motortje links en rechts om met stop

hallo
Ik heb het volgende probleem moet een motortje links en recht om laten lopen met een stop
in eerste instantie dacht ik eenvoudig schakelinkje
maar de stop is niet altijd op de zelfde plaats en is afhankelijk van de kracht die het motortje moet leveren
Dus eindschakelaars komen niet in aanmerking.
Tevens moet het bediend worden met een voet schakelaar
dus in rechts om ,uit- links,om, uit en stop spannings loos
moet toch met eenvoudige middelen kunnen werken ",zonder bak elektronica of computer
wie heeft een idee ??

EricP

mét CE

Misschien helpt het gebruik van leestekens op de juiste plaats om aan te geven wat die motor nou precies moet gaan doen...

het motortje moet met voetschakelaar in, linksom en op stroombegrenzing uit.
voetschakelaar uit, rechtsom en op stroombegrenzing uit

EricP

mét CE

Kijk, dat wordt duidelijker.

Nu nog wat gegevens van 'motortje' (spanning, inschakelpiek, stroom nominaal, stroom bij 'vastlopen') en we komen ergens.

Is het op enige manier schadelijk als het motortje in z'n eindpositie bijv. een seconde spanning houdt?

GJ_

Moderator

De motor niet vast monteren maar op een plaat die kan meedraaien. Deze verend in het midden houden. Als de motor vastloopt zal de plaat willen draaien en tegen eindschakelaars lopen. Precies zoals je wil, geen "bak elektronica", helemaal mechanisch. Veel niveausensoren voor silo's werken precies zo. Erg betrouwbaar en mechanisch.

Op 28 oktober 2013 09:59:38 schreef haan:
moet toch met eenvoudige middelen kunnen werken ",zonder bak elektronica of computer
wie heeft een idee ??

[Bericht gewijzigd door GJ_ op maandag 28 oktober 2013 13:41:31 (16%)

hallo de motortjes verend op stellen is lastig er moeten 10 stuks op een oppervlakte van 10 maal 20 cm
de motorjes gebruiken 20 ma en als je ze laat vastlopen 200 ma
een aantal seconden laten vaststaan is geen probleem.
Zelf had ik in serie met het motortje en spoeltje met een reed relay
door het aantal windingen te veranderen kun je het inschakel punt bepalen dat werkt goed .
Op de voetpedalen een microschakelaar met wissel kontakt en een + en - voeding .
dan loopt het motortje links en rechts om , maar nu nog uit
Hier liep ik vast.
als de reed inschakelt kun je met een relay motor uitzetten maar dan schakelt ook mijn reed weer uit en gaat hij schakelen

Je kan een stroombron schakeling maken. Instellen op 30mA. Zodra ie vastloopt, schiet de stroom van 20mA naar 30mA. Daar moet ie maar tegen kunnen.

Ik denk dan aan: http://en.wikipedia.org/wiki/Current_source
en dan figuur 4. Zener diodes zijn "lastig" te krijgen (het zijn er zo veel verschillende).

Dus kan je kiezen voor fig 1.8 van: http://www.st-andrews.ac.uk/~www_pa/Scots_Guide/audio/part1/page3.html

of je kan gewoon een ledje gebruiken als "spannigsreferentie" (in plaats van 3 diodes of de zener).

De "spanningsreferentie" schakeling hoef je maar 1x te maken voor iedere 5, 10 of 20 stroombronnen. Ehh. even rekenen: 30mA, maal 20 motoren = 600mA, stroomversterking 100x, dus 6mA totale basisstroom. Als je dan een ledje op 20mA instelt, gaat dat prima. Maar veel verder zou ik niet gaan. Dus voor jou toepassing moet je ongeveer voor iedere 20 motoren zo'n "spanningsreferentie" maken.

Ompolen: voor jou: met een dubbel schakelend relais op een flipflop.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Hier heb je een voorbeeld.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20haan.jpg
Zo zou je het kunnen doen, met de shunt moet je een beetje experimenteren, (met de waarde) maar die 5E zou het moeten doen. Neem voor de shunt bijv een 3W weerstand. Met P kan je het uitschakel punt bepalen (de stroom waarbij de motor uitschakeld).

Op 28 oktober 2013 13:39:51 schreef GJ_:
De motor niet vast monteren maar op een plaat die kan meedraaien. Deze verend in het midden houden. Als de motor vastloopt zal de plaat willen draaien en tegen eindschakelaars lopen. Precies zoals je wil, geen "bak elektronica", helemaal mechanisch. Veel niveausensoren voor silo's werken precies zo. Erg betrouwbaar en mechanisch.

Helemaal mee eens GJ, dat werkt prima. Je komt het in veel silo's tegen als volmelding. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ga dit schema uit proberen maar zit denk ik wel met de aanloopstroom voor het motortje hij moet in de werk stand wel trek kracht leveren
Het is voor een pedaalsteel gitaar met 10 snaren
die in toon hoogte versteld moeten worden

Lambiek

Special Member

Wees eens iets duidelijker. Wil je daar je snaren mee spannen en ontspannen? Wat voor motortjes gebruik je daar dan voor?

EDIT:
En als je de aanloopstroom wil overbruggen kom je haast niet onder een controller uit. Dan kan je in je programma de beveiliging even overbruggen. Of je moet een hysteresis toevoegen aan de opamp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Euhh... Lambiek, jouw schema gaat behoorlijk staan hikken: als de motorstroom te groot wordt schakelt de motor uit, waardoor de motorstroom niet meer te groot is en dus de motor weer inschakelt, etc, etc.

Voor dit soort grappen heb je echt geen controller nodig, alleen een ander relais (impuls relais) voor de stroomdetector. De inschakelstroom is goed te doen met een extra R-C tijd in de stroomdetector (pas na een paar honderd milliseconden gaan detecteren).
Een impuls relais schakelt bij elke keer dat het bekrachtigd wordt om en blijft vervolgens in die stand staan. Een soort tweedeler dus...
Het wisselcontact van het impulsrelais van de stroomdetector neemt de plaats in van contact K1-2 (het rechter contact), K2-1 wordt dan een doorverbinding.

Werking: de motor draait linksom totdat de stroom de pan uit rijst, dan schakelt het rechter contact om en de motor staat stil.
Als het voetpedaal wordt ingetrapt schakelt het linker contact en de motor gaat rechtsom draaien, totdat de stroomdetector het rechter contact omschakelt: de motor staat weer stil.
Als het voetpedaal wordt losgelaten begint het hele verhaal weer van voren af aan.
Voeg nog een C (1 tot 10 µF) toe tussen pin 3 en 4 van de opamp en je hebt ook de inschakel vertraging...

Let op: bij dit soort schakelingen is het stoppen van de motor heel abrupt (hij wordt kortgesloten): ik heb wel motoren van de werkbank af zien springen. Zonodig met een extra relais een weerstand in serie met de motor schakelen voor de duur van de overstroom.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

hallo heb wat foto s gemaakt van mijn gemaakte steel gitaar en wil deze
dus met motortjes uit breiden.
Hopelijk gemakkelijker te bedienen
zit nu met voetpaal volume, en voetpedalen toon
en vier kniepedalen
.
https://www.facebook.com/media/set/edit/a.419387181496276.1073741825.1…
kopieeren en plakken in adresbalk

Lambiek

Special Member

Op 29 oktober 2013 16:39:59 schreef fatbeard:
Euhh... Lambiek, jouw schema gaat behoorlijk staan hikken: als de motorstroom te groot wordt schakelt de motor uit, waardoor de motorstroom niet meer te groot is en dus de motor weer inschakelt, etc, etc.

Ik schreef ook dit. :)

Op 29 oktober 2013 15:39:52 schreef Lambiek:
Of je moet een hysteresis toevoegen aan de opamp.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Op 29 oktober 2013 22:24:33 schreef Lambiek:
[...]

Ik schreef ook dit. :)

[...]

... maar zelfs mèt hysteresis kom je er niet: als die groot genoeg is om niet te klapperen start het motortje nooit (of slaat nooit af)...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

probleem is toch groter als gedacht

probleem opgelost 2 torren npn en pnp en twee ne 555
bepaalde tijd laten lopen