Euhh... Lambiek, jouw schema gaat behoorlijk staan hikken: als de motorstroom te groot wordt schakelt de motor uit, waardoor de motorstroom niet meer te groot is en dus de motor weer inschakelt, etc, etc.
Voor dit soort grappen heb je echt geen controller nodig, alleen een ander relais (impuls relais) voor de stroomdetector. De inschakelstroom is goed te doen met een extra R-C tijd in de stroomdetector (pas na een paar honderd milliseconden gaan detecteren).
Een impuls relais schakelt bij elke keer dat het bekrachtigd wordt om en blijft vervolgens in die stand staan. Een soort tweedeler dus...
Het wisselcontact van het impulsrelais van de stroomdetector neemt de plaats in van contact K1-2 (het rechter contact), K2-1 wordt dan een doorverbinding.
Werking: de motor draait linksom totdat de stroom de pan uit rijst, dan schakelt het rechter contact om en de motor staat stil.
Als het voetpedaal wordt ingetrapt schakelt het linker contact en de motor gaat rechtsom draaien, totdat de stroomdetector het rechter contact omschakelt: de motor staat weer stil.
Als het voetpedaal wordt losgelaten begint het hele verhaal weer van voren af aan.
Voeg nog een C (1 tot 10 µF) toe tussen pin 3 en 4 van de opamp en je hebt ook de inschakel vertraging...
Let op: bij dit soort schakelingen is het stoppen van de motor heel abrupt (hij wordt kortgesloten): ik heb wel motoren van de werkbank af zien springen. Zonodig met een extra relais een weerstand in serie met de motor schakelen voor de duur van de overstroom.