de driver, een laserdiode voed je met stroom, net als een LED neem ik aan? Als ik een PWM gestuurde stroombron (wisselt snel tussen 1,6A en 0A) neem dan kan ik dus dimmen?

En stel ik dim 'm zover (met PWM) dat de output <1mW is, is ie dan net zo gevaarlijk als een 1mW pointer (voor je ogen) of is ie dan nog steeds klasse 3B? Ik ben namelijk niet van plan gaten in de muur te branden, ik wil de output gemiddeld tussen 1mW en 20mW hebben (regelbaar).

De versie die ik heb heeft trouwens geen monitor diode in de behuizing, maar ik neem aan dat als ik binnen de specs wat stroom etc. betreft dat ik die niet nodig heb?!

EDIT: Nu heb ik bij Roithner in de prijslijst zitten kijken... Er is een diode (ADL80Y01TZ, kan alleen de pdf niet openen?) die 200mW 808nm uitstraalt voor 25 euro. De maat is 5,6mm (dit lijkt hetzelfde te zijn als in mijn laserpennetje), alleen zit er geen fotodiode in dus ik moet een aparte voeding (stroombron) pakken neem ik aan. Kom ik met deze laser aan >10mW out? Dan neem ik deze wel, past wat beter in mijn studenten budget!

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 15 oktober 2004 09:24:42

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Op 15 oktober 2004 08:50:34 schreef Benadski:
[...]

Hé bedankt, hier heb ik heel veel aan! :D

Wat koelen betreft, ik denk dat ik er een peltier tussen zet, dat lijkt me de beste methode om de diode koel te houden. De KTP probeer ik tussen 4 koperen trapezia op te sluiten en met 2 componenten Arctic Silver lijm vast te maken.

Wat betreft de driver, een laserdiode voed je met stroom, net als een LED neem ik aan? Als ik een PWM gestuurde stroombron (wisselt snel tussen 1,6A en 0A) neem dan kan ik dus dimmen?

En stel ik dim 'm zover (met PWM) dat de output <1mW is, is ie dan net zo gevaarlijk als een 1mW pointer (voor je ogen) of is ie dan nog steeds klasse 3B? Ik ben namelijk niet van plan gaten in de muur te branden, ik wil de output gemiddeld tussen 1mW en 20mW hebben (regelbaar).

De versie die ik heb heeft trouwens geen monitor diode in de behuizing, maar ik neem aan dat als ik binnen de specs wat stroom etc. betreft dat ik die niet nodig heb?!

EDIT: Nu heb ik bij Roithner in de prijslijst zitten kijken... Er is een diode (ADL80Y01TZ, kan alleen de pdf niet openen?) die 200mW 808nm uitstraalt voor 25 euro. De maat is 5,6mm (dit lijkt hetzelfde te zijn als in mijn laserpennetje), alleen zit er geen fotodiode in dus ik moet een aparte voeding (stroombron) pakken neem ik aan. Kom ik met deze laser aan >10mW out? Dan neem ik deze wel, past wat beter in mijn studenten budget!

ja het is echt pittig om alles goed te koelen
als je slim bent neem je wel een goeie driver met blanking support dan kan je hem toch dimmen en is ie goed beveiligd alleen pwm is niet genoeg maar inderdaad zolang je binnen de specs blijft zeg 50 mA Onder de max dan kan dr in principe niks gebeuren

ja met 200 mw 808nm zou je de 10 mw wel moeten kunnen halen mits dat het geen multimode laser diode is en alles goed is afgesteld

btw die ktp hoef je trouwens maar minimaal te koelen ideale temp van ktp zit tussen de 34-40 graden dus het is meer de kunst om hem daar op te houden niet zo zeer om hem te koelen als de temp van die ktp stijgt naar 45 graden kan het goed zijn dat het vermogen van de laser instort naar maar 2 mw ofzo kpt temp komt vrij nauwkeurig

ik raad echter wel een goeie driver aan voor laser diodes ze zijn extreem gevoelig veel meer dan een led 10 mA te veel in een piek van 10 ns is vaak al genoeg om hem te slopen

dus een extreem stabiele driver is zeker geen overbodige luxe

btw ik heb nog wel een ktp en vanadate crystal liggen als je wilt heb zelfs de oc nog meen alleen dat de vanadate gescherud is maar weet ik niet zeker

Ik ben heel benieuwd naar resultaten (en foto's :P van experimenten met het zelfbouwen van DPSS lasers. :)

Is het gebruikte IR in die hoeveelheden overigens niet behoorlijk gevaarlijk ?

Ik zou overigens gaan voor lineaire (desnoods wel schakelend opgebouwde) regelaars, een gepulste laser is minder handig en pelt's vinden het niet leuk om met PWM geregeld te worden.

Op 15 oktober 2004 13:43:38 schreef aart:
Ik ben heel benieuwd naar resultaten (en foto's :P van experimenten met het zelfbouwen van DPSS lasers. :)

Is het gebruikte IR in die hoeveelheden overigens niet behoorlijk gevaarlijk ?

Ik zou overigens gaan voor lineaire (desnoods wel schakelend opgebouwde) regelaars, een gepulste laser is minder handig en pelt's vinden het niet leuk om met PWM geregeld te worden.

ja dat soort vermogens zijn zeker gevaarlijk helemaal omdat je het niet ziet

ja een gepulste lasers is geen optie maar je kan hem uiteraard wel moduleren
alle profecionele lasers werken met tecs op een h-bridge
om ze zowel te laten koelen als verwarmen in dien nodig
in het geval van de ktp's vaak wel om ze stabiel te houden
ook is het zo dat 808nm diodes vaak temperatuur getuned moeten worden omdat deze diodes op kamer temp 808nm licht geven maar als ze warmer worden kan dit omhoog of omlaag gaan en gaat het rendement van de laser flink omlaag daarom is een dual pid controller vaak vereist om alles goed te laten lopen

Op 15 oktober 2004 13:43:38 schreef aart:
Ik ben heel benieuwd naar resultaten (en foto's :P van experimenten met het zelfbouwen van DPSS lasers. :)

Is het gebruikte IR in die hoeveelheden overigens niet behoorlijk gevaarlijk ?

Ik zou overigens gaan voor lineaire (desnoods wel schakelend opgebouwde) regelaars, een gepulste laser is minder handig en pelt's vinden het niet leuk om met PWM geregeld te worden.

woeps dubbel post

[Bericht gewijzigd door ledfreak op vrijdag 15 oktober 2004 13:55:53

@ ledfreak --> Bedankt om op men mail te antwoorden he.

Ik heb 2 dagen zitten wachten op u mail :(
Dan heb ik het maar opgegeven.

Ondertussen is men 100mW groene DPSS laser onderweg met DHL

Grtz

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 15 oktober 2004 15:37:32 schreef Blue-Bora:
@ ledfreak --> Bedankt om op men mail te antwoorden he.

Ik heb 2 dagen zitten wachten op u mail :(
Dan heb ik het maar opgegeven.

Ondertussen is men 100mW groene DPSS laser onderweg met DHL

Grtz

ohh echt had je me mailtje niet meer gehad dan ?
heb hem de zelfde avond nog terug gestuurd
had 50 mw voor 250 euro en 120 mw voor 340 euro
en das een koopje

Op 15 oktober 2004 16:04:48 schreef ledfreak:
[...]

ohh echt had je me mailtje niet meer gehad dan ? had 50 mw voor 250 euro en 120 mw voor 340

Nope niet meer gekregen.

Maar is niks hoor :)
Kheb nu een nieuwe :)

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Op 15 oktober 2004 16:06:19 schreef Blue-Bora:
[...]

Nope niet meer gekregen.

Maar is niks hoor :)
Kheb nu een nieuwe :)

vreemd
maar dat zijn die van mij ook ;-)
aja maakt mij niks uit maar weet zeker dat je dr meer voor betaald hebt

Anoniem

niet misschien in ongewenste post gekomen ? msn zit naamlijk de laatste tijd veel te etteren met de filter instellingen

Spijtig idd.

Als het nieuwe waren had ik er vandaag nog een komen halen.
Maar het geld is al overgeschreven dus dat kan ik niet meer ongedaan maken.

Ik heb even veel betaald,enkel de verzendingskosten maken het duurder.

www.lasever.com

Daar heb ik hem van

http://www.YouTube.com/presstube (3mil YouTube channel)

Dit topic is gesloten