Automatische kippendeuropener

Hallo,

Ik wil graag zelf een systeem met een lichtsensor maken dat het kippenluik automatisch opent en sluit. Ben zelf een leek op gebied van electronica maar het boeit mij wel enorm om dingen zelf te maken.
Bij Conrad heb ik pas een schemerschakelaar besteld om zelf te solderen en dit is wel gelukt maar ik zit vast met de rest van het ontwerp. Heb ook een batterijhouder voor 4x AA-batterijen.
Volgens mij heb ik nog nodig:
- een 6V motortje
- 2 eindschakelaars
- een dubbelpolige wisselschakelaar (gevonden op dit forum)

Maar hoe ik dit alles aan elkaar moet aansluiten zonder dat er rook uitkomt :), weet ik niet. En welk type eindschakelaar en wisselschakelaar zou ik best gebruiken?
Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt.

Graag iets meer info, ik denk dat het moet openen en sluiten als het licht / donker word, niet als er een kip voor de deur staat :-).
denk dat je daarnaast nog meer info moet gaan verstrekken.

[Bericht gewijzigd door andre1973 op zondag 20 oktober 2013 22:57:40 (20%)

zit sinds 2009 in de PV.

Inderdaad :-), het deurtje zou als het licht/donker wordt automatischmoeten openen en sluiten. Momenteel doe ik het kippenluik(+/- 1kg) manueel open/dicht via een koord met een katrolletje. Graag wil ik hiervoor een automatisch systeem op batterijen maken. Op het internet kan je veel kant-en-klaar systemen kopen maar deze zijn nogal duur. Met wat opzoekwerk ben ik tot het volgende gekomen:
- schemerschakelaar
- 6V motortje
- 2 eindschakelaars
- wisselschakelaar om de polariteit van de motor om te draaien
- 4 x AA-batterijen
De schemerschakelaar (via Conrad) is af maar hoe al deze componenten aan elkaar gezet moeten worden, weet ik niet.
Welke gegevens heb je nog nodig?
(ben een beginneling qua electronica)

Zo heb ik het gemaakt:

http://imageshack.com/scaled/800x600/845/t6v9.jpg

Het deurtje is een betonplex plaatje dat in alu railtjes glijdt. Het zakt onder z'n eigen gewicht, en wordt opgehaald door een oude schroefmachine waar een defect in zat.

Qua sturing wordt een DPDT relay en 2 limietschakelaars gebruikt. Het relay dient om de draairichting van de motor om te draaien, en dus te sturen tussen open en dicht. De limietschakelaars stoppen de motor als het luikje respectievelijk open en dicht is. Deze schakelaars zijn ingebouwd in een uitsparing in de alu rail waarin het deurtje glijdt, en zijn zodanig geplaatst dat ze onderbreken op het moment dat het deurtje in de juiste stand open of toe staat. De juiste plaatsing hiervan is belangrijk.

http://imageshack.com/a/img34/4734/r22z.png

In het schema is ook een PWM-regeling opgenomen, die dient om de draaisnelheid van de motor te kunnen regelen, en dus ook de snelheid van openen of sluiten van het luik. Door deze regeling houdt de motor zijn volle koppel terwijl toch de snelheid kan geregeld worden, dit is vooral belangrijk voor de aanloop van de motor. Ik had eerst de spanning op de motor beperkt maar dan wou de motor niet aanlopen door het gewicht van het luikje.

De schakelaar die aangeduid is als "timer/light" is het contact van een tijdschakelaar of een schemerrelais. Ik heb gekozen voor een tijdschakelaar omdat ik wil sturen op uur in plaats van op licht. Bij bij gaat het deurtje pas een half uur na donker dicht, hierdoor ben ik zeker dat alle kippen op stok zitten en er geen voor een gesloten deur staan. 's Morgens doe ik de deur pas om 8u (week) of 9u (weekend) open, dan blijft de haan stil want anders begint hij in de zomer al erg vroeg te kraaien en dat vinden de buren (en ikzelf) niet zo fijn. Je moet dan wel een paar keer per jaar de programmatie aanpassen volgens het lengen en korten van de dagen maar dat is geen ramp.

Een zwakheid van dit schema is dat de motor pas stopt als het deurtje één van de limietschakelaars raakt. Als er bvb vuil aan de onderkant van het deurtje ligt, waardoor het deurtje de onderste schakelaar niet kan laten schakelen, dan zal de motor verder draaien met alle gevolgen van dien. Ik heb dat voorkomen door het deurtje niet op de bodem van het hok te laten sluiten, maar op een verhoogde richel (= vast plankje betonplex dat vast tussen de rails zit onderaan). Die richel houdt vuil tegen en voorkomt ook dat de kippen hun hok 'legen' langs de deur.

De onderdelen heb ik gebouwd op een deksel van een plastic keukendoosje, dat tegen een houten plaat geschroefd is. Door het doosje erop te klikken zit alles (spat)waterdicht weggewerkt.

De onderdelen komen van eBay en hebben niet veel gekost (50€). Hier is het lijstje:
- Voeding 12VDC
- Relais
- Limietschakelaars
- Timer
- PWM-sturing
- Geschikte motor?

Veel plezier met het knutselen!

Als je een kabel met balansgewicht neemt kan je de begin-/eindschakelaar op 1 plaats op de kabel doen (aan de kant van het contragewicht, klemmetje dat door een oog loopt). Mocht er toch wat vuil/stro/kip onder het deurtje zitten bij dichtgaan dan zal het gewicht van het deurtje hierop rusten en kan de eindschakelaar wel geraakt worden.

