Constante spanning in Mercedes W212

Ik moet voor een nieuw project in een Mercedes E-klasse W212 van 2011 een constante spanning hebben van 12VDC.

Het is een mini-koelkast die in de koffer staat en ik wil geen kabel trekken naar de accu vooraan(helaas geen accu achteraan, de W211 had dat wel)

Ik heb al geprobeerd om af te tappen uit de zekeringenkast achteraan(66 en 46),maar na een tijd na het vergrendelen van de auto komt er geen spanning meer aan op de koelkast.

Het zekeringenschema van de W212 vindt je hier,hier en hier.

Ik kan enkel uit de zekeringenkast achteraan nemen(37-90)

Waar vindt ik constante spanning van 12V?

maartenbakker

Golden Member

Ik zou beginnen met meten op zekeringen 44 t/m 51. Als je kans ziet om een lijstje te maken waarin de zekeringen op nummer inplaats van op beschrijving gesorteerd staan (kan je ook makkelijker in 1 oogopslag zien of je kans maakt. Is een rotklus dus even meten is vast sneller.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

vaste voeding die normaal voor de trekhaak is ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Een auto is een "lomp" ding. Als je hem een paar maanden gaat parkeren (omdat het je auto is die naast je vakantiehuisje staat of zo), wordt je aangeraden om de accu los te trekken omdat anders de lek/rest/nul-stroom de accu kapot trekt.

Ik kan me voorstellen dat Mercedes dat probleem probeert te verminderen door een minimum van electronica voorin op ZEER lage stroom "actief" te houden en dan de rest van de auto gewoon geheel spanningsloos te maken.

Dus... ik kan me voorstellen dat je achterin na enige tijd ECHT geen spanning meer zal kunnen vinden. Ook het afschakelen van de "vaste 12V voor de trekhaak" is te verdedigen, als de auto uitstaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kan me ook voorstellen dat er heel veel wordt uitgeschakeld. Vraag even na bij de dealer, soms is het een software-instelling, soms zijn er speciale aansluiting die wel 12 volt behouden.

Direkt op de accu aansluiten is ook niet zonder risico. Als je zo'n accu-controller hebt dan ziet deze niet het verbruik dat je direkt van de accu afneemt. Bij de volgende autorit kan de accucontroller vervolgens besluiten om bijna niet te laden, deze denkt immers dat de accu nog vol is.

Ik heb ergens in de zekeringenkast spanning gevonden, en voorlopig lijkt het te werken.

De auto zal nooit maanden stil staan, wordt bijna elke dag gebruikt.

Shiptronic

Overleden

Draad waar je stroom van steelt dik genoeg, en direct gezekerd? (dus niet zekering aan het eind van je kabel)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op de achterste zekering kast moet een nu ongebruikte stekker zitten, mits je geen trekhaak hebt.
Daar kun je een extra SAM module inprikken die naar de aanhanger stekker gaat.
Op die stekker in je zekering kast zit een constante plus 10A gezekerd.

Off topic, zomaar een accu loskoppelen bij een moderne auto is niet geheel zonder gevaar.
Zorg altijd dat je sleutels uit het contact zijn of bij key-less entry wacht zeker 1minuut voordat je de accu losmaakt.
Het zou anders zomaar kunnen dat de sleutel synchronisatie verloren gaat.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Off topic, zomaar een accu loskoppelen bij een moderne auto is niet geheel zonder gevaar.
Zorg altijd dat je sleutels uit het contact zijn of bij key-less entry wacht zeker 1minuut voordat je de accu losmaakt.
Het zou anders zomaar kunnen dat de sleutel synchronisatie verloren gaat.

En zorg dat er een deur en raam open staat. Anders kom je niet meer in de auto en bij de accu.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.