Als je de kabel/touw over een gladde poelie laat slippen kan je zelfs zonder eindschakelaars werken, je neemt een tijdrelais op bv 20 seconden terwijl het luikje doorgaans na 15 seconden wel dicht is. De slip kan je regelen door een stuk touw 2 of 3 keer rond een stukje glad pvc of hout te wikkelen.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op maandag 21 oktober 2013 10:32:12 (12%)

>> Bert : als je op Zoeken drukt op de balk hierboven, en je typt kippen in als trefwoord, zul je een hele reeks oude topics terugvinden over dit onderwerp.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Super!!! Hartelijk bedankt voor jullie reacties en duidelijke info!!! Met deze informatie ben ik verder geholpen.
Ik ga alvast aan de slag en nogmaals bedankt

Hallo,

Mijn automatisch systeem voor het kippenluikje open en dicht te doen is bijna af. Ik zit enkel nog vast met hoe ik het DPDT relais moet aansluiten.
Kan ik de 12V voeding van de schemerschakelaar verder verbinden met de spoel van het DPDT relais?

Alvast bedankt.

Sonytech

Overleden

Kan je een tekening maken van wat je nu al op elkaar aangesloten hebt? Je schrijft dat het al bijna af is, maar wij weten natuurlijk niet wat je precies gemaakt hebt.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Uiteraard zal ik even toelichten, :). Hoe kan ik een foto zonder URL toevoegen?
Ik heb een schemerschakelaar MK125 met 12V DC voeding (via Conrad) verbonden met 2 x AA 1,5V batterijen, een 3V motortje en 2 eindschakelaars (COM en NC verbonden).
Deze opstelling is slechts als test voor de echte opstelling. De bedoeling is om als het licht/donker wordt, het luikje automatisch laten openen/sluiten. Het luikje schuift verticaal in aluminium rails en voor het motortje heb ik nog verschillende tandwielen om een grotere kracht te kunnen ontwikkelen.
Nu zou ik nog het DPDT relais moeten integreren zodat de polariteit van het motortje wordt verwisseld. Het relais is het type SRC-S-12VDC en heeft 8 pinnetjes, 2 x COM, 2 x NO, 2 x NC en 2 x Coil.
Krijgt de relais door deze te integreren voeding via de schemerschakelaar? Misschien een domme vraag maar ben slechts een beginneling.

Hier een foto van de testopstelling, hopelijk is het hiermee iets duidelijkerhttp://imageshack.com/a/img802/9084/4t6w.jpg

Ik denk dat je sowieso een zwaardere motor en vooral voeding voor de motor nodig gaat hebben. Zelfs dit kleine motortje gaat die 4 AA's heel snel leegtrekken als er ook maar een beetje belasting op komt te staan.

Edit:
Heb net even het bouwbeschrijvinkje gelezen. De 12V krijg je niet via de print aan de schakelkant van het relais. Maar naast de adapteraansluiting zitten wel 2 pinnen waarvan je de voeding kan aftakken/lenen.
Als je 12V voeding genoeg stroom levert kunnen daar wel de print en een 12V motor mee gevoed worden.

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op woensdag 23 oktober 2013 20:45:58 (43%)

Action expresses priorities LH

Oké, bedankt voor de info, nu kan ik weer verder :)

Sonytech

Overleden

Met een 12V motor kan je het zo aansluiten:
http://www.uploadarchief.net/files/download/kippenluiksturing_jal.jpg

[Bericht gewijzigd door Sonytech op woensdag 23 oktober 2013 23:03:19 (22%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Dat noem ik nog eens een mooi en duidelijk schema!

Bert: je zou best een motor nemen met een reductie ( = geared motor ) die op 12V werkt, met zo'n 100 rotaties / minuut ( rpm ) op de uitgaande as.

[Bericht gewijzigd door Erelce op donderdag 24 oktober 2013 07:49:36 (17%)

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Inderdaad, dat is een zeer duidelijk schema van Sonytech.
Het motortje van 3V is een versnellingsbak met een set tandwielen voor 200 toeren/minuut of voor 42 toeren/minuut. Ik heb dit in een electronicawinkel gekocht en de verkoper raadde mij dit aan om met die tandwielen een veel grotere kracht te kunnen ontwikkelen.

Zou het niet lukken met dit 3V motortje en dit aangedreven door 2 x AA 1,5V batterijen? En hoe zou ik de batterijen dan best aansluiten in het mooie ontwerp van Sonytech?

Sonytech

Overleden

Dank voor de complimenten voor het schema. Zolang ik niet achter m'n werkbank mag zitten kan ik mooi m'n tijd volmaken achter de computer.

Ik heb het schema ook nog zo aangepast voor gebruik van een motor met een andere spanning:

http://www.uploadarchief.net/files/download/kippenluiksturing2_jal.jpg

Die 12V accu heb ik overigens maar getekend omdat ik niet weet wat voor spanningsbron je daarvoor wil gebruiken. Als je daadwerkelijk een (auto-)accu gebruikt moet je er wel om denken een zekering vlakbij één van de accupolen in de stroomkring op te nemen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Amai Sonytech, ben echt onder de indruk van uw schema's, SUPER!!!
Enorm bedankt om hier je tijd aan te besteden, ben ondertussen goed gebeten door de electronica-microbe, :)

Ja Sonytech. Heel mooi getekend!

Bert, ik heb hier nog een oude accu-schroefmachine met een gebroken handgreep, 2 goede oplaadbare batterijen en een lader liggen.
Mail me als je geïnteresseerd bent.

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun